zeeland 13
Hertogin Hedwigepolder
Polemiek over ontpoldering is weer losgebarsten
Tientallen
klachten
over slik
Kottervisserij maakt voor het eerst in Zoektocht naar resten
jaren winst ondanks lagere kiloprijzen oorlogsbommenwerper
Fietstocht voor
brandwonden
maandag 18 oktober 2010
,-c.-
hectare moet het intergetijdegebied Hedwigepolder/Prosperpolder bestrij
ken volgens het verdrag tussen Nederland en Vlaanderen. De Vlamingen lij
ken Nederland daar voorlopig aan te willen houden.
'Wie het gat gaat dichten in de financiering van de
verdubbeling van de Sloeweg en de Tractaatweg? Wij
niet'
Cedeputeerde Kees van Beveren
De protestborderun de Hertogin Hedwigepolder kunnen voorlopig blijven staan nu het kabinet heeft aangekondigd in overleg met Vlaanderen een alterna
tief voor de ontpoldering van dit gebied te willen ontwikkelen. foto Koen Suyk, anp
T e kon er op-wachten. Voor- en
I tegenstanders van de ontpolde-
ring van de Hedwigepolder bui
telen over elkaar heen nu het kabi-
net-Rutte toch opnieuw op zoek
wil naar een alternatief
De deelnemers aan de polemiek
zijn voorspelbaar: de fracties van
GroenLinks en Partij voor Zeeland
provinciale Staten en het actieco
mité Red onze Polders en de stich
ting De Levende Delta.
GL begon de pennenstrijd met de
vaststelling dat het voornemen
een alternatief te zoeken voor de
ontpoldering van de Hedwigepol
der haaks staat op de belofte in
het regeerakkoord dat het kabinet
verdragen respecteert.
Onzin, vond de PvZ, met weder
zijds goedvinden kun je nieuwe af
spraken maken.
Red onze Polders wees erop dat in
een Hedwigepolder waarin het tij
vrij spel heeft, makkelijk slib met
dioxines, PCB's, PAK's en zware
metalen, kunnen worden afgezet,
met gevolgen voor vogels en zee
honden.
De Levende Delta spoorde het ka
binet aan voortvarend te werken
aan een alternatief voor de Hedwi
gepolder, waarbij het idee van de
Zeeuwse waterschappen warm
wordt aanbevolen.
GL heeft - voorlopig tenslotte - de
Vlaamse minister Hilde Crevits er
voor gewaarschuwd dat het voor
nemen van het kabinet ernstige ge
volgen kan hebben voor de haven
van Antwerpen.
De Vogelbescherming en de
Zeeuwse Milieufederatie, die vorig
jaar naar de Raad van State zijn ge
stapt toen het ernaar uit zag dat de
Hedwigepolder niet zou worden
ontpolderd, hebben zich tot nu
toe nog niet laten horen.
terneuzen - Bij de Zeeuwse water
schappen zijn de afgelopen dagen
tientallen klachten binnengeko
men over modder op de weg.
Vooral vrijdag, toen het nagenoeg
de hele dag regende, kregen de
schappen veel telefoontjes, met na
me vanuit West-Zeeuws-Vlaande-
ren. Hier en daar waren de wegen
spekglad en daardoor levensgevaar
lijk. Woordvoerster Sandra Minne-
boo: „Onze kantonniers gaan di
rect op dergelijke meldingen af Is
er inderdaad sprake van een ge
vaarlijke situatie, dan schakelen ze
een bedrijf in om de slik te verwij
deren. Is het minder bedreigend,
dan wordt de landbouwer in kwes
tie gewaarschuwd. Komt hij niet
of te traag in actie, dan wordt de
slik op zijn kosten weggehaald. De
vervuiler krijgt altijd de rekening."
Dijkgraaf Toine Poppelaars vindt
dat de betrokken landbouwers wel
eerst de kans moeten krijgen de
modder weg te halen. „Het moet
ook weer geen heksenjacht zijn.
Ze krijgen eerst een gele kaart."
De ZLTO en het Regionaal Orgaan
Verkeersveiligheid hebben in het
kader van de actie Slik op de Weg
spelregels opgesteld. De landbou
wers wordt onder meer aangera
den eerst de slik te verwijderen
voor de weg wordt opgereden.
middelburg - Ruim honderd fiet
sers hebben zaterdag 14.260 euro
bijeengebracht voor de Brandwon
denstichting.
Ze vertrokken 's morgens als strij
ders tegen littekens vanuit brand
weerkazernes in heel Zeeland. On
derweg troffen de groepen elkaar
en het hele peloton verzamelde in
Arnemuiden, vanwaaruit de fiet
sers in één groep naar het Abdij
plein in Middelburg reden. Daar
overhandigde burgemeester Koos
Schouwenaar van Middelburg, die
ook had meegefietst, vertegen
woordigers van de Brandwonden
stichting een cheque. De fietstocht
vormde de afsluiting van de eerste
Zeeuwse Week van de Veiligheid.
door Harmen van der Werf
vlissingen - De belangrijkste tak
van zeevisserij, de boomkorvisserij
die ook door veel Zeeuwse vissers
wordt beoefend, was in 2009 voor
het eerst sinds zeven jaar per saldo
winstgevend. Het Landbouw Eco
nomisch Instituut (LEI) komt tot
die conclusie in de onlangs gepu
bliceerde rapportage 'Visserij in cij
fers 2010'.
De winst bedroeg 4 miljoen euro,
aldus het LEI. Opvallend is dat dit
positieve resultaat is bereikt on
danks een forse daling van de om
zet. De opbrengstwaarde van verse
vis en garnalen liep terug van 250
miljoen euro in 2008 naar 205 mil
joen euro in 2009. De kosten daal
den echter nog sterker, dankzij
een fors lagere brandstofprijs. Een
liter gasolie kostte in 2008 gemid
deld 54 eurocent tegen gemiddeld
33 eurocent in 2009. Zo'n daling
tikt door in de brandstofmtensieve
zeevisserij. De gasolieprijs is dit
jaar overigens alweer hoger, gemid
deld 45 eurocent.
Dat de kottervisserij als geheel in
2009 licht winstgevend was, ver
bloemt dat de schol- en garnalen-
prijzen slecht waren. De kiloprijs
voor schol daalde van 1,89 tot 1,38
euro. Vissers kregen in 2008 nog
gemiddeld 3,65 euro voor een kilo
garnalen, terwijl diezelfde kilo vo
rig jaar niet meer dan 2,54 euro op
bracht. Tong, de belangrijkste vis
soort voor Zeeuwse vissers, steeg
gemiddeld 2 procent in prijs, stelt
het LEI.
Volgens het LEI lijkt de gemiddel
de visprijs zich dit jaar iets te her
stellen van de stevige daling in
2009. Die komt zo'n 5 procent ho
ger uit, wat vooral te danken is aan
de gestegen tongprijs (plus 15 a 20
procent). De scholprijs is opnieuw
gedaald, plusminus 5 procent. Con
sumenten en handelaren kopen lie
ver goedkopere kweekvis uit het
buitenland, noemt het LEI als één
van de oorzaken.
door Lilian Dominicus
heinkenszand - De stichting
Wings to Victory heeft zaterdag
bij Heinkenszand gezocht naar
vliegtuigdelen van een B24 Ameri
kaanse bommenwerper. Resultaat:
een emmer vol kleine vliegtuigde
len, waaronder een horloge, type
plaatjes en een deel van een wiel-
poot. Bij eerdere zoektochten wa
ren al diverse andere onderdelen
van het vliegtuig gevonden.
Ooggetuigen die destijds bij het
ongeval aanwezig waren, assisteer
den bij de zoektocht. Zij hadden
gereageerd op een oproep van
WTV om meer informatie over
het neerstorten van de bommen
werper. Ook Mark van den Dries,
die werkt aan een boek over het
ongeval, was er.
De bommenwerper kwam op 18
september 1944 terug van een
dropping met voorraden, ter on
dersteuning van de geallieerde
troepen die de dag ervoor bij Arn
hem waren geland. Nadat het was
neergeschoten door de Duitsers
moesten de bemanningsleden het
vliegtuig per parachute verlaten.
De onderdelen zijn aankomende vrij
dag te bezichtigen in het museum van
Wings to Victory op het Vliegveld Mid-
den-Zeeiand tijdens de Zeeuwse Mu
seumnacht.