Schelde
3 spectrum
BBS
Oude kades en dokken zijn een
kilometerslange strook vol verhalen
'We willen geen tweede Barcelona bouwen, maar een beter Antwerpen'
-
De nieuwe stadswijk Sint Andries komt op
sommige plaatsen tot aan het water.
k.
De Rijnkaai moet bijdragen aan de ontwikke
ling van het Eilandje.
Zaterdag 16 oktober 2010
I
De heraanleg van de kaaien is onderver
deeld in zeven fasen. Voor elk deelgebied
wordt telkens een apart ontwerp gemaakt.
De zone tussen de voetgangerstunnel (Sint
Andries) en het Justitiepaleis wordt eerst
aangepakt en start op zijn vroegst in 2013.
Een jaar later staat het gebied richting his
torisch stadscentrum op de planning.
De heraanleg zal minstens tien jaar in be
slag nemen.
De totale investering in het kaaienplan be
draagt 410 miljoen euro, waarvan 170 mil
joen voor rekening komt van de stad en de
rest wdrdt betaald door Vlaanderen.
Het stadsbestuur spaart kosten noch moei
te om een zo breed mogelijk draagvlak
voor de herinrichting te creëren.
Onder het motto 'de kaaien worden weer
van ons' mocht de bevolking eerder al
mee aan de tekentafel om het con
cept-plan verder te verfijnen, en zijn er tal
van rondleidingen door het aan te pakken
gebied.
„Dit is voor Antwerpen een zeer omvang
rijk en langdurig project,dat stadsbreed al
le bewoners van Antwerpen en ook gebrui
kers van buiten aangaat en het aangezicht
van de stad in grote mate bepaalt", ver
klaart Teughels die inspanningen.
Grote pijnpunten zijn er dan ook (nog)
niet. Ja, er zijn mensen die zich zorgen ma
ken over het maritiem erfgoed. Moeten de
smeedijzeren hekken langs de kaaien echt
weg en is het wel verstandig om een deel
van de karakteristieke hangars te laten ver
dwijnen?
Verder is niet iedereen is ervan overtuigd
dat er in de toekomst over de kaaien een
tram moet rijden.
En ook het voornemen om het doorgaand
verkeer te beperken is nog voer voor dis
cussie onder de Antwerpenaren. De enke
le zwartkijker die plannen te hoog gegre
pen noemt voor de stad, vindt burgemees
ter Patrick Janssens op zijn weg. „We wil
len geen tweede Barcelona bouwen, maar
een beter Antwerpen", snoert die critici de
mond.
De Scheldekaaien zijn in
hun huidige vorm ruim
130 jaar geleden aange
legd, maar eigenlijk nog honder
den jaren ouder.
Door die rijke historie, zijn de
kaaien een kilometerslange strook
vol verhalen. Bovendien is de Ant
werpenaar verknocht aan het ge
bied.
Iedereen heeft er ooit wel iets mee
gemaakt; een eerste liefde gekust,
uitgehuild of gewoon een nachte
lijke wandeling langs het water ge
maakt.
De Antwerpse stadsvertellers heb
ben het afgelopen halfjaar graag
uit die schatkist geput om rondlei
dingen te geven door het gebied.
Zo probeerden ze op luchtige wij
ze het draagvlak voor het plan zo
groot mogelijk te maken.
Waarheden, sterke verhalen, my
thes en feiten over de Schelde
kaaien wisselden elkaar af tijdens
de vertelwandeling Teute Gerard.
Dat laatste is Antwerps voor 'het
zal wel' of'vergeet het maar'.
„Iets meer dan een halfjaar gele
den seinde Gerard de Pompier ons
in. Mannen pas op, want de
kaaien staan weer op ontploffen",
aldus stadsverteller Dirk van Geel.
„Dat heeft niets te maken met de
Lange Wapper hè, daar gaan we
het niet over hebben. Allez, daar
mag ik het niet eens over heb
ben", maakt hij een toespeling op
het recente besluit af te zien van
de bouw van een brug over de
Schelde.
„Wij zijn in de geschiedenis gedo
ken en hebben heel veel merk
waardige verhalen over de kaaien
gevonden. Het zou kunnen zijn
dat je hier en daar een verhaal met
een korreltje zout moet nemen.
Maar alles wat ik jullie ga vertellen
is historisch correct."
Zo vertelde Van Geel dat er ooit al
eens een brug over de Schelde lag.
De Spaanse landvoogd Alexander
Farnese wilde tijdens de Tachtigja
rige Oorlog ^568-1648) Antwer
pen heroveren op de Geuzen. In
1584 begon hij de belegering. „Hij
heeft daar zo allemaal van die plat
bodems als een brug dwars over
de Schelde gelegd om de rivier te
blokkeren."
Doel was om de stad uit te honge
ren. Pogingen vanuit Antwerpen
en Zeeland om met behulp van
met buskruit geladen boten de
schipbrug te doorbreken, misluk
ten. De drijvende bommen ont
ploften te vroeg of dreven tegen
de kade.
In augustus 1585 viel de stad en
maakte voortaan deel uit van de
Zuidelijke Nederlanden. Een be
langrijk deel van de inwoners
vluchtte naar het noorden, en
bouwde mee aan de Gouden
Eeuw van de Republiek.
Stadsverteller Dirk van Geel geeft uitleg tijdens 'Teute Gerard'. foto Jeanne Boënne