Schelde 3 spectrum BBS Oude kades en dokken zijn een kilometerslange strook vol verhalen 'We willen geen tweede Barcelona bouwen, maar een beter Antwerpen' - De nieuwe stadswijk Sint Andries komt op sommige plaatsen tot aan het water. k. De Rijnkaai moet bijdragen aan de ontwikke ling van het Eilandje. Zaterdag 16 oktober 2010 I De heraanleg van de kaaien is onderver deeld in zeven fasen. Voor elk deelgebied wordt telkens een apart ontwerp gemaakt. De zone tussen de voetgangerstunnel (Sint Andries) en het Justitiepaleis wordt eerst aangepakt en start op zijn vroegst in 2013. Een jaar later staat het gebied richting his torisch stadscentrum op de planning. De heraanleg zal minstens tien jaar in be slag nemen. De totale investering in het kaaienplan be draagt 410 miljoen euro, waarvan 170 mil joen voor rekening komt van de stad en de rest wdrdt betaald door Vlaanderen. Het stadsbestuur spaart kosten noch moei te om een zo breed mogelijk draagvlak voor de herinrichting te creëren. Onder het motto 'de kaaien worden weer van ons' mocht de bevolking eerder al mee aan de tekentafel om het con cept-plan verder te verfijnen, en zijn er tal van rondleidingen door het aan te pakken gebied. „Dit is voor Antwerpen een zeer omvang rijk en langdurig project,dat stadsbreed al le bewoners van Antwerpen en ook gebrui kers van buiten aangaat en het aangezicht van de stad in grote mate bepaalt", ver klaart Teughels die inspanningen. Grote pijnpunten zijn er dan ook (nog) niet. Ja, er zijn mensen die zich zorgen ma ken over het maritiem erfgoed. Moeten de smeedijzeren hekken langs de kaaien echt weg en is het wel verstandig om een deel van de karakteristieke hangars te laten ver dwijnen? Verder is niet iedereen is ervan overtuigd dat er in de toekomst over de kaaien een tram moet rijden. En ook het voornemen om het doorgaand verkeer te beperken is nog voer voor dis cussie onder de Antwerpenaren. De enke le zwartkijker die plannen te hoog gegre pen noemt voor de stad, vindt burgemees ter Patrick Janssens op zijn weg. „We wil len geen tweede Barcelona bouwen, maar een beter Antwerpen", snoert die critici de mond. De Scheldekaaien zijn in hun huidige vorm ruim 130 jaar geleden aange legd, maar eigenlijk nog honder den jaren ouder. Door die rijke historie, zijn de kaaien een kilometerslange strook vol verhalen. Bovendien is de Ant werpenaar verknocht aan het ge bied. Iedereen heeft er ooit wel iets mee gemaakt; een eerste liefde gekust, uitgehuild of gewoon een nachte lijke wandeling langs het water ge maakt. De Antwerpse stadsvertellers heb ben het afgelopen halfjaar graag uit die schatkist geput om rondlei dingen te geven door het gebied. Zo probeerden ze op luchtige wij ze het draagvlak voor het plan zo groot mogelijk te maken. Waarheden, sterke verhalen, my thes en feiten over de Schelde kaaien wisselden elkaar af tijdens de vertelwandeling Teute Gerard. Dat laatste is Antwerps voor 'het zal wel' of'vergeet het maar'. „Iets meer dan een halfjaar gele den seinde Gerard de Pompier ons in. Mannen pas op, want de kaaien staan weer op ontploffen", aldus stadsverteller Dirk van Geel. „Dat heeft niets te maken met de Lange Wapper hè, daar gaan we het niet over hebben. Allez, daar mag ik het niet eens over heb ben", maakt hij een toespeling op het recente besluit af te zien van de bouw van een brug over de Schelde. „Wij zijn in de geschiedenis gedo ken en hebben heel veel merk waardige verhalen over de kaaien gevonden. Het zou kunnen zijn dat je hier en daar een verhaal met een korreltje zout moet nemen. Maar alles wat ik jullie ga vertellen is historisch correct." Zo vertelde Van Geel dat er ooit al eens een brug over de Schelde lag. De Spaanse landvoogd Alexander Farnese wilde tijdens de Tachtigja rige Oorlog ^568-1648) Antwer pen heroveren op de Geuzen. In 1584 begon hij de belegering. „Hij heeft daar zo allemaal van die plat bodems als een brug dwars over de Schelde gelegd om de rivier te blokkeren." Doel was om de stad uit te honge ren. Pogingen vanuit Antwerpen en Zeeland om met behulp van met buskruit geladen boten de schipbrug te doorbreken, misluk ten. De drijvende bommen ont ploften te vroeg of dreven tegen de kade. In augustus 1585 viel de stad en maakte voortaan deel uit van de Zuidelijke Nederlanden. Een be langrijk deel van de inwoners vluchtte naar het noorden, en bouwde mee aan de Gouden Eeuw van de Republiek. Stadsverteller Dirk van Geel geeft uitleg tijdens 'Teute Gerard'. foto Jeanne Boënne

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 55