Cayenne Turbo: gepeperde alleskunner
Saab 9-5 2.0T XWD Aero: herrezen feniks
onderweg
zelfsprekend genoeg in de auto en
ook de bagageruimte is met 515 liter
groot genoeg voor heel wat koffers
en tassen.
De stoelen van Saab zitten natuurlijk
heerlijk. Enig minpunt geldt de mati
ge afwerking ervan. Bij het testmodel
van de importeur kon je aan de voor
zijde van de stoelen het schuim ge
woon met je handen aanraken en dat
mag toch echt niet bij een auto die in
deze versie 75 mille moet opbrengen.
Saab werkt al sinds jaar en dag met
turbomotoren en houdt daar ook bij
het nieuwe topmodel aan vast. Het
feest begint met een basismotor met
een inhoud van 1.6 liter wat niet erg
voor die zakelijke rijder die 'weieens
wat anders wil'. En dat aparte gevoel
heb je ogenblikkelijk in deze 9-5. Je
bent onderweg met iets bijzondere ter
wijl je op geen enkele manier aan
comfort, kracht of veiligheid inboet.
De enige punten van kritiek of onze
kerheid zijn de matige afwerking van
de vooretoelen (maar dat kan exempla
risch zijn) en de te verwachten inruil-
prijzen die natuurlijk bij de gevestig
de Duitse (en Zweedse) concurrentie
veel duidelijker zijn, en misschien ho
ger liggen. Apart rijden heeft kenne
lijk zijn prijs. Prijzen die voor de nieu
we 9-5 beginnen bij 42.950 euro, in
clusief belastingen.
Voorstraat 5 j 4503 BH Groede i Tel(0117) 37 71 70 Pieters
info@pietersgroede.nlwww.pieterspress.nl grafisch bedrijf bv
tegelijk het knappe trouwens, dat je
jezelf van die enorme versnelling niet
zo bewust bent. Natuurlijk lijkt het
alsof auto's achter je ineens razendsnel
achteruit rijden wanneer je gas geeft,
maar verder maakt de auto eigenlijk
alleen indruk doordat het allemaal zo
'gewoon' gaat. Heel erg knap gedaan
van Porsche. Het enorme vermogen
zorgt ervoor dat deze reusachtige wa
gen een topsnelheid van 280 km/h
kan bereiken. In Duitsland hielden
wij het zelf bij een snelheid van dik
260 km/h. Niet omdat de auto ze
nuwachtig rijgedrag begon te verto
nen, dat was namelijk geen seconde
zo, maar omdat wij zelf van die flits—
snelheid nogal nerveus werden. Dat
de Porsche Cayenne Turbo meer aan
kan dan wij, lijkt bij dezen wel bewe
zen.
Al met al kun je jezelf de vraag stellen
of deze superauto niet kannibalistisch
werkt ten opzichte van zijn Panamera
broertje. Een Cayenne is vrijwel even
snel, biedt meer ruimte en heeft of-
ffoad mogelijkheden die je met een
Panamera onherroepelijk achter een
tractor doen belanden. De nieuwe
Cayenne in al zijn variëteiten, zelfs als
full hvbridvereie, zal dus zijn weg
naar de kapitaalkrachtige klant wel
weer vinden. Hij is het zonder twijfel
waard.
De Porsche Cayenne heeft een basis
prijs van 80.500 euro, inclusief belas
tingen.
Toen Porsche in 2002 de
Cayenne introduceerde had
het waarschijnlijk nooit gedacht
dat dit weieens hun belangrijkste
model zou kunnen worden. Kri
tiek was er volop, een sportwa
genfabrikant van allure die 'trac
tors' ging maken leek toch buiten
gewoon ongepast. Maar het merk
was niet gek, en is dat nog steeds
niet en ondanks forse economi
sche en milieutechnische wind,
werd het een eclatant succes.
Zeer recent werd de tweede gene
ratie voorgesteld, net als zijn
voorganger, familie van de - even
eens totaal vernieuwde - VW
Touareg.
door Ad van Bladel
Hij moest kleiner ogen, meer als een
Porsche ook, dat waren een paar van
de talrijke opdrachten die het ont
werpteam meekreeg. De fabuleuze
rij eigenschappen moesten natuurlijk
gewaarborgd blijven al werden zijn
terrein eigenschappen wat minder be
langrijk. Immers, vrijwel geen enkele
Cayenne wordt ooit door diepe mod
derstromen gejaagd. Zo ontstond de
Porsche Cayenne II. Inderdaad wat
slanker, maar wel langer en hoger. En
(nog) meer een echte Porsche. Door
dat de nieuweling fors op dieet werd
gezet, werd hij lichter waardoor zijn
rijeigenschappen verbeterden. De On
dernemer kreeg het topmodel mee,
de Cayenne Turbo met soepele V8
motor met een cilinderinhoud van
4,8 liter en een dubbele turbo. Het
hoeft geen betoog dat deze configura
tie de auto vleugels geeft. Geen mo-
ment heb je het idee met een forse
SUV op pad te zijn; qua rijden lijkt
het meer of je in een supersportwa
gen rijdt, maar dan wat hoger boven
het asfalt.
De wagen is ruim van binnen, en het
dashboard lijkt sterk op dat van de Pa
namera. Helemaal niets mee mis dus
en volkomen up to date. Ook hier
valt de schitterende bouwkwaliteit
op; het lijkt erop dat deze Porsche
over dertig jaar nog in smetteloze
staat moet zijn. Geweldig natuurlijk.
En heel erg Porsche.
De nieuwe Porsche Cayenne Turbo
is ook op het gebied van prestaties be
paald geen trutje zonder tanden.
Maar liefst 500 paardenkrachten
weet-ie te mobiliseren en dat voel je
wanneer je het gaspedaal vloert. In
minder dan 5 seconden schiet de mas
todont naar 100 km/h toe. Het bizar
re van het geheel is eigenlijk nog, en
De afgelopen tijd is er heel wat te doen geweest over het Zweedse merk Saab. General Motors wilde er
van af en dat leek in eerste instantie niet te lukken waardoor het merk van de markt leek te verdwij
nen. Maar toen kwam, als uit het niets, Victor Muller, mede-eigenaar van het piepkleine maar oer-Holland-
se Spyker uit Zeewolde, met een reddingsplan dat de Zweden van de ondergang redde. Een wonderlijk
gegeven, Kleinduimpje dat de reus wakker kust. Sprookjesachtiger kan het bijna niet worden.
door Ad van Bladel
Die redding kwam wel precies op tijd
omdat Saab al een hele tijd bezig was
met een gloednieuw topmodel: de
9-5. Na de overname door Spyker is
de introductie van deze 9-5 nog wat
uitgesteld om hem nog 'Saab-iger' te
maken maar zeer recent werd-ie toch
aan het publiek voorgesteld. De nieu
we 95 werd een lel van een auto.
Bijna vijf meter lang en door zijn rela
tief kleine ruiten ziet hij er bepaald in
drukwekkend uit.
Qua uiterlijk is het wel een echte
Saab, ondanks zijn fomiaat ingetogen
en chic. Het interieur is ook al zoals
je dat van het Zweedse merk ver
wacht, een rustgevend dashboard met
weinig buitengewone fratsen of je
moet het 'nightpanel' als zodanig aan
duiden waarmee je alle verlichting -
op de snelheidsmeter na - kunt doven
voor extra rust tijdens lange ritten.
Wel typisch Saab. Ruimte heb je van-
veel lijkt voor een auto van dit for
maat. Downsizing in optima forma
dus. Maar eerlijk is eerlijk, de tweeli
ter turbomotor van het testmodel
geeft geen moment de indruk dat hij
kracht tekort komt of buiten adem
raakt. Soepel en als het moet snel
vliegt de 9-5 naar - waar het kan - ho
ge snelheden. Qua geluid houdt de
motor zich daarbij voldoende op de
achtergrond, mede door de goede iso
latie en de dikke zijruiten. Een voor
treffelijke combinatie dus en je kunt
je afvragen of je wel ooit een grotere
motor nodig hebt.
Deze voldoet gewoon op alle fron
ten. Deze nieuwe 9-5 lijkt gemaakt