Cayenne Turbo: gepeperde alleskunner Saab 9-5 2.0T XWD Aero: herrezen feniks onderweg zelfsprekend genoeg in de auto en ook de bagageruimte is met 515 liter groot genoeg voor heel wat koffers en tassen. De stoelen van Saab zitten natuurlijk heerlijk. Enig minpunt geldt de mati ge afwerking ervan. Bij het testmodel van de importeur kon je aan de voor zijde van de stoelen het schuim ge woon met je handen aanraken en dat mag toch echt niet bij een auto die in deze versie 75 mille moet opbrengen. Saab werkt al sinds jaar en dag met turbomotoren en houdt daar ook bij het nieuwe topmodel aan vast. Het feest begint met een basismotor met een inhoud van 1.6 liter wat niet erg voor die zakelijke rijder die 'weieens wat anders wil'. En dat aparte gevoel heb je ogenblikkelijk in deze 9-5. Je bent onderweg met iets bijzondere ter wijl je op geen enkele manier aan comfort, kracht of veiligheid inboet. De enige punten van kritiek of onze kerheid zijn de matige afwerking van de vooretoelen (maar dat kan exempla risch zijn) en de te verwachten inruil- prijzen die natuurlijk bij de gevestig de Duitse (en Zweedse) concurrentie veel duidelijker zijn, en misschien ho ger liggen. Apart rijden heeft kenne lijk zijn prijs. Prijzen die voor de nieu we 9-5 beginnen bij 42.950 euro, in clusief belastingen. Voorstraat 5 j 4503 BH Groede i Tel(0117) 37 71 70 Pieters info@pietersgroede.nlwww.pieterspress.nl grafisch bedrijf bv tegelijk het knappe trouwens, dat je jezelf van die enorme versnelling niet zo bewust bent. Natuurlijk lijkt het alsof auto's achter je ineens razendsnel achteruit rijden wanneer je gas geeft, maar verder maakt de auto eigenlijk alleen indruk doordat het allemaal zo 'gewoon' gaat. Heel erg knap gedaan van Porsche. Het enorme vermogen zorgt ervoor dat deze reusachtige wa gen een topsnelheid van 280 km/h kan bereiken. In Duitsland hielden wij het zelf bij een snelheid van dik 260 km/h. Niet omdat de auto ze nuwachtig rijgedrag begon te verto nen, dat was namelijk geen seconde zo, maar omdat wij zelf van die flits— snelheid nogal nerveus werden. Dat de Porsche Cayenne Turbo meer aan kan dan wij, lijkt bij dezen wel bewe zen. Al met al kun je jezelf de vraag stellen of deze superauto niet kannibalistisch werkt ten opzichte van zijn Panamera broertje. Een Cayenne is vrijwel even snel, biedt meer ruimte en heeft of- ffoad mogelijkheden die je met een Panamera onherroepelijk achter een tractor doen belanden. De nieuwe Cayenne in al zijn variëteiten, zelfs als full hvbridvereie, zal dus zijn weg naar de kapitaalkrachtige klant wel weer vinden. Hij is het zonder twijfel waard. De Porsche Cayenne heeft een basis prijs van 80.500 euro, inclusief belas tingen. Toen Porsche in 2002 de Cayenne introduceerde had het waarschijnlijk nooit gedacht dat dit weieens hun belangrijkste model zou kunnen worden. Kri tiek was er volop, een sportwa genfabrikant van allure die 'trac tors' ging maken leek toch buiten gewoon ongepast. Maar het merk was niet gek, en is dat nog steeds niet en ondanks forse economi sche en milieutechnische wind, werd het een eclatant succes. Zeer recent werd de tweede gene ratie voorgesteld, net als zijn voorganger, familie van de - even eens totaal vernieuwde - VW Touareg. door Ad van Bladel Hij moest kleiner ogen, meer als een Porsche ook, dat waren een paar van de talrijke opdrachten die het ont werpteam meekreeg. De fabuleuze rij eigenschappen moesten natuurlijk gewaarborgd blijven al werden zijn terrein eigenschappen wat minder be langrijk. Immers, vrijwel geen enkele Cayenne wordt ooit door diepe mod derstromen gejaagd. Zo ontstond de Porsche Cayenne II. Inderdaad wat slanker, maar wel langer en hoger. En (nog) meer een echte Porsche. Door dat de nieuweling fors op dieet werd gezet, werd hij lichter waardoor zijn rijeigenschappen verbeterden. De On dernemer kreeg het topmodel mee, de Cayenne Turbo met soepele V8 motor met een cilinderinhoud van 4,8 liter en een dubbele turbo. Het hoeft geen betoog dat deze configura tie de auto vleugels geeft. Geen mo- ment heb je het idee met een forse SUV op pad te zijn; qua rijden lijkt het meer of je in een supersportwa gen rijdt, maar dan wat hoger boven het asfalt. De wagen is ruim van binnen, en het dashboard lijkt sterk op dat van de Pa namera. Helemaal niets mee mis dus en volkomen up to date. Ook hier valt de schitterende bouwkwaliteit op; het lijkt erop dat deze Porsche over dertig jaar nog in smetteloze staat moet zijn. Geweldig natuurlijk. En heel erg Porsche. De nieuwe Porsche Cayenne Turbo is ook op het gebied van prestaties be paald geen trutje zonder tanden. Maar liefst 500 paardenkrachten weet-ie te mobiliseren en dat voel je wanneer je het gaspedaal vloert. In minder dan 5 seconden schiet de mas todont naar 100 km/h toe. Het bizar re van het geheel is eigenlijk nog, en De afgelopen tijd is er heel wat te doen geweest over het Zweedse merk Saab. General Motors wilde er van af en dat leek in eerste instantie niet te lukken waardoor het merk van de markt leek te verdwij nen. Maar toen kwam, als uit het niets, Victor Muller, mede-eigenaar van het piepkleine maar oer-Holland- se Spyker uit Zeewolde, met een reddingsplan dat de Zweden van de ondergang redde. Een wonderlijk gegeven, Kleinduimpje dat de reus wakker kust. Sprookjesachtiger kan het bijna niet worden. door Ad van Bladel Die redding kwam wel precies op tijd omdat Saab al een hele tijd bezig was met een gloednieuw topmodel: de 9-5. Na de overname door Spyker is de introductie van deze 9-5 nog wat uitgesteld om hem nog 'Saab-iger' te maken maar zeer recent werd-ie toch aan het publiek voorgesteld. De nieu we 95 werd een lel van een auto. Bijna vijf meter lang en door zijn rela tief kleine ruiten ziet hij er bepaald in drukwekkend uit. Qua uiterlijk is het wel een echte Saab, ondanks zijn fomiaat ingetogen en chic. Het interieur is ook al zoals je dat van het Zweedse merk ver wacht, een rustgevend dashboard met weinig buitengewone fratsen of je moet het 'nightpanel' als zodanig aan duiden waarmee je alle verlichting - op de snelheidsmeter na - kunt doven voor extra rust tijdens lange ritten. Wel typisch Saab. Ruimte heb je van- veel lijkt voor een auto van dit for maat. Downsizing in optima forma dus. Maar eerlijk is eerlijk, de tweeli ter turbomotor van het testmodel geeft geen moment de indruk dat hij kracht tekort komt of buiten adem raakt. Soepel en als het moet snel vliegt de 9-5 naar - waar het kan - ho ge snelheden. Qua geluid houdt de motor zich daarbij voldoende op de achtergrond, mede door de goede iso latie en de dikke zijruiten. Een voor treffelijke combinatie dus en je kunt je afvragen of je wel ooit een grotere motor nodig hebt. Deze voldoet gewoon op alle fron ten. Deze nieuwe 9-5 lijkt gemaakt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 127