Goes wil verkeersprobleem snel oplossen
verkeer
Succes eist zijn tol. Onder andere in de vorm van groeiende ver
keersproblemen. De toe- en afleidende wegen naar de A58 ken
nen zowel in ochtend- als avondspits de nodige haperingen. Tijdver
lies, files, economische schade en bereikbaarheidsproblemen voor be
drijven en organisaties in en rond Goes zijn het resultaat.
door Barend Pelgrim
GOES - Dagelijks persen zich teveel
voertuigen richting De Poel vanaf de
A256 via de Anthony Fok keiweg. Or
ganisaties in het Stationspark klagen
steen en been. En ook het Admiraal
de Ruïjterziekenhuis rept van een nij
pende verkeerssituatie. -Als dan ook
nog eens gelijktijdig met liet reguliere
verkeer een evenement in de Zeeland
hallen plaatsheeft, is de misère com
pleet.
De emotie in de discussie loopt op en
kent zijn voor- en tegenstanders: een
extra afslag kan voor verlichting van
de bestaande routes zorgen. Staat te
genover dat iedere extra aansluiting
op de Rijksweg geld kost, ten koste
gaat van openbare ruimte en land
schap en voor nog meer verkeersbe
wegingen zorgt. Bovendien luidt de
prognose dat een oplossing niet direct
aanstaande is. Een extra aftakking rich
ting Goes ligt er op zijn vroegst in
2015. Besluitvorming, procedures en
ander papierwerk maken dat er jaren
overheen zullen gaan voor de eerste
schop de grond in gaat.
Onverminderd groot
"Goes heeft de laatste jaren hoog ge
scoord met zijn vestigings- en woonk
limaat", zegt woordvoerder Mark
Volleman van de Kamer van Koop
handel. Hij wijst daarbij op het perio
dieke onderzoek dat zijn organisatie
verricht onder gemeenten. De realisa
tie en uitbreiding van De Poel V is
volgens de KvK een onontbeerlijke
stap. Maar wel een met consequen
ties. ''De belangstelling voor de loca
tie is onverminderd groot. Het kent
een uitstekende ligging, en dan heb ik
het niet alleen over Zeeuwse begrip
pen, maar voor Nederlandse en inter
nationale maatstaven. Die uitbreiding
is zuidwestelijke richting is nodig
maar dan zul je echt iets moeten doen
aan de ontsluiting naar de A58 want
zoals nu, kan het niet langer." Stevige
woorden dus. Volleman bevestigt.
"De toegankelijkheid van Goes is een
doorn in het oog. Er is een fors knel
punt naar De Poel en naar de binnen
stad. Daarom bepleiten wij een nieu
we aansluiting op de Rijksweg. Kijk,
als je een rol van betekenis wil spelen
en dat wil blijven doen, dan moet
ook je infra kloppen."
De gemeente Goes is niet minder stel
lig in haar opvattingen. De nieuwe
aansluiting moet er komen, liever van
daag dan morgen. Sterker nog: ieder
Mark Volleman.
een schijnt er zo over te denken.
Rijkswaterstaat Zeeland, Provincie
Zeeland, en ook demissionair minis
ter Eurlings van Verkeer en Water
staat zou om zijn. Dat vertelt wethou
der Locs Meeuwïsse. De urgentie is
groot, maar als bestuurder waakt ze
voor opportunisme. De gemeente
heeft met het project Goes Beter Be
reikbaar een integrale kijk opgesteld
Foto: PZC
die alle infrastructurele knelpunten in
en rond Goes omvat.
Herijken
"Er is een totaalpakket maatregelen
nodig. Die nieuwe afslag vanaf de
A58 komt er ook, ter hoogte van de
's Gravenpolderse weg. Er is echter
meer aan de hand. Meeuwisse merkt
op dat cr in positieve zin verandering
voelbaar is in perceptie en samen
hang. "Rijkswaterstaat beseft dat het
niet meer van deze tijd is om alleen
naar het eigen wegennet te kijken. y
Net als de provincie schoorvoetend
erkent dat de status en capaciteit van
de Midden-Zeelandroute (richting
Zierikzee) misschien aan een herij
king toe is. Niemand zit te wachten
op vrachtverkeer op de N256, maar
de realiteit is dat we in het hoogsei
zoen met een enorme stroom toeris
me zitten. Je kunt wel roepen dat
men de N57 en de Dammenroute
moet gebruiken, maar daarmee sluit
je je ogen voor de praktijk. Ontken
nen van het probleem helpt nie- -
mand." Verder kijkt Goes uit naar de
aanleg van een spoortunnel tussen de
Van Hertumweg en de M.A. de Ruy-
terlaan. Tijd om de schop in de grond
te zetten, beseft de wethouder. "Goes
is een economisch knooppunt gewor
den. Dus moetje dat ontsluiten. Kijk
eens hier: er is hier sprake van 65 ar
beidsplaatsen per honderd inwoners
en veel van die werkende mensen ko
men van buiten de gemeente. Als we
werkgelegenheid inderdaad belang
rijk vinden, dan moeten er maatrege
len genomen worden."
LlZfr r
Ook de binnenstad van Goes moet snel goed bereikbaar worden.
Foto: gemeente Goet