Goes wil verkeersprobleem snel oplossen verkeer Succes eist zijn tol. Onder andere in de vorm van groeiende ver keersproblemen. De toe- en afleidende wegen naar de A58 ken nen zowel in ochtend- als avondspits de nodige haperingen. Tijdver lies, files, economische schade en bereikbaarheidsproblemen voor be drijven en organisaties in en rond Goes zijn het resultaat. door Barend Pelgrim GOES - Dagelijks persen zich teveel voertuigen richting De Poel vanaf de A256 via de Anthony Fok keiweg. Or ganisaties in het Stationspark klagen steen en been. En ook het Admiraal de Ruïjterziekenhuis rept van een nij pende verkeerssituatie. -Als dan ook nog eens gelijktijdig met liet reguliere verkeer een evenement in de Zeeland hallen plaatsheeft, is de misère com pleet. De emotie in de discussie loopt op en kent zijn voor- en tegenstanders: een extra afslag kan voor verlichting van de bestaande routes zorgen. Staat te genover dat iedere extra aansluiting op de Rijksweg geld kost, ten koste gaat van openbare ruimte en land schap en voor nog meer verkeersbe wegingen zorgt. Bovendien luidt de prognose dat een oplossing niet direct aanstaande is. Een extra aftakking rich ting Goes ligt er op zijn vroegst in 2015. Besluitvorming, procedures en ander papierwerk maken dat er jaren overheen zullen gaan voor de eerste schop de grond in gaat. Onverminderd groot "Goes heeft de laatste jaren hoog ge scoord met zijn vestigings- en woonk limaat", zegt woordvoerder Mark Volleman van de Kamer van Koop handel. Hij wijst daarbij op het perio dieke onderzoek dat zijn organisatie verricht onder gemeenten. De realisa tie en uitbreiding van De Poel V is volgens de KvK een onontbeerlijke stap. Maar wel een met consequen ties. ''De belangstelling voor de loca tie is onverminderd groot. Het kent een uitstekende ligging, en dan heb ik het niet alleen over Zeeuwse begrip pen, maar voor Nederlandse en inter nationale maatstaven. Die uitbreiding is zuidwestelijke richting is nodig maar dan zul je echt iets moeten doen aan de ontsluiting naar de A58 want zoals nu, kan het niet langer." Stevige woorden dus. Volleman bevestigt. "De toegankelijkheid van Goes is een doorn in het oog. Er is een fors knel punt naar De Poel en naar de binnen stad. Daarom bepleiten wij een nieu we aansluiting op de Rijksweg. Kijk, als je een rol van betekenis wil spelen en dat wil blijven doen, dan moet ook je infra kloppen." De gemeente Goes is niet minder stel lig in haar opvattingen. De nieuwe aansluiting moet er komen, liever van daag dan morgen. Sterker nog: ieder Mark Volleman. een schijnt er zo over te denken. Rijkswaterstaat Zeeland, Provincie Zeeland, en ook demissionair minis ter Eurlings van Verkeer en Water staat zou om zijn. Dat vertelt wethou der Locs Meeuwïsse. De urgentie is groot, maar als bestuurder waakt ze voor opportunisme. De gemeente heeft met het project Goes Beter Be reikbaar een integrale kijk opgesteld Foto: PZC die alle infrastructurele knelpunten in en rond Goes omvat. Herijken "Er is een totaalpakket maatregelen nodig. Die nieuwe afslag vanaf de A58 komt er ook, ter hoogte van de 's Gravenpolderse weg. Er is echter meer aan de hand. Meeuwisse merkt op dat cr in positieve zin verandering voelbaar is in perceptie en samen hang. "Rijkswaterstaat beseft dat het niet meer van deze tijd is om alleen naar het eigen wegennet te kijken. y Net als de provincie schoorvoetend erkent dat de status en capaciteit van de Midden-Zeelandroute (richting Zierikzee) misschien aan een herij king toe is. Niemand zit te wachten op vrachtverkeer op de N256, maar de realiteit is dat we in het hoogsei zoen met een enorme stroom toeris me zitten. Je kunt wel roepen dat men de N57 en de Dammenroute moet gebruiken, maar daarmee sluit je je ogen voor de praktijk. Ontken nen van het probleem helpt nie- - mand." Verder kijkt Goes uit naar de aanleg van een spoortunnel tussen de Van Hertumweg en de M.A. de Ruy- terlaan. Tijd om de schop in de grond te zetten, beseft de wethouder. "Goes is een economisch knooppunt gewor den. Dus moetje dat ontsluiten. Kijk eens hier: er is hier sprake van 65 ar beidsplaatsen per honderd inwoners en veel van die werkende mensen ko men van buiten de gemeente. Als we werkgelegenheid inderdaad belang rijk vinden, dan moeten er maatrege len genomen worden." LlZfr r Ook de binnenstad van Goes moet snel goed bereikbaar worden. Foto: gemeente Goet

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 121