Goes anno 2010: een nieuwe horizon Goes de toekomst 20 liet bedrijventerrein De Poel van bovenaf gezien. gemeen, Op 14 maart 2003 opende Koningin Beatrix de Westersqheldetunnel. De heen-en-weertjes per Provin ciale Stoomboot Dienst tussen Vlissingen en Breskens, en van Perkpolder naar Kruiningen, behoor den definitief tot het verleden. Nieuwe tijden braken aan, een glorieuze toekomst lonkte. Overheden, on dernemers, bestuurders en bedrijven aan weerszijden van het water rekenden zich voorafgaand aan de tot standkoming van de vaste oeververbinding al rijk. Wanklank kwam er enkel uit de omgeving van de voor malige veerhavens. Daar baalde men dat 'de doorloop eruit zou zijn'. door Barend Pelgrim GOES -Voor de rest, enkel goeds. Voorspoed en niets dan voorspoed. Immers, nieuw achterland werd ont sloten en nieuw achterland betekende meer afzetmogelijkheden, een grotere markt en de verbeterde en snellere verbinding onder het water zou drem pels wegnemen die tot dan toe consu menten ervan weerhielden om te gaan fimshoppen en recreëren in Ter- neuzen, Goes, Middelburg, Vlissin gen, Hulst of zelfs Sluis. Er was voor 2003 uitgebreid onderzoek gedaan naar de te verwachten gevolgen van de tunnel en vooral in Zeeuws-Vlaan deren wreef men zich eens in de han den. Terneuzen huurde, de Gentse professor Allaert in en diens voorspel lende gaven beloofden wellicht geen gouden bergen, maar op. zijn minst een economische hausse die wel eens tot 5.000 nieuwe banen zou opleve ren in de Kanaalzone. Ondernemers laafden zich aan de gedachten van stal len vol kippen met gouden eieren. Ruim zeven jaar later blijkt de reali teit een stuk minder .goudkleurig en lijkt de Westerscheldetunnel maar één winnaar voortgebracht te heb ben. Dat is Goes. Keuzes maken Een korte inventarisatie toont aan dat er inderdaad een behoorlijke migratie van werk en bedrijvigheid heeft plaats gevonden. Met in het kielzog daarvan ook een verschuiving op de woning markt. Maar dan wel vanuit Zeeuws-Vlaanderen naar de Bevelan- den en Walcheren. Douane, UWV, KLPD en een deel van de marechaus see. Banken, autodealers, verzeke raars, Kamer van Koophandel, Gront- mij, CWI UWV, Rijkswaterstaat, projectontwikkelaars, de Belasting dienst, de lijst gaat door. Komt nog eens bij dat het funshoppen en dagjes- toerisme diezelfde lijn volgt. De Zeeuws-Vlaming weet prima de weg te vinden naar Goes en Middelburg, andersom is dat verwaarloosbaar. De ontwikkelingen in Goes zijn mani fest. Meest tot de verbeelding spreken de locatie is bedrijventerrein De Poel. In tien jaar tijd is het terrein langs I-fijksweg A58 onherkenbaar veran derd. Ook het Stationspark vertoont veel dynamiek. Een voor Goese be grippen ongekende bouwwoede grijpt om zich heen, zo lijkt het. De vraag is of de succesfactoren aanwijs baar zijn. Of er door bestuurders en ambtenarij strategisch pienter gehan deld is, of dat er domweg sprake is van toeval en Goes gewoon profiteert van "de juiste plek en juiste tijd*'. Stand van zaken Wat is de stand van zaken anno 2010 en welke kant moet het op met Goes? Meer woningen bouwen? Extra wegen aanleggen? Inzetten op meer en betere voorzieningen? Mik ken op massa ofjuist gaan voor kwali teit? Het zijn vragen die opgeld doen voor ondernemen, recreatie, wonen, besturen, onderwijs. Er is kritisch ge keken naar de waarde van de binnen stad, parkeren is zorgvuldig onder zocht, stedelijk groen en straatmeubi- lair zijn geïnventariseerd en uniform gemaakt, reclame-uitingen getoetst. We zijn er nog lang niet, zo blijkt ech ter uit onderzoek door de Kamer van Koophandel. Goes zal de komende ja ren hard aan de slag moeten met city- marketing, uitbreiding van De Poel en het verbeteren vaii bestaande be drijventerreinen, de kwaliteit van de binnenstad moet beter als winkelcen trum, de bereikbaarheid van Goes zal moeten verbeteren en het toerisme in en rond Wolphaartsdijk moet verbe terd worden. Al bij al een pittige opgave, zeker in de huidige economisch onzekere en instabiele omstandigheden. wagens voor HMMH

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 118