Goes anno 2010: een nieuwe horizon
Goes
de toekomst
20
liet bedrijventerrein De Poel van bovenaf gezien.
gemeen,
Op 14 maart 2003 opende Koningin Beatrix de Westersqheldetunnel. De heen-en-weertjes per Provin
ciale Stoomboot Dienst tussen Vlissingen en Breskens, en van Perkpolder naar Kruiningen, behoor
den definitief tot het verleden. Nieuwe tijden braken aan, een glorieuze toekomst lonkte. Overheden, on
dernemers, bestuurders en bedrijven aan weerszijden van het water rekenden zich voorafgaand aan de tot
standkoming van de vaste oeververbinding al rijk. Wanklank kwam er enkel uit de omgeving van de voor
malige veerhavens. Daar baalde men dat 'de doorloop eruit zou zijn'.
door Barend Pelgrim
GOES -Voor de rest, enkel goeds.
Voorspoed en niets dan voorspoed.
Immers, nieuw achterland werd ont
sloten en nieuw achterland betekende
meer afzetmogelijkheden, een grotere
markt en de verbeterde en snellere
verbinding onder het water zou drem
pels wegnemen die tot dan toe consu
menten ervan weerhielden om te
gaan fimshoppen en recreëren in Ter-
neuzen, Goes, Middelburg, Vlissin
gen, Hulst of zelfs Sluis. Er was voor
2003 uitgebreid onderzoek gedaan
naar de te verwachten gevolgen van
de tunnel en vooral in Zeeuws-Vlaan
deren wreef men zich eens in de han
den. Terneuzen huurde, de Gentse
professor Allaert in en diens voorspel
lende gaven beloofden wellicht geen
gouden bergen, maar op. zijn minst
een economische hausse die wel eens
tot 5.000 nieuwe banen zou opleve
ren in de Kanaalzone. Ondernemers
laafden zich aan de gedachten van stal
len vol kippen met gouden eieren.
Ruim zeven jaar later blijkt de reali
teit een stuk minder .goudkleurig en
lijkt de Westerscheldetunnel maar
één winnaar voortgebracht te heb
ben. Dat is Goes.
Keuzes maken
Een korte inventarisatie toont aan dat
er inderdaad een behoorlijke migratie
van werk en bedrijvigheid heeft plaats
gevonden. Met in het kielzog daarvan
ook een verschuiving op de woning
markt. Maar dan wel vanuit
Zeeuws-Vlaanderen naar de Bevelan-
den en Walcheren. Douane, UWV,
KLPD en een deel van de marechaus
see. Banken, autodealers, verzeke
raars, Kamer van Koophandel, Gront-
mij, CWI UWV, Rijkswaterstaat,
projectontwikkelaars, de Belasting
dienst, de lijst gaat door. Komt nog
eens bij dat het funshoppen en dagjes-
toerisme diezelfde lijn volgt. De
Zeeuws-Vlaming weet prima de weg
te vinden naar Goes en Middelburg,
andersom is dat verwaarloosbaar.
De ontwikkelingen in Goes zijn mani
fest. Meest tot de verbeelding spreken
de locatie is bedrijventerrein De Poel.
In tien jaar tijd is het terrein langs
I-fijksweg A58 onherkenbaar veran
derd. Ook het Stationspark vertoont
veel dynamiek. Een voor Goese be
grippen ongekende bouwwoede
grijpt om zich heen, zo lijkt het. De
vraag is of de succesfactoren aanwijs
baar zijn. Of er door bestuurders en
ambtenarij strategisch pienter gehan
deld is, of dat er domweg sprake is
van toeval en Goes gewoon profiteert
van "de juiste plek en juiste tijd*'.
Stand van zaken
Wat is de stand van zaken anno 2010
en welke kant moet het op met
Goes? Meer woningen bouwen?
Extra wegen aanleggen? Inzetten op
meer en betere voorzieningen? Mik
ken op massa ofjuist gaan voor kwali
teit? Het zijn vragen die opgeld doen
voor ondernemen, recreatie, wonen,
besturen, onderwijs. Er is kritisch ge
keken naar de waarde van de binnen
stad, parkeren is zorgvuldig onder
zocht, stedelijk groen en straatmeubi-
lair zijn geïnventariseerd en uniform
gemaakt, reclame-uitingen getoetst.
We zijn er nog lang niet, zo blijkt ech
ter uit onderzoek door de Kamer van
Koophandel. Goes zal de komende ja
ren hard aan de slag moeten met city-
marketing, uitbreiding van De Poel
en het verbeteren vaii bestaande be
drijventerreinen, de kwaliteit van de
binnenstad moet beter als winkelcen
trum, de bereikbaarheid van Goes zal
moeten verbeteren en het toerisme in
en rond Wolphaartsdijk moet verbe
terd worden.
Al bij al een pittige opgave, zeker in
de huidige economisch onzekere en
instabiele omstandigheden.
wagens voor
HMMH