Nieuwe impulsen voor succes congres SUCCESTAFETTE Ballonbedrukking Alle succes staat of valt met de kracht van communica tie. Eén op één relaties kunnen di rect succes opleveren, maar nieu we media als Twitter en Face- book zijn misschien nog wel be langrijker. Trendsetter René Boender trok de aanwezigen van het Ondernemers Congres in Goes diep de nieuwe tijd in. Ruim 430 ondernemers bezoch ten 29 september het Onderne mers Congres Zeeland 2010 in Theater De Mythe. 'Onderne men anno Morgen in Zeeland' was het centrale thema van het congres. door Loes van der Hoeven GOES - Onder de bezielende leiding van trendsetter René Boender kregen de aanwezigen tijdens het plenaire ochtendprogramma praktische tips en uitdagende eyeopeners mee van res pectievelijk Ruud van Dussehoten (di recteur ING Business Banking), Loek Hermans, (voorzitter MKB-Neder land) en Annemarie van Gaal (topon dernemer). Ondernemers konden kiezen uit een aantal workshops en lezingen. Geko zen kon worden uit 'Kansrijk Onder nemen' door Arko van Brakel van het Ministerie van Economische Za ken, 'Innovesteer in Zeeland' door Gerbert van der Wal van Economi sche Impuls Zeeland, 'Verder komen met ondernemen' door Andrée Tan kink van de Kamer van Koophandel Zuidwest-Nederland en 'Hoe wordt u koploper in de zakelijke dienstverle ning' door Sasja van As-Winters van ING. Dit tweede Ondernemerscon gres Zeeland was een initiatief van ING, Synpact en MKB-Nederland. De Ondernemer was wederom de Mediapartner. .René Boenders gelooft dat alles staat of valt met de kracht van communica- tie. Eén op één relaties zijn heel be langrijk voor direct resultaat en nieu we media, zoals Twitter en Facebook zijn niet meer weg te denken uit de moderne communicatie. Middelen om snel en overal gehoord te wor den. "Return on investement' is verle- ten krijgen in de nabije toekomst. "Het MKB is de motor van de lande lijke economie. 98% van onderne mend Nederland behoort tot het mid den- en kleinbedrijf. Zij moeten de mogelijkheden krijgen om te kunnen ondernemen. Hoewel Zeeland een den tijd, 'return on ideas' daar draait het moderne ondernemerschap om. Durf te dansen in de regen", aldus Boenders. Ruud van Dussehoten advi seerde ondernemers die nog in de cri sis zitten maar in goede conditie zijn, hun kansen te pakken die de groeien de economie hen biedt en die te be nutten voor de toekomst. "Er is geen heden zonder verleden, dus zoek de markt op! De economische groei in Zeeland is de grootste van heel Neder land. Er zijn volop kansen, zoals die pe zeehavens en een gunstig vesti gingsklimaat." Ook Loek Hermans verzekerde dat ondernemers stimulansen en activitei- varing in de media, maar wat ze wel had was gezond verstand en doorzet tingsvermogen. "Ik heb hoge bergen overwonnen en ben daarvoor door diepe dalen gegaan, maar ik heb geen enkel moment overwogen om op te geven, hoe gevaarlijk de situatie in Rusland ook was." krimpregio is, gaat MKB-Zeeland ac tiviteiten ontplooien om vooruit te gaan lopen. Daarbij bieden de nieuwe media een groot voordeel. Onderne mers moeten daarop bijvoorbeeld hun voorraad plaatsen en die mobiel toegankelijk maken. Zet er dan ook gelijk een routebeschrijving naar uw zaak bij, dan slaat u twee vliegen in één klap. Toponderneemster Annemarie van Gaal zette uiteen dat zij haar succes te danken heeft aan drie factoren. Haar ^uitgeverij in Rusland had geen hoofd kantoor waardoor zij zelf op de werk vloer aanwezig was. Daar lag ook de verantwoording. Zeil had ze geen er- Seneca was een tijdgenoot van Jezus Christus. Hij werd een jaar eerder geboren en ging pas op z'n 66e dood - door een gruwelijke zelfmoord volgens Wikipedia. Hij zei ooit: "Van succes is sprake wanneer voorbereiding en mogelijkheid elkaar ontmoeten." Interessante uitspraak. Hij zegt eigenlijk dat wie zich niet voorbereidt ook geen kansen kan grijpen Een veel gestelde vraag is dan ook: hoe bereid je je voor op mogelijkheden waarvan je niet eens zeker weet of die zich wel voordoen? Zo gesteld klinkt het bijna onrechtvaardig. Mijn zoon van 13, en overigens bijna elke puber, vindt dat ook, meestal in de vorm van: "Waarom moet ik naar school?" Terecht of onterecht doet er niet toe. Maar wel: hoe ga je om met deze beleving van de wereld? Tja, hoe doet een mens dat? Door zich eerst voor te stellen welke kansen je wilt kunnen grijpen. En dan erover praten, kritiek ontvangen en tips krijgen. Droom en werkelijkheid gaan zo gezellig met elkaar aan de slag. Het is een proces waarin afhankelijkheid en onafhankelijkheid twee kanten van dezelfde medaille blijken te zijn. Een beetje van jezelf en een beetje van de wereld. Een commerciële of maatschappelijke boodschap succesvol overbrengen kent dit spanningsveld ook. Meestal is het publiek niet voorbereid op de mogelijkheid die wordt geboden. Sterker nog: ze doet er alles aan om het af te weren. Nog erger: het publiek weet meestal niet eens dat zij publiek is. Hoe je dan toch doordringt tot hun gevoelens en gedachten? Wel, ik heb u nu voorbereid, dus Annemarie van Gaal vertelt over haar ervaringen. Foto: Synpact Een homvolle zaal met meer dan 400 ondernemers. Foto: Synpact Jeroen van Oyen KAO identiteit, strategie communicatie Molenwater 105 4331 SG Middelburg T. 0118 615048 E. kairos@kao.nl www.kao.nl www.ballonenko.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 105