Laten we de
IO
donderdag 14 oktober 2010
den te verlaten. Dat leidt tot per
soonlijk werk dat de grenzen van
de kunst niet oprekt, maar de blik
van de toeschouwer wel kan ver
breden of verdiepen.
Zo richt Jorien Brugmans met
haar gouaches je ogen even op de
schoonheid van het zeelandschap,
met de steeds andere texturen van
het water, het licht en de lucht.
Door de lichte stilering laat ze zien
wat haar boeit en overstijgt ze het
platte afbeelden. Dat is één van de
lijnen door de tentoonstelling:
door keuzes als meer of minder
kleur, meer of minder natuurge
Werk van Nanda Runge in het Zeeuws Museum in Middelburg.
breed publiek. De exposanten
brengen inderdaad toegankelijk,
vaak licht verteerbaar werk. Maar
de 'van dik hout zaagt men plan
ken aanpak' van Nico Haak en de
Paniekzaaiers vind je hier niet te
rug. Het is een plezierige tentoon
stelling met steeds een paar wer
ken van elke deelnemer, zodat je
een idee krijgt van hun benade
ring. Die strekt zich uit over diver
se disciplines: fotografie, schilder
kunst en ruimtelijk werk en gaat
van formeel tot expressief, van fi
guratief tot abstract. Ieder zoekt
een eigen weg zonder gebaande pa
iedereen geldt en omdat Klein zijn
koppen baseert op schilderijen
van de i7e-eeuwse Caravaggio
dringt zich het beeld op dat geeste
lijk lijden van alle tijden is. Daar
was ik niet mee bezig, maar Klein
scherpt mijn blik op dat punt en
roept tevens mededogen op.
Zoals ook de indringende verbeel
dingen van Erlend Steiner Lovisa
dat doen. Zijn ingekleurde etsen
met in hun eigen wereld opgeslo
ten gestalten raken me steeds op
nieuw.
Er is ook werk dat speelt met de re
gels van het beeld. Sjaak de Wit is
daar goed in. Hij combineert in
zijn schilderijen een herkenbare
weergave van dagelijkse dingen
met het scheppen en doorbreken
van een illusie op het platte vlak.
Werkelijkheden lopen door elkaar,
het vanzelfsprekende wordt ver
vangen door het ongrijpbare. Daar
naast is zijn werk een expliciete
ode aan de onuitputtelijkheid van
de fantasie. Subtiel verrassend. Er
valt meer te zien dan ik hier lean
benoemen. Ik kwam geen zwak
werk tegen. 'Alle 13 goed' maakt de
verwachting waar.
In het Zeeuws Museum - dat een
historische inslag heeft - verwacht
je kunst die door de zeef van de
tijd is gegaan en dus onderschei
dend is van kwaliteit. Die is er ze
ker te zien. Denk aan het prachti
ge stillevens van Adriaen Coorte.
Maar veel van wat in de depots
wordt bewaard kan aan zulk werk
kwalitatief niet tippen. Toch heeft
kunstenaar Nanda Runge op ver
zoek van het museum de depots
afgestruind en met werk uit de ver
borgen collectie twee zalen inge
richt met stadsgezichten en land
schappen, waarvan de oudste date
ren uit de 16e eeuw. De zin ligt in
de ontmoeting met haar eigen
werk. De titel 'De paden op, de la
nen in' verwijst naar liet wande
len en daarmee naar de tijd die je
dan hebt voor de beleving van het
landschap. Eeuwenlang lag het
tempo van je door het landschap
bewegen veel lager dan nu. Met 25
km per uur gaat er al veel aan je
ogen voorbij, maar met de 130 km
van straks zie je hoogstens nog vi-
nexwijken en bedrijventerreinen
voorbij flitsen. Nanda Runge zelf
kent ook het eigentijdse reizen,
Nico Out gaat elke week op
zoek naar het beste wat
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft.
Op zoek naar het beste wat Zeeland
op kunstgebied te bieden heeft be
zocht ik twee exposities. In de kun
stuitleen Terneuzen vertellen 13 le
den van de Zeeuwse Kunstkring hun
verhalen, terwijl in het Zeeuws Mu
seum Nanda Runge haar visie in
bedt in de opvattingen van tiental
len voorgangers.
Alle 13 goed noemt de
Zeeuwse Kunstkring
haar medio september
begonnen 'zomerexposi-
tie'. Een optimistische benadering
die met een tikje zelfspot verwijst
naar de series verzamel LP's uit be
gin jaren '70. Je vond er de meest
uiteenlopende hits op, van Bonnie
St. Claire tot Status Quo en op el
ke LP prijkte een zogenaamde hoe-
zenpoes. Top 40-werk, daar ging
het om, razend populair bij een
trouw werken tonen wat je opvalt.
Daar kan een laag onder liggen.
Dat moet je soms wel weten. De
wateroppervlakken van Leen van
Duivendijk bieden het in verf ver
taalde kijkspel van het spiegelen
de, altijd in beweging zijnde water
oppervlak. Als je weet dat hij het
daarnaast ziet als metafoor voor
de medemens die zich steeds an
ders vertoont en waar je altijd
maar een glimp van ziet, voegt dat
iets toe aan je beleving van het
werk. Je kijkt voor even of wat lan
ger anders aan tegen degenen die
je ontmoet. Hoe verhoudt zich het
beeld dat ik heb tot wat iemand
'echt' is? De expressief bewerkte fo
toportretten van Johan Klein zijn
een manifestatie van psychisch ge
teisterd zijn, van pijn en uitzicht
loosheid, gevoelens die mij geens
zins bepalen. Ik besef dat niet voor
foto Ivo Wennekes
Frederike Doeleman
Frederike Doeleman vertaalt vaar
dig natuurvormen als bloemen en
bladeren in keramiek. Zij blijft
dicht bij de werkelijkheid, maar
werkt vaak met zwarte of witte gla
zuren. Zo stuurt zij de aandacht
naar vorm en textuur. Groepsexpo-
sitie met Ernest Joachim, Dirk
Koopman en Ina Sponselee.
T/m 23/10: 'Organisch verbeeld'.
Boerderijgalerie Osseberg, Singelweg
11, Grijpskerke. Do. t/m za. 14-17 uur.
jan Sluijters
Jan Sluijters (1881-1957) startte zijn
loopbaan als vernieuwer en experi
menteerde met fauvisme, kubisme
en luminisme. In felle kleuren en
met bravoure schilderde hij por
tretten, landschappen en bloem-
stillevens. Mooi overzicht in twin
tig werken uit de Caldic collectie,
met een ijzersterk zelfportret.
T/m 14/11: Jan Sluijters, Marie Tak
van Poortvliet museum, Ooststraat
10a, Domburg. Di. t/m zo. 13-17 uur
Leo de Jong
Leo de Jong is 80 en tekent, schil
dert en plakt met de verwonde
ring en de vitaliteit van een kind,
maar met de beheersing van een
oude rot in het vak. Of het nu
voorbijgangers zijn of een gevon
den verpakking, alles kan aanlei
ding zijn tot expressief en speels
werk. Bliksemverkoopexpositie
met bodemprijzen.
Restaurant ZomerlustBoslaan 1, Axel.
Za. 15 en zo. 16/10, 14.00- 18.00 uur.
Rijnhard Schregardus
Rijnhard Schregardus is een gedre
ven en zoekend kunstenaar die
zich voortdurend vernieuwt. Hij
werkte lang op het platte vlak,
maar de laatste vier jaar houdt hij
zich ook bezig met keramiek.
Schregardus' thema's zijn vaak ont
leend aan en geïnspireerd door de
klassieke oudheid. Ook met Goos
Verwoest, Jacob Teije en Sarnia.
T/m 15/10: Noordhavenpoort,
Zierikzee. Za. 12.00-17.00 uur.
Carina Diepens verpakte een
kroonluchter in zwarte stof en leg
de hem op een tafel. Het tafel
kleed strekt zich uit over de vloer,
en vrouw rafelt het onverstoorbaar
uit elkaar. 'Living sculpture'. Gaat
de deconstructie van de stof voor
af aan die van het licht?
T/m 31/10: 'Lampblack'.
Bewaerschoole, Weststraat 18, Burgh
Haamstede. Wo. t/m zo. 14-17 uur
Uitvoering Living sculpture za. en zo.
Carina Diepens