Laten we de IO donderdag 14 oktober 2010 den te verlaten. Dat leidt tot per soonlijk werk dat de grenzen van de kunst niet oprekt, maar de blik van de toeschouwer wel kan ver breden of verdiepen. Zo richt Jorien Brugmans met haar gouaches je ogen even op de schoonheid van het zeelandschap, met de steeds andere texturen van het water, het licht en de lucht. Door de lichte stilering laat ze zien wat haar boeit en overstijgt ze het platte afbeelden. Dat is één van de lijnen door de tentoonstelling: door keuzes als meer of minder kleur, meer of minder natuurge Werk van Nanda Runge in het Zeeuws Museum in Middelburg. breed publiek. De exposanten brengen inderdaad toegankelijk, vaak licht verteerbaar werk. Maar de 'van dik hout zaagt men plan ken aanpak' van Nico Haak en de Paniekzaaiers vind je hier niet te rug. Het is een plezierige tentoon stelling met steeds een paar wer ken van elke deelnemer, zodat je een idee krijgt van hun benade ring. Die strekt zich uit over diver se disciplines: fotografie, schilder kunst en ruimtelijk werk en gaat van formeel tot expressief, van fi guratief tot abstract. Ieder zoekt een eigen weg zonder gebaande pa iedereen geldt en omdat Klein zijn koppen baseert op schilderijen van de i7e-eeuwse Caravaggio dringt zich het beeld op dat geeste lijk lijden van alle tijden is. Daar was ik niet mee bezig, maar Klein scherpt mijn blik op dat punt en roept tevens mededogen op. Zoals ook de indringende verbeel dingen van Erlend Steiner Lovisa dat doen. Zijn ingekleurde etsen met in hun eigen wereld opgeslo ten gestalten raken me steeds op nieuw. Er is ook werk dat speelt met de re gels van het beeld. Sjaak de Wit is daar goed in. Hij combineert in zijn schilderijen een herkenbare weergave van dagelijkse dingen met het scheppen en doorbreken van een illusie op het platte vlak. Werkelijkheden lopen door elkaar, het vanzelfsprekende wordt ver vangen door het ongrijpbare. Daar naast is zijn werk een expliciete ode aan de onuitputtelijkheid van de fantasie. Subtiel verrassend. Er valt meer te zien dan ik hier lean benoemen. Ik kwam geen zwak werk tegen. 'Alle 13 goed' maakt de verwachting waar. In het Zeeuws Museum - dat een historische inslag heeft - verwacht je kunst die door de zeef van de tijd is gegaan en dus onderschei dend is van kwaliteit. Die is er ze ker te zien. Denk aan het prachti ge stillevens van Adriaen Coorte. Maar veel van wat in de depots wordt bewaard kan aan zulk werk kwalitatief niet tippen. Toch heeft kunstenaar Nanda Runge op ver zoek van het museum de depots afgestruind en met werk uit de ver borgen collectie twee zalen inge richt met stadsgezichten en land schappen, waarvan de oudste date ren uit de 16e eeuw. De zin ligt in de ontmoeting met haar eigen werk. De titel 'De paden op, de la nen in' verwijst naar liet wande len en daarmee naar de tijd die je dan hebt voor de beleving van het landschap. Eeuwenlang lag het tempo van je door het landschap bewegen veel lager dan nu. Met 25 km per uur gaat er al veel aan je ogen voorbij, maar met de 130 km van straks zie je hoogstens nog vi- nexwijken en bedrijventerreinen voorbij flitsen. Nanda Runge zelf kent ook het eigentijdse reizen, Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. Op zoek naar het beste wat Zeeland op kunstgebied te bieden heeft be zocht ik twee exposities. In de kun stuitleen Terneuzen vertellen 13 le den van de Zeeuwse Kunstkring hun verhalen, terwijl in het Zeeuws Mu seum Nanda Runge haar visie in bedt in de opvattingen van tiental len voorgangers. Alle 13 goed noemt de Zeeuwse Kunstkring haar medio september begonnen 'zomerexposi- tie'. Een optimistische benadering die met een tikje zelfspot verwijst naar de series verzamel LP's uit be gin jaren '70. Je vond er de meest uiteenlopende hits op, van Bonnie St. Claire tot Status Quo en op el ke LP prijkte een zogenaamde hoe- zenpoes. Top 40-werk, daar ging het om, razend populair bij een trouw werken tonen wat je opvalt. Daar kan een laag onder liggen. Dat moet je soms wel weten. De wateroppervlakken van Leen van Duivendijk bieden het in verf ver taalde kijkspel van het spiegelen de, altijd in beweging zijnde water oppervlak. Als je weet dat hij het daarnaast ziet als metafoor voor de medemens die zich steeds an ders vertoont en waar je altijd maar een glimp van ziet, voegt dat iets toe aan je beleving van het werk. Je kijkt voor even of wat lan ger anders aan tegen degenen die je ontmoet. Hoe verhoudt zich het beeld dat ik heb tot wat iemand 'echt' is? De expressief bewerkte fo toportretten van Johan Klein zijn een manifestatie van psychisch ge teisterd zijn, van pijn en uitzicht loosheid, gevoelens die mij geens zins bepalen. Ik besef dat niet voor foto Ivo Wennekes Frederike Doeleman Frederike Doeleman vertaalt vaar dig natuurvormen als bloemen en bladeren in keramiek. Zij blijft dicht bij de werkelijkheid, maar werkt vaak met zwarte of witte gla zuren. Zo stuurt zij de aandacht naar vorm en textuur. Groepsexpo- sitie met Ernest Joachim, Dirk Koopman en Ina Sponselee. T/m 23/10: 'Organisch verbeeld'. Boerderijgalerie Osseberg, Singelweg 11, Grijpskerke. Do. t/m za. 14-17 uur. jan Sluijters Jan Sluijters (1881-1957) startte zijn loopbaan als vernieuwer en experi menteerde met fauvisme, kubisme en luminisme. In felle kleuren en met bravoure schilderde hij por tretten, landschappen en bloem- stillevens. Mooi overzicht in twin tig werken uit de Caldic collectie, met een ijzersterk zelfportret. T/m 14/11: Jan Sluijters, Marie Tak van Poortvliet museum, Ooststraat 10a, Domburg. Di. t/m zo. 13-17 uur Leo de Jong Leo de Jong is 80 en tekent, schil dert en plakt met de verwonde ring en de vitaliteit van een kind, maar met de beheersing van een oude rot in het vak. Of het nu voorbijgangers zijn of een gevon den verpakking, alles kan aanlei ding zijn tot expressief en speels werk. Bliksemverkoopexpositie met bodemprijzen. Restaurant ZomerlustBoslaan 1, Axel. Za. 15 en zo. 16/10, 14.00- 18.00 uur. Rijnhard Schregardus Rijnhard Schregardus is een gedre ven en zoekend kunstenaar die zich voortdurend vernieuwt. Hij werkte lang op het platte vlak, maar de laatste vier jaar houdt hij zich ook bezig met keramiek. Schregardus' thema's zijn vaak ont leend aan en geïnspireerd door de klassieke oudheid. Ook met Goos Verwoest, Jacob Teije en Sarnia. T/m 15/10: Noordhavenpoort, Zierikzee. Za. 12.00-17.00 uur. Carina Diepens verpakte een kroonluchter in zwarte stof en leg de hem op een tafel. Het tafel kleed strekt zich uit over de vloer, en vrouw rafelt het onverstoorbaar uit elkaar. 'Living sculpture'. Gaat de deconstructie van de stof voor af aan die van het licht? T/m 31/10: 'Lampblack'. Bewaerschoole, Weststraat 18, Burgh Haamstede. Wo. t/m zo. 14-17 uur Uitvoering Living sculpture za. en zo. Carina Diepens

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 80