uit 7
Tegen de domheid,
de laksheid en
de liefdeloosheid
selectie
donderdag 14 oktober 2010
Nannies only van Het
Zuidelijk Toneel (afge
lopen vrijdag in De
Mythe) heeft mij niet
gebracht waar ik op hoopte. En
terwijl ik die openingszin op
schrijf, moet ik al meteen toege
ven, dat ik liever niet uitleg
waar ik dan op hoopte. Want
dat is zo vaag. En, ben ik bang,
ook zo cliché.
Want wat is dat nou helemaal: 'ge
raakt worden'. Dat is meer dan ge
amuseerd worden. Meer zelfs dan
geboeid worden. Veel meer dan
geïnformeerd worden. Of dan tot
nadenken gebracht. En~aan die
vier voorwaarden voldeed de voor
stelling al niet. Het was trouwens
maar een half aanbod. De tweede
helft van wat beloofd was ('Next
Generation', een nieuw stuk voor
dezelfde acteurs, vanuit een
kind-optiek) werd geschrapt.
Een jonge vrouw en een oudere
man. Zij leest voor uit een boek
Country of my skull van Antjie
Krog?). Een passage over de marte
ling van een vrouw. Dat beroert
haar hevig. Is zij louter lezeres, of
ook het slachtoffer? In het Duits,
het Zuid-Afrikaans, het Engels, en
ook in het Nederlands, volgen los
se delen van een geëmotioneerd
verhaal, dat moeilijk is samen te
brengen. Dwars daar doorheen -
in afwisseling maar niet in dialoog
- probeert de man luidop de argu
menten te vinden om apartheid te
rechtvaardigen. Een inlandse
vrouw, een negerin, luistert zwij
gend naar allebei.
Deze voorstelling zou 'een ontluis
terende reis naar uw eigen gewe
ten' moeten zijn. De situatie in
Zuid-Afrika zou 'een goede spiegel
voor het Nederland van nu' moe-
ten zijn. Maar die boodschap komt
bij mij niet binnen. Ik denk dat
Nannies only toch al te zeer een be
dacht concept is, te verbaal en te
weinig theatraal.
Met een beetje goede wil zou je
dit soort toneel misschien 'reali-
ty-drama' kunnen noemen. Daar
ben ik afgelopen dinsdag nog wat
meer van gaan proeven bij Ontboe
zemingen, een humoristisch drama
over borstkanker. Gebaseerd op de
waargebeurde ervaringen van zo'n
dertig borstkankerpatiënten, en
die dan geprojecteerd in vijf perso
nages. Wat voor één individu
groot leed is, lijkt kleiner te wor
den op toneel. Terwijl het daar
juist uitvergroot wordt. Zo werkt
het tenminste bij mij, die geen 'er
varingsdeskundige' is. Niet van
borstkanker. Niet aan eigen lijf On
danks dat één van de vijf sterft (en
als boodschap in een lied nalaat
'Mis mij niet'), is het vooral een
goed nieuws verhaal over sterke
vrouwen die zichzelf overwinnen.
Ik moet nog eens diep denken
over de flauwe uitwerking van
goed nieuws op mij. En op vele an
deren uit het Land van Cultuur.
Volgende week woensdag
(20 oktober) komt Lebbis
(Hans Sibbel) try-outen in
De Wegwijzer. Branding gaat zijn
nieuwste heten. Ik'zie en hoor
hem graag. Nog wel meer cabare
tiers trouwens. Maar niemand
meer zo graag een hele avond
lang. Ik ben wellicht niet de enige,
want het schijnt dat cabaret een
beetje op zijn retour is. Maar op in
ternet heb ik daarover geen recen
te cijfers kunnen vinden.
Wat mij ooit zo boeide in cabaret,
is ofwel het totaal absurde (de 'ge
haktbal' van Toon Hermans vol
doet daar nog altijd aan) ofwel het
fel maatschappijkritische. Het eer
ste vind je niet zoveel meer (uit de
gratie zeker), en op het tweede is
veel sleet gekomen. Groot verschil
maakt het toch allemaal niet, zou
de enigszins verbitterde gedachte
kunnen zijn. (Jonge generaties zijn
nog niet verbitterd, natuurlijk,
maar ze schijnen ook niet zo maat
schappijkritisch meer te zijn. Niet
meer zó, waarschijnlijk wel an
ders.)
En wat zegt Lebbis nu zelf over
zijn werk? „Ik maak nu al twintig
jaar cabaretvoorstellingen met on
gelooflijk veel plezier. Er is nog zo
veel te doen. Er is nog zoveel te
vertellen. Twintig jaar lang gooi ik
de beuk erin. Tegen de domheid,
de laksheid, de liefdeloosheid. Ik
heb geen idee of het geholpen
heeft, maar ik popel om het weer
te proberen. Met Branding, mijn
nieuwe programma. Met nieuwe
energie, nieuwe inzichten, nieuwe
hoop."
Tegen de domheid. Tegen de laks
heid. Tegen de liefdeloosheid. Dat
zijn dan toch weer de oude woor
den naar mijn bijna uitgebluste
hart. En dus wil ik hem weer wel
eens een keer zien razen en brie
sen, zien pochen en paljassen. Het
schijnt dat er twee versies van dit
programma zullen komen. In de
'late-night unplugged' versie (de
voorstelling in De Wegwijzer be
gint inderdaad pas om 21.30 uur!)
gaat Lebbis terug naar de roots en
zal er iedere avond ruimte zijn
voor nieuwe stukken.
Lebbis, woensdag 20 oktober in De
Wegwijzer in Nieuw- en St Joosland
(21.30 uur), vr 28 januari 2011 in
Scheldetheater, Terneuzen (20.00 uur).
La Manouche
Gipsyduo La Manouche komt
voor twee concerten naar Zeeland.
Het nieuwe concertprogramma
van het duo heet Amandel Het pu
bliek waant zich tijdens het optre
den aan het kampvuur bij de
woonwagen.
Vrijdag 15 oktober, Kaj Munk,
Hansweert, 20.00 uur.
Zaterdag 16 oktober, Hof te
Zandekerk, Kloosterzande, 20.00 uur.
Arthur Adam
De veelbelovende singer-songwri
ter en multi-instrumentalist Art
hur Adam geeft een concert sa
men met zijn band, die bestaat uit
Bart van Kuijk (bas) en de Zeeuw
se drummer Jaimy Quite.
In het voorprogramma treedt de
uit Zeeland afkomstige Maarten
Swaan op.
Zaterdag 16 oktober, De Piek,
Vlissingen, 21.00 uur (zaal open).
En Accord
Het laatste concert van Muziekpo-
dium Zeeland dit jaar in de Grote
Kerk wordt verzorgd door En Ac
cord. Het jonge strijkkwartet
werpt zich op moderne klassiekers
zoals het eerste strijkkwartet van
György Ligeti en Cat 'o' Nine Nails
van John Zorn, maar ook op
nieuw werk van Marko Ciciliani.
Zondag 17 oktober, Crote Kerk, Veere,
15.30 uur.
Ernesto Marcellino
Het cabarettrio Ernesto Marcelli
no met Wilfried Finkers neemt tot
en met mei 2012 afscheid met de
voorstelling Het beste dan maar.
Sinds 1995 hebben ze zeven pro
gramma's gemaakt. In Zeeland spe
len ze nu twee try-outs.
Vrijdag 15 oktober, De Stenge,
Heinkenszand, 20.00 uur.
Zaterdag 16 oktober, Ons Dorpshuis,
Kruiningen, 20.00 uur.
Van Swieten Society
Van Swieten Society speelt mu
ziek uit Londen rond 1800: werk
van Dussek, Clementi, Haydn,
Viotti, Field en Storace. Het ensem
ble bestaat uit Marion Moonen
(fluit), Helees Hulst en Sara DeCor-
so (viool), Bernadette Verhagen
(altviool), Job ter Haar (cello) en
Bart van Oort (fortepiano).
Vrijdag 15 oktober, Zeeuwse
Concertzaal, Middelburg, 20.00 uur.
Lebbis
foto Martin Oudshoorn
Willem Nijssen blikt elke
week vooruit - en terug -
op bijzondere
toneelvoorstellingen in het
Zeeuwse podiumaanbod.