uit 7 Tegen de domheid, de laksheid en de liefdeloosheid selectie donderdag 14 oktober 2010 Nannies only van Het Zuidelijk Toneel (afge lopen vrijdag in De Mythe) heeft mij niet gebracht waar ik op hoopte. En terwijl ik die openingszin op schrijf, moet ik al meteen toege ven, dat ik liever niet uitleg waar ik dan op hoopte. Want dat is zo vaag. En, ben ik bang, ook zo cliché. Want wat is dat nou helemaal: 'ge raakt worden'. Dat is meer dan ge amuseerd worden. Meer zelfs dan geboeid worden. Veel meer dan geïnformeerd worden. Of dan tot nadenken gebracht. En~aan die vier voorwaarden voldeed de voor stelling al niet. Het was trouwens maar een half aanbod. De tweede helft van wat beloofd was ('Next Generation', een nieuw stuk voor dezelfde acteurs, vanuit een kind-optiek) werd geschrapt. Een jonge vrouw en een oudere man. Zij leest voor uit een boek Country of my skull van Antjie Krog?). Een passage over de marte ling van een vrouw. Dat beroert haar hevig. Is zij louter lezeres, of ook het slachtoffer? In het Duits, het Zuid-Afrikaans, het Engels, en ook in het Nederlands, volgen los se delen van een geëmotioneerd verhaal, dat moeilijk is samen te brengen. Dwars daar doorheen - in afwisseling maar niet in dialoog - probeert de man luidop de argu menten te vinden om apartheid te rechtvaardigen. Een inlandse vrouw, een negerin, luistert zwij gend naar allebei. Deze voorstelling zou 'een ontluis terende reis naar uw eigen gewe ten' moeten zijn. De situatie in Zuid-Afrika zou 'een goede spiegel voor het Nederland van nu' moe- ten zijn. Maar die boodschap komt bij mij niet binnen. Ik denk dat Nannies only toch al te zeer een be dacht concept is, te verbaal en te weinig theatraal. Met een beetje goede wil zou je dit soort toneel misschien 'reali- ty-drama' kunnen noemen. Daar ben ik afgelopen dinsdag nog wat meer van gaan proeven bij Ontboe zemingen, een humoristisch drama over borstkanker. Gebaseerd op de waargebeurde ervaringen van zo'n dertig borstkankerpatiënten, en die dan geprojecteerd in vijf perso nages. Wat voor één individu groot leed is, lijkt kleiner te wor den op toneel. Terwijl het daar juist uitvergroot wordt. Zo werkt het tenminste bij mij, die geen 'er varingsdeskundige' is. Niet van borstkanker. Niet aan eigen lijf On danks dat één van de vijf sterft (en als boodschap in een lied nalaat 'Mis mij niet'), is het vooral een goed nieuws verhaal over sterke vrouwen die zichzelf overwinnen. Ik moet nog eens diep denken over de flauwe uitwerking van goed nieuws op mij. En op vele an deren uit het Land van Cultuur. Volgende week woensdag (20 oktober) komt Lebbis (Hans Sibbel) try-outen in De Wegwijzer. Branding gaat zijn nieuwste heten. Ik'zie en hoor hem graag. Nog wel meer cabare tiers trouwens. Maar niemand meer zo graag een hele avond lang. Ik ben wellicht niet de enige, want het schijnt dat cabaret een beetje op zijn retour is. Maar op in ternet heb ik daarover geen recen te cijfers kunnen vinden. Wat mij ooit zo boeide in cabaret, is ofwel het totaal absurde (de 'ge haktbal' van Toon Hermans vol doet daar nog altijd aan) ofwel het fel maatschappijkritische. Het eer ste vind je niet zoveel meer (uit de gratie zeker), en op het tweede is veel sleet gekomen. Groot verschil maakt het toch allemaal niet, zou de enigszins verbitterde gedachte kunnen zijn. (Jonge generaties zijn nog niet verbitterd, natuurlijk, maar ze schijnen ook niet zo maat schappijkritisch meer te zijn. Niet meer zó, waarschijnlijk wel an ders.) En wat zegt Lebbis nu zelf over zijn werk? „Ik maak nu al twintig jaar cabaretvoorstellingen met on gelooflijk veel plezier. Er is nog zo veel te doen. Er is nog zoveel te vertellen. Twintig jaar lang gooi ik de beuk erin. Tegen de domheid, de laksheid, de liefdeloosheid. Ik heb geen idee of het geholpen heeft, maar ik popel om het weer te proberen. Met Branding, mijn nieuwe programma. Met nieuwe energie, nieuwe inzichten, nieuwe hoop." Tegen de domheid. Tegen de laks heid. Tegen de liefdeloosheid. Dat zijn dan toch weer de oude woor den naar mijn bijna uitgebluste hart. En dus wil ik hem weer wel eens een keer zien razen en brie sen, zien pochen en paljassen. Het schijnt dat er twee versies van dit programma zullen komen. In de 'late-night unplugged' versie (de voorstelling in De Wegwijzer be gint inderdaad pas om 21.30 uur!) gaat Lebbis terug naar de roots en zal er iedere avond ruimte zijn voor nieuwe stukken. Lebbis, woensdag 20 oktober in De Wegwijzer in Nieuw- en St Joosland (21.30 uur), vr 28 januari 2011 in Scheldetheater, Terneuzen (20.00 uur). La Manouche Gipsyduo La Manouche komt voor twee concerten naar Zeeland. Het nieuwe concertprogramma van het duo heet Amandel Het pu bliek waant zich tijdens het optre den aan het kampvuur bij de woonwagen. Vrijdag 15 oktober, Kaj Munk, Hansweert, 20.00 uur. Zaterdag 16 oktober, Hof te Zandekerk, Kloosterzande, 20.00 uur. Arthur Adam De veelbelovende singer-songwri ter en multi-instrumentalist Art hur Adam geeft een concert sa men met zijn band, die bestaat uit Bart van Kuijk (bas) en de Zeeuw se drummer Jaimy Quite. In het voorprogramma treedt de uit Zeeland afkomstige Maarten Swaan op. Zaterdag 16 oktober, De Piek, Vlissingen, 21.00 uur (zaal open). En Accord Het laatste concert van Muziekpo- dium Zeeland dit jaar in de Grote Kerk wordt verzorgd door En Ac cord. Het jonge strijkkwartet werpt zich op moderne klassiekers zoals het eerste strijkkwartet van György Ligeti en Cat 'o' Nine Nails van John Zorn, maar ook op nieuw werk van Marko Ciciliani. Zondag 17 oktober, Crote Kerk, Veere, 15.30 uur. Ernesto Marcellino Het cabarettrio Ernesto Marcelli no met Wilfried Finkers neemt tot en met mei 2012 afscheid met de voorstelling Het beste dan maar. Sinds 1995 hebben ze zeven pro gramma's gemaakt. In Zeeland spe len ze nu twee try-outs. Vrijdag 15 oktober, De Stenge, Heinkenszand, 20.00 uur. Zaterdag 16 oktober, Ons Dorpshuis, Kruiningen, 20.00 uur. Van Swieten Society Van Swieten Society speelt mu ziek uit Londen rond 1800: werk van Dussek, Clementi, Haydn, Viotti, Field en Storace. Het ensem ble bestaat uit Marion Moonen (fluit), Helees Hulst en Sara DeCor- so (viool), Bernadette Verhagen (altviool), Job ter Haar (cello) en Bart van Oort (fortepiano). Vrijdag 15 oktober, Zeeuwse Concertzaal, Middelburg, 20.00 uur. Lebbis foto Martin Oudshoorn Willem Nijssen blikt elke week vooruit - en terug - op bijzondere toneelvoorstellingen in het Zeeuwse podiumaanbod.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 77