grond in en is jaar later klaar
Politie stapt in Amber Alert
wordt historische blunder goed gemaakt'
e
Rutte op bordes
commentaar
Overheid zelf
schuld van krimp
woensdag 13 oktober 2010
voertuigen moeten volgens een prognose dagelijks
door de tunnel bij Sluiskil rijden. Nu passeren dage
lijks 13.500 voertuigen de brug.
'We zijn van die ellendige wachttijden af.
De tunnel is een zegen voor de Kanaalzone
en de verdere economische ontwikkeling.'
Adri de Bruijne, dorpsraadsvoorzitter Sluiskil
Het kabinet Rutte ver
schijnt morgen met
koningin Beatrix op
het bordes. Wat is
het voor een gezelschap? De ge
middelde leeftijd is 53 jaar. Man
nen zijn fiks oververtegenwoor
digd (er zitten vier vrouwen in
deze regering). Er werden
slechts drie mensen van buiten
de politiek gerekruteerd. Al
met al een verzameling ervaren
bestuurders van CDA- en
WD-huize.
Tijdens de formatie was er tel
kens veel aandacht voor de
wensen van de aanhang van
Geert Wilders. Het is opmerke
lijk dat die aandacht er in deze
fase kennelijk niet was. Veel
PW-stemmers moeten immers
niets hebben van het huidige
politieke establishment. Aange
zien de aanhang van de opposi
tie evenmin enthousiast zal
zijn, mag worden aangenomen
dat slechts een beperkt deel
van het electoraat zich zal her
kennen in deze ploeg. Dat moet
een aansporing zijn voor Rutte
om snel aansprekende resulta
ten te boeken. Lukt dat niet,
dan zullen nog meer mensen
het vertrouwen in de politiek
verliezen.
rijke stap vooruit voor de Sluiskil-
lenaren, maar zeker ook voor alle
andere Zeeuws-Vlamingen'.
Volgens de Bruijne wordt nu een
historische blunder ongedaan ge
maakt, want de tunnel had al di
rect in de jaren zestig moeten wor
den aangelegd, toen het Kanaal
NIEUWSBRIEF
Het laatste Zeeuwse nieuws elke dag
in uw mailbox ontvangen? Meld u
aan op: www.pzc.nl/nieuwsbrief
COLUMNS
Voor elke dag een andere
columnist, ze zijn allemaal terug te
lezen op: www.pzc.nl/columns
STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl
Kijk eens op het videokanaal van de
pzc: www.pzc.nl/video
Gent-Terneuzen werd uitgediept
en verbreed.
Hij is blij met het huidige tracé.
„We moeten nu weliswaar wat ver
der omrijden naar de toeleidende
tunnelwegen, maar we zijn wel
van die ellendige wachttijden af.
De tunnel is een zegen voor de
ontsluiting van de Kanaalzone en
de economische ontwikkeling."
De Bruijne verwacht dat het
sluip(vracht)verkeer via Sas van
Gent en Sluiskil straks verdwijnt.
Voorwaarde voor een goede door
stroming van het verkeer in de re
gio is wel dat de verdubbeling van
de Westerscheldetunnelweg en de
Tractaatweg en de aanpassing van
de weg Hoek-Schoondijke geen
vertraging oplopen en ongeveer ge
lijk met de tunnel gereed zijn.
De dorpsraad pleit overigens ook
voor behoud van de Rijkspont
over het Kanaal Gent-Terneuzen.
door Marcel Modde
MIDDELBURG - De politie Zeeland
heeft zich aangesloten bij het lan
delijk waarschuwingssysteem Am
ber Alert.
Kinderen jonger dan 18 jaar die als
vermist worden opgegeven en van
wie wordt vermoed dat ze in een
levensbedreigende situatie verke
ren, worden voortaan direct aange
meld bij het Korps Landelijke Poli
tie Diensten. De KLPD laat vervol
gens via het systeem een alarmbe-
richt uitgaan. Dat bericht is onder
meer te zien als sms op mobiele te
lefoons en computermail. Burgers
kunnen zo helpen bij een snelle
opsporing van het vermiste kind.
Om 'het alarmbericht te kunnen
ontvangen, is aanmelding bij am-
beralertnederland.nl noodzakelijk.
Een zoektocht via Amber Alert ver
eist een speciale procedure, waar
aan moet worden voldaan. De poli
tie Zeeland beperkte zich voorals
nog tot het uitsturen van een pro-
vinciebreed opsporingsbericht via
de regionale media, vertelt woord
voerder Alwin Don.
Wat volgens Ed Kraszewski van de
KLPD nooit uitsloot dat de vermis
singszaak toch ook gelijk landelijk
zou zijn opgepakt, benadrukt hij.
„Het verschil met nu is dat de het
korps Zeeland intern goed heeft af
gesproken en geborgd hoe bij een
serieuze vermissing ook van Am
ber Alert gebruik kan worden ge
maakt. Wanneer je zo'n zaak aan
de hand hebt, ontstaat er een enor
me hectiek en is het belangrijk dat
er een leidraad ligt welke stappen
moeten worden ondernomen om
zo snel mogelijk een adequate Am
ber Alert te laten uitgaan."
Zorgvuldigheid is in meerdere op
zichten van groot belang in voor
komende gevallen, vertelt Don.
„Wanneer achteraf meer dan eens
zou blijken dat een landelijk op
sporingsbericht onterecht is ver
spreid, bestaat het risico dat het pu
bliek niet meer alert reageert op
het moment dat het er wel toe
doet. Vandaar dat er een strakke
toetsing zit op de aanmeldingen."
De KLPD heeft twee jaar geleden
alle korpsen gevraagd zich aan te
sluiten bij het systeem.
TERNEUZEN - De overheid draagt
schuld aan krimpende bevolking
in Zeeuws-Vlaanderen. Doordat te
weinig woningen zijn gebouwd,
hebben veel Zeeuws-Vlamingen
de wijk genomen. De bouwmoge
lijkheden ten zuiden van de Wes-
terschelde moeten vooral niet van
uit het provinciehuis in Middel
burg worden aangestuurd.
De stelling, gisteravond in Terneu-
zen tijdens de derde discussie
avond over het Omgevingsplan
voor de periode 2012-2018, over
woningbouw lokte duidelijke
standpunten uit. Nieuwe wonin
gen mogen alleen op de plaats van
oude worden gebouwd, luidde de
tekst waarmee de zaal werd uitge
daagd. Vertegenwoordigers van wo
ningbouwverenigingen konden
zich er wel in vinden, maar de
meerderheid van de deelnemers
aan het gesprek zag er toch geen
echte oplossing in. Zo werd opge
merkt dat bouwprogramma's ook
mogelijkheden moeten bieden
voor nieuwe werknemers. Tijdens
de discussieavond - de laatste van
drie - ging het ook over de vraag
of er alleen ruimte moet komen
voor milieuvriendelijke industrie
of alleen kansrijke landbouwbedrij
ven moeten worden geholpen.
Willem Adriaansens. Donja Odi|k en Felix Binicewicz artists impression 8AM/TBI bron www kanaalkruisingslulskil.nl
O Een tunnel van ruim één kilometer, op dertig meter diepte onder het
kanaal van Gent naar Terneuzen. De tunnel krijgt een hellingspercen
tage van maximaal 4,5 procent. Het wordt een boortunnel of
afzinktunnel met twee tunnelbuizen. Elke buis heeft twee rijstroken.
Er mag hier 100 km/u worden gereden. De tunnel wordt tolvrij.
O De huidige brug over het kanaal van Gent naar Terneuzen blijft in
gebruik voor landbouwvoertuigen en ander langzaam verkeer, de
trein en lokaal autoverkeer.
sEm Een nieuwe weg vanaf de Westerscheldetunnelweg tot de Tractaat-
weg richting Zelzate. Dit wordt een autoweg met 2x2 rijstroken waar
0100 km/u mag worden gereden.
De aansluiting op de N61 richting Hoek.
De aansluiting op de N61 richting Terneuzen.
Verkeersknooppunt Hoek: een viaduct en twee rotondes.
Speciale wegen voor hulpdiensten, zodat ze bij calamiteiten snel bij de
tunnel kunnen zijn.
Verkeersknooppunt Terneuzen: een viaduct en twee rotondes.
Aannemerscombinatie BAM/TBI start
volgens planning begin volgend jaar met
de voorbereidingen voor de bouw van
de Sluiskiltunnel. In 2013 kan
vervolgens het boororoces beginnen.
Ontwerp
Bouwvoorbereiding
Bouwcoördinatie
(0113) 5717 58
«i™
Bouwraadhuis
waar bouwen begint