Tunnelboor in 2013 de
'Met tunnel
Twijfel over haalbaarheid van komst
onderzoeksreactor naar Borssele
Zonder Solomon
PZC
woensdag
De krant 5 weken voor 15 euro!
TUNNEL BIJ SLUISKIL
De voorbereidingen voor de bouw
van de Sluiskiltunnel namen veertien jaar
in beslag. Normaal is dat veertig jaar.
Sluiskiltunnel
Wachttijd weg: meer verkeer
woensdag 13 oktober 2010
i
door Ernst Jan Rozendaal
Dat moet bijzonder zijn
geweest, gisteravond
in het Amsterdamse
Paradiso. De Dijk trad
er op, zónder Solomon Burke. De
laatste grote soulzanger overleed
zondag op Schiphol, op weg naar
het optreden van dinsdagavond,
waar hij het met de Nederlandse
popgroep opgenomen album Hold
on tight zou presenteren. Het con
cert afgelasten was geen optie, ver
telde zanger Huub van der Lubbe
maandag in De Wereld Draait
Door, omdat Burke nog nooit een
optreden had afgezegd.
Ik bewaar goede herinneringen
aan een concert van Solomon
Burke dat ik zeven jaar geleden
bijwoonde. De undisputed king of
rock soul zat op zijn troon en gaf
iedere bezoeker het gevoel spe
ciaal voor hem of haar te zijn ge
komen. Bij mij werd dat nog ver
sterkt toen ik een T-shirt opving
dat één van zijn helpers de zaal in
mikte, al denk ik dat de vader van
21 kinderen, grootvader van 90
kleinkinderen en overgrootvader
van 19 kleinkinderen had geïnstru
eerd het naar mijn knappe buur-
COLOFON
PZC
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118- 43 4000
Uitgever/directeur
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) all<roon@pze.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
T: 0118- 43 4050
E: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162,4460 AD Goes
T: 0113-31 5670
E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
T: 0111-45 4650
E: schouwen-duiveland@pzc.nl
Advertenties
VerkoopteafnZeeland
T: 0118- 43 4070
E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs, Educatie. Onroerend Goedi
T: 076- 531 2277
E: segmentteam@bndestem-pzc.nl
Familieberichten: 088- 0139 999
Personeelsadvertenties: 055- 5388 000
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Abonnement opzeggen?
Vul het formulier in op:
www.pzc.nl/lezersservice
of bel: 088-013 9910
Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur)
nabezorging bij melding voor 12.00 uur
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 08-00 -12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
U kunt uw abonnement beëindigen.tot uiterlijk
vier weken voor het éinde van de betaalperiode,
U ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 25,50 (acceptgiro n.vt.)
Kwartaal 71,95 (acceptgiro €74,95)
Jaar €274,95 (acceptgiro €277,95)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden .om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit "schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een doorlopend abonnement met automatische betaling van 71,95 per kwartaal (nam)
O een doorlopend abonnement met betaling per accept van 74,95 per kwartaal (nam)
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (PS)
Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050,5004 VB Tilburg.
Bellen kan ook: 088 - 013 9910
m/v
Woonplaats
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. In hel colofon treil u nadere informatie aan
vrouw te gooien. Het dames maat
je kwam later bij een neef van me
terecht die het droeg toen de soul-
legende schnabbelde tijdens een
feestje van artsen en verpleegkun
digen. Feilloos haalde hij de echte
fan eruit: „I like your shirt."
Toen een vergelijkbaar bedrijfs-
feestje niet doorging, kwam
Burke drie jaar geleden in aanra
king met De Dijk. Kon hij die
avond misschien een paar num
mers met hen meespelen?
Via JB Meijers, de Zeeuwse gita
rist en producer van de Amster
dammers, werd het contact warm
gehouden, met een prachtplaat
als resultaat. De vertalingen van
'Hou me vast', 'Wat een vrouw'
en 'Nergens goed voor' klinken
als tijdloze soulklassiekers.
Terwijl De Dijk gisteravond het le
ven van Solomon Burke vierde,
draaide ik thuis keer op keer het
huiveringwekkend mooie slot
nummer, waarin hij zingt over
een perfect liedje dat vrede op aar
de zou kunnen brengen, maar dat
vermoedelijk niet bestaat.
Nou Solomon, je bent er anders
wel verrekte dichtbij gekomen.
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
door Wout Bareman
en Marcel Modde
MIDDELBURG - De tunnel onder het
Kanaal Gent-Terneuzen bij Sluiskil
gaat op 30 juni 2015 open. Ko
mend voorjaar beginnen de voor
bereidende werkzaamheden, zoals
het verleggen van kabels en leidin
gen van concerns als Dow Bene
lux, Shell, Air Liquide en de Gas
unie.
Direct na de zomer start de aanne
merscombinatie BAM-TBI met het
graven van de bouwput aan de
oostkant van het kanaal. Dan
wordt ook een begin gemaakt met
de aanleg van de toeleidende we
gen en ongelijkvloerse kruisingen
bij de huidige rotonde aan het
eind van de Westerscheldetunnel-
weg-zuid en ten zuiden van het
huidige verkeersknooppunt Sint-
Anna in Terneuzen-zuid.
In 2013 gaat de boormachine de
grond in. Die boort beide tunnel
gaten en is daarmee naar verwach
ting in de loop van 2014 klaar.
Daarna volgt de afbouw. Het hele
tunneltracé wordt vijf kilometer
lang, de tunnel zelf 1330 meter en
het geboorde gedeelte 1150 meter.
De tunnel ligt straks 36 meter min
NAP. Gedeputeerde Staten gingen
gisterochtend akkoord met de
bouwplannen en de financiering,
die 's middags werden gepresen
teerd. De tunnel is 20 miljoen eu
ro duurder dan eerder was ge
raamd en kost straks 295 miljoen.
De aanneemsom voor BAM-TBI is
208 miljoen, het resterende bedrag
gaat op aan de voorbereidingskos-
ten. Gedeputeerde Kees vart Beve-
ren noemde het project gisteren
'een oplossing voor één van de
grootste verkeersknelpunten in
Zeeland, die jarenlang zowel leid
de tot grote ergernis bij de
Zeeuws-Vlamingen als tot een be
lemmering van de economische
ontwikkeling'. Het Rijk draagt een
kleine 150 miljoen bij in de kosten,
de provincie ruim 110 miljoen,
Vlaanderen 24 miljoen, ha
venschap Zeeland Seaports ruim
10 miljoen en Terneuzen één mil
joen euro.
Volgens directeur Tin Buis van de
BV Kanaalkruising Sluiskil (hij
was tot voor kort directeur van de
Westerscheldetunnel) wordt de
tunnel gebouwd onder het motto
'nuchter en gedegen'. Er worden
voornamelijk bestaande technie
ken toegepast. Het wordt een 'lich--
te tunnel', uitgevoerd in lichte tin
ten en met veel verlichting.
De brug bij Sluiskil over het Kanaal van Gent naar Terneuzen is
een knelpunt voor het wegverkeer. De brug staat gemiddeld 23
keer per dag open voor scheepvaart. Volgens Edwin de Feij-
ter van Rijkswaterstaat bedraagt de gemiddelde wachttijd voor de weg
gebruiker zo'n 13 minuten. In de praktijk is ook een wachttijd van 20
minuten geen uitzondering.
Bij elkaar opgeteld komt dat neer op meer dan vijf uur per dag en dat
zorgt voor een onbetrouwbare route voor het wegverkeer, zo staat het
in de nota van antwoord van de NV Westerscheldetunnel bij de milieu
effect rapportage (MER). Die lange wachttijd leidt tot extra kosten en
veroorzaakt economische schade. Bovendien maken veel mensen ge
bruik van een andere route, vaak door de kernen van Terneuzen en Sas
van Gent. Dit sluipverkeer, waaronder ook veel vrachtverkeer, veroor
zaakt onveilige situaties, hinder en milieuoverlast in die kernen.
Per etmaal krijgt de brug momenteel zo'n 13.500 voertuigen te verwer
ken. De prognose is dat na de opening van de tunnel onder het kanaal
dagelijks ongeveer 23.500 voertuigen op de N62 de westelijke aanslui
ting passeren. In de toekomst zal de hoeveelheid verkeer alleen maar ver
der toenemen, wordt verwacht.
SLUISKIL - Waren er twee jaar gele
den bij de Sluiskillenaren nog wat
aarzelingen over de tunnelbouw
in hun achtertuin, nu zijn ze bijna
opgetogen. Dat geldt in elk geval
voor dorpsraadsvoorzitter Adri de
Bruijne.
Hij sprak gisteren van 'een belang-
MIDDELBURG - De provincie acht
de kans klein dat een nieuwe reac
tor voor de productie van nucleai
re medicijnen en atoomonderzoek
op korte termijn naar Zeeland
komt.
Reden: in het regeerakkoord
wordt met geen woord gerept over
deze Pallas-reactor die de bestaan
de, verouderde hoge-fluxreactor in
Petten moet Vervangen.
Met commissaris van de koningin
Karla Peijs voorop maakt Zeeland
zich er sinds vorig jaar sterk voor
deze nucleaire voorziening, die
veel hoogwaardige werkgelegen
heid oplevert, naar Zeeland te ha
len. Het argument daarbij is dat
het voor de hand ligt nucleaire acti
viteiten in Nederland te bundelen.
Bij de bestaande en mogelijke toe
komstige kerncentrales en het op
slagcentrum voor radioactief afval
Covra past de onderzoeksreactor.
Peijs beschouwt het als een veeg te
ken dat Pallas in het regeerakkoord
onbesproken blijft. „We hebben
het wel over een investering van
400 tot 600 miljoen euro." Eerder
heeft de Europese Commissie al
een bijdrage aan een nieuwe on
derzoeksreactor in Nederland ge
schrapt.
Peijs gaat zich er met haar ambts
genoot Johan Remkes van
Noord-Holland sterk voor maken
dat er in elk geval een opvolger
van de hoge-fluxreactor komt.
„Daarbij laten we maar even in
het midden waar dat is, in Borsse
le of in Petten. Het gaat er in de
eerste plaats om dat Nederland
over zo'n reactor kan blijven be
schikken. Dat is, als de keus niet
op Borssele mocht vallen, ook een
belang voor Zeeland. In de Pal-
las-reactor wordt ook onderzoek
gedaan naar mogelijkheden om de
straling van radioactief afval te be
perken."
Een deel van de 6,5 miljoen euro
die Zeeland voor de reactor heeft
gereserveerd, wordt voorlopig aan
andere doelen besteed.
Zevenaarviaduct