Tunnelboor in 2013 de 'Met tunnel Twijfel over haalbaarheid van komst onderzoeksreactor naar Borssele Zonder Solomon PZC woensdag De krant 5 weken voor 15 euro! TUNNEL BIJ SLUISKIL De voorbereidingen voor de bouw van de Sluiskiltunnel namen veertien jaar in beslag. Normaal is dat veertig jaar. Sluiskiltunnel Wachttijd weg: meer verkeer woensdag 13 oktober 2010 i door Ernst Jan Rozendaal Dat moet bijzonder zijn geweest, gisteravond in het Amsterdamse Paradiso. De Dijk trad er op, zónder Solomon Burke. De laatste grote soulzanger overleed zondag op Schiphol, op weg naar het optreden van dinsdagavond, waar hij het met de Nederlandse popgroep opgenomen album Hold on tight zou presenteren. Het con cert afgelasten was geen optie, ver telde zanger Huub van der Lubbe maandag in De Wereld Draait Door, omdat Burke nog nooit een optreden had afgezegd. Ik bewaar goede herinneringen aan een concert van Solomon Burke dat ik zeven jaar geleden bijwoonde. De undisputed king of rock soul zat op zijn troon en gaf iedere bezoeker het gevoel spe ciaal voor hem of haar te zijn ge komen. Bij mij werd dat nog ver sterkt toen ik een T-shirt opving dat één van zijn helpers de zaal in mikte, al denk ik dat de vader van 21 kinderen, grootvader van 90 kleinkinderen en overgrootvader van 19 kleinkinderen had geïnstru eerd het naar mijn knappe buur- COLOFON PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 Uitgever/directeur Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) all<roon@pze.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162,4460 AD Goes T: 0113-31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Advertenties VerkoopteafnZeeland T: 0118- 43 4070 E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs, Educatie. Onroerend Goedi T: 076- 531 2277 E: segmentteam@bndestem-pzc.nl Familieberichten: 088- 0139 999 Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088-013 9910 Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08-00 -12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda U kunt uw abonnement beëindigen.tot uiterlijk vier weken voor het éinde van de betaalperiode, U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 25,50 (acceptgiro n.vt.) Kwartaal 71,95 (acceptgiro €74,95) Jaar €274,95 (acceptgiro €277,95) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden .om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit "schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een doorlopend abonnement met automatische betaling van 71,95 per kwartaal (nam) O een doorlopend abonnement met betaling per accept van 74,95 per kwartaal (nam) ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (PS) Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050,5004 VB Tilburg. Bellen kan ook: 088 - 013 9910 m/v Woonplaats Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. In hel colofon treil u nadere informatie aan vrouw te gooien. Het dames maat je kwam later bij een neef van me terecht die het droeg toen de soul- legende schnabbelde tijdens een feestje van artsen en verpleegkun digen. Feilloos haalde hij de echte fan eruit: „I like your shirt." Toen een vergelijkbaar bedrijfs- feestje niet doorging, kwam Burke drie jaar geleden in aanra king met De Dijk. Kon hij die avond misschien een paar num mers met hen meespelen? Via JB Meijers, de Zeeuwse gita rist en producer van de Amster dammers, werd het contact warm gehouden, met een prachtplaat als resultaat. De vertalingen van 'Hou me vast', 'Wat een vrouw' en 'Nergens goed voor' klinken als tijdloze soulklassiekers. Terwijl De Dijk gisteravond het le ven van Solomon Burke vierde, draaide ik thuis keer op keer het huiveringwekkend mooie slot nummer, waarin hij zingt over een perfect liedje dat vrede op aar de zou kunnen brengen, maar dat vermoedelijk niet bestaat. Nou Solomon, je bent er anders wel verrekte dichtbij gekomen. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns door Wout Bareman en Marcel Modde MIDDELBURG - De tunnel onder het Kanaal Gent-Terneuzen bij Sluiskil gaat op 30 juni 2015 open. Ko mend voorjaar beginnen de voor bereidende werkzaamheden, zoals het verleggen van kabels en leidin gen van concerns als Dow Bene lux, Shell, Air Liquide en de Gas unie. Direct na de zomer start de aanne merscombinatie BAM-TBI met het graven van de bouwput aan de oostkant van het kanaal. Dan wordt ook een begin gemaakt met de aanleg van de toeleidende we gen en ongelijkvloerse kruisingen bij de huidige rotonde aan het eind van de Westerscheldetunnel- weg-zuid en ten zuiden van het huidige verkeersknooppunt Sint- Anna in Terneuzen-zuid. In 2013 gaat de boormachine de grond in. Die boort beide tunnel gaten en is daarmee naar verwach ting in de loop van 2014 klaar. Daarna volgt de afbouw. Het hele tunneltracé wordt vijf kilometer lang, de tunnel zelf 1330 meter en het geboorde gedeelte 1150 meter. De tunnel ligt straks 36 meter min NAP. Gedeputeerde Staten gingen gisterochtend akkoord met de bouwplannen en de financiering, die 's middags werden gepresen teerd. De tunnel is 20 miljoen eu ro duurder dan eerder was ge raamd en kost straks 295 miljoen. De aanneemsom voor BAM-TBI is 208 miljoen, het resterende bedrag gaat op aan de voorbereidingskos- ten. Gedeputeerde Kees vart Beve- ren noemde het project gisteren 'een oplossing voor één van de grootste verkeersknelpunten in Zeeland, die jarenlang zowel leid de tot grote ergernis bij de Zeeuws-Vlamingen als tot een be lemmering van de economische ontwikkeling'. Het Rijk draagt een kleine 150 miljoen bij in de kosten, de provincie ruim 110 miljoen, Vlaanderen 24 miljoen, ha venschap Zeeland Seaports ruim 10 miljoen en Terneuzen één mil joen euro. Volgens directeur Tin Buis van de BV Kanaalkruising Sluiskil (hij was tot voor kort directeur van de Westerscheldetunnel) wordt de tunnel gebouwd onder het motto 'nuchter en gedegen'. Er worden voornamelijk bestaande technie ken toegepast. Het wordt een 'lich-- te tunnel', uitgevoerd in lichte tin ten en met veel verlichting. De brug bij Sluiskil over het Kanaal van Gent naar Terneuzen is een knelpunt voor het wegverkeer. De brug staat gemiddeld 23 keer per dag open voor scheepvaart. Volgens Edwin de Feij- ter van Rijkswaterstaat bedraagt de gemiddelde wachttijd voor de weg gebruiker zo'n 13 minuten. In de praktijk is ook een wachttijd van 20 minuten geen uitzondering. Bij elkaar opgeteld komt dat neer op meer dan vijf uur per dag en dat zorgt voor een onbetrouwbare route voor het wegverkeer, zo staat het in de nota van antwoord van de NV Westerscheldetunnel bij de milieu effect rapportage (MER). Die lange wachttijd leidt tot extra kosten en veroorzaakt economische schade. Bovendien maken veel mensen ge bruik van een andere route, vaak door de kernen van Terneuzen en Sas van Gent. Dit sluipverkeer, waaronder ook veel vrachtverkeer, veroor zaakt onveilige situaties, hinder en milieuoverlast in die kernen. Per etmaal krijgt de brug momenteel zo'n 13.500 voertuigen te verwer ken. De prognose is dat na de opening van de tunnel onder het kanaal dagelijks ongeveer 23.500 voertuigen op de N62 de westelijke aanslui ting passeren. In de toekomst zal de hoeveelheid verkeer alleen maar ver der toenemen, wordt verwacht. SLUISKIL - Waren er twee jaar gele den bij de Sluiskillenaren nog wat aarzelingen over de tunnelbouw in hun achtertuin, nu zijn ze bijna opgetogen. Dat geldt in elk geval voor dorpsraadsvoorzitter Adri de Bruijne. Hij sprak gisteren van 'een belang- MIDDELBURG - De provincie acht de kans klein dat een nieuwe reac tor voor de productie van nucleai re medicijnen en atoomonderzoek op korte termijn naar Zeeland komt. Reden: in het regeerakkoord wordt met geen woord gerept over deze Pallas-reactor die de bestaan de, verouderde hoge-fluxreactor in Petten moet Vervangen. Met commissaris van de koningin Karla Peijs voorop maakt Zeeland zich er sinds vorig jaar sterk voor deze nucleaire voorziening, die veel hoogwaardige werkgelegen heid oplevert, naar Zeeland te ha len. Het argument daarbij is dat het voor de hand ligt nucleaire acti viteiten in Nederland te bundelen. Bij de bestaande en mogelijke toe komstige kerncentrales en het op slagcentrum voor radioactief afval Covra past de onderzoeksreactor. Peijs beschouwt het als een veeg te ken dat Pallas in het regeerakkoord onbesproken blijft. „We hebben het wel over een investering van 400 tot 600 miljoen euro." Eerder heeft de Europese Commissie al een bijdrage aan een nieuwe on derzoeksreactor in Nederland ge schrapt. Peijs gaat zich er met haar ambts genoot Johan Remkes van Noord-Holland sterk voor maken dat er in elk geval een opvolger van de hoge-fluxreactor komt. „Daarbij laten we maar even in het midden waar dat is, in Borsse le of in Petten. Het gaat er in de eerste plaats om dat Nederland over zo'n reactor kan blijven be schikken. Dat is, als de keus niet op Borssele mocht vallen, ook een belang voor Zeeland. In de Pal- las-reactor wordt ook onderzoek gedaan naar mogelijkheden om de straling van radioactief afval te be perken." Een deel van de 6,5 miljoen euro die Zeeland voor de reactor heeft gereserveerd, wordt voorlopig aan andere doelen besteed. Zevenaarviaduct

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 2