omie 113
Lange leve de nieuwe 'waterbom'
Opec verwacht
dit jaar groei
vraag naar olie
Hoogervorst weg
bij toezichthouder
jLGjcL
^JLjLHJijejTLjaJP_2_
woensdag 13 oktober 2010
WENEN - De wereldwijde vraag
naar olie stijgt dit jaar met 1,13 mil
joen vaten per dag stijgen. Dat zijn
80.000 vaten per dag meer dan eer
der werd gedacht. Dat heeft de Or
ganisatie van Olie-Exporterende
Landen (Opec) gisteren gezegd.
Daarmee komt de dagelijkse we
reldwijde olievraag in 2010 uit op
85,59 miljoen vaten (van 159 liter),
aldus de Opec. De dagelijkse vraag
groeit in 2011 met 1,05 miljoen va
ten per dag tot 86,64 miljoen va
ten. Die voorspelling is onveran
derd.
De Opec komt morgen in Wenen
bijeen om te vergaderen over de
productieniveaus van zijn leden.
AMSTERDAM - Bestuursvoorzitter
Hans Hoogervorst vertrekt vol
gend jaar bij de financiële toezicht
houder Autoriteit Financiële Mark
ten (AFM). Per 1 juli wordt hij
voorzitter van de International Ac
counting Standards Board (IASB),
de organisatie die boekhoudkundi
ge standaarden vaststelt.
Hoogervorst blijft tot april 2011
aan als bestuursvoorzitter van de
AFM. Hij vervult deze functie
sinds september 2007.
door Jos Bouten
Steeds meer vraag naar to-
matenrassen die veel kilo's
opbrengen doet de angst
voor een nieuwe 'Wasser-
bombe-affaire' in Duitsland op
laaien. Het Duitse boulevardblad
Bild bracht twintig jaar geleden de
Nederlandse tomatensector een
enorme klap toe door de tomaat
te kwalificeren als 'Wasserbombe'.
Sindsdien werkt de sector hard
aan het herstel van het imago.
Toch wordt er in het geheim ge
werkt aan een nieuwe 'waterbom'.
De Nederlandse tomatensector
had geluk dit jaar. Na enkele zeer
magere jaren konden veel tomaten-
telers in elk geval weer constateren
dat zij de kostprijs vergoed kregen.
In deze omstandigheden kan het
niet als een verrassing komen dat
telers zoeken naar mogelijkheden
om de omzet te verhogen. Telers
vragen steeds meer naar rassen die
meer kilo's per vierkante meter
produceren. Dat kan al gauw
15.000 euro meer opbrengst per
hectare opleveren. Maar dat gaat
ten koste van het suikergehalte,
die voor een belangrijk deel verant
woordelijk is voor de smaak van
de tomaat.
Voor de leek is de achteruitgang
van de smaak in één jaar niet te
proeven. „Maar als je tien jaar con
cessies doet, dan proefje het wel
degelijk", zegt tomatenteler Tom
Janssen uit Venlo, de grote man
Tomatentelers zoeken naar mogelijkheden om de omzet te verhogen.
foto Roland de Bruin/GPD
achter het succesverhaal van Tasty
Tom.
Iedere tomatenkweker weet dus
wat er aan de hand is, alleen pra
ten erover is taboe. Tomatentelers
in het Westland reageerden eerder
dit jaar verbolgen toen Rabo-voor-
man Dirk Duijzer hen hardop ver
weet dat zij meer naar de geprodu
ceerde kilo's kijken dan naar de
smaak. Duijzer voegde eraan toe
dat die ontwikkeling levensgevaar
lijk kan zijn voor de Nederlandse
tomatensector. Vorig jaar ging
meer dan 50 procent van de toma-
tenexport naar Duitsland, dus de
belangen zijn levensgroot.
Het vertrouwen van de" Duitser in
de Nederlandse tomaat is nog wan
kel, bleek twee jaar geleden bij de
start van een imagocampagne van
de Nederlandse groente- en fruit
sector (AGF) in Duitsland. Het
leek wel of het artikel waarin Bild
jaren eerder de Nederlandse toma
ten als 'waterbommen' betitelde
nog vers in het geheugen lag. Duij
zer waarschuwde al voor een nieu
we 'Wasserbombe-affaire', maar
Tom Janssen ziet dat gevaar niet
zo. „Er is een groot verschil: nu
heb je verschillende kwaliteiten to
maten en heeft de consument de
keus, toen was er geen alternatief."
Jack Stroeken, directeur van de lan
delijke promotie-organisatie van
de groente- en fruitsector AGF is
niet bang voor het beeld dat Duij
zer schetst. Twintig jaar geleden
koos de sector zelf voor een bepaal
de kwaliteit, nu vragen sommige
supermarkten om een product dat
prijstechnisch gunstig is. „Nu zijn
er alle mogelijke rassen, de supers
kunnen dat zelf aansturen", zegt
Stroeken.
Tom Janssen ziet de ontwikkeling
intussen als een kans. „Je moet er
niet blij mee zijn, maar voor mij
biedt die mogelijkheden. Wij ko
men volgend jaar met Pappa Tom
op de markt, een snoeptomaatje
met een geweldige smaak, een lage
re opbrengst maar een hogere
prijs." Janssens plaatsgenoot Mar
cel van den Broek, ook tomatente
ler, zal het allemaal een zorg zijn.
Hij teelt sinds enkele jaren vijf kilo
meter verderop op Duits grondge
bied en heeft dus Duitse tomaten.
Daar zijn Duitsers zo dol op dat ze
er minimaal 10 procent méér voor
willen neertellen. „De belangrijk
ste reden dat ik in Duitsland zit, is
dat ik wil dat mijn naam bij de
Duitsers hoort", zegt Van den
Broek. Hij vindt de gestegen be
langstelling voor een grotere op
brengst in kilo's gevaarlijk. „Je
kunt het vijf jaar goed doen en
dan de boel in een halfjaar tijd af
breken. Het gaat goed tot de pers
er bovenop duikt, daar kun je op
wachten. Dan kost het gruwelijk
veel geld."
Eind 2010 geen strippenkaart meer in Zeeland
Aan het einde van dit jaar kunt u niet meer reizen
met de strippenkaart in Zeeland. Op veel plaatsen
in Nederland is dit al het geval. Vanaf eind 2010 is
de OV-chipkaart in Zeeland het enige vervoers
bewijs. Eind 2010 kunt u dus niet meer met de
strippenkaart reizen, maar nog wel uw abonne
ment gebruiken.
Belangrijke info reizigers met een NS OV-chipkaart
Het is (nog) niet mogelijk om een NS-abonnement
op de Zeeuwse OV-chipkaart of een OV-chipkaart
van Veolia of Connexxion te zetten. Een NS-abon
nement kan alleen op een OV-chipkaart van NS
worden gezet. Indien u niet heeft gekozen voor
automatisch opladen zult u éénmalig uw
OV-chipkaart van NS moeten activeren met
"reizen op saldo". Voor reizen met het stad- en
streek- vervoer is dit niet noodzakelijk, hier is
iedere OV-chipkaart direct bruikbaar als er
saldo op staat of gekozen is voor automatisch
opladen. Voor activatiepunten kunt u contact
opnemen met 0900-0980 0,10 p.m.) of kijken op
www.ov-chipkaart.nl. Indien u ouder bent dan
65 jaar geeft NS geen automatische leeftijds
korting. Indien u een voordeelurenabonnement
afsluit bij NS krijgt 60+ wél extra voordeel.
Vraag nu gratis de persoonlijke OV-chipkaart aan
De Provincie Zeeland biedt de inwoners van Zeeland
de mogelijkheid om gratis de persoonlijke
OV-chipkaart aan te vragen met automatisch
opladen, met de volgende voordelen:
Bespaar 7,50 op de aanvraag
Altijd voldoende saldo op je kaart door
automatisch opladen
Unieke Zeeuwse editie
Geschikt voor leeftjjdskorting en abonnementen
Te blokkeren bij verlies of diefstal
Binnen 4 weken thuisgestuurd direct klaar voor gebruik
5 jaar geldig
Hoe vraag ik de gratis persoonlijke OV-chipkaart aan?
Via: www.zeeuwseovchipkaart.nl
Via: 0900-2100800 (lokaal tarief)
Via het OV-chipkaart Infopunt
Via een aanvraagpakket verkrijgbaar in de Bibliobus
Het OV-chipkaart Infopunt
Het is ook mogelijk om de gratis persoonlijke
Zeeuwse OV-chipkaart op locatie aan te vragen.
Naast hulp bij het aanvragen van de kaart wordt
er ook een digitale foto gemaakt voor op de kaart.
Voorwaarde is echter wel dat men beschikt over
internetbankieren. Er moet namelijk een iDeal
betalingstransactie van 0,01 gedaan worden
ter verificatie van het rekeningnummer om de
kaart automatisch op te kunnen laden met saldo.
Om teleurstellingen en lange wachtrijen te voor
komen raadt de Provincie aan om uw TAN-code,
e.dentifier, acceskey of random reader mee te
nemen om de iDeal transactie te kunnen voltooien
bij het OV-chipkaart Infopunt. Indien u niet
beschikt over internetbankieren kunt u ook
een schriftelijk aanvraagpakket afhalen bij het
OV-chipkaart Infopunt en de kaart gratis (per
post) aanvragen.-
U vindt het OV-chipkaart Infopunt in oktober op de
volgende locaties:*
13 okt
Zierikzee
Centrum
14.00 - 18.00u.
14 okt
Heinkenszand
Markt
08.00 - 12.00U.
15 okt
Arnemuiden
Markt
12.00 - 16.00u.
16 okt
Terneuzen
Centrum
14.00 - 18.00U.
20 okt
Nieuw- en St.Joosland
Markt
09.00 - 13.0ÖU.
21 okt
St.Annaland
Markt
12.00 - 16.00u.
22 okt
Sluis
Markt
10.00 - 14.00u.-
27 okt
Viissingen
Markt
11.00 - 15.00u.
28 okt
Middelburg
Markt
09.00 - 13.00U.
30 okt
Zierikzee
Centrum
12.00 - 16.00U.
Locaties onder voorbehoud. Check voor meer info www.zeeuweovchipkaart.ni
'Q1
ov-chipkaart.nl
Op weg naar één kaart voor tram, trein, bus en metro.