omie 113 Lange leve de nieuwe 'waterbom' Opec verwacht dit jaar groei vraag naar olie Hoogervorst weg bij toezichthouder jLGjcL ^JLjLHJijejTLjaJP_2_ woensdag 13 oktober 2010 WENEN - De wereldwijde vraag naar olie stijgt dit jaar met 1,13 mil joen vaten per dag stijgen. Dat zijn 80.000 vaten per dag meer dan eer der werd gedacht. Dat heeft de Or ganisatie van Olie-Exporterende Landen (Opec) gisteren gezegd. Daarmee komt de dagelijkse we reldwijde olievraag in 2010 uit op 85,59 miljoen vaten (van 159 liter), aldus de Opec. De dagelijkse vraag groeit in 2011 met 1,05 miljoen va ten per dag tot 86,64 miljoen va ten. Die voorspelling is onveran derd. De Opec komt morgen in Wenen bijeen om te vergaderen over de productieniveaus van zijn leden. AMSTERDAM - Bestuursvoorzitter Hans Hoogervorst vertrekt vol gend jaar bij de financiële toezicht houder Autoriteit Financiële Mark ten (AFM). Per 1 juli wordt hij voorzitter van de International Ac counting Standards Board (IASB), de organisatie die boekhoudkundi ge standaarden vaststelt. Hoogervorst blijft tot april 2011 aan als bestuursvoorzitter van de AFM. Hij vervult deze functie sinds september 2007. door Jos Bouten Steeds meer vraag naar to- matenrassen die veel kilo's opbrengen doet de angst voor een nieuwe 'Wasser- bombe-affaire' in Duitsland op laaien. Het Duitse boulevardblad Bild bracht twintig jaar geleden de Nederlandse tomatensector een enorme klap toe door de tomaat te kwalificeren als 'Wasserbombe'. Sindsdien werkt de sector hard aan het herstel van het imago. Toch wordt er in het geheim ge werkt aan een nieuwe 'waterbom'. De Nederlandse tomatensector had geluk dit jaar. Na enkele zeer magere jaren konden veel tomaten- telers in elk geval weer constateren dat zij de kostprijs vergoed kregen. In deze omstandigheden kan het niet als een verrassing komen dat telers zoeken naar mogelijkheden om de omzet te verhogen. Telers vragen steeds meer naar rassen die meer kilo's per vierkante meter produceren. Dat kan al gauw 15.000 euro meer opbrengst per hectare opleveren. Maar dat gaat ten koste van het suikergehalte, die voor een belangrijk deel verant woordelijk is voor de smaak van de tomaat. Voor de leek is de achteruitgang van de smaak in één jaar niet te proeven. „Maar als je tien jaar con cessies doet, dan proefje het wel degelijk", zegt tomatenteler Tom Janssen uit Venlo, de grote man Tomatentelers zoeken naar mogelijkheden om de omzet te verhogen. foto Roland de Bruin/GPD achter het succesverhaal van Tasty Tom. Iedere tomatenkweker weet dus wat er aan de hand is, alleen pra ten erover is taboe. Tomatentelers in het Westland reageerden eerder dit jaar verbolgen toen Rabo-voor- man Dirk Duijzer hen hardop ver weet dat zij meer naar de geprodu ceerde kilo's kijken dan naar de smaak. Duijzer voegde eraan toe dat die ontwikkeling levensgevaar lijk kan zijn voor de Nederlandse tomatensector. Vorig jaar ging meer dan 50 procent van de toma- tenexport naar Duitsland, dus de belangen zijn levensgroot. Het vertrouwen van de" Duitser in de Nederlandse tomaat is nog wan kel, bleek twee jaar geleden bij de start van een imagocampagne van de Nederlandse groente- en fruit sector (AGF) in Duitsland. Het leek wel of het artikel waarin Bild jaren eerder de Nederlandse toma ten als 'waterbommen' betitelde nog vers in het geheugen lag. Duij zer waarschuwde al voor een nieu we 'Wasserbombe-affaire', maar Tom Janssen ziet dat gevaar niet zo. „Er is een groot verschil: nu heb je verschillende kwaliteiten to maten en heeft de consument de keus, toen was er geen alternatief." Jack Stroeken, directeur van de lan delijke promotie-organisatie van de groente- en fruitsector AGF is niet bang voor het beeld dat Duij zer schetst. Twintig jaar geleden koos de sector zelf voor een bepaal de kwaliteit, nu vragen sommige supermarkten om een product dat prijstechnisch gunstig is. „Nu zijn er alle mogelijke rassen, de supers kunnen dat zelf aansturen", zegt Stroeken. Tom Janssen ziet de ontwikkeling intussen als een kans. „Je moet er niet blij mee zijn, maar voor mij biedt die mogelijkheden. Wij ko men volgend jaar met Pappa Tom op de markt, een snoeptomaatje met een geweldige smaak, een lage re opbrengst maar een hogere prijs." Janssens plaatsgenoot Mar cel van den Broek, ook tomatente ler, zal het allemaal een zorg zijn. Hij teelt sinds enkele jaren vijf kilo meter verderop op Duits grondge bied en heeft dus Duitse tomaten. Daar zijn Duitsers zo dol op dat ze er minimaal 10 procent méér voor willen neertellen. „De belangrijk ste reden dat ik in Duitsland zit, is dat ik wil dat mijn naam bij de Duitsers hoort", zegt Van den Broek. Hij vindt de gestegen be langstelling voor een grotere op brengst in kilo's gevaarlijk. „Je kunt het vijf jaar goed doen en dan de boel in een halfjaar tijd af breken. Het gaat goed tot de pers er bovenop duikt, daar kun je op wachten. Dan kost het gruwelijk veel geld." Eind 2010 geen strippenkaart meer in Zeeland Aan het einde van dit jaar kunt u niet meer reizen met de strippenkaart in Zeeland. Op veel plaatsen in Nederland is dit al het geval. Vanaf eind 2010 is de OV-chipkaart in Zeeland het enige vervoers bewijs. Eind 2010 kunt u dus niet meer met de strippenkaart reizen, maar nog wel uw abonne ment gebruiken. Belangrijke info reizigers met een NS OV-chipkaart Het is (nog) niet mogelijk om een NS-abonnement op de Zeeuwse OV-chipkaart of een OV-chipkaart van Veolia of Connexxion te zetten. Een NS-abon nement kan alleen op een OV-chipkaart van NS worden gezet. Indien u niet heeft gekozen voor automatisch opladen zult u éénmalig uw OV-chipkaart van NS moeten activeren met "reizen op saldo". Voor reizen met het stad- en streek- vervoer is dit niet noodzakelijk, hier is iedere OV-chipkaart direct bruikbaar als er saldo op staat of gekozen is voor automatisch opladen. Voor activatiepunten kunt u contact opnemen met 0900-0980 0,10 p.m.) of kijken op www.ov-chipkaart.nl. Indien u ouder bent dan 65 jaar geeft NS geen automatische leeftijds korting. Indien u een voordeelurenabonnement afsluit bij NS krijgt 60+ wél extra voordeel. Vraag nu gratis de persoonlijke OV-chipkaart aan De Provincie Zeeland biedt de inwoners van Zeeland de mogelijkheid om gratis de persoonlijke OV-chipkaart aan te vragen met automatisch opladen, met de volgende voordelen: Bespaar 7,50 op de aanvraag Altijd voldoende saldo op je kaart door automatisch opladen Unieke Zeeuwse editie Geschikt voor leeftjjdskorting en abonnementen Te blokkeren bij verlies of diefstal Binnen 4 weken thuisgestuurd direct klaar voor gebruik 5 jaar geldig Hoe vraag ik de gratis persoonlijke OV-chipkaart aan? Via: www.zeeuwseovchipkaart.nl Via: 0900-2100800 (lokaal tarief) Via het OV-chipkaart Infopunt Via een aanvraagpakket verkrijgbaar in de Bibliobus Het OV-chipkaart Infopunt Het is ook mogelijk om de gratis persoonlijke Zeeuwse OV-chipkaart op locatie aan te vragen. Naast hulp bij het aanvragen van de kaart wordt er ook een digitale foto gemaakt voor op de kaart. Voorwaarde is echter wel dat men beschikt over internetbankieren. Er moet namelijk een iDeal betalingstransactie van 0,01 gedaan worden ter verificatie van het rekeningnummer om de kaart automatisch op te kunnen laden met saldo. Om teleurstellingen en lange wachtrijen te voor komen raadt de Provincie aan om uw TAN-code, e.dentifier, acceskey of random reader mee te nemen om de iDeal transactie te kunnen voltooien bij het OV-chipkaart Infopunt. Indien u niet beschikt over internetbankieren kunt u ook een schriftelijk aanvraagpakket afhalen bij het OV-chipkaart Infopunt en de kaart gratis (per post) aanvragen.- U vindt het OV-chipkaart Infopunt in oktober op de volgende locaties:* 13 okt Zierikzee Centrum 14.00 - 18.00u. 14 okt Heinkenszand Markt 08.00 - 12.00U. 15 okt Arnemuiden Markt 12.00 - 16.00u. 16 okt Terneuzen Centrum 14.00 - 18.00U. 20 okt Nieuw- en St.Joosland Markt 09.00 - 13.0ÖU. 21 okt St.Annaland Markt 12.00 - 16.00u. 22 okt Sluis Markt 10.00 - 14.00u.- 27 okt Viissingen Markt 11.00 - 15.00u. 28 okt Middelburg Markt 09.00 - 13.00U. 30 okt Zierikzee Centrum 12.00 - 16.00U. Locaties onder voorbehoud. Check voor meer info www.zeeuweovchipkaart.ni 'Q1 ov-chipkaart.nl Op weg naar één kaart voor tram, trein, bus en metro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 13