Reclame van de toekomst zou werken, zouden adverteerders niet adverteren' II vandaa uitgelicht Asjemenou Effie, sinds 1984 in Nederland r -■aaagBHH5SB8»i«Baraaia^^ woensdag 13 oktober 2010 De stuntelige pop die ruim dertig jaar lang zorgde voor de vrolijke noot tussen de STER-reclames op tv ging in 2004 met pensioen. Hij werd te duur. Bekijk de nostalgische beelden op zie: Uitgelicht op onze website weet j e te vinden De Effie is een prijs voor effectieve communicatie die in meer dan dertig landen wordt toegekend. In Neder land bestaat de Effie sinds 1984. De uitreiking wordt georganiseerd door de Vereniging van communicatie adviesbureaus VEA en de Bond van Adverteerders. Er zijn dit jaar drie categorieën met elk een gouden, zilveren en bronzen EffieAward: CEDRACSCAMPAGNES Enkele kandidaten: Amsterdam Wereldboekenstad Volkswagen Rijbewijs Rabo Starters Hypotheek Wat een Pokkie jaar! Maggi Braadstomen Unox Biologische Soep InShared: we all benefit Alex, wie volgt Holland Casino Try Out Doktertje spelen bij UMC Utrecht Gamma, stevig aan de top MERKCAMPAGNES U moet de groei van Hak hebben. Veiligheid op het Internet Crystal Clear: Women in Control! Mona en pudding weer helemaal terug Het mooiste gewicht is evenwicht KPN: nummer één voor ondernemers Blauw wordt Oranje Andrélon haalt meer uit je haar! BMW is de grootste in groen BEWUSTWORDINGSCAMPAGNES Klein bedrag? Pinnen mag! Campagne Plastic Heroes Moet je je eigen ik verstoppen? Veilig Internetten Onbewust asociaal Aardige mensen De Groene Sint beeld Anke Arts foto Hollandse Hoogte re-campagne een maatschappelijk onderwerp op de agenda krijgt, wat de bedoeling van zo'n campag ne is. Gedragsveranderingen zijn moeilijk te meten. Je kunt mensen wel vragen of ze zich bewust zijn van hun eigen gedrag. En of ze een idee hebben van of ze dat wil len veranderen en hoe ze dat den ken te doen. Maar dan nog is er een groot verschil tussen wat men sen zeggen en wat ze doen." Er dingen dit jaar voor het eerst (de Nederlandse Effie bestaat sinds 1984) 'bewustwordingscam pagnes' mee, 'bewustwording' is een van de drie categorieën van de vernieuwde Effie. Daarnaast zijn er prijzen voor gedrags- en merk- campagnes. Er zijn dit jaar 42 inzendingen. Vo rig jaar waren dat er 37. De uitrei king van de Efïïes is dit jaar onder deel van 'de 24 uur van de recla me'. „Alle inzenders moeten zelf aanto nen hoe effectief hun case is," legt Oosterhout uit. „Grote bureaus als TNS/Nipo, GfK en Motivaction zijn betrouwbare bronnen, daar kun je als jury blind op varen." Is uit de lijst inzendingen een trend waar te nemen? „Er is aan dacht in campagnes voor hoe wij in deze 'verhufterende maatschap pij' met elkaar omgaan. Het is mooi dat er twee campagnes op dit gebied van Sire inzitten. En Oxfam/Novib doet mee met een campagne voor eerlijke handel in chocola, de Groene Sint. Albert Heijn besteedt met Puur 8c Eerlijk aandacht aan duurzaamheid en BMW doet dat ook." Volgens Oosterhout vormen trans parantie en duurzaamheid inmid dels vast onderdeel van de criteria waarmee de jury van de Effies alle inzendingen beoordeelt. „We wil len als branche dat er nergens ad dertjes onder het gras zitten." Oosterhout gelooft niet dat tv en kranten als 'oude media' voor ad verteerders niet langer aantrekke lijk zijn. „Alles wordt gemeten. Als het niet meer zou werken, zouden adverteerders niet adverteren. Mensen kijken nog steeds veel tv, ruim twee uur per dag. Slechts een kleine minderheid slaat reclame blokken over door films eerst op te slaan, later te bekijken en dan door te zappen. Tv is nog steeds het meest effectieve medium." Maar de reclamesector staat be paald niet stil. „Online-campagnes nemen een hoge vlucht. Internet is zo onderhand onderdeel van al le campagnes. Zodra mensen nieu we wegen van communicatie vin den, beweegt de reclame mee. Maar ik geloof niet dat er media gaan verdwijnen. Toen de radio werd uitgevonden, zouden de kranten uitsterven. Toen de tv kwam, de radio. En alles bestaat nog. Wel hebben alle media hun eigen functie. Een krant is voor se rieuzer nieuws, dus ook voor se rieuzere reclame bijvoorbeeld." Oosterhout ziet wel dat de consu ment steeds kritischer wordt over reclame. „Mensen op een irritante manier benaderen, pushen, werkt niet meer. Ook bij e-marketing geldt dat je mensen op een nette manier moet benaderen. Schreeu werige en opdringerige boodschap pen werken bij de meeste mensen niet meer."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 11