io e'!la awards 'Als het niet meer Vanavond worden in Amsterdam de EffieAwards uitge reikt, de jaarlijkse prijzen voor de meeste effectieve re clame- en commu nicatiecampagnes. Een leuke slogan en dito plaatjes vol staan in het digitale tijdperk al lang niet meer. z woensdag 13 oktober 2010 ^vy-v, Er verandert veel in me dia- en reclameland. Maar desondanks zullen 'oude media' als krant en tv ook voor adverteerders aan trekkelijk blijven, stelt Mare Oosterhout, voorzit ter van de Effie-stuur- groep. Een reclame kan mooi, grap pig en irritant zijn. Maar het belangrijkste is natuur lijk dat een campagne ef fect heeft. Daarin verschillen de Ef- fieAwards van de Gouden Loeki, de publieksprijs voor de 'leukste' tv-reclame. Het probleem is hoe je de effectiviteit meet. Mare Ooster hout, bestuurslid van de Vereni ging voor Communicatieadviesbu reaus (VEA) en voorzitter van de EfFie-stuurgroep: „Ie kunt eenvou dig meten of omzetten stijgen of aan mensen vragen of ze een merk kennen en hoe ze dat waar deren. Maar moeilijker wordt het als je moet gaan kijken of een Si- '90 '91 '92 '93 '94 '95 '96 '97 '98 '99 '00 '01 '02 '03 '04 '05 '06 '07 '08 '09 infographic: A A bron: Onderzoek naar mediabestedingen in Nederland van Nielsen en TNS Nipo Reclame door Joep Trommelen De reclamewereld schudt door aller lei uit het inter net geboren ont wikkelingen op haar grondvesten, stelt professor Edith Smit, hoogle raar media en reclame aan de Uni versiteit van Amsterdam. Ze is te vens voorzitter van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie. „Re clame is momenteel een erg boeiend vak, jazeker", zegt ze. Maar ook de consument onder gaat een metamorfose, al heeft die dat zelf niet altijd in gaten, betoogt ze. „Reclame wordt steeds meer op jouw eigen persoon toegesne den, heel gericht op je afgestuurd. Je kunt je daar tegen wapenen en dat gebeurt ook, via filters bijvoor beeld maar ook door profielen die je zelf kunt beïnvloeden. Aan de andere kant zijn er veel mensen die absoluut niet bezorgd zijn over alles waar ze aan worden blootge steld. Zij gaan heel laconiek om met het geven van allerlei informa tie op internet waar bedrijven ge bruik van kunnen maken. Ze zijn zich niet bewust van de gevaren, merken pas dat er iets mis is als hun creditcard ineens geblokkeerd is, maar dan is het natuurlijk al te laat. Ik denk ook dat we dat be wustzijn nog volop aan het ont wikkelen zijn." Reclamewetenschappers als zijzelf brengen in kaart hoe mensen met reclame omgaan en hoe reclame makers de consument bespelen met de 4,9 miljard euro (2009) die ze jaarlijks besteden. „Reclame volgt daarbij altijd maat schappelijke ontwikkelingen. Het is nooit andersom; dat reclame de maatschappij verandert", zegt Edith Smit„Reclame weerspie gelt wat er in de werkelijkheid ge beurt, maar maakt die altijd mooier. De veelbesproken 'verhuf- tering' van de maatschappij ver taalt zich niet meteen in de ma nier waarop reclame wordt ge maakt. In grof taalgebruik bijvoor beeld. Wel zie je dat Engels tegen woordig heel normaal is. Net als Reclamebestedingen radio 500 televisie publiekstijdschriften dagbladen internet 400 dame op maat is de toekomst. Ie kunt als consument zelf vragen om informatie. Maar bedrijven vol gen je surfgedrag en soms moet je op je computerscherm zelf iets aanklikken om reclame niet te ont vangen. Dat geeft interessante pri- vacydiscussies, die volgens mij nog te weinig worden gevoerd." Reclame via tv en de krant blijft volgens Smit bestaan, maar wordt steeds algemener van aard. „Je kunt daar bijvoorbeeld nog wel aan de bekendheid van een merk werken, of inhaken op bijvoor beeld Prinsjesdag omdat dat aan 'serieus' nieuws is gekoppeld, maar heel specifieke doelgroepen kun je veel beter met nieuwe me dia bereiken. Het leggen van links tussen nieuwe en oude media, dat is waar het momenteel in de recla mewereld om gaat. De krant is ook op je i-Pad te lezen. Je kiest dan het nieuws dat jij wilt lezen. Reclamemakers kunnen daar slim gebruik van maken door juist op die onderwerpen te gaan adverte ren." Reclame neemt toe, stelt Smit vast, maar dan wel meer in het straatbeeld en op kleinschalige di gitale manieren. „De manier waar op heeft ook zo zijn voordelen. Je krijgt met die hele gerichte recla me minder troep waar je niet op zit te wachten. Als je je vakantie boekt via internet, is het mis schien wel erg handig dat je op dat moment allerlei aanbiedingen krijgt over verzekeringen en ho tels, en niet over die uitvaartverze kering waar je op dat moment he lemaal niet mee bezig bent." Grote bedrijven leveren ook steeds meer maatwerk. „Achmea heeft een 'relatietijdschrift' met veertien edities voor verschillende doelgroe pen binnen hun klantenbestand. En de Rabobank heeft een klanten magazine met zowel lokale als lan delijke informatie. Segmentatie, dat is ook een trend in de reclame wereld. Waarom zou jij willen le zen wat er in de Randstad te zien en te koop is als je in de provincie woont. Reclamemakers zullen daar steeds meer rekening mee houden en kunnen dat ook dank zij de huidige stand van zaken in de techniek." Edith Smit foto Jeroen Oerlemans jeugd- en straattaal. Reclamema kers gaan zich niet op een grovere wijze uiten omdat je dan al snel een publiek debat krijgt. De scha de die dat aan kan richten is veel groter dan de winst die ze op kor te termijn misschien met zo'n re clame kunnen maken." Reclame mag dan geen trendsetter zijn als het gaat om inhoudelijke boodschappen, ze is het wél als het gaat om de vorm waarin bood schappen worden gebracht. Smit: „Neem nou die billboards met zo'n soort barcode. Als je die code scant met een i-Phone, krijg je meteen informatie terug. Smart- phones, i-Pads en e-readers zetten alles momenteel op z'n kop. Al- bert Heijn heeft apps (toepassin gen, red.) voor de i-Phone waar mee je alle aanbiedingen kunt be kijken en je boodschappenlijstje kunt samenstellen. Als je langs een drogist loopt, kun je als je wilt op dat moment je aanbiedingen zien op je telefoontje. En zulke re clames worden steeds meer inter actief Mensen willen en kunnen zelf bepalen wat ze willen zien. Re-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 10