6l Een altaartje ÜamlKee Piter QaocUjk dinsdag 12 oktober 2010 Op de vensterbank staat een foto van een vrolijk lachende vrouw. Ernaast een waxinelichtje. „Het was een slopende ziekte", zegt dominee Piter Goodijk uit Renesse gelaten. Er hebben de afgelopen veertien jaar al heel wat portretten gestaan. Het is zijn manier om een overleden gemeentelid te herdenken. En zo prijken op het vensterbankje wel meer spullen die dierbaar zijn voor de dominee. Piter Goodijk is een wielerfanaat. Lijst van dominees in de kerk van Renesse. De vijgenboom is een cadeautje van de gemeente. Er staat bijvoorbeeld een Jakobsschelp op zijn ven sterbank, en een beeldje van een pelgrim die zijn leven overpeinst. Maar ook een racefietsje, een houtsnijwerkje, een glimmende steen en een kiekje van zijn gezin. Eigenlijk is het raam een soort altaar met - hoe toepasselijk - uitzicht op de kerk. Dominee Piter Goodijk, prijs zichzelf gelukkig met zijn werkkamer. Daar waar hij zijn preken aan het papier toevertrouwt, kijkt hij zo op de plek van zijn geloof, de plaats waar hij in spirerende gesprekken met mensen heeft, het huis van God. „Ik beschouw dit raam als mijn venster op de wereld", stelt Goodijk. „Want er gebeurt van alles'rond de kerk. Behalve kerk gangers zie ik mensen op het gras neerstrijken om hun lunch op te eten, ik zie mensen naar het eetcafé gaan en wandelen met de hond. Ik heb eigenlijk altijd zicht op mensen. Vooral 's zomers. Renesse is in de zomer een stad en in de winter een verstild dorp." Het is een verrijking om al dat leven aan zijn raam voorbij te zien trekken, vindt Goodijk. „Al honderd jaar is dit huis een pastorie. Er zijn dominees geweest die hun kamer aan de achterkant van het huis hadden. Ik heb echter bewust voor deze kamer aan de voorkant gekozen. Er zijn collega's die zich graag in alle stilte opsluiten in hun kamer. Ik ben juist iemand die tijdens het schrijven van preken graag naar buiten kijkt en even z'n gedachten laat gaan. Dan zie ik iemand lopen en denk: 'Kijk die is vrij van zijn werk', of: 'Zo, die is lekker op vakantie.' Op die manier kom ik even los van mijn werk en kan ik me daarna weer veel beter concentreren." Allerminst verrassend is het dat de kerk waarop Goodijk uitkijkt voor hem ook de grootste bron van geestelijke inspiratie is. „Niet alleen op zon dag, de hele week door. Ik ontmoet daar vele mensen en heb er allerlei boeiende gesprek ken, die ik soms in mijn preken verwerk. In de zomer komen werkelijk duizenden mensen naar de kerk. Afgelopen zomer hebben we zo'n tienduizend mensen binnen gehad. Jong en oud. Ze komen om het gebouw te bekijken, een kaarsje te branden, een boek te lezen, te bidden of om even rust in de drukte te vinden." Rust en bezinning spelen ook een belangrijke rol in het leven van Goodijk. De spulletjes op de vensterbank geven een duidelijke hint. De Jakobsschelp bijvoorbeeld. In 2002 ondernam Goodijk de pelgrimstocht naar Santiago de Compostella. De schelp is het symbool van die tocht. Uit een van de pelgrimssteden, Burgos, komt het beeldje van de pelgrim die, gezeten Dominee Piter Goodijk in zijn werkkamer in Renesse op een bankje zijn leven overdenkt. Het uit- gekerfde mannetje had de Zeeuwse dominee kunnen zijn. „Je komt op zo'n tocht helemaal tot jezelf en tot het geloof', knikt hij. Ook de foto van zijn vrouw en twee zonen hebben met de pelgrimstocht te maken. „Die foto had ik toen bij me en betekent heel veel voor mij. Ik koester mijn gezin." Een stukje olijfhout uit de Palestijnse Gebieden is een andere dierbare herinnering aan een andere reis. „Twee jaar geleden ben ik naar de Palestijnse Gebieden geweest. Dat bezoek heeft een grote impact op mij gehad. Ik heb in de jaren zeventig een halfjaar in een kibboets gezeten, maar nu heb

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 78