vanouds in Formule 1
Sabotage van koets
IJsbrand CharcEon leidt
tot veel opwinding
Lorenzo en Elïas zijn
al wereldkampioen
29
Straf voor Renault-rijder Petrov
maandag 11 oktober 2010
De Rus Vitali Petrov zal in de volgende Grand Prix vijf plaatsen naar achte
ren worden gezet in de startopstellingDe coureur van Renault kreeg deze
straf opgelegd na de Grote Prijs van Japan. Petrov ging volgens de baan
commissarissen in de fout bij de start. Hij maakte een onverwachte bewe
ging, waarbij hij de bolide van Nico Hülkenberg (Williams) beschadigde.
door Hans Leber
SUZUKA - Met nog drie races te
gaan, meldt Sebastian Vettel zich
weer vooraan in de titelstrijd van
de Formule 1. Zijn overwinning
gisteren in Japan brengt de Duit
ser samen met Fernando Alonso
(gisteren derde) op veertien pun
ten van teamgenoot en WK-koplo-
per Mark Webber, die gisteren
tweede werd. En met de derde
ééntwee van het jaar lijkt Red Buil
de hegemonie van eerder dit sei
zoen terug te hebben.
Teamorders worden bij Red Buil
niet gegeven, de 23-jarige Duitser
Vettel reed ongestoord naar zijn
derde seizoenszege. Hoewel Web
ber al enkele keren aangaf dat hij
vindt dat ze hem bij Red Buil
nummer één moeten maken, is dit
door het Oostenrijkse team niet ge
daan. Mede omdat na een geza
menlijke crash in Turkije de toch
al weinig vriendschappelijke ver
houdingen tussen de 34-jarige Au
straliër Webber en Vettel onder
grote druk staan. De één kiezen,
betekent voor Red Buil de ander
verliezen.
Vettel, wiens grote talent als cou
reur hem de status van 'toekom
stig wereldkampioen' verschafte,
kreeg dit jaar met tegenslag te ma
ken. Niet alleen in Turkije, waar
hij wél uitviel na de clash en Web
ber niet, maar ook elders ging het
mis. De poles van Bahrein (motor
problemen) en Australië (rempro-
blemen) kon hij niet in winst om
zetten, net als die van China, Enge
land, Duitsland en Hongarije. Vet-
tels achtste pole position dit jaar
leidde hem gisteren, na Maleisië
en Valencia, in Japan naar zijn der
de zege.
Opvallend is dat Webber, die dit
seizoen vier poles in de wacht
sleepte en daarvan er twee verzil
verde, zich de laatste negen
Sebastian Vettel viert zijn overwinning met zijn team.
foto Kimimasa Mayama/EPA
Grands Prix niet meer als snelste
kwalificeerde. Maar waar Vettel de
laatste maanden, in én buiten de
auto, af en toe nog grillen vertoon
de, stuurde Webber kalm en onbe
wogen zijn auto naar goede klasse
ringen.
Met de ogenschijnlijke rust tussen
de beide coureurs kon het door
Vettels wederopstanding wel eens
gedaan zijn.
Na een door regen geteisterde kwa
lificatie (Q3 werd uitgesteld tot vijf
uren voor de race) was de (droge)
wedstrijd al na drie ronden zes
deelnemers kwijt. Lucas di Grassi
(Virgin) verloor al onderweg naar
de grid op onverklaarbare wijze de
macht over het stuur. Vitaly Pe
trov (Renault) boorde zich bij de
start in de bolide van Nico
Hülkenberg (Williams) en Felipe
Massa (Ferrari) zette 200 meter
verderop na een kort uitstapje
over het gras zijn auto foutief te
rug op de baan, ten koste van Vi-
tantonio Liuzzi. En nog tijdens de
safety car verloor Robert Kubica
'zomaar' een achterwiel.
Dat het begrip 'thuisrace' nog iets
betekent, maakte Kamui Kobayas-
hi gisteren duidelijk. De Japanner
bracht met gewaagde inhaalacties
het publiek in extase en eindigde
met zijn Sauber zeer verdienstelijk
als zevende. Dat was één plaats
achter de Duitser Michael Schuma
cher, die een van zijn betere races
van het jaar reed.
De McLaren-coureurs Jenson But
ton (gisteren vierde) en Lewis Ha
milton (vijfde) lijken in de
WK-strijd wat af te haken, nu zij
op respectievelijk 31 en 28 punten
afstand van Webber staan. Maar
met races in Zuid-Korea, Brazilië
en Abu Dhabi te gaan, ligt alles
nog open.
door Giel Hendrix
LEXINGTON - De Amerikanen die
zaterdag de paardenrennen op de
Keenelandbaan of het football van
de Wildcats hadden verkozen bo
ven de marathon van de vierspan
nen, misten een uniek moment.
Ze hadden getuige kunnen zijn
van de eerste aflevering van een
nieuwe tv-politieserie: CSI Kentuc-
ky.
Sabotage, detectives en ter afslui
ting een persconferentie met de
luitenant van de Kentuclcy State
Police en de hoogste baas van de
organisatie van de World
Equestrian Games.
Het is niet de aandacht die de vier-
spanners zich zullen wensen,
maar Amerika weet nu ook dat de
Wereldruiterspelen bezig zijn. Het
slachtoffer in de affaire was IJs
brand Chardon.
Chardon werd in de achtervolging
op klassementsleider Boyd Exell
gestoord door een 'idioot', zoals de
menner het zelf noemde. Toen
zijn zoon Bram zaterdagmorgen
de hoes van het rijtuig afhaalde,
zag hij dat alle zittingen met een
scherp voorwerp kapot gesneden
waren, evenals de hoes rondom de
boom. Nog verontrustender was
de olie die op de koets werd aange
troffen. Dat kon alleen maar rem-
olie zijn en een koets zonder rem
men in een marathon is levensge
vaarlijk. Daarom wilde de tech
nisch gedelegeerde van de interna
tionale federatie de remleidingen
controleren, terwijl ondertussen
de klok richting starttijd van Char
don liep. De jury wilde daar niet
van afwijken en technisch direc
teur Maarten van der Heijden
moest stevig op de trom slaan om
ervoor te zorgen dat Chardon later
van start zou mogen gaan.
„Het is gewoon onverantwoord",
zei Chardon later. „Mijn vrouw en
zoon staan achterop de koets. Je
moet er niet aan denken dat je
zo'n steile heuvel af moet met een
kapotte rem. Daar was ik nooit
aan begonnen. Ik zet mijn familie
en mijn paarden niet op het spel,
ook niet op een wereldkampioen
schap. Het is de meest bizarre ma
rathon die ik ooit gereden heb."
De menner uit Den Hoorn was na
afloop poeslief voor de organisatie.
„Ik neem niemand iets kwalijk.
De organisatie kan hier niets aan
doen. Ik ben er ook van overtuigd
dat de actie niet speciaal tegen mij
gericht is. Ik ga er vanuit dat het
gewoon het werk van een of ande
re idioot is. Die vind je overal op
de wereld. Natuurlijk is het een
vreemd incident en er is niemand
mee gediend, maar de politie hoef
de er van mij niet bijgehaald te
worden."
IJsbrands zoon Bram, die de scha
de ontdekte, is het niet eens met
zijn vader. „Ik ben ervan overtuigd
dat het een gerichte actie is. Er
stonden meer koetsen, alle onder
een dekzeil. Dat moet eraf gehaald
zijn om bij de koets te kunnen ko
men. Het is geen toeval. De eerste
dagen dat we hier waren, hebben
we in de trailers bij de stallen gesla
pen. Maar dat mocht niet meer.
We kregen van de organisatie te
horen dat we helemaal weg moes
ten als we er nog eens zouden sla
pen."
Aanvankelijk deden velen het inci
dent met een schouderophalen af,
maar toen 's avonds een persconfe
rentie belegd werd met David Ju-
de, luitenant van de Kentucky Sta
te Police en WEG-baas Jamie
Link, werd het ineens een stuk se
rieuzer. Er kwamen vragen over
mogelijke bedreigingen aan het
adres van de Chardons en over de
beveiliging, alsof het een moord of
een overval betrof. Maar Jude kon
niet meer zeggen dan dat de video
beelden bekeken worden en dat de
tectives de zaak onderzoelcen.
Jude: „Ik ben van mening dat de
beveiliging bijna honderd procent
is. We hebben ook twee jaar aan
de plannen kunnen werken."
Chardon verwacht niet veel van
het politieonderzoek: „Ik ga er in
ieder geval niet op wachten. Maan
dag gaan we naar huis en dan gaan
we weer verder waar we gebleven
zijn."
SEPANG - De Spaanse wegracer Jor
ge Lorenzo heeft gisteren zijn eer
ste wereldtitel in de koningsklasse
Moto'GP veroverd. De motorcou
reur van Yamaha verzekerde zich
drie races voor het einde van het
seizoen van de kroon door als der
de te eindigen in de Grote Prijs
van Maleisië.
Lorenzo is de opvolger van Valenti
no Rossi (Yamaha). De meervou
dig wereldkampioen uit Italië
deed wel met opgeheven hoofd af
stand van de titel, want hij won
de race op het circuit van Sepang.
De wereldtitel kon Lorenzo eigen
lijk niet meer ontgaan. Door het
wegvallen van de geblesseerde Da-
ni Pedrosa (Honda) had de 23-jari-
ge pupil van de Nederlandse mana
ger Wilco Zeelenberg geen serieu
ze concurrenten meer en volstond
de negende plaats om de titel-te be
machtigen. Die klassering behalen
was een eenvoudige opdracht. Lo
renzo begon de race zelfs van pole-
position, maar in de wedstrijd
nam hij geen risico's en liet Dovi-
zioso en Rossi passeren. Het is zijn
derde wereldtitel. Lorenzo was
ook al twee keer wereldkampioen
in de 250CC.
Spanje vierde nog meer succes
met Toni Elias in de Moto2. Hij is
de eerste wereldkampioen in de
nieuwe klasse, opvolger van de
250CC. Elias had in de GP van Ma
leisië genoeg aan de vierde plaats
om zijn titel drie races voor het
einde van het seizoen veilig te stel
len.
In de 125CC boekte de Spanjaard
Mare Marquez zijn achtste zege
van het seizoen. De Nederlander
Jasper Iwema viel na elf ronden
uit.
Oscar Freire (links) blijft Angelo Furlan nipt voor.
foto Michel Euler/AP