vanouds in Formule 1 Sabotage van koets IJsbrand CharcEon leidt tot veel opwinding Lorenzo en Elïas zijn al wereldkampioen 29 Straf voor Renault-rijder Petrov maandag 11 oktober 2010 De Rus Vitali Petrov zal in de volgende Grand Prix vijf plaatsen naar achte ren worden gezet in de startopstellingDe coureur van Renault kreeg deze straf opgelegd na de Grote Prijs van Japan. Petrov ging volgens de baan commissarissen in de fout bij de start. Hij maakte een onverwachte bewe ging, waarbij hij de bolide van Nico Hülkenberg (Williams) beschadigde. door Hans Leber SUZUKA - Met nog drie races te gaan, meldt Sebastian Vettel zich weer vooraan in de titelstrijd van de Formule 1. Zijn overwinning gisteren in Japan brengt de Duit ser samen met Fernando Alonso (gisteren derde) op veertien pun ten van teamgenoot en WK-koplo- per Mark Webber, die gisteren tweede werd. En met de derde ééntwee van het jaar lijkt Red Buil de hegemonie van eerder dit sei zoen terug te hebben. Teamorders worden bij Red Buil niet gegeven, de 23-jarige Duitser Vettel reed ongestoord naar zijn derde seizoenszege. Hoewel Web ber al enkele keren aangaf dat hij vindt dat ze hem bij Red Buil nummer één moeten maken, is dit door het Oostenrijkse team niet ge daan. Mede omdat na een geza menlijke crash in Turkije de toch al weinig vriendschappelijke ver houdingen tussen de 34-jarige Au straliër Webber en Vettel onder grote druk staan. De één kiezen, betekent voor Red Buil de ander verliezen. Vettel, wiens grote talent als cou reur hem de status van 'toekom stig wereldkampioen' verschafte, kreeg dit jaar met tegenslag te ma ken. Niet alleen in Turkije, waar hij wél uitviel na de clash en Web ber niet, maar ook elders ging het mis. De poles van Bahrein (motor problemen) en Australië (rempro- blemen) kon hij niet in winst om zetten, net als die van China, Enge land, Duitsland en Hongarije. Vet- tels achtste pole position dit jaar leidde hem gisteren, na Maleisië en Valencia, in Japan naar zijn der de zege. Opvallend is dat Webber, die dit seizoen vier poles in de wacht sleepte en daarvan er twee verzil verde, zich de laatste negen Sebastian Vettel viert zijn overwinning met zijn team. foto Kimimasa Mayama/EPA Grands Prix niet meer als snelste kwalificeerde. Maar waar Vettel de laatste maanden, in én buiten de auto, af en toe nog grillen vertoon de, stuurde Webber kalm en onbe wogen zijn auto naar goede klasse ringen. Met de ogenschijnlijke rust tussen de beide coureurs kon het door Vettels wederopstanding wel eens gedaan zijn. Na een door regen geteisterde kwa lificatie (Q3 werd uitgesteld tot vijf uren voor de race) was de (droge) wedstrijd al na drie ronden zes deelnemers kwijt. Lucas di Grassi (Virgin) verloor al onderweg naar de grid op onverklaarbare wijze de macht over het stuur. Vitaly Pe trov (Renault) boorde zich bij de start in de bolide van Nico Hülkenberg (Williams) en Felipe Massa (Ferrari) zette 200 meter verderop na een kort uitstapje over het gras zijn auto foutief te rug op de baan, ten koste van Vi- tantonio Liuzzi. En nog tijdens de safety car verloor Robert Kubica 'zomaar' een achterwiel. Dat het begrip 'thuisrace' nog iets betekent, maakte Kamui Kobayas- hi gisteren duidelijk. De Japanner bracht met gewaagde inhaalacties het publiek in extase en eindigde met zijn Sauber zeer verdienstelijk als zevende. Dat was één plaats achter de Duitser Michael Schuma cher, die een van zijn betere races van het jaar reed. De McLaren-coureurs Jenson But ton (gisteren vierde) en Lewis Ha milton (vijfde) lijken in de WK-strijd wat af te haken, nu zij op respectievelijk 31 en 28 punten afstand van Webber staan. Maar met races in Zuid-Korea, Brazilië en Abu Dhabi te gaan, ligt alles nog open. door Giel Hendrix LEXINGTON - De Amerikanen die zaterdag de paardenrennen op de Keenelandbaan of het football van de Wildcats hadden verkozen bo ven de marathon van de vierspan nen, misten een uniek moment. Ze hadden getuige kunnen zijn van de eerste aflevering van een nieuwe tv-politieserie: CSI Kentuc- ky. Sabotage, detectives en ter afslui ting een persconferentie met de luitenant van de Kentuclcy State Police en de hoogste baas van de organisatie van de World Equestrian Games. Het is niet de aandacht die de vier- spanners zich zullen wensen, maar Amerika weet nu ook dat de Wereldruiterspelen bezig zijn. Het slachtoffer in de affaire was IJs brand Chardon. Chardon werd in de achtervolging op klassementsleider Boyd Exell gestoord door een 'idioot', zoals de menner het zelf noemde. Toen zijn zoon Bram zaterdagmorgen de hoes van het rijtuig afhaalde, zag hij dat alle zittingen met een scherp voorwerp kapot gesneden waren, evenals de hoes rondom de boom. Nog verontrustender was de olie die op de koets werd aange troffen. Dat kon alleen maar rem- olie zijn en een koets zonder rem men in een marathon is levensge vaarlijk. Daarom wilde de tech nisch gedelegeerde van de interna tionale federatie de remleidingen controleren, terwijl ondertussen de klok richting starttijd van Char don liep. De jury wilde daar niet van afwijken en technisch direc teur Maarten van der Heijden moest stevig op de trom slaan om ervoor te zorgen dat Chardon later van start zou mogen gaan. „Het is gewoon onverantwoord", zei Chardon later. „Mijn vrouw en zoon staan achterop de koets. Je moet er niet aan denken dat je zo'n steile heuvel af moet met een kapotte rem. Daar was ik nooit aan begonnen. Ik zet mijn familie en mijn paarden niet op het spel, ook niet op een wereldkampioen schap. Het is de meest bizarre ma rathon die ik ooit gereden heb." De menner uit Den Hoorn was na afloop poeslief voor de organisatie. „Ik neem niemand iets kwalijk. De organisatie kan hier niets aan doen. Ik ben er ook van overtuigd dat de actie niet speciaal tegen mij gericht is. Ik ga er vanuit dat het gewoon het werk van een of ande re idioot is. Die vind je overal op de wereld. Natuurlijk is het een vreemd incident en er is niemand mee gediend, maar de politie hoef de er van mij niet bijgehaald te worden." IJsbrands zoon Bram, die de scha de ontdekte, is het niet eens met zijn vader. „Ik ben ervan overtuigd dat het een gerichte actie is. Er stonden meer koetsen, alle onder een dekzeil. Dat moet eraf gehaald zijn om bij de koets te kunnen ko men. Het is geen toeval. De eerste dagen dat we hier waren, hebben we in de trailers bij de stallen gesla pen. Maar dat mocht niet meer. We kregen van de organisatie te horen dat we helemaal weg moes ten als we er nog eens zouden sla pen." Aanvankelijk deden velen het inci dent met een schouderophalen af, maar toen 's avonds een persconfe rentie belegd werd met David Ju- de, luitenant van de Kentucky Sta te Police en WEG-baas Jamie Link, werd het ineens een stuk se rieuzer. Er kwamen vragen over mogelijke bedreigingen aan het adres van de Chardons en over de beveiliging, alsof het een moord of een overval betrof. Maar Jude kon niet meer zeggen dan dat de video beelden bekeken worden en dat de tectives de zaak onderzoelcen. Jude: „Ik ben van mening dat de beveiliging bijna honderd procent is. We hebben ook twee jaar aan de plannen kunnen werken." Chardon verwacht niet veel van het politieonderzoek: „Ik ga er in ieder geval niet op wachten. Maan dag gaan we naar huis en dan gaan we weer verder waar we gebleven zijn." SEPANG - De Spaanse wegracer Jor ge Lorenzo heeft gisteren zijn eer ste wereldtitel in de koningsklasse Moto'GP veroverd. De motorcou reur van Yamaha verzekerde zich drie races voor het einde van het seizoen van de kroon door als der de te eindigen in de Grote Prijs van Maleisië. Lorenzo is de opvolger van Valenti no Rossi (Yamaha). De meervou dig wereldkampioen uit Italië deed wel met opgeheven hoofd af stand van de titel, want hij won de race op het circuit van Sepang. De wereldtitel kon Lorenzo eigen lijk niet meer ontgaan. Door het wegvallen van de geblesseerde Da- ni Pedrosa (Honda) had de 23-jari- ge pupil van de Nederlandse mana ger Wilco Zeelenberg geen serieu ze concurrenten meer en volstond de negende plaats om de titel-te be machtigen. Die klassering behalen was een eenvoudige opdracht. Lo renzo begon de race zelfs van pole- position, maar in de wedstrijd nam hij geen risico's en liet Dovi- zioso en Rossi passeren. Het is zijn derde wereldtitel. Lorenzo was ook al twee keer wereldkampioen in de 250CC. Spanje vierde nog meer succes met Toni Elias in de Moto2. Hij is de eerste wereldkampioen in de nieuwe klasse, opvolger van de 250CC. Elias had in de GP van Ma leisië genoeg aan de vierde plaats om zijn titel drie races voor het einde van het seizoen veilig te stel len. In de 125CC boekte de Spanjaard Mare Marquez zijn achtste zege van het seizoen. De Nederlander Jasper Iwema viel na elf ronden uit. Oscar Freire (links) blijft Angelo Furlan nipt voor. foto Michel Euler/AP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 93