3 spectrum
dan
Op het internet
Discografie Blof
Zaterdag 9 oktober 2010
dat de drummer van Snow Patrol op dezelfde plek heeft gezeten als ik, inspireert mij dat."
Peter Slager en tourmanager Ron Buijtenhek.
De Hansa Tonstudio in Berlijn.
Op www.pzc.nl/cultuur
staat een videoimpressie van
Blof in Berlijn
Berlijnblog van Peter Slager
en agenda van de clubtour
van Blof op www.blof.nl
Technicus Conrad Hensel en Paskal Jakobsen.
Naakt onder de hemel
(1995, opgenomen in een
als studio ingericht bedrijfs
pand in Zierikzee)
Helder (1997, opgenomen
in de NOB Audiostudio 1 in
Hilversum)
Boven (1999, opgenomen in
de ICP Studio in Brussel)
Watermakers (2000, opge
nomen in de ICP Studio in
Brussel)
Blauwe Ruis (2002, opgeno
men in een als studio inge
richt huis in Dishoek)
Omarm (2003, opgenomen
in het als studio ingerichte
Beauforthuis in Austerlitz)
Umoja (2006, opgenomen
in diverse studio's en loca
ties over de hele wereld.)
Oktober (2008, opgenomen
in het als studio ingerichte
Pickering House bij Dublin)
April (2009 opgenomen in
het als studio ingerichte
Pickering House bij Dublin)
zelfvertrouwen. Wij doen wat we al jaren
goed doen. En we willen het nu beter
doen dan ooit. Ik denk wel dat we te wei
nig hebben beseft waaraan we begonnen
toen we besloten na elkaar twee akoesti
sche platen uit te brengen. Inclusief het
schrijven van de liedjes en de aansluitende
theatertournee heeft die periode ruim drie
jaar geduurd. We hebben ons niet gereali
seerd hoe snel de tijd gaat. Daardoor is mis
schien de indruk ontstaan dat we alleen
nog maar ballads wilden maken en in thea
ters wilden spelen."
Vandaag, een dag na terugkomst uit Ber
lijn, begint Blof aan een tournee langs de
belangrijkste Nederlandse popzalen. Slager
vindt het wel 'een opwindend vooruit
zicht om meteen vanuit de studio het po
dium op te rollen.' Kennis beschouwt de
optredens als een ideale mogelijkheid om
de nieuwe nummers uit te proberen. „Het
voorjaar, als de plaat uitkomt, is pas echt
het moment van: hallo, we zijn er weer.
De clubtour biedt ons wel de gelegenheid
om weer als rockband op te treden. We
kunnen wat nieuwe dingen uitproberen.
Ik speel bijvoorbeeld steeds meer gitaar.
Een nieuwe plaat is een goede aanleiding
om de live performance aan te passen.
Sommige dingen zijn al jaren hetzelfde.
De publieksparticipatie bij 'Meer van jou',
dat het publiek gaat meeklappen en mee
zingen, misschien kunnen we daar eens
wat anders voor vinden. De setlijst eens
goed aanpassen. Mij bekruipt soms een
soort gene. Spelen we ergens en dan denk
ik: de vorige keer dat we hier waren deden
we voor tachtig procent precies hetzelfde.
Ook al vinden de mensen het fantastisch,
het is toch goed om te blijven vernieuwen.
En om nieuw publiek te trekken. Jongens
en meisjes die meezingen met 'Alles is lief
de' zie ik bij 'Liefs uit Londen' denken:
what thejitck is dit? Dat betekent dat er
nog steeds nieuwe aanwas is."
Bas Kennis achter het orgel in de Hansa Tonstudio
ste moment omgegooid, teksten aange
past. Niet alles gebeurt gezamenlijk. Als Bo-
nink en Slager in de grote studioruimte
drum- en baspartijen inspelen, werkt Ken
nis in een andere ruimte zijn pianopartijen
uit of monteert Jakobsen uit vier verschil
lende takes een definitieve zangpartij in el
kaar. En wie even niets te doen heeft lum
melt in de ontvangstruimte, meestal met
een laptop op schoot. Het terug luisteren
gebeurt wel gezamenlijk, waarbij geen de
tail de oren van de muzikanten en hun
technici lijkt te ontgaan. Zodat het kan ge
beuren dat een afgewerkte zangpartij van
het indrukwekkende nummer 'Wachten
op de dag' 's avonds laat wordt wegge
gooid en Jakobsen de tekst meteen op
nieuw inzingt. De meeste liedjes klinken
energiek en stevig, alsof de groep zich
heeft voorgenomen het pad te verkennen
dat ooit is ingeslagen met 'Hier', een van
de energiekste rocknummers uit het eigen
oeuvre. Hoewel de bandleden geen ge
heim maken van hun huidige inspiratie
bronnen - U2, Snow Patrol, Kings of Leon,
Black Crowes - klinkt elk liedje toch ver
trouwd. Blof, maar met een flinke dosis pe
per.
Er is een behoefte om weer als jonge
honden te keer gaan, erkent
zanger/gitarist Jakobsen, maar dat
duidt volgens hem niet op een midlife cri
sis. „Dat heeft zo'n negatieve bijklank.
Mensen in een midlife crisis gaan vreemde
dingen doen, omdat het ze ontbreekt aan