3 spectrum dan Op het internet Discografie Blof Zaterdag 9 oktober 2010 dat de drummer van Snow Patrol op dezelfde plek heeft gezeten als ik, inspireert mij dat." Peter Slager en tourmanager Ron Buijtenhek. De Hansa Tonstudio in Berlijn. Op www.pzc.nl/cultuur staat een videoimpressie van Blof in Berlijn Berlijnblog van Peter Slager en agenda van de clubtour van Blof op www.blof.nl Technicus Conrad Hensel en Paskal Jakobsen. Naakt onder de hemel (1995, opgenomen in een als studio ingericht bedrijfs pand in Zierikzee) Helder (1997, opgenomen in de NOB Audiostudio 1 in Hilversum) Boven (1999, opgenomen in de ICP Studio in Brussel) Watermakers (2000, opge nomen in de ICP Studio in Brussel) Blauwe Ruis (2002, opgeno men in een als studio inge richt huis in Dishoek) Omarm (2003, opgenomen in het als studio ingerichte Beauforthuis in Austerlitz) Umoja (2006, opgenomen in diverse studio's en loca ties over de hele wereld.) Oktober (2008, opgenomen in het als studio ingerichte Pickering House bij Dublin) April (2009 opgenomen in het als studio ingerichte Pickering House bij Dublin) zelfvertrouwen. Wij doen wat we al jaren goed doen. En we willen het nu beter doen dan ooit. Ik denk wel dat we te wei nig hebben beseft waaraan we begonnen toen we besloten na elkaar twee akoesti sche platen uit te brengen. Inclusief het schrijven van de liedjes en de aansluitende theatertournee heeft die periode ruim drie jaar geduurd. We hebben ons niet gereali seerd hoe snel de tijd gaat. Daardoor is mis schien de indruk ontstaan dat we alleen nog maar ballads wilden maken en in thea ters wilden spelen." Vandaag, een dag na terugkomst uit Ber lijn, begint Blof aan een tournee langs de belangrijkste Nederlandse popzalen. Slager vindt het wel 'een opwindend vooruit zicht om meteen vanuit de studio het po dium op te rollen.' Kennis beschouwt de optredens als een ideale mogelijkheid om de nieuwe nummers uit te proberen. „Het voorjaar, als de plaat uitkomt, is pas echt het moment van: hallo, we zijn er weer. De clubtour biedt ons wel de gelegenheid om weer als rockband op te treden. We kunnen wat nieuwe dingen uitproberen. Ik speel bijvoorbeeld steeds meer gitaar. Een nieuwe plaat is een goede aanleiding om de live performance aan te passen. Sommige dingen zijn al jaren hetzelfde. De publieksparticipatie bij 'Meer van jou', dat het publiek gaat meeklappen en mee zingen, misschien kunnen we daar eens wat anders voor vinden. De setlijst eens goed aanpassen. Mij bekruipt soms een soort gene. Spelen we ergens en dan denk ik: de vorige keer dat we hier waren deden we voor tachtig procent precies hetzelfde. Ook al vinden de mensen het fantastisch, het is toch goed om te blijven vernieuwen. En om nieuw publiek te trekken. Jongens en meisjes die meezingen met 'Alles is lief de' zie ik bij 'Liefs uit Londen' denken: what thejitck is dit? Dat betekent dat er nog steeds nieuwe aanwas is." Bas Kennis achter het orgel in de Hansa Tonstudio ste moment omgegooid, teksten aange past. Niet alles gebeurt gezamenlijk. Als Bo- nink en Slager in de grote studioruimte drum- en baspartijen inspelen, werkt Ken nis in een andere ruimte zijn pianopartijen uit of monteert Jakobsen uit vier verschil lende takes een definitieve zangpartij in el kaar. En wie even niets te doen heeft lum melt in de ontvangstruimte, meestal met een laptop op schoot. Het terug luisteren gebeurt wel gezamenlijk, waarbij geen de tail de oren van de muzikanten en hun technici lijkt te ontgaan. Zodat het kan ge beuren dat een afgewerkte zangpartij van het indrukwekkende nummer 'Wachten op de dag' 's avonds laat wordt wegge gooid en Jakobsen de tekst meteen op nieuw inzingt. De meeste liedjes klinken energiek en stevig, alsof de groep zich heeft voorgenomen het pad te verkennen dat ooit is ingeslagen met 'Hier', een van de energiekste rocknummers uit het eigen oeuvre. Hoewel de bandleden geen ge heim maken van hun huidige inspiratie bronnen - U2, Snow Patrol, Kings of Leon, Black Crowes - klinkt elk liedje toch ver trouwd. Blof, maar met een flinke dosis pe per. Er is een behoefte om weer als jonge honden te keer gaan, erkent zanger/gitarist Jakobsen, maar dat duidt volgens hem niet op een midlife cri sis. „Dat heeft zo'n negatieve bijklank. Mensen in een midlife crisis gaan vreemde dingen doen, omdat het ze ontbreekt aan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 97