B L 0 F spectrum 2 W e wille n het Zaterdag 9 oktober 2010 De trofeeënwand in de Hansa Tonstudio in Berlijn ver raadt maar een fractie van de roemruchte geschiedenis van het gebouw. Geen spoor van de internationale popsterren die er albums opnamen, een gouden plaat van Depeche Mode The singles 8i-'8suitge zonderd. De muur is gestoffeerd met on derscheidingen van Duitse artiesten als Fal- co en vooral Peter Maffay. Terwijl muziek liefhebbers de Meistersaal, zoals het ge bouw in de Köthenerstrasse heet, vooral associëren met U2 en David Bowie. „De studio werd the hall by the wall genoemd", vertelt technicus Conrad Hensel. „Het schijnt dat David Bowie het prachtig vond om uit het raam naar de Berlijnsè muur en de Oost-Duitse soldaten te kijken." Tegenwoordig is het uitzicht saaier, maar de locatie is er alleen maar beter op gewor den. Om de hoek ligt de Potsdamer Platz, waar de afgelopen twee decennia het nieu we stadscentrum is verrezen, en op een steenworp afstand ligt de hippe wijk Kreuzberg. Nog altijd weten beroemde ar tiesten de Hansa Tonstudio te vinden. Snow Patrol nam er A hundred million suns op en REM heeft er net opnamen voor een nieuw album afgerond. Om plaats te maken voor de Nederlandsta lige popgroep Blof die er twaalf dagen aan een stuk heeft gewerkt aan een album dat volgend voorjaar moet verschijnen. Na de akoestische albums Oktober en April wil de groep nu met een stoer rockalbum voor de dag komen, aldus bassist en tekstschrijver Peter Slager. „Het is even klaar met het aai en "van de drums." De nieuwe plaat moet stads klinken en daarom is gezocht naar een stadse omgeving. „Een studio in de Ne derlandse polder vonden we niet passen bij wat deze plaat moet uitdrukken." Aanvankelijk was een optie genomen op de Brusselse ICP Studio waar ook Boven en Watermakers zijn gemaakt. Toen die op de gewenste data niet beschikbaar bleek, ging de keuze tussen de Electric Ladyland Stu dio in New York, Abbey Road in Londen en de Hansa Tonstudio in Berlijn, stuk voor stuk locaties met een roemruchte his torie. „Dat we kiezen voor een beroemde studio is niet voor niets", verklaart toetsenist/gitarist Bas Kennis. „Dan weet je dat de apparatuur goed is en dat de tech nici hun vak verstaan. En natuurlijk is het een mooi verhaal dat U2 hier Achtung Ba by heeft opgenomen, dat de mannen van Geluidstechnicus Marty Brugmans, Peter Slager en Norman Bonink. Voor het eerst in tien jaar is Bl0f weer een echte studio ingedoken voor een nieuwe plaat: de legendarische Hansa Tonstudio in Berlijn. In het voetspoor van U2 en Snow Patrol. Een aantal nieuwe nummers wordt gespeeld tijdens de clubtournee die vandaag begint in Den Haag. door Ernst Jan Rozendaal fotografie Bas Kennis en Ernst Jan Rozendaal Depeche Mode hier dronken door de dak goot kropen en dat REM hier net geweest is. Popmuziek is altijd gebaat bij een goed verhaal." De nieuwe plaat zal er wellicht niet anders door klinken, redeneert drummer Norman Bonink, maar ook voor hem maakt dat de geschiedenis niet onbelangrijk. „Als ik mij realiseer dat de drummer van Snow Patrol op precies dezelfde plek heeft gezeten als ik, dan inspireert mij dat. Muziek is gevoel en muzikanten zijn gevoelsmensen." New York bleek uiteindelijk onpraktisch en Londen te duur, zodat het Berlijn is ge worden. „Eigenlijk is de ICP Studio beter geoutilleerd dan deze", zegt Slager. „Toch zijn we blij dat we hier terecht zijn geko men. We wilden ons afzonderen en dan is Brussel nog iets te dicht bij Middelburg. We kunnen hier niet weg, waardoor de concentratie veel groter is. We doen hier niks anders dan muziek opnemen, van 's morgens een uur of tien tot middernacht." Vrijwel geen tijd dus om Berlijn te bekij ken, maar volgens Slager hoeven de band leden 'niet in een open dubbeldekker de stad te doorkruisen' om de sfeer op te pik ken. Dat gebeurt ongemerkt, geeft ook Bonink aan, bijvoorbeeld als hij 's och tends hardloopt. „Ik ren zo langs de Bran denburger Tor en dan de Tiergarten in. On bewust neem je die indrukken mee de stu dio in." Assistent-technicus Hensel had tot enkele weken geleden nooit van Blof gehoord. Hij associeert de groep totaal niet met de Drummer Norman Bonink: „Als ik me bedenk Nederlandse polder. „Hun sound is inter nationaal. Ik vind het geweldig dat ze geen Engelse teksten schrijven. Ze drukken zich uit in de taal die ze het beste ligt. In Duits land zie je veel bands die in het Engels zin gen, omdat ze internationaal hopen door te breken, maar juist daardoor klinken ze eerder provinciaal. Ik zie hier geen andere band rondlopen dan toen REM er was, be halve dat die wel heel veel extra appara tuur en personeel hadden meegenomen." De twintigjarige technicus, die een whiz- kid blijkt op het computerprogramma Pro- Tools, prijst juist de natuurlijkheid van de muziek van Blaf „Ze maken handmade muziek. Ik ben er niet bij geweest, maar je merkt dat ze hun nummers componeren op gitaar en piano. Tegenwoordig is dat zeldzaam. Deze studio is voor hen een hulpmiddel, niet het belangrijkste instru ment. Ik heb eigenlijk geen liedje gehoord waar dingen in zitten waar ik niet van hou. Het is allemaal erg goed gearrangeerd, vind ik." Het opnameproces in de Hansa Ton studio blijkt een georganiseerde chaos. Een strakke planning moet er voor zorgen dat na twaalf dagen vrijwel alle instrumenten zijn opgenomen, enkele zangpartijen kunnen later thuis nog wor den toegevoegd. Tegelijkertijd moet tege moet worden gekomen aan de wensen van de muzikanten. Zanger Paskal Jakob- sen is de ene keer beter bij stem dan de an dere, arrangementen worden op het laat- Gitaarversterkers in de Hansa Tonstudio.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 96