B L 0 F
spectrum 2
W e wille
n
het
Zaterdag 9 oktober 2010
De trofeeënwand in de Hansa
Tonstudio in Berlijn ver
raadt maar een fractie van
de roemruchte geschiedenis
van het gebouw. Geen
spoor van de internationale popsterren die
er albums opnamen, een gouden plaat van
Depeche Mode The singles 8i-'8suitge
zonderd. De muur is gestoffeerd met on
derscheidingen van Duitse artiesten als Fal-
co en vooral Peter Maffay. Terwijl muziek
liefhebbers de Meistersaal, zoals het ge
bouw in de Köthenerstrasse heet, vooral
associëren met U2 en David Bowie. „De
studio werd the hall by the wall genoemd",
vertelt technicus Conrad Hensel. „Het
schijnt dat David Bowie het prachtig vond
om uit het raam naar de Berlijnsè muur en
de Oost-Duitse soldaten te kijken."
Tegenwoordig is het uitzicht saaier, maar
de locatie is er alleen maar beter op gewor
den. Om de hoek ligt de Potsdamer Platz,
waar de afgelopen twee decennia het nieu
we stadscentrum is verrezen, en op een
steenworp afstand ligt de hippe wijk
Kreuzberg. Nog altijd weten beroemde ar
tiesten de Hansa Tonstudio te vinden.
Snow Patrol nam er A hundred million suns
op en REM heeft er net opnamen voor
een nieuw album afgerond.
Om plaats te maken voor de Nederlandsta
lige popgroep Blof die er twaalf dagen aan
een stuk heeft gewerkt aan een album dat
volgend voorjaar moet verschijnen. Na de
akoestische albums Oktober en April wil de
groep nu met een stoer rockalbum voor de
dag komen, aldus bassist en tekstschrijver
Peter Slager. „Het is even klaar met het aai
en "van de drums." De nieuwe plaat moet
stads klinken en daarom is gezocht naar
een stadse omgeving. „Een studio in de Ne
derlandse polder vonden we niet passen
bij wat deze plaat moet uitdrukken."
Aanvankelijk was een optie genomen op
de Brusselse ICP Studio waar ook Boven en
Watermakers zijn gemaakt. Toen die op de
gewenste data niet beschikbaar bleek, ging
de keuze tussen de Electric Ladyland Stu
dio in New York, Abbey Road in Londen
en de Hansa Tonstudio in Berlijn, stuk
voor stuk locaties met een roemruchte his
torie. „Dat we kiezen voor een beroemde
studio is niet voor niets", verklaart
toetsenist/gitarist Bas Kennis. „Dan weet
je dat de apparatuur goed is en dat de tech
nici hun vak verstaan. En natuurlijk is het
een mooi verhaal dat U2 hier Achtung Ba
by heeft opgenomen, dat de mannen van
Geluidstechnicus Marty Brugmans, Peter Slager en Norman Bonink.
Voor het eerst in
tien jaar is Bl0f
weer een echte
studio ingedoken
voor een nieuwe
plaat: de
legendarische
Hansa Tonstudio
in Berlijn. In het
voetspoor van U2
en Snow Patrol.
Een aantal nieuwe
nummers wordt
gespeeld tijdens
de clubtournee die
vandaag begint in
Den Haag.
door Ernst Jan Rozendaal
fotografie Bas Kennis en
Ernst Jan Rozendaal
Depeche Mode hier dronken door de dak
goot kropen en dat REM hier net geweest
is. Popmuziek is altijd gebaat bij een goed
verhaal."
De nieuwe plaat zal er wellicht niet anders
door klinken, redeneert drummer Norman
Bonink, maar ook voor hem maakt dat de
geschiedenis niet onbelangrijk. „Als ik mij
realiseer dat de drummer van Snow Patrol
op precies dezelfde plek heeft gezeten als
ik, dan inspireert mij dat. Muziek is gevoel
en muzikanten zijn gevoelsmensen."
New York bleek uiteindelijk onpraktisch
en Londen te duur, zodat het Berlijn is ge
worden. „Eigenlijk is de ICP Studio beter
geoutilleerd dan deze", zegt Slager. „Toch
zijn we blij dat we hier terecht zijn geko
men. We wilden ons afzonderen en dan is
Brussel nog iets te dicht bij Middelburg.
We kunnen hier niet weg, waardoor de
concentratie veel groter is. We doen hier
niks anders dan muziek opnemen, van 's
morgens een uur of tien tot middernacht."
Vrijwel geen tijd dus om Berlijn te bekij
ken, maar volgens Slager hoeven de band
leden 'niet in een open dubbeldekker de
stad te doorkruisen' om de sfeer op te pik
ken. Dat gebeurt ongemerkt, geeft ook
Bonink aan, bijvoorbeeld als hij 's och
tends hardloopt. „Ik ren zo langs de Bran
denburger Tor en dan de Tiergarten in. On
bewust neem je die indrukken mee de stu
dio in."
Assistent-technicus Hensel had tot enkele
weken geleden nooit van Blof gehoord.
Hij associeert de groep totaal niet met de
Drummer Norman Bonink: „Als ik me bedenk
Nederlandse polder. „Hun sound is inter
nationaal. Ik vind het geweldig dat ze geen
Engelse teksten schrijven. Ze drukken zich
uit in de taal die ze het beste ligt. In Duits
land zie je veel bands die in het Engels zin
gen, omdat ze internationaal hopen door
te breken, maar juist daardoor klinken ze
eerder provinciaal. Ik zie hier geen andere
band rondlopen dan toen REM er was, be
halve dat die wel heel veel extra appara
tuur en personeel hadden meegenomen."
De twintigjarige technicus, die een whiz-
kid blijkt op het computerprogramma Pro-
Tools, prijst juist de natuurlijkheid van de
muziek van Blaf „Ze maken handmade
muziek. Ik ben er niet bij geweest, maar je
merkt dat ze hun nummers componeren
op gitaar en piano. Tegenwoordig is dat
zeldzaam. Deze studio is voor hen een
hulpmiddel, niet het belangrijkste instru
ment. Ik heb eigenlijk geen liedje gehoord
waar dingen in zitten waar ik niet van
hou. Het is allemaal erg goed gearrangeerd,
vind ik."
Het opnameproces in de Hansa Ton
studio blijkt een georganiseerde
chaos. Een strakke planning moet
er voor zorgen dat na twaalf dagen vrijwel
alle instrumenten zijn opgenomen, enkele
zangpartijen kunnen later thuis nog wor
den toegevoegd. Tegelijkertijd moet tege
moet worden gekomen aan de wensen
van de muzikanten. Zanger Paskal Jakob-
sen is de ene keer beter bij stem dan de an
dere, arrangementen worden op het laat-
Gitaarversterkers in de Hansa Tonstudio.