Mito is een felle Donna auto7 Alternatief: Fiat 500 by Diesel Alternatief: Mini Cooper Pepper vrijdag 8 oktober 2010 OCCASION Alfa Romeo Mito 1.4 Turbo Elke week testen we een occasion. Hoe goed rijdt-ie nog? Wat zit er al lemaal op en aan? En wat is er voor ongeveer hetzelfde bedrag nog meer te koop? We zoe ken het voor u uit. Deze week: een Alfa Romeo Mito. door Lucas Boot Het segment van compacte lifestyle hatchbacks be gint aardig vol te raken. Fiat heeft de 500, Citroën de DS3, Mini de Mini en Audi sinds kort de Ai. Bij Alfa Romeo staat sinds 2008 jaar de Mito op de prijslijst. We gingen op zoek naar zo'n Italiaan en vonden bij Auto Otten een exemplaar uit 2009 met krap 16.000 kilometer op de klok. Deze Mito is een demo-auto en zit dus goed in de opties en heeft een fijne 1.4 MultiAir turbomotor met 135 pk in de neus. MultiAir, wat is dat? Bij een MultiAir-motor is elke inlaatklep afzonderlijk bestuur baar. Een computer regelt de ope ningstijdstip en de openingsduur van elke klep, maar ook de mate waarin de klep per verbrandings slag opengaat. De verbranding van de benzine is zo optimaal. Met als gevolg minder uitstoot van schade lijke stoffen en meer vermogen. Schroef er nog een turbo op en er komt prompt 135 pk uit een 1.4'tje. De Mito komt hiermee rap van z'n plek. In 8,8 tellen klaart hij de stop lichtsprint naar de honderd. De Mito voelt echter niet bijterig aan, omdat de gaspedaalrespons te indi rect is. Gelukkig heeft Alfa Romeo daar iets op bedacht. Naast de ver snellingspook zit de zogeheten DNA-knop, waarmee de instellin gen van het motormanagement worden aangepast. Zet de schake laar in stand D - dynamic - en de Mito hangt feller aan het gas. Het volledige koppel van 206 Nm is nu al bij 1750 toeren beschikbaar. Het lijkt wat dat betreft wel een diesel motor. Zo klinkt-ie natuurlijk niet. Bij enthousiast gasgeven hoor je een hees turbofluitje en een lekker fel grammetje. De Mito is dan ook een sportieve auto, die direct stuurt en zich scherp in bochten laat zetten. Onderstuur blijft op merkelijk lang uit. Tot zover het rijgedrag. Voor het leeuwendeel van de ko pers zijn de looks van de Mito ver moedelijk veel bëlangrijker. Sma ken verschillen, maar zeker is wel dat de Italianen veel werk gemaakt hebben van het design. De neus heeft zelfs iets weg van Alfa's vlag genschip, de 8C Competizione. En dat is wat ons betreft een van de mooiste sportwagens van dit mo ment. Ook de interieurontwerpers hebben hun best gedaan. Het dash board is bijvoorbeeld voorzien van een zachte toplaag met carbon- look. Dit materiaal komt ook terug op de deurpanelen en geeft de Mi to een sportieve, maar ook een chi que uitstraling. Fraaie details zijn de aluminium pedalen en het bob- belpatroon op de zitting van de stoelen. Die zijn overigens prettig hard en bieden veel steun. Tot slot het uitrustingniveau. De Mito zit zoals we aan het begin al meldden, zeer goed in de 'spullen'. Denk aan climate control, elek trisch bedienbare ramen en spie- Prijs: 19.695 euro Bouwjaar: 11-2009 Nieuwprijs: vanaf 21.950 euro Km-stand: 16.009 Transmissie: handgeschakelde vijf- bak Motor: 1,4 liter viercilinder turbo, benzine Vermogen: 135 pk, 206 Nm 0-100 km/h: 8,8 sec. Topsnelheid: 207 km/h Gemiddeld verbruik: 1 op 17,8 Energielabel: B Afïeveringskosten: 395 euro, in clusief 1 jaar fabrieksgarantie en af- gels, cruise control, Bluetooth-car- kit (BlueScMe), parkeersensoren, USB-aansluiting en 17-inch licht metaal. Bij de voornaamste concurrentie moet u voor zo'n volle auto dieper in de buidel tasten. leverbeurt BTW/Marge: BTW verrekenbaar Bijzonderheden: turbomotor, cli mate control, Bluetooth-carkit Verkooppunt: Auto Otten, Breda. www.ottenauto.nl Historie: De Alfa Romeo Mito ver scheen eind 2008 op de markt. Al fa opende met de nieuwkomer het vuur op een concurrent als de Mi ni. Dé naam Mito is overigens een verwijzing naar de eerste letters van Milano en Torino, de steden waar de ontwerpers hun inspiratie op hebben gedaan. Alfa Romeo Mito 1.4 Turbo De Alfa Romeo Mito 1.4 Turbo uit 2009. foto's Lucas Boot Prijs: 19.750 euro Bouwjaar: 7-2009 Km-stand: 11.727 Motor: 1,6 liter viercilinder, benzine Vermogen: 119pk, 160 Nm Transmissie: handgeschakelde zesbak Afïeveringskosten: 45 euro, inclusief fabrieksgarantie t/m juli 2011 Bijzonderheden: striping, airconditioning Verkooppunt: Auto Accell, Goes Website: www.autoaccell.nl Prijs: 17.950 euro Bouwjaar: 6-2010 Km-stand: 800 Motor: 1,4 liter viercilinder, benzine Vermogen: 100pk, 131 Nm Transmissie: handgeschakelde vijfbak Afïeveringskosten: 395 euro, inclusief 2 jaar fabrieksgarantie Bijzonderheden: speciale Diesel-uitvoering, o.a. sportinterieur en schuifdak Verkooppunt: Auto Mondo, Goes Website: www.automondo.nl KORT SsangYong keert in Nederland terug De SsangYong keert terug op de Nederlandse markt. Voor heen werd het Koreaanse SUV-merk geïmporteerd door een bedrijf uit het ingestorte Kroy- mans-imperium, maar indrukwek kende verkoopaantallen zijn nooit geboekt. Nu is er een nieuwe Ko- rando, die debuteert op de Mondi al de l'Automobile, nog tot 17 okto ber te Parijs. De nieuwe importeur huist in België. Mini presenteert elektrische scooter Net als Smart presenteert Mini daar in Parijs een 'lifestyle' scooter. De^ 'E Concept' wordt aangedreven door een compacte elektromotor in het achterwiel. Aan boord zit een automatisch op rolbaar laadsnoer waarmee de lichtgewicht lithium-ion-accu op geladen kan worden op elk gang baar stopcontact - desnoods op een terrasje. In het stuur van de scooter kan een smartphone wor den ingeplugd, voor bediening, na vigatie en communicatie. Dat laat ste via een helm met ingebouwde Bluetooth-set. Lancia krijgt ook MultiAir klepbediening Na Alfa Romeo en Fiat zelf krijgt nu ook Lancia motoren met de revolutionaire MultiAir klepbediening, die zorgt voor een aanzienlijke rendementsverbete ring. De Delta bijt het spits af bij Lancia en krijgt de 1,4 MultiAir met 140 pk, die een verbruik heeft van ge middeld 5,7 liter per 100 kilometer. Vanwege een C02-uitstoot van 132 gram per kilometer heeft die een A-label en 20 procent bijtelling. Eind oktober staat die bij de dealer, vanaf 25.995 euro. Scania Goes leidt duurzaam bedrijf Scania Goes heeft het certificaat erkend duurzaam ontvangen. Hans Kleppe, servicemanager van het Goese bedrijf, kreeg de oorkon de uitgereikt uit handen van Koos Burgman, directeur van Bovag en José Badia, directeur van Scania Beers BV. Het certificaat is een ini tiatief van Bovag dat wordt uitge voerd in samenwerking met het In stituut voor Duurzame Mobiliteit. Dat instituut beoordeelt een be drijf op duurzame bedrijfsvoering. Naast Scania Goes hebben ook de 46 andere Scania-vestigingen in Nederland de oorkonde gekregen. Het Scania-dealemetwerk in Ne derland omvat 41 dochtervestigin gen van Scania Beers BV en vijf zelfstandige dealers cq service steunpunten die allen volgens de zelfde uitgangspunten opereren. Scania Goes heeft op gebied van inkoop, bedrijfsvoering, communi catie, verkoop, financiering en per soneel het bewijs geleverd maat schappelijk verantwoord en duur zaam te handelen. Ook als werkgever heeft Scania de zaken op orde. Er is aandacht voor het welzijn van de medewerkers door goede arbeidsomstandighe den en toekomstperspectieven te bieden. Buiten het bedrijf neemt Scania zijn maatschappelijke ver antwoordelijkheid door de onder steuning van diverse projecten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 89