Mito is een felle Donna
auto7
Alternatief: Fiat 500 by Diesel
Alternatief: Mini Cooper Pepper
vrijdag 8 oktober 2010
OCCASION Alfa Romeo Mito 1.4 Turbo
Elke week testen we een
occasion. Hoe goed
rijdt-ie nog? Wat zit er al
lemaal op en aan? En
wat is er voor ongeveer
hetzelfde bedrag nog
meer te koop? We zoe
ken het voor u uit. Deze
week: een Alfa Romeo
Mito.
door Lucas Boot
Het segment van compacte
lifestyle hatchbacks be
gint aardig vol te raken.
Fiat heeft de 500, Citroën
de DS3, Mini de Mini en Audi
sinds kort de Ai. Bij Alfa Romeo
staat sinds 2008 jaar de Mito op de
prijslijst. We gingen op zoek naar
zo'n Italiaan en vonden bij Auto
Otten een exemplaar uit 2009 met
krap 16.000 kilometer op de klok.
Deze Mito is een demo-auto en zit
dus goed in de opties en heeft een
fijne 1.4 MultiAir turbomotor met
135 pk in de neus. MultiAir, wat is
dat? Bij een MultiAir-motor is elke
inlaatklep afzonderlijk bestuur
baar. Een computer regelt de ope
ningstijdstip en de openingsduur
van elke klep, maar ook de mate
waarin de klep per verbrandings
slag opengaat. De verbranding van
de benzine is zo optimaal. Met als
gevolg minder uitstoot van schade
lijke stoffen en meer vermogen.
Schroef er nog een turbo op en er
komt prompt 135 pk uit een 1.4'tje.
De Mito komt hiermee rap van z'n
plek. In 8,8 tellen klaart hij de stop
lichtsprint naar de honderd. De
Mito voelt echter niet bijterig aan,
omdat de gaspedaalrespons te indi
rect is. Gelukkig heeft Alfa Romeo
daar iets op bedacht. Naast de ver
snellingspook zit de zogeheten
DNA-knop, waarmee de instellin
gen van het motormanagement
worden aangepast. Zet de schake
laar in stand D - dynamic - en de
Mito hangt feller aan het gas. Het
volledige koppel van 206 Nm is nu
al bij 1750 toeren beschikbaar. Het
lijkt wat dat betreft wel een diesel
motor. Zo klinkt-ie natuurlijk niet.
Bij enthousiast gasgeven hoor je
een hees turbofluitje en een lekker
fel grammetje. De Mito is dan ook
een sportieve auto, die direct
stuurt en zich scherp in bochten
laat zetten. Onderstuur blijft op
merkelijk lang uit.
Tot zover het rijgedrag.
Voor het leeuwendeel van de ko
pers zijn de looks van de Mito ver
moedelijk veel bëlangrijker. Sma
ken verschillen, maar zeker is wel
dat de Italianen veel werk gemaakt
hebben van het design. De neus
heeft zelfs iets weg van Alfa's vlag
genschip, de 8C Competizione. En
dat is wat ons betreft een van de
mooiste sportwagens van dit mo
ment. Ook de interieurontwerpers
hebben hun best gedaan. Het dash
board is bijvoorbeeld voorzien van
een zachte toplaag met carbon-
look. Dit materiaal komt ook terug
op de deurpanelen en geeft de Mi
to een sportieve, maar ook een chi
que uitstraling. Fraaie details zijn
de aluminium pedalen en het bob-
belpatroon op de zitting van de
stoelen. Die zijn overigens prettig
hard en bieden veel steun.
Tot slot het uitrustingniveau. De
Mito zit zoals we aan het begin al
meldden, zeer goed in de 'spullen'.
Denk aan climate control, elek
trisch bedienbare ramen en spie-
Prijs: 19.695 euro
Bouwjaar: 11-2009
Nieuwprijs: vanaf 21.950 euro
Km-stand: 16.009
Transmissie: handgeschakelde vijf-
bak
Motor: 1,4 liter viercilinder turbo,
benzine
Vermogen: 135 pk, 206 Nm
0-100 km/h: 8,8 sec.
Topsnelheid: 207 km/h
Gemiddeld verbruik: 1 op 17,8
Energielabel: B
Afïeveringskosten: 395 euro, in
clusief 1 jaar fabrieksgarantie en af-
gels, cruise control, Bluetooth-car-
kit (BlueScMe), parkeersensoren,
USB-aansluiting en 17-inch licht
metaal.
Bij de voornaamste concurrentie
moet u voor zo'n volle auto dieper
in de buidel tasten.
leverbeurt
BTW/Marge: BTW verrekenbaar
Bijzonderheden: turbomotor, cli
mate control, Bluetooth-carkit
Verkooppunt: Auto Otten, Breda.
www.ottenauto.nl
Historie: De Alfa Romeo Mito ver
scheen eind 2008 op de markt. Al
fa opende met de nieuwkomer het
vuur op een concurrent als de Mi
ni. Dé naam Mito is overigens een
verwijzing naar de eerste letters
van Milano en Torino, de steden
waar de ontwerpers hun inspiratie
op hebben gedaan.
Alfa Romeo Mito 1.4 Turbo
De Alfa Romeo Mito 1.4 Turbo uit 2009.
foto's Lucas Boot
Prijs: 19.750 euro Bouwjaar: 7-2009 Km-stand: 11.727
Motor: 1,6 liter viercilinder, benzine
Vermogen: 119pk, 160 Nm
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Afïeveringskosten: 45 euro, inclusief fabrieksgarantie t/m juli 2011
Bijzonderheden: striping, airconditioning
Verkooppunt: Auto Accell, Goes Website: www.autoaccell.nl
Prijs: 17.950 euro Bouwjaar: 6-2010 Km-stand: 800
Motor: 1,4 liter viercilinder, benzine
Vermogen: 100pk, 131 Nm
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Afïeveringskosten: 395 euro, inclusief 2 jaar fabrieksgarantie
Bijzonderheden: speciale Diesel-uitvoering, o.a. sportinterieur en schuifdak
Verkooppunt: Auto Mondo, Goes Website: www.automondo.nl
KORT
SsangYong keert in
Nederland terug
De SsangYong keert terug op
de Nederlandse markt. Voor
heen werd het Koreaanse
SUV-merk geïmporteerd door een
bedrijf uit het ingestorte Kroy-
mans-imperium, maar indrukwek
kende verkoopaantallen zijn nooit
geboekt. Nu is er een nieuwe Ko-
rando, die debuteert op de Mondi
al de l'Automobile, nog tot 17 okto
ber te Parijs. De nieuwe importeur
huist in België.
Mini presenteert
elektrische scooter
Net als Smart presenteert Mini
daar in Parijs een 'lifestyle'
scooter. De^ 'E Concept' wordt
aangedreven door een compacte
elektromotor in het achterwiel.
Aan boord zit een automatisch op
rolbaar laadsnoer waarmee de
lichtgewicht lithium-ion-accu op
geladen kan worden op elk gang
baar stopcontact - desnoods op
een terrasje. In het stuur van de
scooter kan een smartphone wor
den ingeplugd, voor bediening, na
vigatie en communicatie. Dat laat
ste via een helm met ingebouwde
Bluetooth-set.
Lancia krijgt ook
MultiAir klepbediening
Na Alfa Romeo en Fiat zelf
krijgt nu ook Lancia motoren
met de revolutionaire MultiAir
klepbediening, die zorgt voor een
aanzienlijke rendementsverbete
ring.
De Delta bijt het spits af bij Lancia
en krijgt de 1,4 MultiAir met 140
pk, die een verbruik heeft van ge
middeld 5,7 liter per 100 kilometer.
Vanwege een C02-uitstoot van 132
gram per kilometer heeft die een
A-label en 20 procent bijtelling.
Eind oktober staat die bij de
dealer, vanaf 25.995 euro.
Scania Goes leidt
duurzaam bedrijf
Scania Goes heeft het certificaat
erkend duurzaam ontvangen.
Hans Kleppe, servicemanager van
het Goese bedrijf, kreeg de oorkon
de uitgereikt uit handen van Koos
Burgman, directeur van Bovag en
José Badia, directeur van Scania
Beers BV. Het certificaat is een ini
tiatief van Bovag dat wordt uitge
voerd in samenwerking met het In
stituut voor Duurzame Mobiliteit.
Dat instituut beoordeelt een be
drijf op duurzame bedrijfsvoering.
Naast Scania Goes hebben ook de
46 andere Scania-vestigingen in
Nederland de oorkonde gekregen.
Het Scania-dealemetwerk in Ne
derland omvat 41 dochtervestigin
gen van Scania Beers BV en vijf
zelfstandige dealers cq service
steunpunten die allen volgens de
zelfde uitgangspunten opereren.
Scania Goes heeft op gebied van
inkoop, bedrijfsvoering, communi
catie, verkoop, financiering en per
soneel het bewijs geleverd maat
schappelijk verantwoord en duur
zaam te handelen.
Ook als werkgever heeft Scania de
zaken op orde. Er is aandacht voor
het welzijn van de medewerkers
door goede arbeidsomstandighe
den en toekomstperspectieven te
bieden. Buiten het bedrijf neemt
Scania zijn maatschappelijke ver
antwoordelijkheid door de onder
steuning van diverse projecten.