'Liefde op 't eerste gezicht'
auto5
Mercedes CL: top in coupéland
vrijdag 8 oktober 2010
KLASSIEKER John Kruysse en zijn Fiat 600
door Lucas Boot
Een verhaal zoals dat van
John Kruysse uit Krabben-
dijke horen we vaker. 'Toen
ik klein was, zag ik dat mo
del rijden en sindsdien wil ik er
eentje hebben.' In het geval van
John gaat het om een Fiat 600 die
hij als 'mannetje' van zes voor het
eerst zag. „Het was liefde op het
eerste gezicht/' Een dame uit het
dorp reed in het Italiaantje rond.
Zij bezocht geregeld de winkel van
de opa van John. Elke keer weer
een feest wanneer ze met de 600
langskwam. Jaren later, John was
inmiddels zestien, kreeg de Krab-
bendijker te horen dat het autoo
tje te koop stond. Hij moest en
zou de hand leggen op zijn jeugd
liefde. „Die dame wilde 'm verko
pen aan iemand die niet in de
buurt woonde. Ze was nogal aan
haar Fiat gehecht. Dan kan-ie be
ter een eind weg zijn, dan om de
hoek staan. Ik bleef bij haar aan
dringen en uiteindelijk mocht ik
'm van haar kopen." Maar ja, z'n
roze papiertje had hij nog niet op
zak. „Toen ik 'm net had, nodigde
ik vrienden uit die wel een rijbe
wijs hadden. Zij achter het stuur,
ik op de passagiersstoel. Mijn eer
ste kilometers heb ik dus niet zelf
gereden."
De 600 van John stamt uit 1964 en
heeft nog de zogeheten suicide
doors. „Die deuren maken de auto
extra speciaal. Deze versie uit '64
is een van de laatste 6oo's met zul
ke portieren. Latere uitvoeringen
hadden normale deuren." Suicide
doors of niet, de kleine Fiat was so
wieso een bijzondere auto voor de
Italianen. Voor het eerst in de ge
NIEUWELING Autofabrikant bindt strijd aan met Audi en BMW
schiedenis van het merk zat de mo
tor namelijk helemaal achterin. De
Fiat 500, die enkele jaren na de
600 op de markt verscheen, maak
te gebruik van dezelfde configura
tie. Hoewel volgens sommigen de
500 zijn grotere broer overscha
duwt, was de 600 met ruim 2,6
miljoen verkochte exemplaren tus
sen 1955 en 1969 een regelrecht suc
cesnummer. Andere merken zagen
ook brood in het wagentje en
brachten onder licentie hun va
riant van de 600 uit. Seat deed dat
bijvoorbeeld, en ook Zastava,een
autobouwer uit het voormalige Joe
goslavië. In Colombia werd de 600
zelfs gebouwd tot begin jaren tach
tig-
Bent ir ook in het bezit van een
bijzondere auto? Oud of nieuw?
Stuur dan een e-mail naar de re
dactie van deze krant.
De Fiat 600 van John Kruysse heeft suicide doors.
foto Willem Mieras
Dé topper bij Merce
des-Benz is sinds jaar en dag
de coupé-uitvoering van de
S-klasse, die de simpele let
ters CS draagt. Hij is hele
maal vernieuwd.
door Robbert Keegel
Simpel is de kanjer natuur
lijk allerminst. Voor het
merk uit Stuttgart is het dé
showcase om eens lekker te
tonen waartoe ze technisch - en
vooral ook elektronisch - allemaal
in staat zijn. En dat is een hóóp.
De CL is dan ook het wapen bij
uitstek in de strijd tussen topmer
ken Audi, BMW en Mercedes, die
op dit niveau uitsluitend wordt ge
voerd met gadgets als wapens. Aan
luxe en afwerkingen geven ze el
kaar immers al jaren geen millime
ter toe.
Ook motorisch voeren A8,7-serie
en S-klasse een strijd die gelijk op
gaat en waarbij zuinigheid tegen
woordig een rol van belang speelt.
Dat is dat wél voor het schellinkje,
want zeker de eigenaars van deze
sleeën zal het worst wezen of hun
vervoermiddel een druppeltje
meer of minder lust. Maar downsi
zing en hybridesystemen zijn in ie
der geval leuk om collega's op par
ty's, je geweten én de onderne
mingsraad te sussen.
Hoewel Mercedes-Benz in de
S-klasse al een hybride in de aan
bieding heeft, blijft de CL voorlo
pig nog verschoond van die extra
ballast.
Onder zijn elegante looks en zijn
exorbitante luxe, is en blijft het na
melijk een heuse sportauto. Oké,
zult u zeggen, koud kunstje met
zulke beestachtige motoren, maar
daar gaat het niet om. Het gaat om
een weggedrag dat de speelsheid
van een vlotte bolide met half het
gewicht heeft (dus 1/2 x 2070 kg)
en een verbijsterende wendbaar
heid.
Met de power zit het echt wel
goed: de CL 500 biedt, om te be
ginnen, 435 pk uit z'n vijfliter V8,
de CL 600 heeft een V12, 517 pk en
...een topper onder de coupés.
ciëntie zié je niet. Wel de allesom
vattende, maar optisch ingetogen
luxe en al die gadgets, zoals Active
Lane Assist, die niet alleen met
een vibrator in het stuur de be
stuurder waarschuwt dat hij (of
zij) de belijning op straat negeert,
maar als hij persisteert ook nog
eens aan één kant een beetje bij-
remt zodat de auto weer in het
juiste spoor raakt. De dodehoek-
surveillance loopt nu via radar, die
het hele verkeersbeeld in de smie
zen houdt en de verlichting past
zich daar ook bij aan. Voetgangers
in het donker worden herkend en
verschijnen in het nieuwe
head-up display. En dan houdt de
auto ook nog bij of de bestuurder
niet in slaap sukkelt - en dan is de
lijst nog lang niet volledig.
Die andere lijst, die met de prij
zen, begint voor de S 350 bij
103.765 euro en voor de CL 500 bij
€152.200.
De nieuwe Mercedes-Benz CL...
Gemiddeld zijn al deze moto
ren zo'n 22 procent efficiën
ter (vandaar de titel BlueEf-
ficiency), dus zuiniger dan hun
voorgangers en dat is toch wel een
behoorlijke slok op een borrel. En
wie in z'n S echt de vrek wil spe
len, neme zo'n nieuwe drieliter V6
diesel met 306 pk, of diens benzi
nebroer S 350 met een 3,5 liter V6
en 306 pk. Verbruik gemiddeld 6,8
en 6,9 liter, maar wel in zo'n zeven
tellen naar de honderd en een top
van 250 km/h. NB: bij een gewicht
van twee ton.
Maar die enorme toename in efïi-
foto's GPD
5,5 liter, terwijl topper CL 65 AMG
zich niet schaamt voor zijn 5,5-li-
ter V8 biturbo met 571 pk. Deze
motor vervangt (ook in de S-klas-
se én in de SLS AMG), de vooral
om zijn geluid befaamde 6,2 liter
V12. Je bent aan het downsizen of
niet.