'Liefde op 't eerste gezicht' auto5 Mercedes CL: top in coupéland vrijdag 8 oktober 2010 KLASSIEKER John Kruysse en zijn Fiat 600 door Lucas Boot Een verhaal zoals dat van John Kruysse uit Krabben- dijke horen we vaker. 'Toen ik klein was, zag ik dat mo del rijden en sindsdien wil ik er eentje hebben.' In het geval van John gaat het om een Fiat 600 die hij als 'mannetje' van zes voor het eerst zag. „Het was liefde op het eerste gezicht/' Een dame uit het dorp reed in het Italiaantje rond. Zij bezocht geregeld de winkel van de opa van John. Elke keer weer een feest wanneer ze met de 600 langskwam. Jaren later, John was inmiddels zestien, kreeg de Krab- bendijker te horen dat het autoo tje te koop stond. Hij moest en zou de hand leggen op zijn jeugd liefde. „Die dame wilde 'm verko pen aan iemand die niet in de buurt woonde. Ze was nogal aan haar Fiat gehecht. Dan kan-ie be ter een eind weg zijn, dan om de hoek staan. Ik bleef bij haar aan dringen en uiteindelijk mocht ik 'm van haar kopen." Maar ja, z'n roze papiertje had hij nog niet op zak. „Toen ik 'm net had, nodigde ik vrienden uit die wel een rijbe wijs hadden. Zij achter het stuur, ik op de passagiersstoel. Mijn eer ste kilometers heb ik dus niet zelf gereden." De 600 van John stamt uit 1964 en heeft nog de zogeheten suicide doors. „Die deuren maken de auto extra speciaal. Deze versie uit '64 is een van de laatste 6oo's met zul ke portieren. Latere uitvoeringen hadden normale deuren." Suicide doors of niet, de kleine Fiat was so wieso een bijzondere auto voor de Italianen. Voor het eerst in de ge NIEUWELING Autofabrikant bindt strijd aan met Audi en BMW schiedenis van het merk zat de mo tor namelijk helemaal achterin. De Fiat 500, die enkele jaren na de 600 op de markt verscheen, maak te gebruik van dezelfde configura tie. Hoewel volgens sommigen de 500 zijn grotere broer overscha duwt, was de 600 met ruim 2,6 miljoen verkochte exemplaren tus sen 1955 en 1969 een regelrecht suc cesnummer. Andere merken zagen ook brood in het wagentje en brachten onder licentie hun va riant van de 600 uit. Seat deed dat bijvoorbeeld, en ook Zastava,een autobouwer uit het voormalige Joe goslavië. In Colombia werd de 600 zelfs gebouwd tot begin jaren tach tig- Bent ir ook in het bezit van een bijzondere auto? Oud of nieuw? Stuur dan een e-mail naar de re dactie van deze krant. De Fiat 600 van John Kruysse heeft suicide doors. foto Willem Mieras Dé topper bij Merce des-Benz is sinds jaar en dag de coupé-uitvoering van de S-klasse, die de simpele let ters CS draagt. Hij is hele maal vernieuwd. door Robbert Keegel Simpel is de kanjer natuur lijk allerminst. Voor het merk uit Stuttgart is het dé showcase om eens lekker te tonen waartoe ze technisch - en vooral ook elektronisch - allemaal in staat zijn. En dat is een hóóp. De CL is dan ook het wapen bij uitstek in de strijd tussen topmer ken Audi, BMW en Mercedes, die op dit niveau uitsluitend wordt ge voerd met gadgets als wapens. Aan luxe en afwerkingen geven ze el kaar immers al jaren geen millime ter toe. Ook motorisch voeren A8,7-serie en S-klasse een strijd die gelijk op gaat en waarbij zuinigheid tegen woordig een rol van belang speelt. Dat is dat wél voor het schellinkje, want zeker de eigenaars van deze sleeën zal het worst wezen of hun vervoermiddel een druppeltje meer of minder lust. Maar downsi zing en hybridesystemen zijn in ie der geval leuk om collega's op par ty's, je geweten én de onderne mingsraad te sussen. Hoewel Mercedes-Benz in de S-klasse al een hybride in de aan bieding heeft, blijft de CL voorlo pig nog verschoond van die extra ballast. Onder zijn elegante looks en zijn exorbitante luxe, is en blijft het na melijk een heuse sportauto. Oké, zult u zeggen, koud kunstje met zulke beestachtige motoren, maar daar gaat het niet om. Het gaat om een weggedrag dat de speelsheid van een vlotte bolide met half het gewicht heeft (dus 1/2 x 2070 kg) en een verbijsterende wendbaar heid. Met de power zit het echt wel goed: de CL 500 biedt, om te be ginnen, 435 pk uit z'n vijfliter V8, de CL 600 heeft een V12, 517 pk en ...een topper onder de coupés. ciëntie zié je niet. Wel de allesom vattende, maar optisch ingetogen luxe en al die gadgets, zoals Active Lane Assist, die niet alleen met een vibrator in het stuur de be stuurder waarschuwt dat hij (of zij) de belijning op straat negeert, maar als hij persisteert ook nog eens aan één kant een beetje bij- remt zodat de auto weer in het juiste spoor raakt. De dodehoek- surveillance loopt nu via radar, die het hele verkeersbeeld in de smie zen houdt en de verlichting past zich daar ook bij aan. Voetgangers in het donker worden herkend en verschijnen in het nieuwe head-up display. En dan houdt de auto ook nog bij of de bestuurder niet in slaap sukkelt - en dan is de lijst nog lang niet volledig. Die andere lijst, die met de prij zen, begint voor de S 350 bij 103.765 euro en voor de CL 500 bij €152.200. De nieuwe Mercedes-Benz CL... Gemiddeld zijn al deze moto ren zo'n 22 procent efficiën ter (vandaar de titel BlueEf- ficiency), dus zuiniger dan hun voorgangers en dat is toch wel een behoorlijke slok op een borrel. En wie in z'n S echt de vrek wil spe len, neme zo'n nieuwe drieliter V6 diesel met 306 pk, of diens benzi nebroer S 350 met een 3,5 liter V6 en 306 pk. Verbruik gemiddeld 6,8 en 6,9 liter, maar wel in zo'n zeven tellen naar de honderd en een top van 250 km/h. NB: bij een gewicht van twee ton. Maar die enorme toename in efïi- foto's GPD 5,5 liter, terwijl topper CL 65 AMG zich niet schaamt voor zijn 5,5-li- ter V8 biturbo met 571 pk. Deze motor vervangt (ook in de S-klas- se én in de SLS AMG), de vooral om zijn geluid befaamde 6,2 liter V12. Je bent aan het downsizen of niet.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 87