Audi twijfelt niet aan succesA1 iuto 13 Corsa OPC is kers op de taart Ronald de Klerk, Auto Poppe, Goes vrijdag 8 oktober 2010 AUTOTEST Kleine auto bloeit op in Europa Ook Audi zag het succes van Mini met lede ogen aan en besloot daar eindelijk eens iets aan te doén, met de nieuwe A1. door Robbert Keegel Wat we in navolging van het marketingvolk maar het 'premium compact segment' noe men bloeit in Europa ferm op. Het zijn, zoals die Mini, kleine auto's, die door hun afmetingen in het B-segment passen, maar die met veelal uitbundige luxe en versie ring exclusiviteit bieden én een prijskaartje waar een modale auto in het hoger gelegen C-segment best voor verkocht wil worden. In het B-segment, inmiddels het grootste van de Nederlandse (en West-Europese) automarkt, spelen sinds jaar en dag VW Polo, Opel Corsa en Peugeot 207 de hoofdrol len, ijverig belaagd door Fiat Pun- to, Citroën C3 en een handvol Ja panners en Koreanen. En inmid dels zijn er steeds meer kopers die best wel in een kleinere auto wil len rijden, maar niet van zins zijn luxe en comfort van hun vertrouw de grotere modellen op te geven. Dus kleed je ze extra aan of, nog beter, je maakt een premium-va riant op een luxemerk uit je eigen stal. BMW deed dat zonder zelf een simpele B-klasser te hebben (die komt er wél aan), maar vuur de met Mini een schot in de roos. Je kunt er van denken wat je wil, het een retro-hype vinden met een bespottelijk interieur, een suc ces is het wél. Zeker als je het as sortiment uitbouwt met een klei ne stationcar en vooral een cabrio let. Het succes van de Mini werd hef tig benijd door de concurrentie en Fiat had als eerste een antwoord klaar. De Alfa 147 moest toch ver vangen worden, dus werd een Fiat Punto leuk - althans volgens som migen - aangekleed en mocht als Alfa Romeo MiTo tegen de Mini's in het veld treden. Succes niet on verdeeld. Vervolgens wierp PSA de Citroën DS3 in de strijd. Méér dan een ver momde C3 (en al helemaal niets weg hebbend van de technisch net zo verwante Peugeot 207) en met zijn stevige wegligging een cultuur shock voor de deining gewende Ci- trofiel. Maar wel degelijk een recht streekse aanval op Mini en MiTo. Instant succes. Dat kunnen wij ook, dachten ze bij het immense VW-concern en met VW Polo als uitgangspunt is het niet zo'n heidense toer om daar een luxe Audi Ai van te ma ken. Inmiddels beproefd recept, want zo verhoudt de A3 zich ook tot de Golf. Een ook de Ai is vol gens dat beproefde recept geheel geslaagd. Succes nog afwachten, maar waarschijnlijk. Nu heb je in een Ai geen millise conde het idee dat je in een Polo onderweg bent. Het befaamde Au- di-interieur zet je op een totaal an der - maar beslist geen verkeerd - been en je hebt aldoor de indruk in een fiks grotere auto onder weg te zijn. Wat comfort betreft dan, Het interieur van de kleine A1 is helemaal Audi. foto's GPD niet qua handelbaarheid. Datzelf de bereikte Citroën met de DS3, die je ook nooit aan een C3 doet denken, tenzij je daar net uit over stapte natuurlijk. Met hun immen se ervaring in het bouwen van klei ne auto's is het Fiat gek genoeg niét gelukt. In een MiTo heb je nooit het Alfa-gevoel, maar zit je pontificaal in een aangeklede Pun to, waarschijnlijk met spijt dat het geen Abarth Punto is geworden, want die is véél leuker. De Ai is dus rijp voor succes, want bij het VW-concern is het zo leuk dat niemand aan de kwaliteit twij felt. En eerlijk is eerlijk, hij ziet er ook leuk uit. De carrosserie is zeer geslaagd, al zou er wel een vijf- deurs mogen komen. De klapstoe- len blijven namelijk niet voorover staan als je wat van de achterbank wil pakken en dat is zacht gezegd hinderlijk. Maar mensen kunnen wél achterin, op de Polo-wielbasis van 2,47 m. Ook de bagageruimte voldoet met zijn 270-920 liter. En verder is het interieur prachtig, al hangt dat wel af van de uitvoering. Van de momenteel vier beschikba re motoren (tweemaal benzine i,2-l 86 pk of 1,4-1122 pk en twee 1,6- diesel met 90 of 105 pk) had den we de sterkste diesel. Een „De Audi A1 is the next big thing. Hij mag dan compact zijn, hij voelt als een grotere auto. Qua techniek, affwerkingsniveau, uitrusting en uitstraling is ook de A1 een echte Audi. Daarnaast kun je de AU helemaal personaliseren, waardoor elke AU een eigen identiteit krijgt." heerlijke motor, mét stop8cstart dat ook bij deze oliestoker wel eens een extra startpoging nodig heeft, en een keurig testverbruik van 5,2 l/ioo km. Officieel ECE-ver- bruik is 3,9, maar dat is als altijd zuivere theorie. Hij rijdt wél pre cies als een Polo. Goed dus. Net als de DS3 - en daar duidelijk op geïnspireerd - zijn de vrolijke kleurschema's die althans uiterlijk de mogelijkheid tot exclusiviteit bieden. Kan er heel leuk uitzien, maar ons testexemplaar zat helaas onder de reclamestickers. Deze welkome aansporing tot indi vidualiteit kost minimaal 15.500 eu ro, onze diesel €23.150. CONCURRENTEN Alfa Romeo MiTo, verklede Fiat Punto volgt 147 deels op (leukere Giulietta doet de rest). Wielbasis 2,51 m, bagage 270-1200 1. Gewicht 1210 kg. Benzine 1,41,78-170 pk, diesel 1,3 tot 1,6 1, 95-120 pk. Vanaf €17.250, diesel €21.250. Plus: Mul- tiAir-motoren. Min: image, Punto Abarth leuker. Citroën DS3, charmante afgeleide van C3, met ontelbare uitvoerings mogelijkheden. Wielbasis 2,45 m, bagage 285-1050 1. Gewicht 1150 kg- Benzine 1,4 tot 1,61, 95-150 pk, die sel 1,61, 90-110 pk. Vanaf €16.950, diesel €18.490. Plus: leuk! Min: niets. Mini, retro cultautootje met gepro longeerde hype. Zojuist gefacelift. Als hatchback, combi, of cabrio. Wielbasis 2,47 m, bagage 160-680 1. Gewicht 1205 kg. Benzine 1,61, 75-211 pk, diesel 1,61, 90-110 pk. Vanaf €16.999, diesel €22.025. Plus: nieuwe eigen motoren, populair. Min: prijs, poppenkastinterieur. OPEL Concern brengt opgevoerde liefhebbersauto s op de markt Opel heeft een aardige tra ditie. Onder de naam OPC, Opel Performance Center, brengen ze leuk opgevoerde liefhebbersauto's op de markt. De jongste aanwinst is de Corsa. De nieuwe Corsa OPC ziet er niet alleen vreselijk speels uit, hij maakt die vrolijke krijgstooi ook helemaal waar. Op kronkelwegge tjes door en langs de befaamde Zuid-Franse Gorges du Loup be wees hij ons van het goede hout gesneden te zijn, deze snelste Cor sa ooit (top 225 km/h). Niet minder dan 192 pk heeft het OPC-team uit de 1,6-liter viercilin- der turbomotor weten te persen en aangezien het motortje gretig hoog in de toeren draait, komt al dat vermogen er op een ludieke manier uit. In 7,2 tellen naar de honderd is dan misschien niet op zienbarend, de tussensprintjes zijn dat wél. Daar zorgt de paraat staan de 266 Nm trekkracht voor, die dankzij een overboost-fïinctie voor een extra zet in de rug zor gen. De zesbak past er perfect bij. OPC heeft ervoor weten te zorgen dat al dat vermogen aan de voor wielen niet resulteert in een over daad aan aandrijfkracht 'in het stuur'. Ook op verraderlijk vochti ge plekken vielen de onvermijdelij ke schaatsneigingen heel erg mee en valt er lekker met de kleine te spelen. Remmen doet-ie als de bes te, dus puur rijplezier is verzekerd en wordt aangewakkerd door het bijzonder aardige sportinterieur, met van die heerlijke Recaro-kuip- stoelen. Voor €27.995. De OPC was de kers in de appel moes die werd gevormd door de al lang aangekondigde dieselversies van de succesvolle mini-MPV Meri- va. Prima diesels, van 1,3-liter en 75 pk (gemiddeld verbruik nog geen 4,5 1) en een meer potente i,7-l met 130 pk. De dieselversies beginnen bij 20.495 euro. En dan nog een correctie: als con current van de Fiat Punto diesel voerden we een Corsa Ecoflex op, waarvoor geen BPM en MRB be taald hoeft te worden - en de bijtel ling is maar 14 procent en geen 20 zoals we hadden geschreven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 85