Audi twijfelt
niet aan
succesA1
iuto 13
Corsa OPC is kers op de taart
Ronald de Klerk, Auto Poppe, Goes
vrijdag 8 oktober 2010
AUTOTEST Kleine auto bloeit op in Europa
Ook Audi zag het succes van Mini met lede ogen aan
en besloot daar eindelijk eens iets aan te doén, met de
nieuwe A1.
door Robbert Keegel
Wat we in navolging van
het marketingvolk
maar het 'premium
compact segment' noe
men bloeit in Europa ferm op. Het
zijn, zoals die Mini, kleine auto's,
die door hun afmetingen in het
B-segment passen, maar die met
veelal uitbundige luxe en versie
ring exclusiviteit bieden én een
prijskaartje waar een modale auto
in het hoger gelegen C-segment
best voor verkocht wil worden.
In het B-segment, inmiddels het
grootste van de Nederlandse (en
West-Europese) automarkt, spelen
sinds jaar en dag VW Polo, Opel
Corsa en Peugeot 207 de hoofdrol
len, ijverig belaagd door Fiat Pun-
to, Citroën C3 en een handvol Ja
panners en Koreanen. En inmid
dels zijn er steeds meer kopers die
best wel in een kleinere auto wil
len rijden, maar niet van zins zijn
luxe en comfort van hun vertrouw
de grotere modellen op te geven.
Dus kleed je ze extra aan of, nog
beter, je maakt een premium-va
riant op een luxemerk uit je eigen
stal. BMW deed dat zonder zelf
een simpele B-klasser te hebben
(die komt er wél aan), maar vuur
de met Mini een schot in de roos.
Je kunt er van denken wat je wil,
het een retro-hype vinden met
een bespottelijk interieur, een suc
ces is het wél. Zeker als je het as
sortiment uitbouwt met een klei
ne stationcar en vooral een cabrio
let.
Het succes van de Mini werd hef
tig benijd door de concurrentie en
Fiat had als eerste een antwoord
klaar. De Alfa 147 moest toch ver
vangen worden, dus werd een Fiat
Punto leuk - althans volgens som
migen - aangekleed en mocht als
Alfa Romeo MiTo tegen de Mini's
in het veld treden. Succes niet on
verdeeld.
Vervolgens wierp PSA de Citroën
DS3 in de strijd. Méér dan een ver
momde C3 (en al helemaal niets
weg hebbend van de technisch net
zo verwante Peugeot 207) en met
zijn stevige wegligging een cultuur
shock voor de deining gewende Ci-
trofiel. Maar wel degelijk een recht
streekse aanval op Mini en MiTo.
Instant succes.
Dat kunnen wij ook, dachten ze
bij het immense VW-concern en
met VW Polo als uitgangspunt is
het niet zo'n heidense toer om
daar een luxe Audi Ai van te ma
ken. Inmiddels beproefd recept,
want zo verhoudt de A3 zich ook
tot de Golf. Een ook de Ai is vol
gens dat beproefde recept geheel
geslaagd. Succes nog afwachten,
maar waarschijnlijk.
Nu heb je in een Ai geen millise
conde het idee dat je in een Polo
onderweg bent. Het befaamde Au-
di-interieur zet je op een totaal an
der - maar beslist geen verkeerd -
been en je hebt aldoor de indruk
in een fiks grotere auto onder weg
te zijn. Wat comfort betreft dan,
Het interieur van de kleine A1 is helemaal Audi. foto's GPD
niet qua handelbaarheid. Datzelf
de bereikte Citroën met de DS3,
die je ook nooit aan een C3 doet
denken, tenzij je daar net uit over
stapte natuurlijk. Met hun immen
se ervaring in het bouwen van klei
ne auto's is het Fiat gek genoeg
niét gelukt. In een MiTo heb je
nooit het Alfa-gevoel, maar zit je
pontificaal in een aangeklede Pun
to, waarschijnlijk met spijt dat het
geen Abarth Punto is geworden,
want die is véél leuker.
De Ai is dus rijp voor succes, want
bij het VW-concern is het zo leuk
dat niemand aan de kwaliteit twij
felt. En eerlijk is eerlijk, hij ziet er
ook leuk uit. De carrosserie is zeer
geslaagd, al zou er wel een vijf-
deurs mogen komen. De klapstoe-
len blijven namelijk niet voorover
staan als je wat van de achterbank
wil pakken en dat is zacht gezegd
hinderlijk. Maar mensen kunnen
wél achterin, op de Polo-wielbasis
van 2,47 m. Ook de bagageruimte
voldoet met zijn 270-920 liter. En
verder is het interieur prachtig, al
hangt dat wel af van de uitvoering.
Van de momenteel vier beschikba
re motoren (tweemaal benzine
i,2-l 86 pk of 1,4-1122 pk en twee
1,6- diesel met 90 of 105 pk) had
den we de sterkste diesel. Een
„De Audi A1 is the next big thing. Hij mag dan
compact zijn, hij voelt als een grotere auto. Qua
techniek, affwerkingsniveau, uitrusting en
uitstraling is ook de A1 een echte Audi. Daarnaast
kun je de AU helemaal personaliseren, waardoor
elke AU een eigen identiteit krijgt."
heerlijke motor, mét stop8cstart
dat ook bij deze oliestoker wel
eens een extra startpoging nodig
heeft, en een keurig testverbruik
van 5,2 l/ioo km. Officieel ECE-ver-
bruik is 3,9, maar dat is als altijd
zuivere theorie. Hij rijdt wél pre
cies als een Polo. Goed dus.
Net als de DS3 - en daar duidelijk
op geïnspireerd - zijn de vrolijke
kleurschema's die althans uiterlijk
de mogelijkheid tot exclusiviteit
bieden. Kan er heel leuk uitzien,
maar ons testexemplaar zat helaas
onder de reclamestickers.
Deze welkome aansporing tot indi
vidualiteit kost minimaal 15.500 eu
ro, onze diesel €23.150.
CONCURRENTEN
Alfa Romeo MiTo, verklede Fiat
Punto volgt 147 deels op (leukere
Giulietta doet de rest). Wielbasis
2,51 m, bagage 270-1200 1. Gewicht
1210 kg. Benzine 1,41,78-170 pk,
diesel 1,3 tot 1,6 1, 95-120 pk. Vanaf
€17.250, diesel €21.250. Plus: Mul-
tiAir-motoren. Min: image, Punto
Abarth leuker.
Citroën DS3, charmante afgeleide
van C3, met ontelbare uitvoerings
mogelijkheden. Wielbasis 2,45 m,
bagage 285-1050 1. Gewicht 1150
kg-
Benzine 1,4 tot 1,61, 95-150 pk, die
sel 1,61, 90-110 pk. Vanaf €16.950,
diesel €18.490. Plus: leuk! Min:
niets.
Mini, retro cultautootje met gepro
longeerde hype. Zojuist gefacelift.
Als hatchback, combi, of cabrio.
Wielbasis 2,47 m, bagage 160-680
1.
Gewicht 1205 kg. Benzine 1,61,
75-211 pk, diesel 1,61, 90-110 pk.
Vanaf €16.999, diesel €22.025. Plus:
nieuwe eigen motoren, populair.
Min: prijs, poppenkastinterieur.
OPEL Concern brengt opgevoerde liefhebbersauto s op de markt
Opel heeft een aardige tra
ditie. Onder de naam
OPC, Opel Performance
Center, brengen ze leuk
opgevoerde liefhebbersauto's op
de markt. De jongste aanwinst is
de Corsa.
De nieuwe Corsa OPC ziet er niet
alleen vreselijk speels uit, hij
maakt die vrolijke krijgstooi ook
helemaal waar. Op kronkelwegge
tjes door en langs de befaamde
Zuid-Franse Gorges du Loup be
wees hij ons van het goede hout
gesneden te zijn, deze snelste Cor
sa ooit (top 225 km/h).
Niet minder dan 192 pk heeft het
OPC-team uit de 1,6-liter viercilin-
der turbomotor weten te persen
en aangezien het motortje gretig
hoog in de toeren draait, komt al
dat vermogen er op een ludieke
manier uit. In 7,2 tellen naar de
honderd is dan misschien niet op
zienbarend, de tussensprintjes zijn
dat wél. Daar zorgt de paraat staan
de 266 Nm trekkracht voor, die
dankzij een overboost-fïinctie
voor een extra zet in de rug zor
gen. De zesbak past er perfect bij.
OPC heeft ervoor weten te zorgen
dat al dat vermogen aan de voor
wielen niet resulteert in een over
daad aan aandrijfkracht 'in het
stuur'. Ook op verraderlijk vochti
ge plekken vielen de onvermijdelij
ke schaatsneigingen heel erg mee
en valt er lekker met de kleine te
spelen. Remmen doet-ie als de bes
te, dus puur rijplezier is verzekerd
en wordt aangewakkerd door het
bijzonder aardige sportinterieur,
met van die heerlijke Recaro-kuip-
stoelen. Voor €27.995.
De OPC was de kers in de appel
moes die werd gevormd door de al
lang aangekondigde dieselversies
van de succesvolle mini-MPV Meri-
va. Prima diesels, van 1,3-liter en
75 pk (gemiddeld verbruik nog
geen 4,5 1) en een meer potente
i,7-l met 130 pk. De dieselversies
beginnen bij 20.495 euro.
En dan nog een correctie: als con
current van de Fiat Punto diesel
voerden we een Corsa Ecoflex op,
waarvoor geen BPM en MRB be
taald hoeft te worden - en de bijtel
ling is maar 14 procent en geen 20
zoals we hadden geschreven.