De zin of onzin van Vermogensbeheer www.vermogensmanagers.nl Wij bemerken steeds meer dat beleggers het spoor bijster zijn. Waar ze in het verleden van harte welkom werden geheten bij de grootban ken, is er werkelijk een volksverhuizing onder de beleggers op gang gebracht. Menige effec- tenportefeuille is als gevolg van het ineenstorten van de aandelenkoersen en vaak slechte advie zen op een dusdanig laag niveau beland dat de belegger de handdoek in de ring heeft gegooid. Maar ook de grootbanken hebben het roer omgegooid en zijn minimale eisen gaan stellen. Eisen ten aanzien van de hoogte van het belegbare vermogen maar ook ten aanzien van de samenstelling. Wil men nog advies dan vaak vanaf bedragen groter dan een paar honderd duizend euro. Met zelfs uitschieters tot boven éénmil joen! Bovendien kan men als relatie alleen nog kie zen uit een aantal zgn. Modelportefeuilles, waarvan de beleggingsmix bepaald wordt door het vastgelegde risicoprofiel. Vaak onder de noemer: "take it, or leave it"....Is men niet bereid zijn portefeuille te verruilen voor zo'n modelportefeuille, wordt men als relatie nog slechts gedoogd op basis van "execution only". Orde- ren kan nog net wel, maar zonder advies! Cliënten voelen zich niet meer welkom en in het slechtste geval in de steek gelaten. Ook adviseurs moesten in een keer anders gaan werken. Het frivole en creatieve van weleer werd niet meer geduld. Por tefeuilles met een geheel eigen invulling op basis van individuele titels zijn steeds meer ongewenst en eigen lijk alleen nog maar het werkterrein van de afdeling Vermogensbeheer binnen banken. Eigenlijk is deze omslag heel goed verklaarbaar: hoe veel schadeclaims dreigden niet op het bord van de banken terecht te komen en waren in het verleden de beleggingsadviseurs nauwelijks in toom te houden? Wie herinnert zich niet de internet-en IT bubble waar bij alles wat werd gekocht in goud veranderde? Die tijden zijn voorbij en daarmee hopelijk ook de uitwas sen! Op deze plaats hoeven we niet weer in herinne ring te roepen wat de bonussencultuur in de financiële sector teweeg heeft gebracht. De banken zijn mede door steunoperaties van overheden overeind kunnen blijven. Menig particulier spaarder kon door de uitbrei ding van het deposito garantiestelsel zijn spaarcentjes veilig en gespreid wegzetten bij meerdere instellingen. De belegger is eigenlijk het meest gedupeerd achter gebleven en terug geworpen op zichzelf. Mede door genoemde beleidswijzigingen bij de grootbanken en gedreven door kosten, heeft de belegger zijn toevlucht gezocht in het internetbankieren. Een beperkte groep had intussen voldoende kennis vergaard van het be leggen of zijn informatiebronnen aangeboord via het internet, dat hij een dure adviseur niet meer nodig had. Of meende niet meer nodig te hebben. Dan maar zelf beleggen zonder adviseur? Helaas is het de harde realiteit dat het voor de beleg ger die het zelf wil doen, ook niet meevalt om een goed rendement te behalen. En dit terwijl hij door in ternet nu vrijwel dezelfde kennis heeft dan zijn (voor malige) adviseur van de bank. Dit blijkt uit een on derzoek welke een aantal jaren geleden is uitgevoerd door de Universiteit van Maastricht. Hieruit bleek dat maar liefst 90% van de "doe-het-zelvers" (beleggers die menen geen adviseur of beheerder nodig te heb ben) niet in staat zijn om de "markt" te verslaan. Sterker nog men verloor zeer veel geld. Gemiddeld was het verlies 1,76% per maand. En dat gedurende een onderzoeksperiode van ruim 6 jaar onder 70.000 "doe-het-zelvers". De markt daalde in dezelfde peri ode slechts 0,28% maand. Een verlies van 1,76%/ maand over een periode van 6 jaar betekent dat een bedrag van €100.000 in die periode daalt tot €26.000. Er was wel een opmerkelijk punt en dat was dat vrou welijke beleggers in dit onderzoek een significant be ter rendement behaalden dan de mannen. Beleggingsfondsen dan? Bij banken wordt veelal geadviseerd om, in het kader van optimale spreiding en gemak, te beleggen in be leggingsfondsen. Vaak zijn dit dan ook nog eens de eigen huisfondsen. Uit een onlangs uitgevoerd onder zoek van dataleverancier Lipper blijkt dat slechts 1 op de 3 beleggingsfondsen de MCSI World Index weet te verslaan. Het feit dat fondsen moeite hebben de be treffende index te evenaren ligt o.a. in het gegeven dat er een relatief hoge jaarlijkse managementfee betaald moet worden welke direct ten laste gaat van de koers van het betreffende fonds. Kortom een belegger kan beter direct in de index zelf beleggen dan dit te doen door middel van beleggingsfondsen. Het wordt u als belegger niet makkelijk gemaakt als we de onderzoeken mogen geloven. "Doe-het-zelven" is niet eenvoudig en zorgt voor een grote underperfor- mance t.o.v. de markt. Het overgrote deel van de Be leggingsfondsen zijn ook al niet in staat om de markt te verslaan. Wellicht is het dan toch eens raadzaam de zin van vermogensbeheer in te zien en meer bepaald onze werkwijze. Wij werken nl. vaak met producten welke sowieso de markt volgen en vaak ook nog eens met een opwaartse hefboom, terwijl er neerwaarts buffers ingebouwd worden. Beleggers zoeken de juiste weg Wij, vanuit Verwer Janssen, hebben op tijd ontdekt dat heel veel beleggers zoekende zijn. Al is het maar naar een luisterend oor. Wij werken heel laagdrempe lig en krijgen steeds meer het verzoek voor een eer ste gesprek en een zgn. "quick scan" van een elders aangehouden portefeuille. Dit resulteert dan vaak in een vervolggesprek wanneer duidelijk is komen vast staan dat wij als vermogensbeheerder wel degelijk toegevoegde waarde kunnen leveren voor betrokkene. Tot hier verlopen deze gesprekken voor alle partijen geheel vrijblijvend. Wanneer de "relatie in wording" aan ons verzoekt een zgn. Second Opinion uitte bren gen van zijn bestaande portefeuille, doen wij dit altijd schriftelijk. En nog steeds vrijblijvend en gratis (onder bepaalde voorwaarden) Het bevat een analyse waarin wordt onderbouwd de goede portefeuille onderdelen te handhaven en de slechte te verkopen. Deze analyse mondt in negen van de tien gevallen uit in een alles omvattend en geïndividualiseerd Maatwerkvoorstel In het voorafgaande intake gesprek hebben we dan al een uitgebreide inventarisatie gedaan van iemands persoonlijke uitgangspunten en wensenpakket. Het voorstel zal dan ook gepresenteerd worden als een Maatwerkportefeu i I Ie. Verwer Janssen Vermogensmanagement heeft zich gespecialiseerd in het werkelijk "gestructureerd be leggen". Het accent in onze werkwijze is de keuze voor combinaties van gestructureerde beleggingspro ducten. Deze zgn. Maatwerkportefeuilles zullen wor den uitgebreid met de traditionele asset-categorieën zoals aandelen, obligaties, beleggingsfondsen, maar ook derivaten etc. Gestructureerd beleggen Blijkens een onderzoek van de AFM (Autoriteit Finan ciële Markten) is de markt voor gestructureerde pro ducten enorm gegroeid. De inleg in gestructureerde producten in geheel Europa, is die in traditionele beleggingsproducten op dit moment waarschijnlijk gepasseerd. Waar deze producten in het verleden vooral werden afgenomen door professionele beleg gers, worden deze meer en meer ook opgenomen in de portefeuilles van particulieren. Gestructureerde producten combineren vaak de veiligheid van cash of obligaties met de rendementskansen van een aande lenbelegging. Vandaar dat deze categorie steeds meer belangstelling krijgt en bijna tot een massaproduct is verworden. Hierin schuilt tegelijk het gevaar. Immers deze productgroep heeft een geheel eigen dynamiek gekregen die niet vergelijkbaar is met die van de tradi tionele asset-categorieën. Blijkens ditzelfde onderzoek vindt 95% van deze pro ducten rechtstreeks, d.w.z. zonder tussenkomst van een adviseur, zijn weg naar beleggers. Uit het onder zoek komt naar voren dat consumenten productbro chures niet goed (kunnen) lezen en de werking van gestructureerde producten niet goed begrijpen. Daar door worden de risico's vaak niet goed beoordeeld en is het product absoluut ongeschikt voor de belegger. Doolhof Juist in dit doolhof tracht Verwer Janssen Vermo gensmanagement zich te profileren als partij die goed in staat is het kaf van het koren te scheiden. Wij be schouwen het als ons specialisme producten tot op het bot te fileren en te beoordelen of het past in een cliëntportefeuille en bijdraagt aan de geformuleerde doelstellingen van de cliënt. Het komt feitelijk neer op de voortdurende verbetering van de risico-rende mentsverhouding in de portefeuille, waarbij steeds het overeengekomen risicoprofiel van de cliënt op de voorgrond zal staan. Wat onze werkwijze uniek maakt is dat wij van te voren aangeven wat de maximale risico's zijn en bo vendien dat wij onder alle marktomstandigheden ren dement kunnen maken. Wij zijn met andere woorden niet per se afhankelijk van stijgende aandelenkoersen. Zelfs gelijk gebleven of gedaalde koersen kunnen af hankelijk van het gestructureerde product rendement genereren. En dit heeft niks met tovenarij te maken!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 101