o Projectleiders Zeeland Seaports
stroomlijnen de bedrijfsactiviteiten
zeeland
seaports
r
o Nieuwe uitstraling voor Zeeland Seaports
o Reconstructie
kade Sluiskil
Zeeland Seaports
zeeland
seaports
De havens van Borsele, Vlissingen en Terneuzen
vormen samen het derde havengebied van Nederland.
Met zijn bijdrage aan de Zeeuwse werkgelegenheid en
economie mag dit gebied met recht het kloppend hart
van de Zeeuwse economie genoemd worden.
Zeeland Seaports is een gemeenschappelijke regeling
waarin de Provincie Zeeland en de gemeentes Borsele.
Terneuzen en Vlissingen participeren. Als havenbedrijf
is het verantwoordelijk voor de economische ontwik
keling. het beheer, onderhoud en rJe exploitatie van de
Zeeuwse havens. Bij Zeeland Seaports werken circa
80 mensen die samen'verantwoordelijk zijn voor.
Het aantrekken van nieuwe bedrijven en
de uitgifte van grond,
Aanleg, beheer en onderhoud van alte
infrastructuur;
Zorgen voor veiligheid in het algemeen en vooreen
veilig scheepvaartverkeer in het bijzonder.
Met Haven in Zicht wil Zeeland Seaports uitleg geven
over het belang van de Zeeuwse havens en de rol. van
het havenbedrijf hierin.
Zeeland Seaports gaat de kade bij de openbare loswal
Sluiskil vervangen. Deze kade ligt op het kanaaleiland
in Sluiskil aan zijkanaal D. De vervanging vindt plaats
om veiligheidstechnische redenen. Ook de bestrating
van de openbare loswal wordt vervangen.
De werkzaamheden starten op maandag 4 oktober
2010 en duren tot medio januari 2011. Van maandag t/m
vrijdag van 07:30 tot 17:00 uur zijn activiteiten zichtbaar
De firma van der Straaten uit Hansweert voert de werk
zaamheden uit. Tijdens het intrillen van de damwanden
kunnen omwonenden en naastliggende bedrijven mogelijk
last hebben van enige geluidshinder.
Tijdens deze werkzaamheden is de openbare loswal niet
te gebruiken. Er wordt een hulpdamwand op 2 meter
voor de bestaande kade gezet, om de damwand op zijn
huidige positie terug te kunnen plaatsen. In verband
met de belading van de binnenvaart van Graanhandel
de Feïjter worden tijdelijk 5 meerpalen aangebracht
voor de hulpdamwand, zodat de bedrijfvoering door
kan gaan. De vaargeul blijft vrij waardoor de doorvaart
van het zijkanaal D is gegarandeerd.
Zeeland Seaportsis de beheerder var de Zeeuwse zeehavens Dagelijks werken bijna tachtig medewerkers aan de ontwikkeling, de exploitatie en
promotie van de derde zeehaven varNederland. Waar wat houdt dit nu precies in? Wat doet bijvoorbeeld een kantonnier0 En een havenmeester7
in een serie portretten leest-u meer ever hei werk van de medewerkers van hei havenbedrijf.
Om de bedrijven in en om de Zeeuwse havens goed
te blijven accommoderen staan bij Zeeland Seaports
altijd nieuwe projecten op de agenda. En of het
nu gaat om het uitbaggeren van een havenbekken
of de aanleg van een nieuwe weg; de projectleiders
van het havenbedrijf leiden alles in goede banen.
"Het is vooral de dynamiek in de havens en de
schaalgrootte van de projecten die dit werk zo
interessant maken", zegt Hans de Meij. Hans stuurt
samen met Cor van de Woestijne en Jan Korpershoek
zo'n dertig projecten aan in de Zeeuwse havens.
"Hoewel onze organisatie relatief klein is. kan de
impact van ons werk soms groot zijn. Dat maakt
het juist interessant." Lang voordat in de Zeeuwse
havens een weg, een nieuwe kademuur of een.
nieuw havenbekken is gerealiseerd, zijn de
projectleiders van Zeeland Seaports al druk bezig
met de voorbereidingen. Eerst gaan ze met de
klant aan tafel om te luisteren naar diens wensen.
Zijn die duidelijk en realiseerbaar, dan schakelen
ze een ingenieursbureau in om tekeningen en
berekeningen te maken. Alle partijen die van
invloed zijn op het project worden in kaart gebracht.
Dat zijn omwonenden, gemeenten, provincie,
Rijkswaterstaat, natuurorganisaties en dergelijke.
Na verloop van tijd vragen de projectleiders de
nodige vergunningen aan en stellen ze een project
team samen. Gaat een project eenmaal van start,
dan beheren ze het budget en houden ze de planning
nauwlettend in de gaten.
Zeettondjes
"Het zijn vaak lange trajecten waarbij je veel
overleg hebt met andere partijen", zegt Cor.
"De ene keer praat je met een natuurorganisatie
over flora en fauna, bijvoorbeeld over het effect
van geluid van schepen op zeehondjes. Een andere
keer zit je met een groot internationaal bedrijf
aan tafel." De projecten zijn gebaseerd op een
masterplan waarin staat beschreven welke koers
de havenautoriteit de komende jaren wil varen.
"We willen bijvoorbeeld een grotere rolspelen in
het faciliteren van de op- en overslag van containers",
zegt Cor. "Vlissingen-Oost ligt aan diep vaarwater.
Strategisch goed voor grote containerschepen.
En er is een prima ontsluiting via spoor, weg en
binnenvaart."
Spoorlijn
Er moet natuurlijk altijd eerst onderzoek worden
gedaan voordat een project kan worden gestart.
Zo is Hans bezig met een haalbaarheidsstudie
voor een spoorverbinding tussen Zeeland en
Antwerpen. De goederenlijn die door Zeeland loopt
buigt af via Bergen op Zoom naar het noorden. "We
willen de spoorlijn nog vóór Bergen op Zoom op
de bestaande goederenlijn die langs de Zoomweg
loopt, laten aansluiten richting Antwerpen", legt
de projectleider uit. "Ik ben nu bezig met het
aantonen van nut en noodzaak van die lijn. We
kijken uiteraard naar de technische aspecten,
maar ook naar de milieuaspecten. Alle goederen
uit Vlissingen-Oost gaan eerst naar Roosendaal
waar de locomotief moet keren. Van daaruit gaan
de wagons naar Antwerpen. Of de trein rijdt eerst
helemaal door naar Kijfhoek, het rangeerterrein
bij Zwijndrecht. Dat betekent dat veel wagons
vanuit Vlissingen-Oost een onnodige omweg
maken. Hiermee maak je extra kosten, wordt
meer brandstof verbruikt, belast je het spoor
onnodig en worden omwonenden onnodig
geconfronteerd met geluid van de treinen. Een
ongewenste situatie dusr*5
Binnenvaart
De ligging van de Zeeuwse havens is zeer geschikt
om de aan- en afvoermogelijkhederi over water
maximaal te benutten. "Ook daar spelen we op in",
zegt Cor. "Er liggen plannen voor het aanleggen
van wachtplaatsen voor binnenschepen. De
verwachting is dat daar in de toekomst meer en
meer behoefte aan is. Bovendien is vervoer over
water minder belastend voor het milieu. Ook dat
is voor ons heel belangrijk."
Het logo van Zeeland Seaports bestaat alweer ruim
tien jaar. Speciaal ontworpen na de fusie van de
havenschappen Vlissingen en Terneuzen. In tien
jaar gebeurt veel, zo ook met Zeeland Seaports.
Daarom hebben we het logo tegen het licht
gehouden, en besloten het een nieuw jasje aan
te trekken. Met enkele aanpassingen past dit
nieuwe logo beter bij ons havenschap en bij de
boodschap die we uit willen dragen.
Wat hebben we veranderd9 En waarom? Allereerst
hebben we gekozen voor een nieuwe kleurstelling.
Rood, wit en blauw, omdat we trots zijn dat we
een Nederlandse haven zijn. Nederland is de
logistieke draaischijf voor Europa waar vele
ladingstromen van over de hele wereld samen
komen. Onze haven maakt hier deel van uit,
en dat mag iedereen weten.
Ook hebben we het lettertype aangepast, gemoder
niseerd zou je kunnen zeggen, want we willen
immers als moderne, innovatieve haven bekend
staan.
We hebben ook een aantal zaken behouden.
De naam is gebleven en ook ons beeldmerk is.
hoewel enigszins aangepast, in stand gehouden.
Port Anmorèy j
En dat is niet voor niets. De naam Zeeland Seaports
is ontstaan eind jaren negentig toen het haven
bedrijf van Vlissingen fuseerde met dat van
Terneuzen. Vanaf dat moment veranderden de
havens van 2 concurrenten in 1 Zeeuwse haven
waarbij de sterke punten van beide havens er
voor gezorgd hebben dat Zeeland Seaports als
derde haven van Nederland een sterke markt
positie heeft verkregen.
Naast onze naam Zeeland Seaports vertolkt
het beeldmerk in haar eenvoud een aantal
boodschappen. Je herkent de kapiteinsstrepen
zoals je die aantreft op de mouw van een uniform.
De strepen staan voor scheepvaart, voor havens,
voor een maritieme organisatie. Ook stralen de
kapiteinsstrepen autoriteit uit. Immers de haven-
meester van Zeeland Seaports is samen met zijn
afdeling, de havendienst, verantwoordelijk voor
de nautische veiligheid in de Zeeuwse havens.
De golfjes in het beeldmerk beelden ook de
Westerschelde uit. Een van Europa's drukste
vaarwegen, mêt een open verbinding tot de
Noordzee.
Tot slot de twee rondjes; 1 aan de bovenkant en
1 aan de onderkant van de golfjes. Zij staan voor
onze havens: die van Vlissingen/Borsete en die
van Terneuzen. Gelegen aan de Westerschelde.
profiteren ze van de open verbinding met de
Noordzee.
Wie had gedacht dat zo'n uitgebreid verhaal in
zo'n eenvoudig logo verpakt kon zitten?
Links: Hans de Meij
Rechts: Cor van de Woestijne
schelpenpad 2 O p o. box 132 O 4530 AC terneuzen O the netherlands O port@zeelandseaports.com O www.zeetandseaports.com O P 0031 (0)115 647400 O F 0031 (0)115 647500