o Projectleiders Zeeland Seaports stroomlijnen de bedrijfsactiviteiten zeeland seaports r o Nieuwe uitstraling voor Zeeland Seaports o Reconstructie kade Sluiskil Zeeland Seaports zeeland seaports De havens van Borsele, Vlissingen en Terneuzen vormen samen het derde havengebied van Nederland. Met zijn bijdrage aan de Zeeuwse werkgelegenheid en economie mag dit gebied met recht het kloppend hart van de Zeeuwse economie genoemd worden. Zeeland Seaports is een gemeenschappelijke regeling waarin de Provincie Zeeland en de gemeentes Borsele. Terneuzen en Vlissingen participeren. Als havenbedrijf is het verantwoordelijk voor de economische ontwik keling. het beheer, onderhoud en rJe exploitatie van de Zeeuwse havens. Bij Zeeland Seaports werken circa 80 mensen die samen'verantwoordelijk zijn voor. Het aantrekken van nieuwe bedrijven en de uitgifte van grond, Aanleg, beheer en onderhoud van alte infrastructuur; Zorgen voor veiligheid in het algemeen en vooreen veilig scheepvaartverkeer in het bijzonder. Met Haven in Zicht wil Zeeland Seaports uitleg geven over het belang van de Zeeuwse havens en de rol. van het havenbedrijf hierin. Zeeland Seaports gaat de kade bij de openbare loswal Sluiskil vervangen. Deze kade ligt op het kanaaleiland in Sluiskil aan zijkanaal D. De vervanging vindt plaats om veiligheidstechnische redenen. Ook de bestrating van de openbare loswal wordt vervangen. De werkzaamheden starten op maandag 4 oktober 2010 en duren tot medio januari 2011. Van maandag t/m vrijdag van 07:30 tot 17:00 uur zijn activiteiten zichtbaar De firma van der Straaten uit Hansweert voert de werk zaamheden uit. Tijdens het intrillen van de damwanden kunnen omwonenden en naastliggende bedrijven mogelijk last hebben van enige geluidshinder. Tijdens deze werkzaamheden is de openbare loswal niet te gebruiken. Er wordt een hulpdamwand op 2 meter voor de bestaande kade gezet, om de damwand op zijn huidige positie terug te kunnen plaatsen. In verband met de belading van de binnenvaart van Graanhandel de Feïjter worden tijdelijk 5 meerpalen aangebracht voor de hulpdamwand, zodat de bedrijfvoering door kan gaan. De vaargeul blijft vrij waardoor de doorvaart van het zijkanaal D is gegarandeerd. Zeeland Seaportsis de beheerder var de Zeeuwse zeehavens Dagelijks werken bijna tachtig medewerkers aan de ontwikkeling, de exploitatie en promotie van de derde zeehaven varNederland. Waar wat houdt dit nu precies in? Wat doet bijvoorbeeld een kantonnier0 En een havenmeester7 in een serie portretten leest-u meer ever hei werk van de medewerkers van hei havenbedrijf. Om de bedrijven in en om de Zeeuwse havens goed te blijven accommoderen staan bij Zeeland Seaports altijd nieuwe projecten op de agenda. En of het nu gaat om het uitbaggeren van een havenbekken of de aanleg van een nieuwe weg; de projectleiders van het havenbedrijf leiden alles in goede banen. "Het is vooral de dynamiek in de havens en de schaalgrootte van de projecten die dit werk zo interessant maken", zegt Hans de Meij. Hans stuurt samen met Cor van de Woestijne en Jan Korpershoek zo'n dertig projecten aan in de Zeeuwse havens. "Hoewel onze organisatie relatief klein is. kan de impact van ons werk soms groot zijn. Dat maakt het juist interessant." Lang voordat in de Zeeuwse havens een weg, een nieuwe kademuur of een. nieuw havenbekken is gerealiseerd, zijn de projectleiders van Zeeland Seaports al druk bezig met de voorbereidingen. Eerst gaan ze met de klant aan tafel om te luisteren naar diens wensen. Zijn die duidelijk en realiseerbaar, dan schakelen ze een ingenieursbureau in om tekeningen en berekeningen te maken. Alle partijen die van invloed zijn op het project worden in kaart gebracht. Dat zijn omwonenden, gemeenten, provincie, Rijkswaterstaat, natuurorganisaties en dergelijke. Na verloop van tijd vragen de projectleiders de nodige vergunningen aan en stellen ze een project team samen. Gaat een project eenmaal van start, dan beheren ze het budget en houden ze de planning nauwlettend in de gaten. Zeettondjes "Het zijn vaak lange trajecten waarbij je veel overleg hebt met andere partijen", zegt Cor. "De ene keer praat je met een natuurorganisatie over flora en fauna, bijvoorbeeld over het effect van geluid van schepen op zeehondjes. Een andere keer zit je met een groot internationaal bedrijf aan tafel." De projecten zijn gebaseerd op een masterplan waarin staat beschreven welke koers de havenautoriteit de komende jaren wil varen. "We willen bijvoorbeeld een grotere rolspelen in het faciliteren van de op- en overslag van containers", zegt Cor. "Vlissingen-Oost ligt aan diep vaarwater. Strategisch goed voor grote containerschepen. En er is een prima ontsluiting via spoor, weg en binnenvaart." Spoorlijn Er moet natuurlijk altijd eerst onderzoek worden gedaan voordat een project kan worden gestart. Zo is Hans bezig met een haalbaarheidsstudie voor een spoorverbinding tussen Zeeland en Antwerpen. De goederenlijn die door Zeeland loopt buigt af via Bergen op Zoom naar het noorden. "We willen de spoorlijn nog vóór Bergen op Zoom op de bestaande goederenlijn die langs de Zoomweg loopt, laten aansluiten richting Antwerpen", legt de projectleider uit. "Ik ben nu bezig met het aantonen van nut en noodzaak van die lijn. We kijken uiteraard naar de technische aspecten, maar ook naar de milieuaspecten. Alle goederen uit Vlissingen-Oost gaan eerst naar Roosendaal waar de locomotief moet keren. Van daaruit gaan de wagons naar Antwerpen. Of de trein rijdt eerst helemaal door naar Kijfhoek, het rangeerterrein bij Zwijndrecht. Dat betekent dat veel wagons vanuit Vlissingen-Oost een onnodige omweg maken. Hiermee maak je extra kosten, wordt meer brandstof verbruikt, belast je het spoor onnodig en worden omwonenden onnodig geconfronteerd met geluid van de treinen. Een ongewenste situatie dusr*5 Binnenvaart De ligging van de Zeeuwse havens is zeer geschikt om de aan- en afvoermogelijkhederi over water maximaal te benutten. "Ook daar spelen we op in", zegt Cor. "Er liggen plannen voor het aanleggen van wachtplaatsen voor binnenschepen. De verwachting is dat daar in de toekomst meer en meer behoefte aan is. Bovendien is vervoer over water minder belastend voor het milieu. Ook dat is voor ons heel belangrijk." Het logo van Zeeland Seaports bestaat alweer ruim tien jaar. Speciaal ontworpen na de fusie van de havenschappen Vlissingen en Terneuzen. In tien jaar gebeurt veel, zo ook met Zeeland Seaports. Daarom hebben we het logo tegen het licht gehouden, en besloten het een nieuw jasje aan te trekken. Met enkele aanpassingen past dit nieuwe logo beter bij ons havenschap en bij de boodschap die we uit willen dragen. Wat hebben we veranderd9 En waarom? Allereerst hebben we gekozen voor een nieuwe kleurstelling. Rood, wit en blauw, omdat we trots zijn dat we een Nederlandse haven zijn. Nederland is de logistieke draaischijf voor Europa waar vele ladingstromen van over de hele wereld samen komen. Onze haven maakt hier deel van uit, en dat mag iedereen weten. Ook hebben we het lettertype aangepast, gemoder niseerd zou je kunnen zeggen, want we willen immers als moderne, innovatieve haven bekend staan. We hebben ook een aantal zaken behouden. De naam is gebleven en ook ons beeldmerk is. hoewel enigszins aangepast, in stand gehouden. Port Anmorèy j En dat is niet voor niets. De naam Zeeland Seaports is ontstaan eind jaren negentig toen het haven bedrijf van Vlissingen fuseerde met dat van Terneuzen. Vanaf dat moment veranderden de havens van 2 concurrenten in 1 Zeeuwse haven waarbij de sterke punten van beide havens er voor gezorgd hebben dat Zeeland Seaports als derde haven van Nederland een sterke markt positie heeft verkregen. Naast onze naam Zeeland Seaports vertolkt het beeldmerk in haar eenvoud een aantal boodschappen. Je herkent de kapiteinsstrepen zoals je die aantreft op de mouw van een uniform. De strepen staan voor scheepvaart, voor havens, voor een maritieme organisatie. Ook stralen de kapiteinsstrepen autoriteit uit. Immers de haven- meester van Zeeland Seaports is samen met zijn afdeling, de havendienst, verantwoordelijk voor de nautische veiligheid in de Zeeuwse havens. De golfjes in het beeldmerk beelden ook de Westerschelde uit. Een van Europa's drukste vaarwegen, mêt een open verbinding tot de Noordzee. Tot slot de twee rondjes; 1 aan de bovenkant en 1 aan de onderkant van de golfjes. Zij staan voor onze havens: die van Vlissingen/Borsete en die van Terneuzen. Gelegen aan de Westerschelde. profiteren ze van de open verbinding met de Noordzee. Wie had gedacht dat zo'n uitgebreid verhaal in zo'n eenvoudig logo verpakt kon zitten? Links: Hans de Meij Rechts: Cor van de Woestijne schelpenpad 2 O p o. box 132 O 4530 AC terneuzen O the netherlands O port@zeelandseaports.com O www.zeetandseaports.com O P 0031 (0)115 647400 O F 0031 (0)115 647500

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 82