Seikantunnel straks niet meer de langste vandaa uitgelicht Vaak lange files voor autotunnel Beroerde arbeidsomstandigheden dinsdag 5 oktober 2010 De Seikantunnel tussen de Japanse eilanden Honshu en Hokkaido is straks niet meer de langste treintunnel ter wereld. Het blijft wel een bijzondere tunnel, want er is een museum in gevestigd. Meer op zie: Uitgelicht op onze website §H suikerkorrelige dolomiet toegangstunnel Penninische C neiszone Parallel aan de oude spoortunnel ligt de autotunnel door de Gott- hard. Deze 16,4 kilometer lange tunnel werd in 1980 in gebruik ge nomen en verbindt de dorpen Göschen en Airoio. Maar de weg met twee rijbanen is een groot struikelblok voor het verkeer op de A2 tussen Basel en Chiasso. In de zomer staan er vaak lange files, omdat het verkeer er mondjesmaat doorheen mag. Na de zware ongelukken in 1999 in de Mont Blanctunnel en op 24 oktober 2001 in de Gotthardtunnel, waarbij brand uitbrak na bot singen, moet het verkeer 150 meter tussenruimte bewaren. Aan een tweede autotunnel ter hoogte van de Gotthard is op zich wel be hoefte, maar die zal nooit van die lengte kunnen zijn als de nieuwe spoortunnel, in verband met de afvoer van uitlaatgassen. Sinds de jaren zeventig heeft het verkeer zich elke acht jaar verdubbeld. De prognoses voor de komende acht jaar zijn niet anders. transportband betonspuitmachine Zuid-portaal Bodio 57 km* De bouw van de oude Gotthard-spoortunnel heeft aan 177 arbeiders het leven gekost: opgeblazen door dyna miet of geplet door locomotieven of vallende rotsblok ken. De bouw duurde van 1872 tot 1882. Er werd in drieploegendiensten volcontinu aan de tunnel ge werkt. De arbeidsomstandigheden waren belabberd, het loon was laag en het eten slecht. Aannemer Louis Favre heeft zelf de opening van de tunnel niet meege maakt. Hij overleed in 1879 aan een hartaanval tijdens een inspectie aan een van de tunnelbuizen. Zijn erven boormachine kr; werden vervolgens opgezadeld met een enorme scha declaim, omdat de bouw niet binnen de beloofde acht jaar voltooid was. De gemiddelde prestatie van de bouwploegen lag op 4,5 meter per dag (het gemiddel de nu ligt op 38 meter per dag). In mei 1882 werd de Gotthardspoorlijn geopend. Als de nieuwe spoorlijn in 2017 open gaat, zal deze oude lijn wel in gebruik blij ven in geval van nood; maar wellicht ook als toeris tische attractie. De bedoeling is de lijn op de wereld- erfgoedlijst van Unesco geplaatst te krijgen. 1 stuurcabine Tunnelboormachine

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 11