Seikantunnel straks niet meer de langste
vandaa
uitgelicht
Vaak lange files voor autotunnel Beroerde arbeidsomstandigheden
dinsdag 5 oktober 2010
De Seikantunnel tussen de Japanse eilanden Honshu en Hokkaido is straks niet
meer de langste treintunnel ter wereld. Het blijft wel een bijzondere tunnel,
want er is een museum in gevestigd. Meer op zie: Uitgelicht op onze website
§H suikerkorrelige dolomiet
toegangstunnel
Penninische
C neiszone
Parallel aan de oude spoortunnel ligt de autotunnel door de Gott-
hard. Deze 16,4 kilometer lange tunnel werd in 1980 in gebruik ge
nomen en verbindt de dorpen Göschen en Airoio. Maar de weg
met twee rijbanen is een groot struikelblok voor het verkeer op de
A2 tussen Basel en Chiasso. In de zomer staan er vaak lange files,
omdat het verkeer er mondjesmaat doorheen mag.
Na de zware ongelukken in 1999 in de Mont Blanctunnel en op 24
oktober 2001 in de Gotthardtunnel, waarbij brand uitbrak na bot
singen, moet het verkeer 150 meter tussenruimte bewaren. Aan een
tweede autotunnel ter hoogte van de Gotthard is op zich wel be
hoefte, maar die zal nooit van die lengte kunnen zijn als de nieuwe
spoortunnel, in verband met de afvoer van uitlaatgassen. Sinds de
jaren zeventig heeft het verkeer zich elke acht jaar verdubbeld. De
prognoses voor de komende acht jaar zijn niet anders.
transportband
betonspuitmachine
Zuid-portaal
Bodio
57 km*
De bouw van de oude Gotthard-spoortunnel heeft aan
177 arbeiders het leven gekost: opgeblazen door dyna
miet of geplet door locomotieven of vallende rotsblok
ken. De bouw duurde van 1872 tot 1882. Er werd in
drieploegendiensten volcontinu aan de tunnel ge
werkt. De arbeidsomstandigheden waren belabberd,
het loon was laag en het eten slecht. Aannemer Louis
Favre heeft zelf de opening van de tunnel niet meege
maakt. Hij overleed in 1879 aan een hartaanval tijdens
een inspectie aan een van de tunnelbuizen. Zijn erven
boormachine kr;
werden vervolgens opgezadeld met een enorme scha
declaim, omdat de bouw niet binnen de beloofde acht
jaar voltooid was. De gemiddelde prestatie van de
bouwploegen lag op 4,5 meter per dag (het gemiddel
de nu ligt op 38 meter per dag). In mei 1882 werd de
Gotthardspoorlijn geopend. Als de nieuwe spoorlijn
in 2017 open gaat, zal deze oude lijn wel in gebruik blij
ven in geval van nood; maar wellicht ook als toeris
tische attractie. De bedoeling is de lijn op de wereld-
erfgoedlijst van Unesco geplaatst te krijgen.
1 stuurcabine Tunnelboormachine