5 spectrum RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE dijkbewaking Zaterdag 2 oktober 2010 Vierhonderd voorstellingen van De Klei ne Parade, de musical die Wim Son- neveld en Friso Wiegersma, beiden zali ger, schreven naar de bestseller van Henriëtte van Eijk, stonden Els Ingeborg Smits en mijn persoon zingend en springend en van theater naar theater trekkend naast elkaar op het toneel. Daarna scheidden zich onze wegen: Els Ingeborg ging bij het fameuze Baal spelen, ik speelde met Willem Nijholt vier éénacters van Michael Frayn, Kwartet voor twee. Maar de vriend schap bleef intact, met soms grote tussenpozen zagen wij elkaar en namen ook voortdurend ken nis van beider voortschrijdende bezigheden in de kunst Els Ingeborg ging steeds mooier toneel spelen en ik ging schrijven. En nu was er weer eens iets bijzonders aan de hand. Els kwam bij toeval achter het bestaan van Mensenkinderen, het enige toneelstuk dat J.J.Voskuil (o.a. Het Bureauin de vroege jaren tachtig schreef en dat na zijn dood in 2008 in het tijdschrift Tirade werd gepubliceerd. Zij zag ogenblikkelijk de mogelijkheden van dit nog nooit opgevoerde stuk en samen met acteur Kees Hulst bezochten zij de weduwe van de schrijver Lousje Voskuil en deden haar een 'aan zoek'. Zij kregen toestemming tot het spelen van dit stuk voor vier acteurs, ondanks het sterk autobiografische karakter, waaruit voor de we duwe Voskuil misschien wel pijnlijke overeen komsten met het huwelijk tussen haar en de schrijver vallen op te maken. Vol verwachting zaten we vorige week vrijdag in de Toneelschuur in Haarlem, waar de oer-premiëre van Voskuils stuk plaatsvond. En daar maakten we kennis met een 'weimade play', zoals de Engelsen zo treffend een ambach telijk en geslaagd theaterstuk noemen, een ko medie met scherpe kantjes waarin een echtpaar elkaar onafgebroken verbaal op het lijf zit op een manier die golven van hilariteit bij het pu bliek teweegbrengt. In een geraffineerde mi- se-en-scène heeft regisseur Mette Bouhuys dit blijspel in hoog tempo tot leven gebracht en de acteurs Kees Hulst, Cas Enklaar, Els Ingeborg Smits en de van de tv-serie naar de boeken van Appie Baantjer over inspecteur de Cock bekende Marian Mudder krijgen alle ruimte hun virtuoze speelkracht uit te leven. Mudder manifesteert zich hier als een buitengewoon frivole spontane voluptueuze comediënne, die de hormonen van Kees Hulst in lichte verwarring brengt, waar door Els Ingeborg haar oprispende jaloerse ge voelens in machteloze tirades aan het adres van haar man laat afketsen op zijn goedmoedig 'ont kennend bekennen' van het feit dat hij deze vrouw van zijn vriend Cas Enklaar aantrekkelijk vindt! „Het lijkt op Virginia Woolfriep een toeschou wer. Maar dan wel een puur Nederlandse Virgi nia Woolf. En Voskuil heeft ook geen denkbeel dig kind nodig om zijn komedie vorm te geven. Zijn hoofdpersonen zijn eikaars kind, in een rela tie die zo verknoopt en verstrengeld is dat de uit wegen verstopt zijn geraakt En dat alles zo ver makelijk geschreven en gespeeld, een voortdu rend opborrelende lach veroorzakend bij het pu bliek bij de confrontatie met het menselijk te kort, dat dit stuk Mensenkinderen grote kans maakt tot het klassieke vaderlandse repertoire te gaan behoren. Wat een verrukkelijke theater-avond!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 95