'Zitten is een werkwoord' mm 27 wonen w. truien aan voor de houtkachel in Torvastad lij wonen@wegeneir.inl 024-3650509 Zaterdag 2 oktober 2010 Architecten waren en zijn toonaangevend in de meubelontwerpindustrie. Denk daarbij aan Charles en Ray Eames met de Lounge Chair (Vitra). En aan Gerrit Rietveld, die dit jaar zijn eigen jaar heeft, door Cor-Peter Pasma Het blijft een beetje on duidelijk waarom het Centraal Museum 2010 heeft uitgeroepen tot het Rietveldjaar. Zo wel zijn geboortedag, 24 juni 1888, als zijn sterfdag, 26 juni 1964 biedt geen enkel gemakkelijk houvast. En ook zijn meest beroemde crea ties vormen geen aanleiding. Los daarvan: terecht is het eerbetoon wel. Hoewel nooit duidelijk is aan te ge ven wat de invloed is geweest van een ontwerper of architect op zijn omgeving, is het een feit dat Riet- velds architectonische ontwerpen en zijn meubels wereldberoemd zijn. Zo ging bijvoorbeeld al in 1985 de door Rietveld ontworpen Berlijnse stoel voor 200.000 gul den over naar een andere eigenaar. Rietveld zelf zal het ongetwijfeld allemaal met gefronste wenkbrau wen hebben aanschouwd. Volgens kenners was de architect die als 12-jarige begon te werken in de meubelmakerij van zijn vader, wars van opsmuk. Zo verscheen hij in 1928 op het congres van het internationale architectenclubje de CIAM als enige niet in pak. Voor zijn reputatie maakte het op dat moment al nauwelijks meer uit. Zijn twee beroemdste creaties had hij toen al gemaakt: de Rood-Blauwe Stoel en het Riet- veld-Schröderhuis. De Rood-Blauwe stoel is wellicht zijn bekendste ontwerp, hoewel deze oorspronkelijk als Ongekleur de lattenleunstoel in 1919 in het tijdschrift De Stijl verscheen. Die publicatie zorgde ervoor dat Riet veld zich in de gelijknamige kunst stroming begon te verdiepen, met als gevolg dat hij vijfjaar later de stoel ging schilderen in de nu be roemde kleuren. In diezelfde perio de leerde Rietveld Truus Schroder kennen. Samen maakten ze het Rietveld-Schröderhuis, dat na de oplevering in 1924 nog beroemder zou worden dan zijn stoel. De naam van Rietveld is dan geves tigd. Hij ontwikkelde zich steeds meer, maar eigenwijs als hij was, liet hij zich niet verleiden tot al te grootschalige projecten. Sterker: toen de crisis in de jaren dertig van de vorige eeuw uitbrak, ging Rietveld zich bezighouden met het fabriceren van zo goedkoop mogelijke stoelen. Zo ontwierp Rietveld op basis van houten krat ten de Kratstoel die als bouwpak- - ket voor 4,95 gulden te koop was bij warenhuis Metz 8c Co. Om die zelfde reden had Rietveld een jaar eerder ook al de Zig-Zagstoel ge maakt, wat vooral het resultaat was van een zoektocht naar het maken van een stoel uit één plank. Pas in de nadagen van zijn carrière pakte Rietveld grote en prestigieu ze projecten op. Zo stelde hij ver schillende tentoonstellingen sa men en mocht hij voor Fokker de interieurs van de vliegtuigen vorm geven. Geen enkel ontwerp is ech ter daadwerkelijk uitgevoerd. In 1963 maakte Rietveld niet alleen de bekende Steltmanstoel voor ju welier Steltman in Den Haag, hij tekende ook voor het Van Gogh Museum, dat overigens pas negen jaar na zijn dood werd opgeleverd. Met de organisatie van het Riet veldjaar wilde het Centraal mu seum vooral benadrukken dat Riet veld onlosmakelijk aan Utrecht is verbonden en dat hij veel meer maakte dan de Rood-Blauwe stoel. Zo krijgt de grootste Rietveldcol lectie ter wereld van 20 oktober tot 30 januari 2011 alle ruimte in het museum tijdens de tentoon stelling Rietvelds Universum. Wie zo lang niet kan wachten, kan nu alvast op www.rietveldjaar.nl een kijkje nemen. Met name de Rietveldroutes die onder de aan dacht worden gebracht rond één van de zogenoemde 'Landjuwelen' zijn de moeite waard. Zo leidt de route rond het door Rietveld ont worpen fabrieksgebouw van De Ploeg in Bergeijk onder meer langs twee villa's, een klok en een bus halte van zijn haijd. Rietveld zelf zal waarschijnlijk niet blij zijn geweest met alle aandacht. Maar hij wordt wel volkomen te recht op hetzelfde voetstuk gezet als zijn collega-grootheden, die naast hun stoel ook doorbraken met architectonische kunststuk ken. Toch valt bij het vergelijken van de stoelen ook direct het ver schil op. Afgezien van de tijd - Mies van der Rohe en Eames ho ren bij andere stromingen - zitten hun stoelen wél lekker. Die van Rietveld eigenlijk niet. Zelf was Rietveld daar altijd helder over: 'Zitten is een werkwoord. Als je moe bent, ga je maar liggen'. Evenementen 20 oktober tot en met 30 januari Rietvelds Universum. 9 Centraal Museum, Utrecht. 20 oktober tot en met 30 januari: 9 Het Utrechtse Stalen Buismeubel. Volksbuurtmuseum, Utrecht. 9 21 en 22 oktober: Symposium Modernismtoday. 9 Utrecht (Pastoe) en Amsterdam. www.rietveldjaar.nl Reageren? redactie.wonen@wegener.nl Gerrit Rietveld (1888-1964). Rietveld kopen? Het Italiaanse Cassina heeft de be roemdste stoelen van Rietveld nog steeds in de collectie: de Rood- Blauwe stoel en de Zig-Zagstoel. Tot de collectie behoren ook de Utrechtse stoel en de Tafeltjes die Rietveld maakte voor het Riet- veld-Schöderhuis. 9 Met die beperkte collectie van Cas sina heeft de wereld het tot 2004 moeten doen. In dat jaar besloot kleinzoon Egbert Rietveld samen met Ries Seijer het erfgoed van zijn opa weer op de markt te brengen. Op de veertigste sterfdag van Rietveld lanceerden zij het be drijf Rietveld by Rietveld. In de collectie vind je onder meer de Ber lijnse stoel, de Steltmanstoel en de Kratstoel. Renée en Martin Burema in hun keuken in strakke (Ikea-)stijl. foto's RB ze keer niet: de verkoopster, een pittige, oudere dame, gunde ons het huis voor het bedrag dat wij hadden geopperd. Dat speelt ook een rol: als je het meest biedt, moet het je nog gegund worden." Gesloten envelop, gunning: die luxe kan de Nederlandse huizenverkoper zich nauwelijks herinneren. „De échte crisis is aan Noorwegen voorbijgegaan. Huizen staan niet langer te koop. Martin en ik heb Het stenen huis in Torvastad. wie: Renée (50, gesprekspartner) en Martin Burema (51) beroep: huisvrouw (Renee), IC-verpleegkundige (Martin) eerder: Leiden, Rijnsburg, Sassenheim, Brouwershaven nu: Torvastad, Noorwe gen (sinds 1996) ben daar wellicht aan meegewerkt. Door de makelaars op Karmoy ver trouwd te maken met 'te koop borden' in de tuin. Dat een eige naar van zijn huis af wilde, moest je uit de krant of via een raampos- ter vernemen. Nu zie je bordjes. De woningprijzen zijn, na een verdrievoudiging in de laatste tien jaar, stabiel. De helft lager dan in Nederland, schat ik. Voor een leuk appartement of huis in Bergen of Oslo, betaal je aanzienlijk meer." Doe me dan maar een opknappertje. „Zelf klussen is in Noorwegen minder gebruikelijk. Noren heb ben een goed salaris, kunnen zich een aannemer permitteren. Maar ook omdat bouw- en veiligheids voorschriften streng zijn, vooral wat aanleg van elektra betreft. Wat wil je ook, met al die houten hui zen. Wij hebben een paar branden met dodelijk afloop meegemaakt." En dan ook nog al die open haarden... „Schoorsteenvegers hebben het in Noorwegen best goed. Een veeg- beurt is in de gemeentelijke lasten verdisconteerd. Centrale verwar ming is hier onbekend. Er zijn wel speksteenkachels, parafïinekachels en mobiele radiatoren op stroom. Gasverwarming is er amper; het ziekenhuis in Haugesund, op tien minuten rijden, heeft cv op gas." Kun je daar ook fijn woonshoppen? „Ja, maar de keuze is niet extreem groot. Als wij meubels nodig heb ben, gaan we naar Ikea. Ik geef toe: óók voor de Zweedse gehaktballe tjes. De Noor eet ze graag met een glas alcohol ernaast. Maar ja, 15 eu ro kost een flesje wijn hier mini maal. Rokertje erbij? Een pakje shag doet zelfs 25 euro. Dan ga je Nederland bijna goedkoop vinden. Trouwens: weet je wat ik écht mis? Kroketjes en kaassoufflés. Dat is het eerste waaraan ik me vergrijp als we op Schiphol zijn." Reageren en aanmelden? redactie.wonen@wegener.nl Boven: Rood-blauwe leunstoel. Onder: Kratstoel junior.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 121