geld werk 129 Zo klaag je zinvol De fysiotherapeut met pech scheve zaken ZINVOL vrijdag 1 oktober 2010 Nederlanders klagen graag. Over het slechte weer, de eeuwige file, de dure euro of de veeleisende baas. Al dat geklaag is niet alleen negatief. Het kan ook wat opleveren. Als je een product hebt aangeschaft dat niet deugt, is klagen soms de beste manier om alsnog te krijgen waar je recht op hebt. door Irene van den Berg illustratie Ruben L.Oppenheimer Je kunt tierend teruggaan naar de verko per als blijkt dat je nieuwe strijkijzer net zo koud blijft als de verpakking waar je het zojuist uit hebt gehaald. Maar de kans is groot dat dit averechts werkt. Tel tot tien en zet voor jezelf op een rij wat je klacht precies is en welke op lossing je verlangt. Er zijn verschillende op lossingen mogelijk, zoals ontbinding van de overeenkomst, reparatie, vervanging, finan ciële compensatie of nalevering van eventue le ontbrekende onderdelen. Als consument weet je niet altijd waar je recht op hebt. In het geval van het ondeug delijke strijkijzer heb je uiteraard recht op re paratie of vervanging. Maar wat als je niet te vreden bent over een ingewikkeld finan cieel product? Als je niet weet wat je rech ten zijn, win dan deskundig advies in. Je kunt bijvoorbeeld terecht bij Consuwijzer, de Consumentenbond of het Juridisch Lo ket. )e staat vervolgens een stuk sterker in je contact met de verkoper. Een telefoontje of persoonlijk gesprek met de verkoper is de volgende logische stap. Een brief kan ook. Het voordeel daarvan is dat alles direct gedocumenteerd is, maar schrijven is afstandelijk en leidt niet altijd tot een snelle oplossing. Woordvoerder Saskia Bierling van de Consumentenautori teit: „Als je een product hebt gekocht dat slecht werkt, kan dat in de winkel vaak ter door Aad Schalke plekke worden omgeruild. Een brief schrij ven is dan omslachtig. Alleen bij een inge wikkelde kwestie adviseer ik kopers de ver koper direct schriftelijk te benaderen." Leg de verkoper neutraal en zakelijk uit wat je klacht is en stel een oplossing voor. No teer, achteraf, hef moment van het gesprek, de naam en functie van degene die je hebt •gesproken en de afspraken die zijn gemaakt. Het is verstandig belangrijke toezeggingen wel schriftelijk te laten bevestigen. Kom je er mondeling niet uit, Stel dan de verkoper alsnog schriftelijk in gebreke. Een goede klachtenbrief is beknopt en zakelijk en bevat je contactgegevens, de beschrijving van de klacht, een voorstel voor een oplos sing, de termijn waarbinnen je de oplossing verwacht en de vervolgstappen die je zult ondernemen indien je klacht niet binnen de gestelde termijn wordt opgelost. Volgens de Consumentenbond is het redelijk dat de verkoper binnen twee of drie weken op zijn minst een begin maakt met het verhelpen van de klacht. Gelukkig hoefje het wiel niet zelf uit te vinden. Er staan voorbeeldbrie ven op de site van Consuwijzer. Maak een kopie van de brief voor je eigen administra tie. Stuur nooit originele documenten, zoals de bon, mee. Zorg ervoor dat je brief op de juiste plek te rechtkomt: informeer telefonisch of het be drijf een klachtenafdeling heeft. Is er een speciale klachtenprocedure? Maak daar ge bruik van. Informatie over een klachtenpro cedure vind je in de algemene voorwaar den, de overeenkomst van het product of op de website. Maar je kunt er natuurlijk ook altijd even naar vragen. Wordt dan nóg niet naar je geluisterd, dan kun je niets an ders doen dan naar een geschillencommis sie of, indien het bedrijf niet bij een geschil lencommissie is aangesloten, naar een rech ter stappen. Heb je een klacht over een fi nanciële onderneming, dan wil de Autori teit Financiële Markten (AFM) graag dat je haar een kopie van de brief stuurt. „Wij han delen niet namens een individuele consu ment maar een serie klachten of aanwijzin gen kan er wel toe leiden dat de AFM een onderzoek begint naar een financiële onder neming", zegt woordvoerder Flore Kraa- ijeveld van de AFM. Voorbeeldbrieven staan op de website www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven reageren? geld@wegener.nl klagen? KAN IIC DAAR OOK ERGENS EEN KLACHT OVER INDIENEN?! ~W" ohn Kalens is een succesvol man met I twee bloeiende praktijken voor fysio- I therapie. Tot hij in 2005 een ongeval I krijgt: hij wordt frontaal aangereden J door een bestelbus. Kalens belandt in het ziekenhuis met been- en armfracturen, een ingeklapte long en een zware hersen schudding. Met zijn genezing lijkt het niet goed te gaan. Hij is uiteindelijk gedwongen zijn praktijken te verkopen. Kalens is het fijne gevoel in zijn rechterhand kwijt en kan amper iets vasthouden omdat hij ook bijna geen kracht meer in zijn armen heeft. Ook lijdt hij aan ernstige concentratiestoor nissen. Doordat hij zijn bedrijf moet verkopen, mist hij een aanzienlijke bron van inkom sten. Medische onderzoeken kunnen niet vaststellen dat er blijvend letsel is, maar ge ven ook geen uitsluitsel over de kans op herstel. De verzekeraar van de bestelbus heeft aansprakelijkheid erkend en Kalens dient een miljoenenclaim in. De letselschaderegelaar die hem in 2007 be zoekt, ziet echter dat Kalens in een kapita le, nieuwe villa in Duitsland woont en dat er voor één van de drie garages op het erf, een antieke Aston Martin staat. Kalens ver telt vol trots dat hij daar regelmatig mee rijdt Dat bevreemdt de schaderegelaar. Als liefhebber van antieke auto's weet hij dat het hard werken is in zo'n model Aston Martin, omdat die geen stuur- of rembe- krachtiging heeft. De verzekeraar neemt contact op met het onderzoeksbureau van Erik Palmen. Die doet eerst een achtergrondonderzoek in openbare bronnen, naar mogelijke bedrijfs activiteiten van Kalens. Volgens het han delsregister is zijn bedrijf in 2007 uitge schreven. De directie werd gevoerd door een in Aruba gevestigde NV. Deze NV blijkt ook directeur en enig aandeelhouder van een speciaal apparaat dat de zogenaam de golfarm en tenniselleboog snel zou kun nen genezen, zonder fysiotherapie. Dit ap paraat wordt op maat gemaakt voor de pa tiënt. Het bedrijf, dat Ex-Tennis Elbow heet, is gevestigd in Groningen, op het adres waar eerder de praktijk gevestigd was van Kalens. Onderzoek op Aruba leert dat de NV door Kalens en zijn echtgenote in 2004 is opgericht. Op internet wordt geadverteerd door Ex-Tennis Elbow en Palmen besluit maar eens een afspraak te maken. Hij krijgt een vriendelijke secretaresse aan de lijn. Op de afgesproken dag is Palmen iets te vroeg. De receptioniste vertelt hem dat de heer Ka lens er zo aankomt. Palmen wordt in een wachtkamertje geposteerd. Daar ligt een ordner met allemaal dankbetuigingen, ge richt aan dokter Kalens, vanaf april 2006 tot heden. De ETE, zoals het apparaat wordt genoemd, werkt uitstekend. Binnen één tot twee weken is iedereen volledig ge nezen en heeft geen pijn meer. Palmen kan de verleiding niet weerstaan hier met zijn telefoon foto's van te maken. Kalens geeft Palmen een slap handje als begroeting, maar knijpt even later wel stevig in zijn arm, als de onderzoeker hem vraagt of hij het apparaat mag uitproberen. Kalens ge bruikt een loep en een pincet om het appa raat het passend voor Palmen te maken en trekt het vervolgens een band stevig aan. Palmen weet genoeg: Kalens heeft inder daad een probleem, maar niet met zijn arm en hand. Een halfjaar later wordt Palmen door een Nederlandse verzekeraar voor arbeidsonge schiktheid gebeld. Die heeft iemand in be stand die een arbeidsongeschiktheidsuitke ring geniet sinds een aanrijding in 2007. Hij vertrouwt er niet helemaal op dat die uitkering terecht is. Het betreft een fysio therapeut. Zijn naam? Kalens. De namen zijn verzonnen, de gebeurtenissen au thentiek. Scheve Zaken komt tot stand in samen werking met Onderzoeksbureau Schalke en Part ners in Breda.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 31