Chinezen ontdekken
vrijheid van de auto
Honderden verr
8|
Ontslagen burgemeester was heer
en meester in Russische hoofdstad
Krant stopt
met poll over
parachutemoord
Flesje in
vliegtuig mag
weer in 2012
Watersnood door hevige regens treft westen van Mi
woensdag 29 september 2010
mmmmmmm
door onze correspondent
Olaf Koens
MOSKOU - De Russische president
Dmitri Medvedev heeft gisteren,
na wekenlang politiek getouwtrek
de burgemeester van Moskou ont
slagen. Terwijl burgemeester Joeri
Loezjkov (74) onderweg was naar
het stadhuis, publiceerde het
Kremlin de oekaze daarover van
Medvedev op de officiële website.
Loezjkov krijgt per direct de wacht
aangezegd, omdat hij 'het vertrou
wen van de president kwijt is'.
Daarmee komt er een einde aan
een tijdperk. Achttien jaar lang
was Loezjkov heer en meester van
de stad. Hij transformeerde Mos
kou van een grijze sovjet-stad tot
een kapitalistische boomtown. Hij
ging daarbij niet bijzonder omzich
tig te werk. Historische gebouwen
gingen zonder pardon tegen de
vlakte om plaats te maken voor gla
zen kantoorkolossen.
Loezjkov vergat zijn eigen welzijn
ook niet. Zakenblad Forbes schat
zijn vermogen op 30,9 miljard roe
bel (bijna 750 miljoen euro). Loezj-
kovs echtgenote Jelena Batoerina,
een bouw- en vastgoedmagnate, is
volgens Forbes de rijkste vrouw
van Rusland.
President Boris Jeltsin benoemde
de in 1936 geboren Loezjkov in
1992 tot burgemeester van Mos
kou. Hij wist de rust in de stad te
bewaren tijdens de wilde jaren
m
Joeri Loezjkov
van het kapitalisme na de val van
de Sovjet-Unie in 1991. Loezjkov
slaagde erin de stad tot het absolu
te economisch en financieel mid
delpunt van Rusland te maken.
President Medvedev wilde al lan
ger van Loezjkov af Ondanks de
toenemende druk, met name een
campagne waarin Loezjkov van
corruptie werd beticht, peinsde de
ze er niet over op te stappen.
Het Kremlin liet gisteren merken
dat die beslissing bij de Russische
president ligt. Medvedev lijkt be
zig zich te ontdoen van machtige,
onafhankelijke gouverneurs en an
dere politieke leiders. Dat deed hij
dit jaar al met de gouverneur van
Basjkortostan en Tatarstan. Omdat
mffimmm&msmemmismmMmmimmmmimiim
zowel de hoofdstad als Sint-Peters-
burg voor de Russische wet een
strategische stad is, hebben de bur
gemeesters daarvan ook de status
van gouverneur. Die worden sinds
2004 niet meer gekozen, maar
door de president aangewezen. Lo
co-burgemeester Vladimir Resin
(74) krijgt nu tijdelijk de sleutels
van Moskou in handen.
De tot nu toe stille machtsfactor
in de strijd tussen het Kremlin en
het stadhuis aan de Moskouse
Tverskajastraat was premier Vladi
mir Poetin. Volgens de Russische
persbureaus was Poetin 'op de
hoogte' van het ontslag. Poetin en
Loezjkov hebben volgens experts
een goede onderlinge verstandhou
ding. Loezjkov zorgde er tijdens de
verkiezingen in 2000 voor dat veel
Moskovieten op Poetin stemden.
En in 2001 liet Loezjkov zijn poli
tieke beweging 'Vaderland' fuse
ren met Verenigd Rusland, de in
middels almachtige partij waarvan
ook Poetin lid is.
De Russische premier hield zich
de afgelopen weken opvallend op
de vlakte. Analisten menen dat
Loezjkov probeerde een wig te drij
ven tussen premier en president.
Gisteravond liet Poetin weten
dat hij wil meebepalen wie nu bur
gemeester van Moskou wordt. Hij
zal Medvedev 'een suggestie doen
als partijleider van Verenigd Rus
land', dat de meeste zetels in de ge
meenteraad van Moskou heeft.
door Remko Tanis
Het aantal Chinese auto
bezitters explodeert,
met alle verkeersproble
men van dien. Toch
zien veel Chinezen, verenigd in
clubs, vooral de mooie kanten van
autorijden.
Autorijden is voor Bing Yu (43)
geestverruimend, een bijna reli
gieuze ervaring. „Zodra ik over de
snelwegen zoef, krijg ik terug wat
ik in de overbevolkte stad niet
meer heb. Een gevoel van puur
heid die onbeschrijflijk is." Bing is
voorzitter van autoclub Feng
Shang in Sjanghai. Elke maand rij
den de honderden leden van de
club de stad uit om nieuwe plek
ken te ontdekken.
Het aantal Chinezen dat genoeg
geld heeft voor een eigen auto
groeit explosief Vorig jaar steeg
het aantal auto's met bijna twintig
procent tot 76,2 miljoen. Alleen al
in hoofdstad Peking komen er elke
dag tweeduizend nieuwe auto's
bij, op een wegennet dat al ernstig
verstopt is.
En de groei gaat onverminderd
door. In de eerste helft van dit jaar
steeg de autoverkoop met bijna 75
procent. De overheid rekent erop
dat er over tien jaar 200 miljoen
auto's rondrijden in het land. Om
die de ruimte te geven, is sinds
2000 dertigduizend kilometer snel
weg aangelegd.
De groei van het wegennet kan de
golf aan nieuwe auto's echter nau
welijks bijhouden. De afgelopen
Bing Yu (met pet) voorzitter van au
toclub Feng Shang en Li Guitian (r).
weken ontstond op een snelweg
buiten Peking tot twee keer toe
een megafde, waarvan de langste
tien dagen voortduurde en ruim
honderd kilometer lang was. In de
hoofdstad staat het verkeer inmid
dels zo vast, dat het sneller is om
te fietsen.
Autofan Bing (43) ziet deze proble
men ook. Hij haalde zijn rijbewijs
in 2004. Z'n eerste auto was een
Volkswagen Santana, waarmee hij
moeiteloos door kon rijden en
overal kon parkeren. Nu rijdt hij
in een snellere bak, een Buick.
„Maar daar kom ik in de grote ste
den niet meer mee vooruit. En par
keren wordt ook steeds moeilij
ker." De vrijheid van de eigen auto
voelt Bing pas weer tijdens de
tochten met zijn autoclub. Het aan
tal leden groeit zo snel, dat de
maandelijkse trips eind dit jaar ver
anderen in wekelijkse. Niet ieder
een rijdt overigens in een dure,
snelle bak. „Er zitten veel gewone
personenauto's bij. Het gaat meer
om de nieuw ontdekte vrijheid
van het rijden, dan om het type au
to."
In de vooral kleinere dorpen wor
den ze met open armen ontvan
gen, voorheen zagen ze hier nau
welijks buitenstaanders. Bing:
„Het levert zo'n dorp veel geld op
als we langskomen. Daarom bellen
we van tevoren met de lokale poli
tie. Die zet dan kruispunten voor
ons af, zodat de clubleden makke
lijk achter elkaar kunnen blijven
rijden en niet voor een rood licht
hoeven wachten." Li Guitian (53),
een van de leden van Bings club,
kan niet wachten om zijn twee we
ken oude Chevrolet Captiva uit te
proberen op de snelweg. Zaterdag
moet het gebeuren, tijdens de club-
reis naar Zhejiang, een buurprovin
cie van Sjanghai. „Mijn record op
de snelweg is 195 kilometer per
uur", grijnst Li, die vier jaar gele
den zijn rijbewijs haalde. „Als het
goed is, haalt deze Chevy met ge
mak 220."
Hoewel het lekker rijden is op de
lege wegen buiten de steden, is het
gebrek aan voorzieningen ook een
probleem. Li: „We nemen onze ei
gen benzine mee in jerrycans. De
benzine op het platteland is niet te
vertrouwen: pomphouders lengen
die aan met water." Hij heeft, voor
hij aan een trip begint, ook altijd
een kaart bij zich waarop goede ga
rages staan vermeld. „Die zijn
schaars. Zonder kaart vind je ze
nooit."
Autoriteiten vrezen minstens
500 doden.
Eerste slachtoffers gisteravond
geborgen.
Reddingsteams worden inge
vlogen.
Meeste inwoners getroffen
stad sliepen nog tijdens aard
verschuiving.
Driehonderd huizen raakten
bedolven.
BRUSSEL - De Vlaamse krant Het
Belang van Limburg stopt met een
onlinepeiling over de parachute-
moord. Dat heeft de hoofdredac
teur beslist, zo is gisteren bekend
gemaakt.
De krant nodigde eerder lezers uit
om via internet te stemmen over
de vraag of een Belgische vrouw in
2006 haar liefdesrivale heeft ver
moord door haar parachute on
klaar te maken of niet. Maandag
noemde de voorzitter van het ge
rechtshof in Hasselt, waar de zaak
dient, het organiseren van zo'n
poll 'bijzonder onkies'.
De rechtszaak over de parachute-
moord trekt grote aandacht in Bel
gië. De 26-jarige Els Clottemans
wordt ervan verdacht een 38-jarige
vriendin door sabotage van haar
parachute om het leven te hebben
gebracht. Beide hadden een relatie
met een man uit Eindhoven.
MEXICO-STAD - Bij een aardver
schuiving in het westen van Mexi
co zijn gisteren ongeveer driehon
derd huizen bedolven. Gevreesd
wordt dat honderden mensen om
het leven zijn gekomen. Dat heeft
de gouverneur van de deelstaat
Oaxaca, Ulises Ruiz, gisteren ge
zegd.
Gisteravond werden de eerste do
den geborgen. Honderden mensen
worden nog vermist
Door zware regenval in de bergen
MONTREAL - Vliegtuigpassagiers
mogen over twee jaar weer flesjes,
tubes en make-up meenemen aan
boord van een vliegtuig. Dat zei se
cretaris-generaal Raymond Benja
min van de leao in de Canadese
stad Montreal, waar dinsdag de al
gemene vergadering van die inter
nationale luchtvaartorganisatie be
gint.
Nieuwe apparatuur maakt het mo
gelijk om in luchthavens te contro
leren of vloeistoffen in flesjes of tu
bes explosieven bevatten. Sinds
2006 mogen passagiers om rede
nen van veiligheid dit soort spulle
tjes niet meer als handbagage bij
zich dragen.
De maatregel werd ingevoerd na
dat er in Groot-Brittannië enkele
terreurverdachten werden gearres
teerd die aanslagen wilden plegen
op passagiersvliegtuigen met explo
sieve vloeistoffen in drinkflessen.
Een weg is door de aardverschuiving verdwenen in Puerto Escondido.