Gemeente wil meer 181 zeeland Gesprek over reilen en zeilen adviesraad WMO 2» Van Weel-Bethesda Ziekenhuis zet pijnpoli op met specialisten Ikazia Rotondes mooier door adoptie EXCURSIE- REIZEN VAN VLUCHT NAAR HANDEL De Vluchthaven Bruinisse heeft al jaren geen vluchtfunctie meer. Op- en overslag van allerei goederen kwam ervoor in de plaats. De gemeente wil uitbreiding van de activiteiten. www.pzc.nl W MEEST CELEZEN Ander gebruik Vluchthaven Bruinisse eizen.nl dinsdag 28 september 2010 door Esme Soesman ZIERIKZEE - Medio oktober wordt gesproken over het 'gebrekkig' functioneren van de WMO-advies- raad op Schouwen-Duiveland. Er is een bijeenkomst belegd tus sen de voorzitter van dit orgaan en vertegenwoordigers van de Cliëntenraad WIZ (Werk, Inko men en Zorg), het Platform voor Mensen met een Beperking en de Seniorenraad Schouwen-Duive land. Aanleiding is de kritiek van deze organisaties, die alle een zetel bezetten binnen de WMO-advies- raad, op het functioneren van de nu ruim 3 jaar oude club. Eén van 1. Zierikzee mist oplaadpunt OV-chip 2. Kritisch rapport over Zeeuwland 3. Ziekenhuis Dirksland opent pijnpoli TIPS: schouwen-duiveland@pzc.nl Het laatste regionieuws op www.pzc.nl/schouwen-duiveland mm de kritiekpunten is dat er weinig met de geluiden van de achterban wordt gedaan. Er zijn sinds de op richting van de raad, amper advie zen gegeven. De onvrede heeft er toe geleid dat Seniorenraad, Plat form voor mensen met een beper king en Cliëntenraad WIZ geza menlijk een brief aan de WMO- Adviesraad hebben geschreven. Tij dens een vergadering gisteroch tend van de Seniorenraad Schou- wen-Duivéland kwam het belang van een goed functionerende raad aan bod. Meer dan 80 procent van de mensen die te maken hebben met de Wmo (Wet maatschappelij ke ondersteuning) is 65-plus. «ri riwwwi' kwuki THOLEN - B en W van Tholen wil len rotondes in hun gemeente la ten adopteren door hoveniersbe drijven om zo de rotondes mooier te maken. Een hoveniersbedrijf dat een rotonde adopteert, zal de ze inrichten en onderhouden. Als tegenprestatie mag de onderne mer daar ook reclame maken. De gemeente werkt nu aan regels over de verkeersveiligheid en de mate waarin reclame mag worden ge maakt. door Piet Kleemans Het was ooit een ver stilde vluchthaven, maar dat is voltooid verleden tijd. De vluchthaven aan het Zijpe bij Bruinisse is anno 2010 - althans volgens de gemeente Schouwen-Duiveland een haven van groot economisch belang. De gemeente wil - zo blijkt uit de Vi sie Vluchthaven - de mogelijkhe den uitbreiden door er meer en - milieutechnisch gezien - zwaarde re bedrijvigheid toe te laten. Dat roept bij omwonenden en de dorpsraad Bruinisse veel vragen op. De vluchthaven draait volgens de gemeente met winst. Maar zit tege lijkertijd tegen het maximum van de toelaatbare laad- en losbewegin- gen. Reden voor de gemeente om toekomstplannen voor de Vlucht haven te ontwikkelen met de be doeling om de bedrijvigheid op te krikken. Dat kan onder meer door de zoge heten bedrijvencategorie voor de loswal in de vluchthaven te verho gen. Daardoor wordt de milieuzo ne vergroot van een straal van hon derd naar een straal van tweehon derd meter om het bedrijf Hier door kunnen bedrijven zich in het gebied vestigen, waarvoor dit nu nog wettelijk niet mogelijk is. Een van de andere wensen is de moge lijkheden voor het ontvangen van cruiseschepen langer dan 100 me ter te vergroten. De bedrijvigheid in de vluchtha ven levert economisch gewin op, maar de medaille heeft ook een an dere zijde onderkent de gemeente. „Woningen en bedrijfsmatige acti viteiten verdringen elkaar om ruimte en rust. De spanningen in het gebied lopen op", staat in de vi sie. In een poging de overlast voor om wonenden zoveel mogelijk terug te dringen wil de gemeente kijken of het mogelijk is een andere ont sluitingsroute voor de vluchthaven te creëren over het aangrenzende bedrijventerrein. Omwonende Joop Storm heeft er bar weinig vertrouwen in. Hij ligt al tien jaar in de clinch met de ge meente en die strijd heeft naar zijn zeggen nul komma niks opge leverd. Storm zegt regelmatig over last te ondervinden van de activi teiten in de haven en op de los wal. „Het is heel wisselend. Soms is het weken stil en dan ineens rij den de vrachtwagens weer af een aan." Dat zwaar verkeer is Storm een doorn in het oog. „Er zou stil asfalt komen. Nou, het moet nóg komen." Storm vreest dat Zijpe verwordt tot 'de vuilnisbak van het eiland'. „Maar als je zoiets in het openbaar zegt wordt je ge woon weggehoond." Bij de dorpsraad Bruinisse roepen de plannen voor verdere ontwikke ling van de haven vooral veel yra- gen op. Voorzitter Eva Kuit: „Ik denk dat het creëren van een nieu we ontsluitingsroute een hele dure oplossing is en ik vraag we ook af of het een reële optie is." Het mogelijk toelaten van zwaarde re bedrijvigheid roept eveneens vragen op. „Ik vraag me af of je door zo'n zwaarder regime de boel niet op slot gooit voor bijvoorbeeld wo ningbouw in de buurt. De Visie Vluchthaven Bruinisse komt maandag 11 oktober aan de orde tijdens de vergadering van de commissie Openbare Ruimte. De vergadering wordt vanaf 19.30 uur gehouden in de Burgerzaal. De Vluchthaven is in 1931 aange legd door Rijkswaterstaat. De haven diende als afmeergele- genheid voor schepen, overvallen door slecht weer. De vluchtfunctie in het noordelijke gedeelte is overbodig geworden sinds er er een vluchtvoorziening is bij de Krammersluizen. In 1977 ontstond het idee de ha ven te ontwikkelen tot industrie- of reparatiehaven. In 1983 kwam de haven in beeld als alternatieve locatie voor de vis sersvloot. In 2001 zijn er steigers en 'n loswal gebouwd. Een aantal mosselkot- ters heeft hier een vaste ligplaats. door Esme Soesman MAASKANT REIZEN MR.VAN COOTHSTRAAT 14 5397 AR LITH lNFO@MAASKANT.COM DIRKSLAND - Het Van Weel-Bethes da Ziekenhuis in Dirksland opent vrijdag een pijnpolikliniek. Mensen met chronische, ernstige pijn kunnen hier gedurende één dag in de week terecht voor pijnbe strijding. Dat gebeurt in samenwerking met het Ikaziaziekenhuis in Rotter dam, waar al jaren een gespeciali seerde pijnpoli draait. De poli in Dirksland wordt door anaesthesiologen-pijnspecialisten van Ikazia bemenst. „In de Rijn mondregio heeft deze polikliniek een uitstekende naam", licht Paul van der Velden van de Raad van Bestuur van CuraMare de samen werking toe. CuraMare is de zorg organisatie waarin het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis is vere nigd met onder meer verpleeg- en verzorgingshuizen op Goe- ree-Overflakkee. Hoewel Van der Velden niet ver wacht dat er (in eerste instantie) grote aantallen patiënten bij de pijnpolikliniek zullen aankloppen, weet hij dat er voldoende animo voor een dergelijke afdeling is. Met enige regelmaat gaan patiën ten van zijn ziekenhuis door naar het Ikazia. Die patiënten wil hij graag in de nabije omgeving kun nen bedienen. Het gaat om men sen met 'chronische, hevige pijn'. „Van aangezichtspijn tot rugpijn. En waarbij het algemeen specialis ten, huisartsen enzovoorts niet lukt om de pijn te bestrijden." De gespecialiseerde pijnbestrijders van Ikazia gaan de pijn onder meer met medicatie en pijnblokka- des te lijf. Er zijn tal van manieren om met pijnzenuwen om te gaan, schetst Van der Velden in grote lij nen. Het varieert van het uitscha kelen of verdoven tot het juist sti muleren van zenuwbanen. Wie op de pijnpoli terecht wil, heeft een doorverwijzing nodig van de huisarts of van een specialist. SPANJE 21 dagen vanaf 999,- 021 -daagse reis per Comfort-Class touringcar; met o.a. 15 dagen verblijf op basis van half-pension in ****hotel Vistamar in Benamaldena. U reist Comfort-Class! VERTREK: 31 OKTOBER, 19 DECEMBER, 9 JANUARI E.A. BERLIJN POTSDAM 5 dagen vanaf 269,- 15-daagse stedenreis per Comfort-Class touringcar, met o.a. stadstour en bezoek aan Potsdam. Verblijf in goed middenklasse hotel op basis van half-pension U reist Comfort-Class! VERTREK: 16,23 OKTOBER, 7 NOVEMBER v[, i jé JT" t mfM LEIPZIG, DRESDEN EN WEIMAR 5 dagen vanaf 259,- "MH 5-daagse stedenreis per Comfort-Class tou- Kaai nngcat; met o.a. bezoeken met gids aan Leipzig en Dresden. Verblijf in goed middenklasse hotel op basis van half-pension. U reist Comfort-Class! VERTREK: 23, 26 OKTOBER E.A. t ,;j: T JÉk KLASSIEK ITALIË 10 dagen vanaf 649,- 1 O-daagse rondreis per Comfort-Class touringcar met o.a. Siëna, Florence, Assist en Rome.Verbli|f in goede middenk'asse hotels op basis van half-pension. U reist Comfort-Class! VERTREK: 15 OKTOBER E.A. MEER INFORMATIE OP WWW.MAASKANTREIZEN.NL EEN GRATIS BROCHURE MORGEN IN HUIS? BEL 0412-482828 NATUURLIJK KUNT U OOKTERECHT BIJ UW ANVR-REISBURO! vjW O?AI ONZE REZEN ZlIN Ni^iNCfG ALli êXCURSéS iVïéGREPEN ~tNZ!) ANCéRSVERMEL"! OOK GENET U O? AL ONZE EElZfft ANVK SCR .AN HAfr-PEN9CNVlRZ0SG'N NS3S"ULU)G 7IfORT-O.ASSTC.-.SfCCAR.K N OPSTAPftAA'S fJALTIp IN L> OVERWINTEREN IN ZUID bunkerstation Oosterschelde steigers vluchtplaatsen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 54