media
Dirty dancing
Ferry Maat (63) stopt
per 1 oktober bij Radio
Veronica met Maat in de middag.
De veruit oudste dj op de
jongerenzender is na bijna veertig
jaar radio nog lang niet toe aan
'bejaardenradio'. Hij begint
gewoon weer opnieuw.
„Met pensioen?! Kom op zeg!!"
door Monique Brandt
TERUGGESPOELD
i media@wegener.nl 2 O
3 024-3650570
Zaterdag 25 september 2010
'Radiomaken is het leukst'
Ferry Maat in 2010.
foto GPD
raars. Befaamde dj's als Tiësto,
Junkie XL, Armin van Buuren en
Ferry Corsten noemen het pro
gramma als inspiratiebron.
Het leven van de als klassiek pia
nist geschoolde Ferry Maat was al
tijd doortrokken van muziek. Hij
was studiomuzikant en vanaf 1967
ook dj, op zondagmiddag in de
bomvolle botenloods van jachtha
ven Van Dijk in Loosdrecht. Daar
na stapte hij over naar een Utrecht
se nachtclub.
Zijn doorbraak volgde toen hij in
1971 draaide in de Hilversumse dis
cotheek waar radiopioniers als Ver
onica's Rob Out, Willem van Koot-
en en Jan van Veen graag doorzak
ten. Van Kooten en Van Veen strik
ten hem als dj voor de Nederland
se tak van de piratenzender Radio
Noordzee Internationaal, de grote
concurrent van Veronica. Maat pre
senteerde er De Radio Noordzee Su
per Top 50, Herrie met Ferry en Zon-
dagmiddagsoul bij Noordzee, later
de Soulshow.
Nadat hij, vanwege het verbod op
commerciële radio, in 1974 het
licht uit deed bij de piraat, begon
hij direct bij de Tros. In 1988 werd
Maat programmaleider bij Ra
dio 10, maar hij keerde na twee
jaar weer terug bij de Tros als
hoofd Radio 2 en 3. Het weerzien
was kortstondig: na twee jaar was
hij er weer weg na ontslag op
staande voet. Hij was toch teveel
de vrije jongen van de radio.
Maat begon zijn eigen bedrijf en
bleef presenteren bij verschillende
stations. „Radiomaken is nu een
maal het leukste spelletje en ik
ben er gewoon goed in. Mijn kick
is het goed aan elkaar praten van
platen en ze goed door jingles op
elkaar laten aansluiten. Mijn pro
gramma moet technisch perfect in
elkaar zitten, zonder dat het op
valt. Daar gaat tijd in zitten. Voor
afgaand aan de uitzending ben ik
drie kwartier tot een uur aan het
monteren. Ik zit pas goed in mijn
vel als ik een programma goed
voorbereid. Nog elke dag denk ik:
vandaag weer lekker stoeien met
muziek. Omdat ik nu bij Veronica
stop, zijn er mensen die denken
dat ik met pensioen ga. Kom op
zeg! Ik ben nog niet rijp voor be
jaardenradio."
Maat in de middag, alleen
komende week nog op
werkdagen bij Radio Veronica,
van 13.00 tot 16.00 uur.
m Reageren?
redactie.media@wegener.nl
waarbij ze keer na keer omkieperen en de
vonken ervan af spatten. De scène waarin
hij tijdens een repetitie met zijn hand
langs haar zij streelt en zij haar lachen niet
kan inhouden. En natuurlijk het spectacu
laire slot, waarin het duo een zaal vol stijve
vakantiegangers op zijn kop zet. En hoe
zoet de soundtrack 'The time of my life'
ook is, het blijft een geweldig nummer.
Aanvankelijk verwachtte niemand dat de
film een succes zou worden. Zelfs de ma
kers niet. Wat zaten ze ernaast! Dansscho
len merkten overduidelijk het Dirty-dan-
cingeffect: ineens wilde iedereen 'smerig'
leren dansen.
Dat effect ging bij mijn vriendinnetje en
mij snel over. Toen we drie jaar later op de
middelbare school verplicht op dansles
moesten, was de pret voorbij. Maar in
plaats van Patrick Swayze had ik natuurlijk
een puistige puber tegenover me. Dat danst
toch wat minder lekker.
Begrijp hem goed: met
bijna veertig jaar ra
diomaken op de teller,
is Ferry Maat zeker
niet zo'n ouwe lui die
nog even zuur uit
haalt omdat het vroeger allemaal
beter was. Hij wil wel dat er op de
radio wat verandert ten gunste
van die vergeten groep van 5,7 mil
joen luisteraars van boven de 50.
Een groep die niet interessant zou
zijn voor de commercie, maar
waarvan een deel wel mooi tot
drie keer modaal te besteden
heeft. Tien jaar geleden hoopte de
aimabele radioveteraan hen te be
dienen met het uiteindelijk ge
strande initiatief Easy FM. Toen
hij onlangs door 'enkele hotshots
uit de radiowereld' werd benaderd
met plannen voor een nieuwe zen
der voor die doelgroep, stemde hij
meteen toe.
Zijn besluit te stoppen met Maat
in de Middag staat daar los van,
zegt hij. Radio Veronica wil verjon
gen en Maat zag zichzelf niet dag
in dag uit platen van de afgelopen
tien jaar aankondigen. Zeven jaar
lang drie uur per dag seventies en
eighties draaien, was genoeg. Eind
2008 stopte hij al met zijn legenda
rische Soulshow op zaterdagavond.
door Marlous Flier
In de serie Teruggespoeld staat
wekelijks de spot gericht op
een filmklassieker die op veel
mensen een onuitwisbare
indruk heeft gemaakt.
Ik zag 'Dirty dancing' in 1987 voor het
eerst. Ik was 11 jaar. Iedereen had zijn
mond vol over die film, die eigenlijk
niet kon. Die zat vol met seks en vun
zigheid. Alsof er een wereldschokkende
pornofilm de filmtheaters binnenkwam!
Van een collega hoorde ik dat veel leeftijd
genoten van hem in die tijd niet naar de an
derhalf uur durende Sodom en Gomorra-
praktijken van Patrick Swayze en Jennifer
Grey mochten gaan kijken. Ook de Evange
lische Omroep meende de film blijkbaar
uitgebreid te moeten bekritiseren.
Van al die commotie herinner ik me bijzon
der weinig. Dat ook bij mijn ouders thuis
de twijfel even toesloeg toen ik aankondig
de samen met een vriendinnetje naar 'Dir
ty dancing' te willen, is mij compleet ont
gaan. Mijn moeder vertelde me onlangs dat
ons bioscoopbezoek wel degelijk overlegd
is door beide moeders aan de schoolpoort.
Uiteindelijk is de moeder van mijn vrien
dinnetje de film gaan 'voorkijken'. Want de
tere kinderziel mocht niet beschadigd wor
den. Tja, toen bleken alle verhalen over die
'erotisch getinte 'dansfilm al snel schrome
lijk overdreven.
Hoewel we ons als 11-jarigen (met jazzbal-
let als hobby) niet konden voorstellen dat
we ook ooit zo zwoel zouden dansen met
een jongen, genoten we anderhalf uur met
volle teugen van de vele dansscènes. Na
tuurlijk, ook het weinig diepgaande ver
haal van een tienermeisje dat tijdens een
zomervakantie verliefd wordt op de dansle-
raar, sprak ons, bakvissen, enorm aan. Hoe
Baby (Jennifer Grey) en johnny (Patrick
Swayze) repeteren voor de show.
ze tijdens de film van een onzekere houten
Klaas in een zelfverzekerde danseres veran
dert, maakte indruk. Bepaalde scènes kan
ik nu, jaren later, nog altijd navertellen. Het
oefenen van de lift van Johnny en Baby,
Nu Maat in de Middag ook stopt,
kan hij weer tijd steken in zijn
jinglebedrijf Al sluit hij niet uit
dat één of beide programma's ooit
terugkeren als die nieuwe zender
van de grond komt. „Er is veel
geld nodig. En een FM-frequentie
natuurlijk. Maar het is gewoon de
hoogste tijd voor een zender met
échte liefde voor de
muziek."
Heet hangijzer is
wél die FM-frequen
tie. Volgend jaar lo
pen de radiovergun
ningen af, die de
commerciële sta
tions in 2003 voor
heel veel geld via
veiling kochten. Er
komt geen nieuwe
veiling, de vergun
ningen worden met
zes jaar verlengd. Al
leen de twee vrijge- Ferry Maat in
komen frequenties
van het failliete Arrow zouden on
der de hamer komen. „Die fre
quentieveiling was een monster.
Het heeft de radiomarkt immens
onder druk gezet. Het draait in de
radiowereld alleen nog maar om
geld. Het marktaandeel is heilig, ri
sico wordt vermeden, elke plaat
die wordt gedraaid, is getest. Alle
creativiteit is eruit, radiomaken is
een wetenschap geworden. Terwijl
radio moet verrassen. Luisteraars
moet je teasen, ze moeten zo nu
en dan denken: wat hoor ik nou?!
Dat gebeurt bijna niet meer. De
theorie is: als een plaat minder
aanslaat, zappen mensen weg. Ik
denk dat een luiste
raar best blijft als
een dj plotseling
met passie een
plaat aankondigt."
Maat weet waar
over hij praat. Het
succes van de Soul
show, die hij sinds
1972 met tussenpo
zen 36 jaar maakte,
was immers geheel
gebaseerd op zijn
persoonlijke platen-
keuze. Het radiofe-
1972. foto ANP nomeen - in 2006
won hij er de Gou
den Harp mee, een jaar later ge
volgd door de prestigieuze Marco
ni Oeuvre Award - trok in de hoog
tijdagen van 1978 tot 1984 steevast
700.000 luisteraars. En dat met
2 uur soulmuziek waarvan, zo
schat hij, 95 procent totaal onbe
kend was voor de meeste luiste