media Dirty dancing Ferry Maat (63) stopt per 1 oktober bij Radio Veronica met Maat in de middag. De veruit oudste dj op de jongerenzender is na bijna veertig jaar radio nog lang niet toe aan 'bejaardenradio'. Hij begint gewoon weer opnieuw. „Met pensioen?! Kom op zeg!!" door Monique Brandt TERUGGESPOELD i media@wegener.nl 2 O 3 024-3650570 Zaterdag 25 september 2010 'Radiomaken is het leukst' Ferry Maat in 2010. foto GPD raars. Befaamde dj's als Tiësto, Junkie XL, Armin van Buuren en Ferry Corsten noemen het pro gramma als inspiratiebron. Het leven van de als klassiek pia nist geschoolde Ferry Maat was al tijd doortrokken van muziek. Hij was studiomuzikant en vanaf 1967 ook dj, op zondagmiddag in de bomvolle botenloods van jachtha ven Van Dijk in Loosdrecht. Daar na stapte hij over naar een Utrecht se nachtclub. Zijn doorbraak volgde toen hij in 1971 draaide in de Hilversumse dis cotheek waar radiopioniers als Ver onica's Rob Out, Willem van Koot- en en Jan van Veen graag doorzak ten. Van Kooten en Van Veen strik ten hem als dj voor de Nederland se tak van de piratenzender Radio Noordzee Internationaal, de grote concurrent van Veronica. Maat pre senteerde er De Radio Noordzee Su per Top 50, Herrie met Ferry en Zon- dagmiddagsoul bij Noordzee, later de Soulshow. Nadat hij, vanwege het verbod op commerciële radio, in 1974 het licht uit deed bij de piraat, begon hij direct bij de Tros. In 1988 werd Maat programmaleider bij Ra dio 10, maar hij keerde na twee jaar weer terug bij de Tros als hoofd Radio 2 en 3. Het weerzien was kortstondig: na twee jaar was hij er weer weg na ontslag op staande voet. Hij was toch teveel de vrije jongen van de radio. Maat begon zijn eigen bedrijf en bleef presenteren bij verschillende stations. „Radiomaken is nu een maal het leukste spelletje en ik ben er gewoon goed in. Mijn kick is het goed aan elkaar praten van platen en ze goed door jingles op elkaar laten aansluiten. Mijn pro gramma moet technisch perfect in elkaar zitten, zonder dat het op valt. Daar gaat tijd in zitten. Voor afgaand aan de uitzending ben ik drie kwartier tot een uur aan het monteren. Ik zit pas goed in mijn vel als ik een programma goed voorbereid. Nog elke dag denk ik: vandaag weer lekker stoeien met muziek. Omdat ik nu bij Veronica stop, zijn er mensen die denken dat ik met pensioen ga. Kom op zeg! Ik ben nog niet rijp voor be jaardenradio." Maat in de middag, alleen komende week nog op werkdagen bij Radio Veronica, van 13.00 tot 16.00 uur. m Reageren? redactie.media@wegener.nl waarbij ze keer na keer omkieperen en de vonken ervan af spatten. De scène waarin hij tijdens een repetitie met zijn hand langs haar zij streelt en zij haar lachen niet kan inhouden. En natuurlijk het spectacu laire slot, waarin het duo een zaal vol stijve vakantiegangers op zijn kop zet. En hoe zoet de soundtrack 'The time of my life' ook is, het blijft een geweldig nummer. Aanvankelijk verwachtte niemand dat de film een succes zou worden. Zelfs de ma kers niet. Wat zaten ze ernaast! Dansscho len merkten overduidelijk het Dirty-dan- cingeffect: ineens wilde iedereen 'smerig' leren dansen. Dat effect ging bij mijn vriendinnetje en mij snel over. Toen we drie jaar later op de middelbare school verplicht op dansles moesten, was de pret voorbij. Maar in plaats van Patrick Swayze had ik natuurlijk een puistige puber tegenover me. Dat danst toch wat minder lekker. Begrijp hem goed: met bijna veertig jaar ra diomaken op de teller, is Ferry Maat zeker niet zo'n ouwe lui die nog even zuur uit haalt omdat het vroeger allemaal beter was. Hij wil wel dat er op de radio wat verandert ten gunste van die vergeten groep van 5,7 mil joen luisteraars van boven de 50. Een groep die niet interessant zou zijn voor de commercie, maar waarvan een deel wel mooi tot drie keer modaal te besteden heeft. Tien jaar geleden hoopte de aimabele radioveteraan hen te be dienen met het uiteindelijk ge strande initiatief Easy FM. Toen hij onlangs door 'enkele hotshots uit de radiowereld' werd benaderd met plannen voor een nieuwe zen der voor die doelgroep, stemde hij meteen toe. Zijn besluit te stoppen met Maat in de Middag staat daar los van, zegt hij. Radio Veronica wil verjon gen en Maat zag zichzelf niet dag in dag uit platen van de afgelopen tien jaar aankondigen. Zeven jaar lang drie uur per dag seventies en eighties draaien, was genoeg. Eind 2008 stopte hij al met zijn legenda rische Soulshow op zaterdagavond. door Marlous Flier In de serie Teruggespoeld staat wekelijks de spot gericht op een filmklassieker die op veel mensen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. Ik zag 'Dirty dancing' in 1987 voor het eerst. Ik was 11 jaar. Iedereen had zijn mond vol over die film, die eigenlijk niet kon. Die zat vol met seks en vun zigheid. Alsof er een wereldschokkende pornofilm de filmtheaters binnenkwam! Van een collega hoorde ik dat veel leeftijd genoten van hem in die tijd niet naar de an derhalf uur durende Sodom en Gomorra- praktijken van Patrick Swayze en Jennifer Grey mochten gaan kijken. Ook de Evange lische Omroep meende de film blijkbaar uitgebreid te moeten bekritiseren. Van al die commotie herinner ik me bijzon der weinig. Dat ook bij mijn ouders thuis de twijfel even toesloeg toen ik aankondig de samen met een vriendinnetje naar 'Dir ty dancing' te willen, is mij compleet ont gaan. Mijn moeder vertelde me onlangs dat ons bioscoopbezoek wel degelijk overlegd is door beide moeders aan de schoolpoort. Uiteindelijk is de moeder van mijn vrien dinnetje de film gaan 'voorkijken'. Want de tere kinderziel mocht niet beschadigd wor den. Tja, toen bleken alle verhalen over die 'erotisch getinte 'dansfilm al snel schrome lijk overdreven. Hoewel we ons als 11-jarigen (met jazzbal- let als hobby) niet konden voorstellen dat we ook ooit zo zwoel zouden dansen met een jongen, genoten we anderhalf uur met volle teugen van de vele dansscènes. Na tuurlijk, ook het weinig diepgaande ver haal van een tienermeisje dat tijdens een zomervakantie verliefd wordt op de dansle- raar, sprak ons, bakvissen, enorm aan. Hoe Baby (Jennifer Grey) en johnny (Patrick Swayze) repeteren voor de show. ze tijdens de film van een onzekere houten Klaas in een zelfverzekerde danseres veran dert, maakte indruk. Bepaalde scènes kan ik nu, jaren later, nog altijd navertellen. Het oefenen van de lift van Johnny en Baby, Nu Maat in de Middag ook stopt, kan hij weer tijd steken in zijn jinglebedrijf Al sluit hij niet uit dat één of beide programma's ooit terugkeren als die nieuwe zender van de grond komt. „Er is veel geld nodig. En een FM-frequentie natuurlijk. Maar het is gewoon de hoogste tijd voor een zender met échte liefde voor de muziek." Heet hangijzer is wél die FM-frequen tie. Volgend jaar lo pen de radiovergun ningen af, die de commerciële sta tions in 2003 voor heel veel geld via veiling kochten. Er komt geen nieuwe veiling, de vergun ningen worden met zes jaar verlengd. Al leen de twee vrijge- Ferry Maat in komen frequenties van het failliete Arrow zouden on der de hamer komen. „Die fre quentieveiling was een monster. Het heeft de radiomarkt immens onder druk gezet. Het draait in de radiowereld alleen nog maar om geld. Het marktaandeel is heilig, ri sico wordt vermeden, elke plaat die wordt gedraaid, is getest. Alle creativiteit is eruit, radiomaken is een wetenschap geworden. Terwijl radio moet verrassen. Luisteraars moet je teasen, ze moeten zo nu en dan denken: wat hoor ik nou?! Dat gebeurt bijna niet meer. De theorie is: als een plaat minder aanslaat, zappen mensen weg. Ik denk dat een luiste raar best blijft als een dj plotseling met passie een plaat aankondigt." Maat weet waar over hij praat. Het succes van de Soul show, die hij sinds 1972 met tussenpo zen 36 jaar maakte, was immers geheel gebaseerd op zijn persoonlijke platen- keuze. Het radiofe- 1972. foto ANP nomeen - in 2006 won hij er de Gou den Harp mee, een jaar later ge volgd door de prestigieuze Marco ni Oeuvre Award - trok in de hoog tijdagen van 1978 tot 1984 steevast 700.000 luisteraars. En dat met 2 uur soulmuziek waarvan, zo schat hij, 95 procent totaal onbe kend was voor de meeste luiste

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 93