reizeni4 fD sr Kangoeroebiefstuk Dommer dan de wombat worden ze zelden nog geschapen 1 Dankzij de fiets naar Taiwan Taiwan is een land van uitersten. Van hypermoderne gebouwen in de hoofdstad Taipei tot wonderschone natuur in de nationale parken. Joost Brantjes liet de schoonheid van beide uitersten op zich inwerken. Zaterdag 25 september 2010 reizen@wegener.nl 024-3650360 r u ./.tve - llï. Sr-5».'. De gouden 'Ca je mee, fietsen door Taipei?' Duizenden fietseigenaren in de grote steden worden deze week verrast met blitse fietszadelhoezen waarop deze vraag wordt gesteld. Wie vervolgens naar de website www.nunaartaiwan.nl gaat, maakt kans op twee vliegtickets naar Taiwan met China Airlines. De actie is onderdeel van een grote landelijke campagne ter promotie van het eiland als toeristische bestemming. Tasmanië, een intrigerende bestemming. Ik weet niet precies waarom eigenlijk. Misschien vanwege de as sociatie met de stripfiguur Taz, de Tasmanian Devil. Of wellicht door het trotse gevoel dat de Groninger Abel Tasman het eiland ten zuiden van Australië ooit ontdekte. Het spreekt tot de verbeelding. Tasmanië, veel verder weg van Nederland kom je niet. Uiteraard is de werkelijkheid zoals altijd ontnuchterend. Het is namelijk gewoon een eiland. Klein Australië. Een ge bied waar ze zo mogelijk nóg onverstaanbaarder 'Engels' spreken dan ze op hun vaste land al doen. Het lijkt vanuit de lucht op de dunbevolkte delen van Canada of het noor den van Noorwegen. Omdat ik ruwe onherbergzaamheid vermoedde (of hoopte) heb ik me laten verleiden tot het huren van een SUV. Een nogal suffe, saaie, grote bak met vierwielaandrijving. We logeren in Launceston, de grootste plaats in het noor den. Van avontuur is hier geen sprake, ook niet van ontbe ringen. Al kost het de nodige moeite een café te vinden dat het predikaat 'gezellig' mag dragen. De meeste gelegenhe den zijn zuipketen. De clientèle is, man of vrouw, over het algemeen ladderzat. Het merendeel van de cafés gaat dan ook vroeg dicht. Om erger te voorkomen. Het is winter op het zuidelijk halfrond en dat is goed te merken. De ruiten van onze SUV zijn elke ochtend dichtge vroren. Krabben dus. Ik ben zeker geen wintermens, maar de heldere, knisperende lucht tintelt hier aangenaam in de longen. Diep inademen, veel zuurstof heerlijk. We gaan op pad naar een piepklein plaatsje. Het is op twee manieren te bereiken. Via de goed geasfalteerde route, of over een berg die in de weg staat. Het laatste zou sneller zijn en ook avontuurlijker. De keuze is niet moeilijk. De bergen en de bossen liggen er spectaculair bij. De zon schijnt laag over het land, de velden zijn bestrooid met een glinsterende, dikke laag rijp. Regelmatig is er uit zicht. Dan lopen in de verte grote kuddes schapen door de mistflarden boven de weilanden. Prachtig. Nadeel van de bevroren aanslag is wel dat ook de onverharde bergweg waarop we ons hebben bege ven nogal glad is. Vaak op onverwachte momenten, meestal in een gevaarlijke bocht. Wanneer we dié per het 'binnenland' in gaan, komt daar nog een complicerende factor bij. De wombat. Ik had er al wel eens van gehoord, maar nooit beseft dat ik iets dergelijks ooit in het echt zou kunnen tegenkomen. Wie de wombat ziet, vermoedt het al. Dit is niet de slimste in het dierenrijk. Als je hem in levende lijve tegenkomt, weet je het zeker. Dommer worden ze zelden nog gescha pen. Mijn eerste exemplaar, een monster van een kilo of 40, tuimelt uit het struikgewas de weg op. Een noodstop voor komt een dodelijke afloop. Maar omdat het nogal glad is, staan we wel meteen achterstevoren. De wombat verdwijnt zonder op of om te kijken in de bosjes aan de andere kant van de weg. Veel van zijn soortgenoten zijn minder geluk kig. Ik ontdek steeds meer grote, zwarte vlekken onder het wit uitgeslagen zandpad. Allemaal platgereden. Ik slalom verder, overstekende wombats ontwijkend. Wat is dat toch met die beesten? Even later meldt zich een nieuwe verrassing van de natuur. Een stuk of twintig kangoeroes. Ze sluiten onze SUV in en hoppen vrolijk mee. Of angstig, dat kan ik niet helemaal goed beoordelen. In elk geval kennen ze geen verkeersregels en het is lastig om er niet bovenop te knallen. Maar zelfs dat lukt wonderwel. Nu ik wat beter oplet, zie ik dat ook de kangoeroe als verkeersslachtoffer goed is vertegenwoordigd in de wegberm. Zonder dat er doden vallen, bereiken we ons dorpje. Mooi op tijd voor de lunch. Er stopt net een wit te pick-up voor de eetgelegenheid. Vrolijk blaffende hon den in de achterbak. Op een houten vlonder bovenop lig gen wat zwarte vodden. Het blijken vijftien dode kangoe roes. De jagers stappen net uit Een man en een vrouw, ge weren aan de schouders. Nee, de kangoeroes zijn niet om op te eten. Het is de verkeerde soort. Dit is meer voor de lol, om de honden een beetje bezig te houden. Bovendien vinden die het vlees wel lekker. Tja, doe je zelf net je best de plaatselijke wilde dieren te spa ren en dan krijg je dit. Maar het is nog niet afgelopen. In de lunchroom bekijken we het menu. Het is eenvoudig. Groen te, aardappels en... kangoeroebiefstuk! 'From the mainland', staat erachter. Het zit de kangoeroe niet mee. in met 508 me- foto baVSéJChang/EPA it is Azië", zegt I M Emma. „Als jul- lie niet wat Chi- M nezen aan de kant duwen, zullen jullie De Kool nóóit zien." De toon is gezet. Emma is de gids met mondkapje en microfoon, en De Kool zegt zij, is de Mona Lisa van het National Palace Museum in Taipei, de hoofdstad van de Re public of China, beter bekend als Taiwan. Honderden luidruchtige Chinezen van het vasteland zwer men rond de glazen vitrine waar De Kool staat opgesteld. Het blijkt een jade snijwerk van nog geen 20 centimeter uit de Ch'ing dynas tie (1644-1911), van een paksoi met twee insecten op de lichtgroene bladeren. Toen Taiwan zich in 1949 afscheid de van het vasteland van China, aarzelden ze niet de meest waarde volle kunstschatten uit Pekings Verboden Stad in kratten te laden en te verschepen. Op het eiland la gen ze vervolgens nog tot 1965 in depots, alvorens een speciaal ge bouwd museum de nieuwe huis vesting vormde. Sindsdien geldt het museum als een van de beste ter wereld voor wat betreft Aziati sche kunst. Het herbergt onder an dere keramiek, kalligrafie en mi nuscuul snijwerk in ivoor en wal noot. Met een loep zie je de fijnste details. Om een goede indruk te krijgen van Taipei doe je er goed aan Tai pei 101 té bezoeken. De één na hoogste wolkenkrabber ter wereld meet 508 meter (509,2 meter met antenne) en de lift naarboven is de snelste ter wereld: 1.000 meter per seconde, volgens de gids. Het uitzicht is fenomenaal. Je ziet hoe de Taiwanezen hun hoofdstad met 2,8 miljoen inwoners hebben gebouwd. Bepaald geen sinecure gezien het hoogteverschil gecombi neerd met de bevolkingsdichtheid. Sla ook het winkelcentrum in de toren niet over, dat de Amsterdam se Bijenkorf moeiteloos tot buurt- kruidenier reduceert. Op een half uur rijden van het centrum van de (w Tot het begin van dit jaar was de Tai ter het hoogste gebouw ter wereld.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 64