spectrum 6 was toch zo schattig Zaterdag 25 september 2010 I atrozenpakje Boekenlegger in Amerika, circa 1900. Ach, het matrozenpakje. Wat zie jij er schattig uit! Erger kon niet. Had je je onder luid protest in een hes met flapperende kraag en een te nette broek laten hijsen, gingen alle tantes je vertederd over je krullen aaien. Of in je wang knijpen. Dat mocht toen nog. Het matrozenpakje is na pakweg 1965 uitgestorven. Alleen Donald Duck en een verdwaald matrozenkoor houden stand. In een nog naar de drukpers ruikend boek schetst Ignaz Matthey de cultuurgeschiedenis van anderhalve eeuw matrozenpakje. door Jan van Damme Het komt maar terloops aan de orde. Rond 1920 was de Eerste Communie in het diepe Bra bantse en Limburgse zuiden een gebeurtenis die met room se pracht en praal gepaard ging. Jongens wer den voor die plechtigheid bijna allemaal in een matrozenpakje uitgedost. En waar kwa men die pakjes vandaan? Voor de regio Zuid-Limburg, schrijft Ignaz Matthey (1947) in zijn vandaag verschenen boek Het stond je zo schattig, werden die pakjes ingekocht bij de Zeeuwse Confectiefabriek op het Molen water in Middelburg (pag. 89). Dat is nou het aardige aan zo'n uitgave, waar in een toch redelijk oubollig cultuurverschijn sel tegen het licht wordt gehouden. Nooit ge weten dat in Middelburg nijvere naaisters jarenlang katholieke jongetjes van matro zenpakken hebben voorzien. Die he le Confectiefabriek is in de Zeeuw se geschiedschrijving nogal on derbelicht. Opgericht in 1917 als NV Zeeuwsche Confectiefabrieken, in 1968 in verband met een overname van de naam Veneco voorzien, in 1972 failliet verklaard. Die basisgegevens zijn nog betrekkelijk ge makkelijk te vinden. Ook dat de fabriek zich toelegde op de fabricage van kleding voor jongens tot 14 jaar. Maar verder is er betrek kelijk weinig bekend. De confectiefabriek staat prominent op een lijst met onderwer pen, die nog op enthousiaste onderzoekers wachten. Historicus Ignaz Matthey schetst in zijn boek de cultuurgeschiedenis van het matrozenpak je. Het is typisch zo'n onderwerp, waaraan je meestal gedachteloos voorbij gaat. 'Blij dat het uit de mode is geraakt', is de meest ge hoorde reactie van bijna iedereen, die in zijn jonge jaren het wit-blauwe uniformpje moest dragen. En dan realiseer je je niet, dat het matrozenpak wereldwijd populair was, en op die manier de eerste internationale kin dermode inluidde. Het begon allemaal kort voor 1800. Tot die Prentbriefkaart, eerste helft 20ste eeuw. tijd werden kinderen als nog niet volgroeide volwassenen beschouwd, en droegen ze op hun maat gesneden mannen- en vrouwen kleding. In een meer romantische benade ring mochten jongens en meisjes in een ei gen, van de volwassenen afgescheiden we reld opgroeien. Daar hoorde ook eigen kle ding bij. De matrozenbroek viel bij de zeden meesters van die tijd meteen in de smaak. Wijder dan de tot dan toe heersende dracht, daardoor minder warm in het kruis en dus minder snel de geslachtsdrift opwekkend. Dat vond men een voordeel. De Engelse kroonprins Albert Edward - later koning Edward VII - zorgde voor een verde re popularisering van het matrozenpakje, door zich in 1846 met een exemplaar te verto nen dat voorzien was van een brede bra niekraag. Zijn pak is bewaard gebleven, en werd afgelopen jaar nog getoond op de expo sitie Sailor Ahoy in Rotterdam. Eind 19e eeuw werden vooral in Engeland, de Vere nigde Staten en Duitsland grootscheepse ma- rinebouwoperaties opgezet. De groeiende po pulariteit van het matrozenpakje sloot aan bij die maritieme aspiraties. Voor zowel jon gens als meisjes. Fotografe Eva Besnyö (1910-2003), die kort voor en na de Tweede wereldoorlog volop in Zeeland actief was, vertelde over haar jeugd in Boedapest dat zij en haar zusjes altijd in matrozenkleding lie pen: door de week een blauwe matrozenjurk met witte kraag, 's zondags een witte matro zenjurk met blauwe kraag (pag. 25). Wat Nederland betreft liggen de topjaren van het matrozenpak tussen 1915 en 1929. Aanvankelijk was het dagelijkse kleding voor veel kinderen op de lagere school, maar na verloop van tijd werd het pakje toch vooral een tenue voor de zondag en speciale feestda gen. Je kon je er als net burgergezin ook mee onderscheiden. Kinderen met pijpenkrullen in een matrozenpakje, vooral moeders en on gehuwde tantes konden er in die tijd hele maal vertederd door raken. Dat ondervond ook Annie M.G. Schmidt (1911-1995), die in Kapelle werd geboren. Ze werd in elk geval met een matrozenkraag naar een school gestuurd, waar de kinderen overwegend in Bevelandse dracht liepen. Toen ze al hoogbejaard was. zat ze nog met verve te mopperen op het matrozenpakje. En in haar boekje met jeugdherinneringen Wat ik nog weet schreef ze: 'Uitgelachen wor den was overigens mijn lot op school. Mijn matrozenkraagje, mijn leren laarsjes, mijn verkeerde uitspraak van het Zeeuws met een brouwende rrr, dat alles was dus anders en dus gek en dus lachwekkend' (pag. 92). Tijdens de weinig idyllische crisis- en oor logsjaren verloor het matrozenpak terrein. In de jaren vijftig was er nog even sprake van een bescheiden comeback. Maar rond 1965

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 54