3 spectrum levert geld op Het Zeeuws cultuurd e ba Zaterdag 25 september 2010 Donderdag 30 september Locatie: Historische Kerk Souburg Oranjeplein 2, Oost-Souburg Aanvang :15.30 uur i Aanmelden via: www.scoopzld.nl/agenda Wil Munsters Hoewel de concrete gevolgen nog ongewis zijn, is het duidelijk dat de bezuinigingsgolf kunst en cultuur hard zal treffen. De sector zelf, ook in Zeeland, vreest een kaalslag. Hoe belangrijk is cultuur voor de samenleving en wat de economische waarde ervan voor Zeeland? door Rolf Bosboom en Marcel Modde Aan cultuur geen gebrek in Zeeland, er vaart lector Wil Munsters van de Hoge school Zuyd in Maastricht. „Maar het cultuuraanbod op zich, is geen toeris tisch product. Dat wordt het pas wan neer het toegankelijk is voor publiek en er ook pro motie voor wordt gemaakt." De waarde van cultuurtoerisme laat zich evenwel las tig in geld uitdrukken. Zijn de meeste kosten van een expositie of evenement redelijk eenvoudig in beeld te brengen, wie precies wat verdient aan een culturele uiting is veel diverser. Munsters gaat uit van een cirkel-dynamiek. Hij plaatst de culturele at tractie in het hart. In de schil daar omheen staan voorzieningen als hotels, bungalowparken, cam pings, restaurants, cafés en winkels, maar ook VW's en reisbureaus. En betreft het een werkelijk grote ma nifestatie, dan pikken ook het openbaar vervoer, taxi's en parkeerterreinen een aardig graantje mee. Kortom, bij een optimale samenwerking wordt er aan cultuur aardig verdiend, aldus Munsters. „Het kost geld, maar uiteindelijk brengt het meer op." Daarom moeten overheden ook oppassen met al te rigoureuze bezuinigingen op dit vlak, zegt de lec tor Toerisme en Cultuur. „Met de aantrekkingskracht van zon, zee en strand is niks mis, maar culturele acti viteiten zorgen voor een onderscheidend vermogen. Het geeft een gebied een karakteristieke identiteit, die je kunt uitspelen op landelijk of regionaal niveau, in Zeeland zelfs van eiland tot eiland." Volgens Mun sters draagt cultuurtoerisme ook bij aan 'het bevorde ren van de eigen identiteit van de lokale bevolking'. „Je merkt dat bewoners trots zijn op hun omgeving en die aanprijzen, omdat er zo veel specifieks te doen en te zien is." Hij bepleit bovendien optimaal gebruik van monumentale objecten. „Een leeg pand kost alleen maar geld. Wanneer je het opknapt en openstelt, levert het ook wat op. Bovendien kweek je zo draagvlak bij de burger voor subsidiëring." Munsters noemt legio voorbeelden waaruit blijkt dat cultuur relatief eenvoudig te gelde kan worden ge maakt. Karakteristieke buitenplaatsen als restaurants, een bed breakfast in een historische boerderij of monumentaal stadspand, hotels met een museale in richting of juist in een hele specifieke (bijvoorbeeld Mondriaan) stijl. De belangstelling voor de Open Mo numentendag bewijst bij uitstek dat met slimme ar rangementen een in meerdere opzichten mooi pro gramma valt aan te bieden. Combinaties met straat concerten op diverse locaties, zoals jaarlijks in Zierik- zee, trekken meer volk van buitenaf aan. „Al die mensen moeten ook eten en drinken en - als ze van heel ver komen - overnachten", valt Margot Tempel man van het Kenniscentrum Toerisme Zeeland Mun sters bij. „Dat effect zie je ook heel duidelijk met Sail Vlissingen, Concert at Sea en het Zeeland Nazomer festival met z'n unieke concept van locatietheater. Stuk voor stuk onderscheidende evenementen en dus zijn mensen bereid daarvoor te reizen." Bestedin gen van (dag)toeristen laten zich ook volgens Tem pelman lastig uitrekenen. „Het ligt er heel sterk aan hoe groot de aantrekkingskracht van een bepaald ge bied is. Een stad als Amsterdam bijvoorbeeld heeft een hele grote reikwijdte. Je komt voor de Van Gogh-tentoonstelling, maar je loopt ook nog even door de winkelstraten en pakt een terrasje. Dat zie je in Zeeland ook wel, maar ik denk dat het nog véél be ter kan en er nog véél meer valt uit te halen. Neem het Bellamypark in Vlissingen. Probeer rond die fan tastische plek nou eens samenhang te creëren en gun elkaar je gasten!" Tempelman noch Munsters beschouwt de Haagse be zuinigingen op de cultuurpot als een directe bedrei ging voor de sector. „Het zou kunnen dat het aantal evenementen even wat afneemt, omdat er momen teel ook minder sponsoring in de markt zit", zegt Tempelman. „En het aanbod van nieuwe exposities in musea zal wel wat verminderen. Maar door initia tieven in de omgeving meer te bundelen, kun je toch een breed pakket aanbieden dat attractief genoeg is voor een leuke dagbesteding." Munsters ziet de toe komst wat dat aangaat allerminst somber in. Neder land vergrijst en de gemiddeld beter opgeleide vijftig plussers zijn dol op korte vakanties. Ze hebben in tijd en geld meer te besteden dan de jonge generatie. „Dit zijn de mensen die naar culturele evenementen gaan en daar maar wat graag een paar dagen van ma ken. Van die groep moet je het hebben."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 51