zeeland 27 komen de cruiseschepen vanzelf AutoTeam.nl voel je v r i j VEERE zaterdag 25 september 2010 w leen al van die rederij. Dat is zeg maar een half miljoen euro. De re derij is serieus; de directeur is spe ciaal uit Amerika hierheen geko men voor een spyround in Zee land. Dat wist ik niet, maar ik sprak hem en hij wist alles over onze provincie te vertellen. Maar hij vroeg ook gelijk hoe het zit met de kade." Het lijkt wel alsof overheden niet door hebben wat je in huis haalt, betoogt Nelis. „Als je vier van die schepen per jaar hebt, zit je al aan een miljoen. Dat is een giganti sche impuls. Denk eens aan de vergrijzing. Zeeland raakt alles kwijt: Kamer van Koophandel, rechtbank, een ziekenhuis, noem maar op. De cruisemarkt levert werkgelegenheid op. Alleen al voor de transportsector: al die bus sen en taxi's. Daarbij neemt Hol land America Line zo verrekte veel studenten af van de Zeevaart school." En dan heeft Nelis het nog niet eens over de gevoelige snaar van Vlissingen: het jezelf op de kaart zetten. „De wereldkaart nog wel. Die passagiers komen overal van daan, uit alle uithoeken van de we reld. En die zijn straks allemaal hier geweest, in Vlissingen off all places." De directeur van Zeeland Cruise Port reist al een paar jaar langs cruisebeurzen. In Miami, waar hij elk jaar de grootste beurs ter we reld bezoekt, stond hij twee jaar geleden met een stand. Iets wat niet altijd valt te bekostigen. „Maar het werkt wel. )e kunt men sen dan op je gemak laten zien wat je te bieden hebt. Ik begin al tijd met de kaart van Europa. Dan de kaart van Nederland. 'Ah, Hol land, the capital of Amsterdam', zeggen die Amerikanen dan. Dan laat ik zien waar Zeeland ligt en leg ik uit dat daar alles te vinden valt. Zowel historie als highlights. En dat is precies wat ze willen." Zeeland Cruise Port sleept de ene rederij na de andere binnen voor Vlissingen. De Duitse reder Phoe nix was vorig jaar zo tevreden dat ze nog twee schepen terug laat ko men. Verder heeft Royal Carib bean zich gemeld: die laat in 2012 haar Azamara Journey afmeren. Dat gebeurt allemaal in de papier- terminal van Verbrugge in Vlissin- gen-Oost, waar ook de Amadea af meerde. Daarvoor past echter Yachts of Seabourn. De rederij uit het zeer luxe segment ('aan boord zitten zeshonderd passagiers, van het kaliber dat privé taxibusjes huurt') heeft uit zichzelf contact gezocht en zelfs al een intentiever klaring naar de gemeente Vlissin gen gestuurd. Ze wil komen, maar wel vlakbij het hart van de stad. „En anders niet", zegt Nelis. „Aan mij heeft het dan niet gelegen. Maar als ze wel komt, dan komen er meer. Zo werkt dat ook met die kade. Het is het verhaal van de kip en het ei: als die kade er een maal ligt, dan komen de cruise schepen vanzelf. Geloof mij, het is niet normaal dat je als beginnend cruiseport al zo veel rederijen weet te strikken. Ik loop lang ge noeg mee in de havens om dat te weten. Zeeland heeft die potentie gewoon. Maar ik kan het niet al leen." MEEST CELEZEN 1. Controle in Vlissingen 2. Cruiseschip bracht tonnen binnen 3. Johan Cruijff opent Cruyff Court STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl Zet uw foto in het album www.pzc.nl/foto foto Lex de Meester ■BSMHili Onderdeel van de Automotions Groep ECHTE MAKELAAR Vraagprijs: 179.000,- k.k Valeriusstraat 15 Twee-onder-één kap woning met garage en flinke tuin

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 29