zeeland 27
komen de cruiseschepen vanzelf
AutoTeam.nl
voel je v r i j
VEERE
zaterdag 25 september 2010
w
leen al van die rederij. Dat is zeg
maar een half miljoen euro. De re
derij is serieus; de directeur is spe
ciaal uit Amerika hierheen geko
men voor een spyround in Zee
land. Dat wist ik niet, maar ik
sprak hem en hij wist alles over
onze provincie te vertellen. Maar
hij vroeg ook gelijk hoe het zit
met de kade."
Het lijkt wel alsof overheden niet
door hebben wat je in huis haalt,
betoogt Nelis. „Als je vier van die
schepen per jaar hebt, zit je al aan
een miljoen. Dat is een giganti
sche impuls. Denk eens aan de
vergrijzing. Zeeland raakt alles
kwijt: Kamer van Koophandel,
rechtbank, een ziekenhuis, noem
maar op. De cruisemarkt levert
werkgelegenheid op. Alleen al
voor de transportsector: al die bus
sen en taxi's. Daarbij neemt Hol
land America Line zo verrekte
veel studenten af van de Zeevaart
school."
En dan heeft Nelis het nog niet
eens over de gevoelige snaar van
Vlissingen: het jezelf op de kaart
zetten. „De wereldkaart nog wel.
Die passagiers komen overal van
daan, uit alle uithoeken van de we
reld. En die zijn straks allemaal
hier geweest, in Vlissingen off all
places."
De directeur van Zeeland Cruise
Port reist al een paar jaar langs
cruisebeurzen. In Miami, waar hij
elk jaar de grootste beurs ter we
reld bezoekt, stond hij twee jaar
geleden met een stand. Iets wat
niet altijd valt te bekostigen.
„Maar het werkt wel. )e kunt men
sen dan op je gemak laten zien
wat je te bieden hebt. Ik begin al
tijd met de kaart van Europa. Dan
de kaart van Nederland. 'Ah, Hol
land, the capital of Amsterdam',
zeggen die Amerikanen dan. Dan
laat ik zien waar Zeeland ligt en
leg ik uit dat daar alles te vinden
valt. Zowel historie als highlights.
En dat is precies wat ze willen."
Zeeland Cruise Port sleept de ene
rederij na de andere binnen voor
Vlissingen. De Duitse reder Phoe
nix was vorig jaar zo tevreden dat
ze nog twee schepen terug laat ko
men. Verder heeft Royal Carib
bean zich gemeld: die laat in 2012
haar Azamara Journey afmeren.
Dat gebeurt allemaal in de papier-
terminal van Verbrugge in Vlissin-
gen-Oost, waar ook de Amadea af
meerde. Daarvoor past echter
Yachts of Seabourn. De rederij uit
het zeer luxe segment ('aan boord
zitten zeshonderd passagiers, van
het kaliber dat privé taxibusjes
huurt') heeft uit zichzelf contact
gezocht en zelfs al een intentiever
klaring naar de gemeente Vlissin
gen gestuurd. Ze wil komen, maar
wel vlakbij het hart van de stad.
„En anders niet", zegt Nelis. „Aan
mij heeft het dan niet gelegen.
Maar als ze wel komt, dan komen
er meer. Zo werkt dat ook met die
kade. Het is het verhaal van de
kip en het ei: als die kade er een
maal ligt, dan komen de cruise
schepen vanzelf. Geloof mij, het is
niet normaal dat je als beginnend
cruiseport al zo veel rederijen
weet te strikken. Ik loop lang ge
noeg mee in de havens om dat te
weten. Zeeland heeft die potentie
gewoon. Maar ik kan het niet al
leen."
MEEST CELEZEN
1. Controle in Vlissingen
2. Cruiseschip bracht tonnen binnen
3. Johan Cruijff opent Cruyff Court
STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl
Zet uw foto in het album
www.pzc.nl/foto
foto Lex de Meester
■BSMHili
Onderdeel van de Automotions Groep
ECHTE MAKELAAR
Vraagprijs: 179.000,- k.k
Valeriusstraat 15
Twee-onder-één kap
woning met garage en
flinke tuin