TNT wordt verbouwd Oneerlijke concurrentie? vandaag uitgelicht T l Beroemde bestellers zaterdag 25 sePtember 2010 'De medewerkers (in vallers)..die beloofd had den deze post weg te brengen zijn niet op ko men dagen. 'Postbezorger had een sms gestuurd naar teamcoach dat zij fiiet kon lopen maar die was op vakantie'. 'Gedeelte van loop 2141X niet bezorgd vanwege weersomstan digheden. Medewerker is 3x gevallen en daar na gestopt.' 'Er zijn nabrengzakken op het nabrengadres ge zet en bij aankomst wa ren deze verdwenen. Op dit moment zijn ze met 2 personen zoekende.' 'Voor de tweede achter- éénvolgende dag komt de vrachtwagen die om 5.30 in de Meern moet zijn om 6.15 aanzetten' Van darter tot fictieve karakters, postbodes zijn oververtegenwoordigd onder 1 z de beroemdheden. Raymond van Barneveld en Pietje Puk zijn er maar een paar van. Voor meer beroemde bestellers, zie: Uitgelicht op onze website Om de terugloop van het postvolume op te vangen en om beter te kunnen concurreren met Sandd en SelektMail wil TNT Post de jaarlijkse kosten met 395 miljoen euro verla gen. Daarvoor gaat het bedrijf de komende jaren op de schop, geen steen blijft op de an dere staan. De 174 vestigingen in het land, waar medewerkers de post sorteren op straat en huisnummer en de bezorgtassen klaarmaken, gaan dicht. Het eerste VBG-kan- toor (voorbereidingsgebied) zou in 2011 slui ten, het laatste eind 2013. Het hele sorteerproces en de postvoorberei- ding wordt gecentraliseerd in zes sorteercen- tra. Vandaar uit gaat de bezorgklare post naar duizenden depots, bijvoorbeeld een ga ragebox, waar de postbezorgers hun lading oppikken. TNT schrapt 11.000 arbeidsplaat sen, deels wordt dit opgevangen door na tuurlijk verloop en begeleiding naar ander werk. Het bedrijf rekent er op toch 4.500 mensen gedwongen ontslag te geven. Elke postbode met een contract van meer dan 25 uur per week moet vertrekken. TNT Post schakelt helemaal over op goedkopere parttime postbezorgers, die gemiddeld zo'n twaalf uur per week straten lopen. Zo'n 10.000 postbodes oude stijl zijn al weg. Om de bezorging efficiënter te maken gaat TNT over op drie piekdagen en drie dalda- gen. Bedrijven worden met korting verleid om hun post te laten bezorgen op dinsdag, donderdag en zaterdag. Op de andere dagen kan TNT dan met een minimumbezetting toe. Als klap op de vuurpijl worden de postacti viteiten afgesplitst van het TNT-concern. Het bedrijf is druk bezig om de divisie post en de divisie Express (snelle pakketleverin gen) te ontvlechten, zodat ze per 1 januari los van elkaar staan. Express heeft een goed pakjesnetwerk over de'hele wereld en is sterk in opkomende markten. Sandd en SelektMail bezorgen maar twee keer per week, TNT moet dat zes keer doen. Dat is toch oneerlijke concurrentie, valt vaak te beluisteren. Post is post, maar deze vergelijking gaat mank. TNT heeft namelijk een speciale opdracht gekregen van de over heid - de zogenoemde universele dienst - en vangt daarvoor de opbrengsten van de post zegel. Via die universele dienst regelt de overheid dat bij alle woningen, ook op het platteland, zes keer per week post wordt be zorgd. Ook dient iedereen op loopafstand een brie-^ venbus te hebben en moet er bijvoorbeeld een postbalie in de buurt zijn. Die eisen aan de universele dienst worden vastgesteld door de Tweede Kamer. TNT kan dus niet op eigen houtje besluiten op maandag maar niet meer te bezorgen. Toe zichthouder Opta bepaalt de hoogte van de postzegelprijs. Voor partijpost van bedrijven hanteert TNT heel andere tarieven, net-zo als Sandd en SelektMail dat doen. Deze zake-; lijke post vormt inmiddels 92 procent van deze poststukken, particulieren versturen slechts 8 procent. Directeur Harry Koorstra van TNT zei in juni nog dat de postzegel duurder moet worden. Per 1 januari gaat het tarief omhoog van 44 naar 46 cent. aag geen tij d BMnEMMHSHRBMHHgBMMMMMI

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 13