12 I tilt 'Postbode overvallen in wijk 'Nieuwe postbezorger dacht 6542 code wijk Klaver Va- - dat zijn post alleen bij Quick ren. Fiets gestolen post' Fit stond. Gesprek volgt'. Gelekte stukken in bezit van deze krant geven een blik op wat er zoal fout gaat bij TNT Post. Ondertus sen groeit de onrust bij het postbedrijf. „Wie be weert dat het om incidenten gaat, verdraait de wer kelijkheid." 'Maandag 29 december 2 bak ken kerstpost blijven staan door onderbezetting. 'Postbode komt met opdagen, is niet thuis te bereiken! zaterdag 25 september 2010 heeft vanc door Arjen de Boer en Jan Trommelen k doe dit anoniem omdat ik an- W I ders op staande voet ontslagen word.' Hij maakt zich grote zor gen. En kwaad, want er gaat vol gens hem meer mis bij de post- ■JL bezorging dan de directie van TNT wil doen geloven. 'Ze hebben een echt probleem met de bezorging, omdat mede werkers massaal weglopen en postbezorgers niet binnen het bedrijf gehouden kunnen worden', schrijft de anonieme postbode in een briefje aan deze krant. In de envelop zat ook een usb-stick met in terne bedrijfsinformatie. Uit onvrede dook hij in de computersystemen van TNT post om fouten in de postbezorging openbaar te maken. De informatie laat minutieus zien hoeveel postwijken er de eerste drie kwarta len van 2009 (3.465) en het eerste halfjaar van dit jaar (1.211) zeker niet op tijd werden bezorgd. De meldingen geven een inkijkje in de dagelijkse beslommeringen, in de Randstad gaat het meeste mis. 'Op dinsdag en woensdag zijn twee wijken niet bezorgd. 8301 8310. De postbezorger in kwestie is nu met ontslag', meldt het Haagse postcentrum Badhuisstraat in augus tus 2009. 'Door onderbezetting en zieken zijn er zater dag 10 bestellopen blijven staan', schrijft een leidinggevende van het centrum Fahren- heitstraat in Den Haag. 'Loop 3101/3109/3115/2408. Door onderbe zetting en ziekte niet besteld', klinkt het uit Delft. 'Vandaag achtergekomen dat UZK (uitzendkracht, red.) haar wijk niet heeft be steld 32 E, deze wordt vandaag hersteld. UZK meteen bedankt ze had geen duidelij ke verklaring. Maandag wordt contact opge nomen met TT voor de zwarte lijst', meldt Hoofddorp. Veelgehoorde verklaringen voor de late be zorgingen zijn miscommunicatie, onderbe zetting en het niet komen opdagen van me dewerkers. Zo ook in Zeist juni dit jaar: 'Ge hele loop 3702 S, van Rhenenweg blijven staan dooronderbezetting!!!!!!!!!!!.' Een maand eerder in Noordwijk: 'Op dinsdag wegens onderbezetting niet weggebracht. Wel kranten en rouwbrieven.' Soms wordt door TNT direct actie onderno men. '6 wijken blijven staan alle mede werkers hebben ontslag gekregen', meldt de vestiging Amsterdam-Veemarkt in maart dit jaar. Soms hebben de postbodes tabak van extra werk, waardoor er post blijft liggen: 'helaas niemand was bereid om nog iets extra's te doen', meldt een ander centrum. De geluiden uit deze bloemlezing zijn be kend bij de vakbonden AbvaKabo FNV, BVPP en CNV. Volgens Paul Jekkers van de Bond voor Post Personeel (BVPP) is dit het topje van de ijsberg. Veel meldingen wor den niet genoteerd door leidinggevenden, hoort hij vanaf de werkvloer. „Deze cijfers zijn wat we weten", zegt Jekkers. Want ma nagers van de postsorteercentra worden af gerekend op niet-bestelde post, dus is het be ter om fouten niet te melden, aldus Jekkers. „Volgens de werknemers loopt de kwaliteit terug, in tegenstelling tot wat TNT zegt", al dus Peter Wiechmann van AbvaKabo FNV. TNT-woordvoerder Ernst Moeksis bevestigt het bestaan van de lijsten en spreekt van in cidenten. In de genoemde periode in 2009 werden 5,8 miljoen 'lopen' bezorgd, dit bete kent dat 0,06 procent niet op tijd is be zorgd, aldus TNT. Voor 2010 is dat 0,03 pro cent volgens het bedrijf De wettelijke norm is dat 95 procent van de brievenbuspost bin nen 24 uur wordt bezorgd. „De percentages bevestigen dat wij ruimschoots aan de wet telijke normen voldoen." De bonden horen echter dat post blijft staan omdat postbodes geen trek meer heb ben in overwerk, want er moet al zo vaak worden overgewerkt door de krappe beman ning. Andere oorzaken zijn de angst voor ontslag en het strak geregelde werkproces. Elk facet van het post sorteren en bezorgen is tot in de kleinste details doorgerekend. Werknemers worden er gek van, omdat er geen ruimte is voor eigen initiatief) aldus lekkers. Zo moet iemand die linkshandig sorteert dit ineens met zijn rechterhand gaan doen, omdat dit zo is vastgesteld. Ook is heel precies berekend hoe iemands werkdag eruitziet, tot op de minuut inclu sief pauzes en momenten om naar de wc te gaan. „Dat is dan twee keer per dag één mi nuut", zegt lekkers naar aanleiding van ont vangen klachten. „Dan is het heel vervelend als er iemand staat op te letten of je wel op tijd terug bent." Vakbondsman Wiechmann herkent de klachten. „Sommige leidinggevenden gaan wel normaal met het systeem om. Maar wie beweert dat het hier om incidenten gaat, verdraait de werkelijkheid." „Op de vestigingen waar deze nieuwe ma nier van werken geïntroduceerd is, herkennen we dat er medewerkers zijn die moeite hebben met de veranderingen", stelt Moeksis. Het bedrijf zegt de reacties 'uiter aard serieus' te nemen. „We weten uit erva ring dat deze nieuwe manier van werken uiteindelijk positiever wordt ervaren door onze medewerkers, maar dat kost wel enige tijd." De postbode

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 12