'Erg leuk en héél nostalgisch' auto 15 Volvo V60: niks verhuiswagen KLASSIEKER Guido Wal en zijn Citroen 2CV Charleston STATIONCAR 'Sportbreak' rijdt net zo lekker als de sedan door Lucas Boot Het moest een kleine, goedkope auto worden voor op het platteland. Met plek voor twee boe ren en vijftig kilo aardappelen of een vat wijn van vijftig liter. En zo comfortabel dat eieren in een mand op de achterbank niet moch ten breken wanneer ermee over omgeploegd land werd gereden. De auto die het allemaal kon: de Lelijke Eend van Citroën (2CV). Drie jaar na de Tweede Wereldoor log verscheen de 2CV op de markt, en pas in 1990 'waggelde' de laatste uit de fabriek. De teller stond op ruim 5 miljoen Eendjes. Een groot deel daarvan tuft inmid dels rond in het rijk der autoheme- len, maar gelukkig zijn er tal van liefhebbers te vinden die het Fran se cultautootje rijdende houden. Een van hen is Guido Wal uit Mid delburg. Hij is in het bezit van de ze Charleston-uitvoering uit 1987, herkenbaar aan de kleurstelling lichtgrijs met donkergrijs. Zijn Citroën is destijds gebouwd voor de Duitse markt. Hij verschilt der halve op wat punten met bijvoor beeld een Franse Eend. Zo zit er op het dashboard zit een schake laartje om een grootlichtsignaal te geven. De voorliefde voor de 2CV heeft Wal geërfd van zijn vader. „Bij ons thuis reden we altijd Lelijke Een den. Mijn vader was erg handig en hield ze goed bij. We zijn er zelfs met het hele gezin mee op vakan tie naar Spanje geweest. Als er iets mis was, kreeg mijn vader 'm met wat simpele gereedschappen weer aan de praat." Na zijn overlijden bleef er nog éen Eend achter op de parkeerplaats. „Die hebben we uit eindelijk weggedaan. Dat voelde heel naar. Ik bedacht me op dat moment dat het me toch wel erg leuk leek om er ooit nog eens een tje te kopen." En zo geschiedde. Met hulp van zijn schoonvader knapte de Mid delburger zijn Eendje op. „Toen ik 'm kocht was het best een roest bak. Nu ziet-ie er weer perfect uit. Deze zomer hebben we voor het eerst mee gereden. Kids op de ach terbank, dakje opgerold, zonnetje erbij. Geweldig leuk en ook heel nostalgisch. Precies zoals ik me had voorgesteld." Bent u ook in het bezit van een bijzondere auto? Oud of nieuw? Stuur dan een mail naar de re dactie van deze krant. vrijdag 24 september 2010 Wanneer Volvo, stationcar- merk bij uitstek, met een nieuwe sedan komt, de S60, weet iedereen dat de bijpas sende V60 niet lang op zich zal laten wachten. door Robbert Keegel Waar de S60 er, voor het Zweedse merk, ongekend sportief uitziet, heeft de V60 ook niéts van de voormalige vierkante verhuis wagens, maar mag eerder een titel als 'sportbreak' of zo dragen. In ie der geval rijdt hij net zo lekker vlot. De ombuiging van het imago van deze Zweden begon al voordat ze in 1999 door Ford werden aange schaft en zal zich ook wel voortzet ten nu ze, om puur financiële rede nen, weer zijn doorverkocht aan het Chinese Geely. Tot nu toe heb ben de Chinezen zich nog niet met de bedrijfsvoering bemoeid. Onder Ford is Volvo opgebloeid, maar is toch te klein om geheel zelfstandig te kunnen overleven. Precies is dat niet na te gaan, maar of ze nu de laatste jaren autonoom winstgevend waren moet worden betwijfeld. In ieder geval beschik ken ze nu weer over moderne tech niek, vooral wat motoren betreft. Ook met alternatieve aandrijvin gen, lijken ze de boot nèt niet te missen. Veiligheid is per traditie een van hun sterke aandachtspunten en wat dat betreft lopen ze ook nu in de voorste gelederen. De V60 zit er boordevol mee, met de adaptie ve cruise control als voorlopig hoogtepunt, met de functie bij een dreigende aanrijding (ook en vooral met een voetganger) de au to helemaal tot stilstand kan breng en. Deze zogeheten City Safety is nu standaard. Ondanks al die mogelijke elektroni sche engelbewaarders is de V60 toch echt een lekkere rijdersauto De V60 is een stationcar, maar heeft niets van de vierkante verhuiswagens die Volvo zo populair heeft gemaakt. foto's CPD geworden. Vooral wat onderstel techniek betreft hebben ze daar in Gothenborg erg veel van Ford op gestoken: de techniek is een eigen invulling van wat Ford met de Mondeo presteert. Veel beter is er momenteel dus niet beschikbaar. Hij rijdt dus werkelijk héél erg goed, waarbij geen en kele afbreuk is gedaan aan het comfort. Het ziet er van binnen prachtig uit, met een zinvoller invulling van de esthe tisch zo aardige vrijstaande mid denconsole, die in eerdere editie wel mooi, maar vooral onhandig was. Alles wat je eronder wegstop te vloog er bij de eerste de beste bocht weer uit - met de akelige mogelijkheid dat er dan iets onder je pedalen terechtkwam. Op zijn wielbasis van 2,78 m heb ben de inzittenden niet te klagen, ook niet wat hoofdruimte betreft onder het mooi aflopende dak. De bagageruimte meet nog altijd 430 1 met de 40/20/40 neerklapbare ach terbank in de zitstand en 12411 als die plat gaat. Beduidend minder dan de 1600 li ter van de V70. De V60 is er met benzinemotoren van 2,0 tot 3,0 liter en 203 tot 304 pk (en er komt een 1,6 aan) en die sel van 163 en 205 pk. De prijzen beginnen bij 35.995 euro, voor een diesel bij €40.495. Het dashboard is sober, maar slim. De middenconsole is handig. Guido Wal in zijn Eend: 'dakje opgerold, zonnetje erbij'. foto Ruben Oreel éH

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 49