Opel Meriva
auto 13
maakt bliksemstart
'Sportback' Audi A7 is van alles het beste
AUTOTEST Nieuweling heeft veel te bieden
Arnold van Rossum, Auto Team Vlissingen
SPORTBACK
Ruime coupé met techniek, uitstraling en gadgets
Het meest opmerkelijke aan de nieuwe Opel Meriva
zijn natuurlijk de achterportieren die 'verkeerd om'
open gaan. Maar de nieuweling heeft veel meer te bie
den.
door Robbert Keegel
De Opel Meriva is, met zijn
iets gegroeide wielbasis
van 2,64 m, nog meer een
concurrent geworden
voor niet alleen zijn eigen grote
broer Zafira (2,70 m) maar ook
voor andere populaire midi-MPV's
als Renault Scénic en de Ford
C-MAX.
Doordat de Meriva een hoogst mo
derne auto is, doet de werkelijke
binnenruimte veel minder onder
dan die van die concurrenten dan
je op grond van de wielbases zou
vermoeden.
Z'n bagageruimte meet namelijk
400/1496 liter en dat gaat ook aar
dig in de richten van de grote
boys. Met zijn unieke 'zelfmoord
deuren' echter is het laadruim van
opzij veel makkelijker te benade
ren.
Tegen de rijrichting openende por
tieren zijn echt niet nieuw, maar
ergens in de jaren vijftig door het
Europese opperbevel verboden.
Vrij logisch, want wanneer je deur
tijdens het rijden opengaat wordt
hij met die constructie door de rij-
wind extra open geblazen, terwijl
diezelfde wind en gangbaar schar
nierende deur dicht drukt.
Maar de gemaksvoordelen van een
tegendraadse deur bleven construc
teurs lokken en het is aan Rolls
Royce, BMW dus, te danken dat
die slimme constructie weer is toe
gestaan. Opel mag hun landgeno
ten uit München wel bedanken
voor de dure juridische strijd die
ze ervoor hebben geleverd. Het zit
er dik in dat nog veel meer mer
ken zulke deuren zullen toepas
sen, want ze zijn bijzonder gemak
kelijk.
In de eerste plaats kan een mens
zich makkelijker naar binnen bui
gen om bagage of kinderen en in
of uit te tillen. Ook het bevestigen
van een kinderzitje gaat veel een
voudiger. Tijdens de week dat de
Meriva bij ons was - en er dus niet
eens koters vervoerd hoefden te
worden - heb ik de deuren leren
waarderen, gewoon alleen al om
dat je tas of jas veel makkelijker
kunt pakken. Je hoeft niet meer
om de open deur heen te lopen en
dat is niet alleen gerieflijker, maar
ook veiliger, als we het over links
hebben.
Maar heb je wél kinderen, dan
kunnen die veel veiliger uitstap
pen, want je hebt ze meteen bij je
en ze worden afgeschermd door
de geopende deur. Allen als je
nauw geparkeerd staat en er moe
ten mensen voor en achter gelijk
instappen, dan moet er een kleine
stoelendans worden georgani
seerd. Eindsaldo: een aanwinst, ze
ker ook voor grotere auto's - en al
helemaal voor limousines. Paparaz
zi die glamourdames bij het uit
Het interieur met het dashboard van de nieuwe Meriva. foto's GPD
vrijdag 24 september 2010
„Met de FlexDoors heeft Opel een
wereldprimeur in dit segment. In- en
uitstappen is veel makkelijker. Deze
Meriva is 'n compleet andere auto dan z'n
voorganger met een bredere doelgroep.
Dat merken we dan ook in de showroom"
stappen tot in het kruis willen fo
tograferen krijgen het er moeilijk
mee.
Bij de persintroductie van de Meri
va hebben we wat omstanders bij
de fotosessie gevraagd wat zij er
van vonden en de reacties waren
hoogst positief, vooral van oude
ren. Het zal heus niet de enige re
den zijn, maar in de verkoop heeft
de Meriva een bliksemstart ge
maakt. In die nog geen twee maan
den dat-ie bij ons te koop is zijn er
al 2754 van verkocht, van bestseller
Scénic over héél 2010 tot en met
augustus 3823 en van qua maat be
ter vergelijkbare Peugeot 3008 over
dezelfde periode 2919 stuks.
Een schot in de roos dus, de nieu
we, terwijl de vorige Meriva ook al
een commercieel succes was. En
de nieuwe heeft méér handigheid
jes. Ten eerst natuurlijk het slim
me uitschuifbare fietsenrek, een
optie die juist mensen die zo'n
MPV voor vrijetijdsdoeleinden ko
pen erg zal bevallen. Ook de zeer
flexibele middenconsole is uiter
mate doordacht, Je kunt hem, in
drie etages, helemaal op je per
soonlijke wensen inrichten en er
gaat erg veel in.
Bovendien rijdt de Meriva uitmun
tend, in zijn soort wel als beste -
en dat stat los van de motorkeuze.
Die bestaat uit een 1,4-1 benzine
motor met 100,120, of 140 pk (de
laatste twee dankzij turbo) of
twee diesels, van 1,3 of 1,7 liter en
95,110 of 130 pk. Een automaat is
beschikbaar om het geheel nog
wat comfortabeler te maken.
Want ook op dat vlak is de Meri
va, naar wens met uitgekiende
stoelen die zijn goedgekeurd door
de Duitse bond van rugpatiënten,
helemaal in orde. Vanaf 17.995 eu
ro, diesel €20495.
CONCURRENTEN:
Citroën C4 Picasso, ook als
'Grand' (zelfde wielbasis, maar
7-zitter) leverbaar en zéér in trek.
Wielbasis 2,73 m' bagage 500-1734
1. Gewicht 1655 kg. Benzine 1,6 1,
120-150 pk' diesel 1,6-2,0 1,110-150
pk. Vanaf €23.690, diesel €27.890.
Plus: praktisch, styling, populair.
Min: afwerking.
Ford C-MAX, ook traditioneel
concurrent van Opel Zafira.
Nieuwe op komst (foto), ook als
Grand. Wielbasis 2,64 m' bagage
550-1620 1. Gewicht 1410 kg. Benzi
ne 1,6 tot 2,0 1,100-150 pk' diesel
1,6 1,109 pk. Huidig vanaf €24.386,
diesel €26.446. Plus: nieuw, nieu
we motoren, praktisch. Min: n.n.b.
Peugeot 3008, eerst midi-MPV
van Peugeot, verwant aan Picasso,
momenteel bestseller bij midi's.
Wielbasis 2,61 m' bagage 512-1.604
1. Gewicht 1474 kg. Benzine 1,6 1,
120-150 pk' diesel 1,6 tot 2,0 1,
110-150 pk. Vanaf €24.390, diesel
€29.110.
Plus: praktisch, ruim, stoer. Min:
design.
Na Mercedes en Porsche
heeft ook Audi ontdekt
dat er een lucratieve
markt is voor forse vier-
deurs coupé's. De nieuwe A7
Sportback past keurig tussen de
A6 en de A8.
De 'Sportback' is een ruime coupé
met vooral techniek van sedan A6
aan boord, met de uitstraling - en
de gadgets - van limousine A8, ge
vat in een bloedmooie carrosserie
die ook wel trekjes van een station
car vertoont. De A7 is een slanke,
maar toch stoere schoonheid, die
vooral gezien kan worden als een
ruimere en comfortabelere uitvoe
ring van de ook al zo aantrekkelij
ke A5. Uiterlijk vallen vooral de
lichtunits op, die naar wens nu ge
heel op led's kunnen berusten. Au
di heeft op dat gebied al veel ver
kennend werk gedaan, dus kan de
ze verlichting allerlei kunstjes, zo
als om de hoek schijnen en groot-
licht precies zover dimmen dat te
genliggers er geen last van hebben.
Van binnen is de Sportback meer
een A8 dan z'n kleinere broer, met
achterin twee aparte stoelen die
weliswaar niet verstelbaar zijn,
maar wel omklapbaar, waardoor
de bagageruimte van 535 liter kan
groeien tot een aanzienlijke 1390 1.
Een ideale reisauto dus, die zich
qua comfort best kan meten met
de zojuist vernieuwde Merce
des-Benz CLS en ook wel wat po
tentiële Porsche Panamera-klan-
ten kan verlokken. Het interieur is
prachtig, met een sublieme afwer
king en de fraaiste materialen. De
hoeveelheid zinvolle gadgets is
overweldigend. Alles van de A8
kan ook hier, inclusief touch-pad
waarmee je met een vinger cijfers
aan kunt tippen en letters schet
sen om entertainment en naviga
tie te bedienen. Nieuw voor een
Audi is het head-up display, dat
ook de geldende maximumsnel
heid op je voorruit tovert, niet ont
leend aan het lezen van borden,
maar aan het navigatiesysteem,
dat hier gecombineerd kan wor
den met beeld van Google Earth.
Mooi, maar het gaat toch om het
rijden en dat doet de A7 ook al zo
voortreffelijk, zeker wanneer er
quattro is gemonteerd. Er zijn al
leen V6-motoren met directie in
jectie: 2,8 en 3,0 1 benzine (204 en
300 pk), plus twee drieliter diesels
met 204 of 245 pk, allemaal auto
maten. Vanaf 64.800 euro.