Opel Meriva auto 13 maakt bliksemstart 'Sportback' Audi A7 is van alles het beste AUTOTEST Nieuweling heeft veel te bieden Arnold van Rossum, Auto Team Vlissingen SPORTBACK Ruime coupé met techniek, uitstraling en gadgets Het meest opmerkelijke aan de nieuwe Opel Meriva zijn natuurlijk de achterportieren die 'verkeerd om' open gaan. Maar de nieuweling heeft veel meer te bie den. door Robbert Keegel De Opel Meriva is, met zijn iets gegroeide wielbasis van 2,64 m, nog meer een concurrent geworden voor niet alleen zijn eigen grote broer Zafira (2,70 m) maar ook voor andere populaire midi-MPV's als Renault Scénic en de Ford C-MAX. Doordat de Meriva een hoogst mo derne auto is, doet de werkelijke binnenruimte veel minder onder dan die van die concurrenten dan je op grond van de wielbases zou vermoeden. Z'n bagageruimte meet namelijk 400/1496 liter en dat gaat ook aar dig in de richten van de grote boys. Met zijn unieke 'zelfmoord deuren' echter is het laadruim van opzij veel makkelijker te benade ren. Tegen de rijrichting openende por tieren zijn echt niet nieuw, maar ergens in de jaren vijftig door het Europese opperbevel verboden. Vrij logisch, want wanneer je deur tijdens het rijden opengaat wordt hij met die constructie door de rij- wind extra open geblazen, terwijl diezelfde wind en gangbaar schar nierende deur dicht drukt. Maar de gemaksvoordelen van een tegendraadse deur bleven construc teurs lokken en het is aan Rolls Royce, BMW dus, te danken dat die slimme constructie weer is toe gestaan. Opel mag hun landgeno ten uit München wel bedanken voor de dure juridische strijd die ze ervoor hebben geleverd. Het zit er dik in dat nog veel meer mer ken zulke deuren zullen toepas sen, want ze zijn bijzonder gemak kelijk. In de eerste plaats kan een mens zich makkelijker naar binnen bui gen om bagage of kinderen en in of uit te tillen. Ook het bevestigen van een kinderzitje gaat veel een voudiger. Tijdens de week dat de Meriva bij ons was - en er dus niet eens koters vervoerd hoefden te worden - heb ik de deuren leren waarderen, gewoon alleen al om dat je tas of jas veel makkelijker kunt pakken. Je hoeft niet meer om de open deur heen te lopen en dat is niet alleen gerieflijker, maar ook veiliger, als we het over links hebben. Maar heb je wél kinderen, dan kunnen die veel veiliger uitstap pen, want je hebt ze meteen bij je en ze worden afgeschermd door de geopende deur. Allen als je nauw geparkeerd staat en er moe ten mensen voor en achter gelijk instappen, dan moet er een kleine stoelendans worden georgani seerd. Eindsaldo: een aanwinst, ze ker ook voor grotere auto's - en al helemaal voor limousines. Paparaz zi die glamourdames bij het uit Het interieur met het dashboard van de nieuwe Meriva. foto's GPD vrijdag 24 september 2010 „Met de FlexDoors heeft Opel een wereldprimeur in dit segment. In- en uitstappen is veel makkelijker. Deze Meriva is 'n compleet andere auto dan z'n voorganger met een bredere doelgroep. Dat merken we dan ook in de showroom" stappen tot in het kruis willen fo tograferen krijgen het er moeilijk mee. Bij de persintroductie van de Meri va hebben we wat omstanders bij de fotosessie gevraagd wat zij er van vonden en de reacties waren hoogst positief, vooral van oude ren. Het zal heus niet de enige re den zijn, maar in de verkoop heeft de Meriva een bliksemstart ge maakt. In die nog geen twee maan den dat-ie bij ons te koop is zijn er al 2754 van verkocht, van bestseller Scénic over héél 2010 tot en met augustus 3823 en van qua maat be ter vergelijkbare Peugeot 3008 over dezelfde periode 2919 stuks. Een schot in de roos dus, de nieu we, terwijl de vorige Meriva ook al een commercieel succes was. En de nieuwe heeft méér handigheid jes. Ten eerst natuurlijk het slim me uitschuifbare fietsenrek, een optie die juist mensen die zo'n MPV voor vrijetijdsdoeleinden ko pen erg zal bevallen. Ook de zeer flexibele middenconsole is uiter mate doordacht, Je kunt hem, in drie etages, helemaal op je per soonlijke wensen inrichten en er gaat erg veel in. Bovendien rijdt de Meriva uitmun tend, in zijn soort wel als beste - en dat stat los van de motorkeuze. Die bestaat uit een 1,4-1 benzine motor met 100,120, of 140 pk (de laatste twee dankzij turbo) of twee diesels, van 1,3 of 1,7 liter en 95,110 of 130 pk. Een automaat is beschikbaar om het geheel nog wat comfortabeler te maken. Want ook op dat vlak is de Meri va, naar wens met uitgekiende stoelen die zijn goedgekeurd door de Duitse bond van rugpatiënten, helemaal in orde. Vanaf 17.995 eu ro, diesel €20495. CONCURRENTEN: Citroën C4 Picasso, ook als 'Grand' (zelfde wielbasis, maar 7-zitter) leverbaar en zéér in trek. Wielbasis 2,73 m' bagage 500-1734 1. Gewicht 1655 kg. Benzine 1,6 1, 120-150 pk' diesel 1,6-2,0 1,110-150 pk. Vanaf €23.690, diesel €27.890. Plus: praktisch, styling, populair. Min: afwerking. Ford C-MAX, ook traditioneel concurrent van Opel Zafira. Nieuwe op komst (foto), ook als Grand. Wielbasis 2,64 m' bagage 550-1620 1. Gewicht 1410 kg. Benzi ne 1,6 tot 2,0 1,100-150 pk' diesel 1,6 1,109 pk. Huidig vanaf €24.386, diesel €26.446. Plus: nieuw, nieu we motoren, praktisch. Min: n.n.b. Peugeot 3008, eerst midi-MPV van Peugeot, verwant aan Picasso, momenteel bestseller bij midi's. Wielbasis 2,61 m' bagage 512-1.604 1. Gewicht 1474 kg. Benzine 1,6 1, 120-150 pk' diesel 1,6 tot 2,0 1, 110-150 pk. Vanaf €24.390, diesel €29.110. Plus: praktisch, ruim, stoer. Min: design. Na Mercedes en Porsche heeft ook Audi ontdekt dat er een lucratieve markt is voor forse vier- deurs coupé's. De nieuwe A7 Sportback past keurig tussen de A6 en de A8. De 'Sportback' is een ruime coupé met vooral techniek van sedan A6 aan boord, met de uitstraling - en de gadgets - van limousine A8, ge vat in een bloedmooie carrosserie die ook wel trekjes van een station car vertoont. De A7 is een slanke, maar toch stoere schoonheid, die vooral gezien kan worden als een ruimere en comfortabelere uitvoe ring van de ook al zo aantrekkelij ke A5. Uiterlijk vallen vooral de lichtunits op, die naar wens nu ge heel op led's kunnen berusten. Au di heeft op dat gebied al veel ver kennend werk gedaan, dus kan de ze verlichting allerlei kunstjes, zo als om de hoek schijnen en groot- licht precies zover dimmen dat te genliggers er geen last van hebben. Van binnen is de Sportback meer een A8 dan z'n kleinere broer, met achterin twee aparte stoelen die weliswaar niet verstelbaar zijn, maar wel omklapbaar, waardoor de bagageruimte van 535 liter kan groeien tot een aanzienlijke 1390 1. Een ideale reisauto dus, die zich qua comfort best kan meten met de zojuist vernieuwde Merce des-Benz CLS en ook wel wat po tentiële Porsche Panamera-klan- ten kan verlokken. Het interieur is prachtig, met een sublieme afwer king en de fraaiste materialen. De hoeveelheid zinvolle gadgets is overweldigend. Alles van de A8 kan ook hier, inclusief touch-pad waarmee je met een vinger cijfers aan kunt tippen en letters schet sen om entertainment en naviga tie te bedienen. Nieuw voor een Audi is het head-up display, dat ook de geldende maximumsnel heid op je voorruit tovert, niet ont leend aan het lezen van borden, maar aan het navigatiesysteem, dat hier gecombineerd kan wor den met beeld van Google Earth. Mooi, maar het gaat toch om het rijden en dat doet de A7 ook al zo voortreffelijk, zeker wanneer er quattro is gemonteerd. Er zijn al leen V6-motoren met directie in jectie: 2,8 en 3,0 1 benzine (204 en 300 pk), plus twee drieliter diesels met 204 of 245 pk, allemaal auto maten. Vanaf 64.800 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 47