81 ufo
Waarom zou je eigenlijk
normaal willen zijn?
Atletische vamp vecht met
horden hongerige doden
J
1
filmrecensies
J
filmagenda
donderdag 23 september 2010
Pablo Pineda in Yo, también
door Bregtje Schudel
Heb je wel eens een vrien
dinnetje gehad? Een
vraag van de geblondeer
de Laura (Lola Due-as) aan haar
collega Daniel (Pablo Pineda),
een jongen met het syndroom
van Down. „En was ze ook zoals
jij?" „Hoe bedoel je", is zijn droge
antwoord, „afgestudeerd?" 'Waar
om zou je normaal willen zijn?',
kopt de poster van Yo, también,
het speelfilmdebuut van Alvaro
Pastor en Antonio Naharro. In
dit bitterzoete komediedrama zet
ten zij al onze vooroordelen over
mensen met het syndroom van
Down op zijn kop. Daniel is 35
jaar en - evenals de acteur die
hem speelt - de eerste persoon
met het Down-syndroom die in
Europa een studie heeft afge
rond. Dat het merendeel van de
mensen hem alsnog als een klein
kind behandelt, dat zijn veters
niet kan strikken, vat hij met een
aanstekelijke bij de handheid op.
„Heb je wel eens aan prostitutie
gedacht?", wil Laura weer weten.
„Denk je dat ze mij voor seks wil
len betalen?" vraagt hij, met een
twinkeling in de ogen. Daniel
valt direct voor de verfrissend di
recte Laura, maar zijn moeder
maakt zich zorgen. Zo'n romance
met een 'normale' meid heeft
toch geen toekomst? Yo, también
(Ik ook) was afgelopen februari
de onverwachte, maar terechte
publiekswinnaar op het Rotter
dam Filmfestival. Pastor en Na
harro benaderen een mogelijk
problematisch en gevoelig onder
werp met humor en tact. Veel
hangt daarbij natuurlijk af van de
hoofdrolspeler, en Pablo Pineda
maakt een flitsend debuut als
Daniel. Toch is het tegenspeelster
Lola Due-as die de show steelt
en voor haar rol een Goya (Spaan
se Oscar) in de wacht sleepte.
'Waarom zou je normaal willen
zijn?', vraagt de filmposter. Maar
de vraag die na de film blijft han
gen is: 'Wat is nu eigenlijk nor
maal?'
Yo, también
Regie: Alvaro Pastor, Antonio
Naharro. Met: Lola Due-as en Pablo
Pineda
Te zien in Goes, vanaf vrijdag 1 okt.
ook in Middelburg
door Bart van der Put
Toen Avatar begin dit jaar
kasrecords verpulverde,
waren de makers van Resi
dent evil: afterlife er als de kippen
bij. Het vierde deel van de horror
filmserie werd opgenomen met
het 3D-camerasysteem dat Vince
Pace en James Cameron voor Ava
tar ontwikkelden, en dat gaf de
producenten een vrijbrief om de
naam van Cameron prominent
in de reclamecampagne op te voe
ren. Je moet toch wat, als je meer
van hetzelfde wilt verkopen, ter
wijl de koek al op is.
Milla Jovovich en Shawn Roberts
Als 3D-ervaring overtreft Afterlife
recente 2D-conversies als Piranha
3D en The last airbender 3D. Maar
inhoudelijk is het de minst ver
makelijke aflevering uit de reeks
gameverfilmingen, waarin atleti
sche vamp Milla Jovovich het op
neemt tegen horden hongerige
doden. Deel vier opent in het be-
drijfshoofdkwartier in Tokio,
waar Jovovich en haar klonen
fraai huishouden. Na de enerve
rende opening haalt Anderson
weinig rendement uit een ver
woest Los Angeles. Hij eindigt
zijn film met een aanzet naar een
veldslag die pas in de volgende af
levering te zien zal zijn. Daar zit
je dan met je 3D- bril: komt de
boel eindelijk op stoom, mag je
twee jaar wachten op de afloop.
Resident evil: afterlife 3D
Regie Paul W.S. Anderson. Met Milla
Jovovich, Shawn Roberts, Ali Larter,
Wentworth Miller
Te zien in Vlissingen
door Bart van der Put
De filmgeschiedenis
leert ons dat een cha
rismatische schurk
met een complete
film aan de haal kan gaan. Toch
waren Michael Douglas en Oli
ver Stone hoogst verbaasd, toen
ze na hun samenwerking in
Wall Street (1987) regelmatig van
beurshandelaren te horen kre
gen dat de meedogenloze specu
lant Gordon Gekko hen tot voor
beeld diende.
De film waarschuwde voor on
ethische handelspraktijken, maar
de daverende speech waarin Doug
las onder het motto 'Greed is
good' een lofzang op inhaligheid
bracht, overvleugelde in sommige
kringen de boodschap. Douglas
kreeg er een Oscar voor, en Stone
kon in de afgelopen twee jaar con
stateren dat hij een profetische
film had gemaakt.
De recente crisis maakt dat Wall
Street: money never sleeps niet zo
maar een vervolg op een oud suc
cesnummer is. Stone heeft genoeg
donderpreken op zijn naam staan
om de misstanden in de financiële
sector opnieuw met gepaste woe
de te kunnen fileren, maar het ver
volg is geen afrekening met de
windhandelaren die de huidige cri
sis veroorzaakten.
Met twee nieuwe scenarioschrij
vers kiest Stone primair voor een
familiedrama, waarin een door ge
vangenschap gelouterde Gekko toe
nadering tot zijn dochter zoekt.
De schurk krijgt een fraaie rentree,
met een hilarisch ontslag uit de ba
jes en een amusante speech voor
studenten, waarin hij afstand
neemt van zijn oude praktijken en
speculatie als kanker in de handels
sector omschrijft. In Wall Street za
gen we Gekko door de ogen van
zijn gecorrumpeerde pupil Charlie
Sheen, in het vervolg zien we hem
met de blik van de idealistische
beurshandelaar Shia LaBeouf, die
een relatie met zijn dochter heeft.
Omdat de jongen in hoge finan
ciële kringen werkt biedt de film
een inkijkje in de recente crisis,
maar de escalerende richtingen
strijd tussen concurrerende ban
ken en handelsfirma's blijft steken
in vluchtige schetsen, die door
vakjargon en cijferbrij lastig te dui
den zijn.
Als het familiedrama een meesle
pend karakter had was het pro
bleem mogelijk overkomelijk ge
weest, maar tussen Douglas,
LaBeouf en actrice Carrey Mulli
gan springen geen vonken over.
Wall Street: money never sleeps is
een meanderende film, waarin bij
rolspelers de sterren regelmatig in
de schaduw stellen en de achter
gronden interessanter' ogen dan de
dramatische kern. Er had meer in
gezeten, maar de Stone van nu
maakt een zelfvoldane indruk. Hij
kan niet concurreren met de bra
nieschopper die de wereld 23 jaar
geleden waarschuwde, en zijn ge
lijk onlangs bewezen zag.
VLISSINGEN
CINECITY
The American: do t/m ma 14.00 en
19.30 uur, zo ook 11.00 uur, di 14.00
uur; Dinner For Schmucks: do, vr, 13.45
en 19.00 uur, za, zo 19.00 uur, ma, di
13.45 en 19.00 uur, wo 19.00 uur; Going
the Distance: do t/m wo 13.45 en
19.15, zo ook 11.00 uur; Grown Ups:
do, vr 13.45, 16.15, 19.00 en 22.00 uur,
za 16.15, 19.00 en 22.00 uur, zo 11.00,
16.15, 19.00 en 22.00 uur, ma, di 13.45,
16.15,19.00 en 22.00 uur, wo 16.15,
19.00 en 22.00 uur; Inception: do t/m
wo 16.00 en 21.30 uur; Legend of the
Guardians (3D): wo 19.30 uur; Legende
van Ga'Hoole (3D, NL): wo 14.00 uur;
Machette: do, vr 22.00 uur, za, zo 16.15
en 22.00 uur, ma, di 22.00 uur, wo 16.15
en 22.00 uur; Marmaduke: do, vr 16.30
uur, za 14.00 en 16.30 uur, zo 11.00,
14.00 en 16.30 uur, ma, di 16.30 uur, wo
14.00 en 16.30 uur; Piranha (3D): do, vr,
za, zo, di, wo 22.00 uur; Resident Evil
(3D): do t/m wo 16.30 en 22.00 uur;
Sneak: ma 22.00 uur; Salt: do t/m wo
Piranha
13.45 en 19.15 uur; Sammy's Avontu
ren (3D): za 14.00 uur, zo 11.00 en
14.00 uur, wo 14.00 uur; Shrek 4 (3D,
NL): za, zo, wo 16.15 uur; Step Up (3D):
do, vr, ma, di 14.00 uur; Sterke Verha
len: do, vr, za 13.45 uur, zo 14.00 uur,
ma 13.45 uur, wo 13.45 uur; The Expen
dables: do t/m wo 21.45 uur; The Last
Airbender (3D): do, vr 16.30 en 19.00
uur, za, zo 19.00 uur, ma, di 16.30 en
19.00 uur, wo 19.00 uur;Tirza: di 13.45
en 19.30 uur; Toy Story: do, vr 16.15
uur, za, 13.45, zo 11.00 en 13.45 uur,
ma, di 16.15 uur, wo 13.45 uur; Wall
Street: Money Never Sleeps: do t/m wo
16.00,19.00 en 21.30. uur, zo ook 11 u.
GOES
MERRAL
The Expendables: do t/m wo 19.00 en
21.30 uur; Salt: do t/m wo 19.00 en
21.15 uur; Step up 3: do, vr, ma, di
21.30 uur, za, zo wo 13.45, 16.15 en
21.30 uur; The karate kid: do t/m wo
18.45 uur; Wall Street: Money never
sleeps: do, vr, ma, di 18.45 en 21.30 uur,
za, zo wo 15.00,18.45 en 21.30 uur;
Cats and dogs: za, zo 13.45 en 16.15
uur, wo 16.15 u; Legende van Ga'Hoole:
wo 13.30 en 16.15 uur; Shrek: za, zo 14
u, wo 13.45 u; Toy Story 3: za, zo 16 u.
't BEEST
Yo También: do, vr 20.30 uur, vr 13.30
uur; Le concert: di en wo 20.30 uur;
MIDDELBURG
SCHUTTERSHOF
The Ghost writer: do 21.00 uur, za
iMMh
•M'
Beeld uit de nieuwe Wall Street-film van Oliver Stone