81 ufo Waarom zou je eigenlijk normaal willen zijn? Atletische vamp vecht met horden hongerige doden J 1 filmrecensies J filmagenda donderdag 23 september 2010 Pablo Pineda in Yo, también door Bregtje Schudel Heb je wel eens een vrien dinnetje gehad? Een vraag van de geblondeer de Laura (Lola Due-as) aan haar collega Daniel (Pablo Pineda), een jongen met het syndroom van Down. „En was ze ook zoals jij?" „Hoe bedoel je", is zijn droge antwoord, „afgestudeerd?" 'Waar om zou je normaal willen zijn?', kopt de poster van Yo, también, het speelfilmdebuut van Alvaro Pastor en Antonio Naharro. In dit bitterzoete komediedrama zet ten zij al onze vooroordelen over mensen met het syndroom van Down op zijn kop. Daniel is 35 jaar en - evenals de acteur die hem speelt - de eerste persoon met het Down-syndroom die in Europa een studie heeft afge rond. Dat het merendeel van de mensen hem alsnog als een klein kind behandelt, dat zijn veters niet kan strikken, vat hij met een aanstekelijke bij de handheid op. „Heb je wel eens aan prostitutie gedacht?", wil Laura weer weten. „Denk je dat ze mij voor seks wil len betalen?" vraagt hij, met een twinkeling in de ogen. Daniel valt direct voor de verfrissend di recte Laura, maar zijn moeder maakt zich zorgen. Zo'n romance met een 'normale' meid heeft toch geen toekomst? Yo, también (Ik ook) was afgelopen februari de onverwachte, maar terechte publiekswinnaar op het Rotter dam Filmfestival. Pastor en Na harro benaderen een mogelijk problematisch en gevoelig onder werp met humor en tact. Veel hangt daarbij natuurlijk af van de hoofdrolspeler, en Pablo Pineda maakt een flitsend debuut als Daniel. Toch is het tegenspeelster Lola Due-as die de show steelt en voor haar rol een Goya (Spaan se Oscar) in de wacht sleepte. 'Waarom zou je normaal willen zijn?', vraagt de filmposter. Maar de vraag die na de film blijft han gen is: 'Wat is nu eigenlijk nor maal?' Yo, también Regie: Alvaro Pastor, Antonio Naharro. Met: Lola Due-as en Pablo Pineda Te zien in Goes, vanaf vrijdag 1 okt. ook in Middelburg door Bart van der Put Toen Avatar begin dit jaar kasrecords verpulverde, waren de makers van Resi dent evil: afterlife er als de kippen bij. Het vierde deel van de horror filmserie werd opgenomen met het 3D-camerasysteem dat Vince Pace en James Cameron voor Ava tar ontwikkelden, en dat gaf de producenten een vrijbrief om de naam van Cameron prominent in de reclamecampagne op te voe ren. Je moet toch wat, als je meer van hetzelfde wilt verkopen, ter wijl de koek al op is. Milla Jovovich en Shawn Roberts Als 3D-ervaring overtreft Afterlife recente 2D-conversies als Piranha 3D en The last airbender 3D. Maar inhoudelijk is het de minst ver makelijke aflevering uit de reeks gameverfilmingen, waarin atleti sche vamp Milla Jovovich het op neemt tegen horden hongerige doden. Deel vier opent in het be- drijfshoofdkwartier in Tokio, waar Jovovich en haar klonen fraai huishouden. Na de enerve rende opening haalt Anderson weinig rendement uit een ver woest Los Angeles. Hij eindigt zijn film met een aanzet naar een veldslag die pas in de volgende af levering te zien zal zijn. Daar zit je dan met je 3D- bril: komt de boel eindelijk op stoom, mag je twee jaar wachten op de afloop. Resident evil: afterlife 3D Regie Paul W.S. Anderson. Met Milla Jovovich, Shawn Roberts, Ali Larter, Wentworth Miller Te zien in Vlissingen door Bart van der Put De filmgeschiedenis leert ons dat een cha rismatische schurk met een complete film aan de haal kan gaan. Toch waren Michael Douglas en Oli ver Stone hoogst verbaasd, toen ze na hun samenwerking in Wall Street (1987) regelmatig van beurshandelaren te horen kre gen dat de meedogenloze specu lant Gordon Gekko hen tot voor beeld diende. De film waarschuwde voor on ethische handelspraktijken, maar de daverende speech waarin Doug las onder het motto 'Greed is good' een lofzang op inhaligheid bracht, overvleugelde in sommige kringen de boodschap. Douglas kreeg er een Oscar voor, en Stone kon in de afgelopen twee jaar con stateren dat hij een profetische film had gemaakt. De recente crisis maakt dat Wall Street: money never sleeps niet zo maar een vervolg op een oud suc cesnummer is. Stone heeft genoeg donderpreken op zijn naam staan om de misstanden in de financiële sector opnieuw met gepaste woe de te kunnen fileren, maar het ver volg is geen afrekening met de windhandelaren die de huidige cri sis veroorzaakten. Met twee nieuwe scenarioschrij vers kiest Stone primair voor een familiedrama, waarin een door ge vangenschap gelouterde Gekko toe nadering tot zijn dochter zoekt. De schurk krijgt een fraaie rentree, met een hilarisch ontslag uit de ba jes en een amusante speech voor studenten, waarin hij afstand neemt van zijn oude praktijken en speculatie als kanker in de handels sector omschrijft. In Wall Street za gen we Gekko door de ogen van zijn gecorrumpeerde pupil Charlie Sheen, in het vervolg zien we hem met de blik van de idealistische beurshandelaar Shia LaBeouf, die een relatie met zijn dochter heeft. Omdat de jongen in hoge finan ciële kringen werkt biedt de film een inkijkje in de recente crisis, maar de escalerende richtingen strijd tussen concurrerende ban ken en handelsfirma's blijft steken in vluchtige schetsen, die door vakjargon en cijferbrij lastig te dui den zijn. Als het familiedrama een meesle pend karakter had was het pro bleem mogelijk overkomelijk ge weest, maar tussen Douglas, LaBeouf en actrice Carrey Mulli gan springen geen vonken over. Wall Street: money never sleeps is een meanderende film, waarin bij rolspelers de sterren regelmatig in de schaduw stellen en de achter gronden interessanter' ogen dan de dramatische kern. Er had meer in gezeten, maar de Stone van nu maakt een zelfvoldane indruk. Hij kan niet concurreren met de bra nieschopper die de wereld 23 jaar geleden waarschuwde, en zijn ge lijk onlangs bewezen zag. VLISSINGEN CINECITY The American: do t/m ma 14.00 en 19.30 uur, zo ook 11.00 uur, di 14.00 uur; Dinner For Schmucks: do, vr, 13.45 en 19.00 uur, za, zo 19.00 uur, ma, di 13.45 en 19.00 uur, wo 19.00 uur; Going the Distance: do t/m wo 13.45 en 19.15, zo ook 11.00 uur; Grown Ups: do, vr 13.45, 16.15, 19.00 en 22.00 uur, za 16.15, 19.00 en 22.00 uur, zo 11.00, 16.15, 19.00 en 22.00 uur, ma, di 13.45, 16.15,19.00 en 22.00 uur, wo 16.15, 19.00 en 22.00 uur; Inception: do t/m wo 16.00 en 21.30 uur; Legend of the Guardians (3D): wo 19.30 uur; Legende van Ga'Hoole (3D, NL): wo 14.00 uur; Machette: do, vr 22.00 uur, za, zo 16.15 en 22.00 uur, ma, di 22.00 uur, wo 16.15 en 22.00 uur; Marmaduke: do, vr 16.30 uur, za 14.00 en 16.30 uur, zo 11.00, 14.00 en 16.30 uur, ma, di 16.30 uur, wo 14.00 en 16.30 uur; Piranha (3D): do, vr, za, zo, di, wo 22.00 uur; Resident Evil (3D): do t/m wo 16.30 en 22.00 uur; Sneak: ma 22.00 uur; Salt: do t/m wo Piranha 13.45 en 19.15 uur; Sammy's Avontu ren (3D): za 14.00 uur, zo 11.00 en 14.00 uur, wo 14.00 uur; Shrek 4 (3D, NL): za, zo, wo 16.15 uur; Step Up (3D): do, vr, ma, di 14.00 uur; Sterke Verha len: do, vr, za 13.45 uur, zo 14.00 uur, ma 13.45 uur, wo 13.45 uur; The Expen dables: do t/m wo 21.45 uur; The Last Airbender (3D): do, vr 16.30 en 19.00 uur, za, zo 19.00 uur, ma, di 16.30 en 19.00 uur, wo 19.00 uur;Tirza: di 13.45 en 19.30 uur; Toy Story: do, vr 16.15 uur, za, 13.45, zo 11.00 en 13.45 uur, ma, di 16.15 uur, wo 13.45 uur; Wall Street: Money Never Sleeps: do t/m wo 16.00,19.00 en 21.30. uur, zo ook 11 u. GOES MERRAL The Expendables: do t/m wo 19.00 en 21.30 uur; Salt: do t/m wo 19.00 en 21.15 uur; Step up 3: do, vr, ma, di 21.30 uur, za, zo wo 13.45, 16.15 en 21.30 uur; The karate kid: do t/m wo 18.45 uur; Wall Street: Money never sleeps: do, vr, ma, di 18.45 en 21.30 uur, za, zo wo 15.00,18.45 en 21.30 uur; Cats and dogs: za, zo 13.45 en 16.15 uur, wo 16.15 u; Legende van Ga'Hoole: wo 13.30 en 16.15 uur; Shrek: za, zo 14 u, wo 13.45 u; Toy Story 3: za, zo 16 u. 't BEEST Yo También: do, vr 20.30 uur, vr 13.30 uur; Le concert: di en wo 20.30 uur; MIDDELBURG SCHUTTERSHOF The Ghost writer: do 21.00 uur, za iMMh •M' Beeld uit de nieuwe Wall Street-film van Oliver Stone

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 44