'We denken niet aan
Zeilongeval mogelijk te wijten
aan ongelukkige samenloop
Zeeuwse versproducten
nu ook in de supermarkt
Onderwijsbijlage 2010
22
brieven
Blauw
Kerk
zaterdag 9 oktober
Thema:
MBOHBO WO
Adverteren?
(076) 53122 77
WESTERSCHELDE
De Vlaamse boosheid, een jaar geleden, over het uitblijven
van de verdieping, is weggeëbd. Het werk is bijna klaar en gro
te containerschepen varen vlot naar Antwerpen.
dinsdag 21 september 2010
X. X.
door Lilian Dominicus
KAPELLE - De Agrimarkt is begon
nen met de verkoop van Zeeuwse
producten onder de merknaam
Lekker Zeeuws. Lekker Zeeuws is
een initiatief van groothandel L.
Maas Zn uit Middelburg en In-
terregio Food Centre uit Kapelle.
„Door de samenwerking kunnen
we nu niet alleen Zeeuwse produc
ten uit potten in de supermarkt
aanbieden, zoals jams en vruch
tensappen, maar ook versproduc
ten zoals spruiten, champignons
en appels. Wij hebben wel de ken
nis voor conserveren in huis, maar
niet voor het verpakken van vers
producten. Die kennis heeft L.
Maas Zn. wel", zegt directeur
Adrie de Zeeuw van IFC.
De Zeeuw zegt met het initiatief
te zijn begonnen vanwege de ge
groeide vraag naar Zeeuwse, verse
producten in de supermarkten.
Een aparte supermarkt, met enkel
Zeeuwse producten, is volgens
hem niet levensvatbaar. „Mensen
willen ook meteen toiletpapier en
schoonmaakmiddel kunnen ko
pen."
De samenwerking is een proef,
maar als die loopt wordt het assor
timent langzaam uitgebreid. Vlees
van Zeeuwse boeren wordt nog
niet onder de merknaam aangebo
den. „Maar we zijn hierover wel in
gesprek", aldus De Zeeuw. Ook
sluiten de initiatiefnemers niet uit
dat Lekker Zeeuws in de toekomst
ook in andere (Zeeuwse) super
markten wordt aangeboden.
a i
Brieven (max. 150 woorden)
richten aan:
Lezersredacteur P2C
Postbus 91
4330 AB Middelburg
0118-434005
lezersredacteur@pzc.nl
In Heerenveen hebben enkele dui
zenden mensen geen electriciteit
meer, door kopqrdieven. In Nijme
gen worden de ruiten van de bus
ingegooid door jongeren, die zich
'vervelen'. Een politica komt er nu
achter dat veel diersoorten be
dreigd worden. Banken worden
overeind gehouden ten koste van
alles, maar blauw op straat dat gaat
te ver, nee er moeten slechts tien
korpsen overblijven en een landelij
ke politie, daar streven we naar.
In Zeeuws-Vlaanderen, een qua op
pervlakte groot gebied, zal dat
blauw waarschijnlijk dan met een
bijzonder sterk vergrootglas ge
zocht moeten worden. Er wordt
veel geld aan Europa besteed, in Af
ghanistan heeft defensie een finan
ciële veer gelaten, laten we dat geld
nu eens besteden aan ons eigen
land en hier eerst orde op zaken
stellen.
A. de Waele
H. Dunantstraat, Koewacht
De Katholieke Kerk heeft het ene
na het andere schandaal omtrent
seksueel misbruik. Als kleine jonge
tjes beschermd moeten worden te
gen priesters vraag je je af wat voor
geloof dat is, dat dergelijk misbruik
jarenlang in de doofpot heeft ge
stopt. In ieder geval een geloof dat
priesters beschermt en kleine jon
getjes kapot laat gaan. De grote be
toging tegen de paus in Engeland
geeft uiting aan de gevoelens van
onvrede onder de bevolking om
trent dit soort machtsmisbruik.
Wie ik wel heb gemist bij deze de
monstratie is de heer Wilders. Of
vindt de heer Wilders het alleen
maar erg als een imam aan kleine
jongetjes zit, maar mogen katholie
ke priesters dat wel.
Corrie Akkermans
Opaal 6, Middelburg
WeGGNGR NieuwsMedia
door Ben Jansen
De voorzitter van het
Gemeentelijk Haven
bedrijf Antwerpen,
schepen Marc Van
Peel, is een tevreden
man. De derde verdieping van de
vaargeul in de Westerschelde is
rond de jaarwisseling voltooid en
nu al kunnen diepstekende sche
pen gebruik maken van het ruim
ere getijvenster dat door het bag-
gerwerk op de drempels is ont
staan. Sinds de MSC Beatrice in
het voorjaar van 2009 behoed
zaam door de vaarweg manoe-
vreerde, zijn al 156 containerreu
zen van dit formaat in Antwerpen
geweest.
Van Peel antwoordt zeer gedeci
deerd op de vraag wanneer Ant
werpen met het verzoek komt of
de vaarroute andermaal kan wor
den verbeterd. „Niet aan de orde.
We hebben wat dat betreft niets
in voorbereiding. Dat zeg ik niet
om tactische redenen. Dat is ge
woon zo. Punt. Zo lang de groot
ste containerschepen onze haven
kunnen bereiken, is er geen reden
om over een vierde verdieping te
beginnen."
Mochten de ontwikkelingen in de
containervaart een volgende aan
passing van de vaargeul wenselijk
maken, dan zal Antwerpen daar
zonder schroom om vragen. „We
zien niet af van onze verdragsrech
telijke aanspraken", klinkt het in
eens een tikkeltje formeel. In
Vlaanderen blijven ze op het
standpunt staan dat het Schei
dingsverdrag van 1839 voldoende
aanknopingspunten biedt de vaar
weg naar Antwerpen te blijven ver
beteren als de scheepvaart dat
vraagt.
Dat zijn evenwel vormelijkheden
waarbij Van Peel niet al te lang wil
De voorzitter van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen.
stilstaan. Hij stelt vast dat de in
landse ligging van Antwerpen, die
jarenlang is beschouwd als een
handicap ten opzichte van dichter
bij zee gelegen havens, steeds
meer een pluspunt wordt. „Het kli
maatdebat wordt steeds belangrij
ker. Het gaat nu om de emissie
footprint per eenheid product.
Dan scheelt het of je gymschoe
nen, dvd-recorders of laptops die
in het Verre Oosten zijn gemaakt,
al dan niet tachtig kilometer over
de weg moet vervoeren. De situe
ring van Antwerpen begint naast
een logistiek voordeel ook een eco
logisch voordeel te worden."
De havenschepen is zich ervan be
wust dat een nieuw kabinet in Ne
derland de kwestie van de ontpol-
dering van de Hertogin Hedwige-
polder misschien opnieuw aan de
orde stelt. Hij denkt dat Vlaande
ren dit niet louter als een Neder
landse aangelegenheid zal afdoen.
Van Peel: „We hebben afgesproken
dat we bij de Schelde veiligheid,
toegankelijkheid en natuurlijkheid
in één pakket zouden bezien. Daar
kun je niet zo maar iets uitlichten.
We gaan de milieubeweging niet
in de rug schieten." Dat brengt
hem tot de verzuchting dat de
Scheldediscussie allerminst voor-
MIDDELBURG - Het zeilongeval
waarbij een 55-jarige Fransman
zondag om het leven kwam, is
waarschijnlijk te wijten aan een
ongelukkige samenloop van om
standigheden.
Dat zegt zeilschoolinstructeur
Peter van Dijk van Aquavitesse in
Bruinisse, dat ook schepen ver
huurt. Het slachtoffer voer mee
met een ervaren schipper. De
Fransman werd vol in zijn nek ge
raakt door een 'klapgijp'. Daarbij
schiet de giek - een aluminium
pijp van vier meter lengte - met
een snelheid van zo'n 40 kilome
ter per uur over het dek. „Dat kan
alleen gebeuren als de wind recht
van achter staat én opeens dertig
graden verdraait, bijvoorbeeld
doordat een groot schip voorbij
komt of doordat je een dijk of bo
mengroep passeert. Of er moet
een kleine stuurfout gemaakt wor
den. Het enige wat je kunt doen -
als je de giek al aan ziet komen - is
razendsnel bukken. Je kunt wel
proberen bij te sturen, maar een
schip reageert traag; het is niet het
zelfde als een ruk aan het stuur in
een auto."
Het zou kunnen dat het ongeval
gevolgen heeft voor de schipper.
„Vergelijk hem met de bestuurder
van een auto. Als de eigenaar in de
passagiersstoel zit, en er gebeurt
een ongeluk, is de bestuurder ver
antwoordelijk." Niet-zeilers of be
ginners snappen vaak niet wan
neer ze het gangboord, dat van
voor naar achter loopt, vrij moe
ten laten omdat de giek over kan
komen. Soms wordt met een touw
als gijprem de giek vastgelegd.
„Maar dat is een belemmering bij
het manoeuvreren, dus niet han
dig op wateren waar je snel wil
kunnen uitwijken voor plezier-
vaart." Onervaren zeilers moeten
vooral uitkijken voor verstuikin
gen (door uitglijden op het natte
dek) of beknellingen. „Vingers die
beklemd raken tussen boot en stei
ger of in de touwen bij het aan- of
afmeren." Johannes Post, beroeps-
schipper van de KNMR-boot
Koopmansdank, ziet slechts een
keer of drie, vier per jaar lichame
lijk letsel op het water. „Het valt
bijna altijd mee. Als ik ergens voor
moet waarschuwen, is het voor de
ontoereikende zwemvesten die
mensen vaak aan boord hebben.
Volwassenen hebben er een nodig
van 275 newton, anders is de kans
dat je alsnog verdrinkt groot."