221 zeeland 'We denken niet aan Zeilongeval mogelijk te wijten aan ongelukkige samenloop Zeeuwse versproducten nu ook in de supermarkt Onderwijsbijlage 2010 PZC brieven Blauw Kerk zaterdag 9 oktober Thema: MBO HBO WO Adverteren? (076) 53122 77 WESTERSCHELDE De Vlaamse boosheid, een jaar geleden, over het uitblijven van de verdieping, is weggeëbd. Het werk is bijna klaar en gro te containerschepen varen vlot naar Antwerpen. dinsdag 21 september 2010 door Lilian Dominicus KAPELLE - De Agrimarkt is begon nen met de verkoop van Zeeuwse producten onder de merknaam Lekker Zeeuws. Lekker Zeeuws is een initiatief van groothandel L. Maas Zn uit Middelburg en In- terregio Food Centre uit Kapelle. „Door de samenwerking kunnen we nu niet alleen Zeeuwse produc ten uit potten in de supermarkt aanbieden, zoals jams en vruch tensappen, maar ook versproduc ten zoals spruiten, champignons en appels. Wij hebben wel de ken nis voor conserveren in huis, maar niet voor het verpakken van vers producten. Die kennis heeft L. Maas Zn. wel", zegt directeur Adrie de Zeeuw van IFC. De Zeeuw zegt met het initiatief te zijn begonnen vanwege de ge groeide vraag naar Zeeuwse, verse producten in de supermarkten. Een aparte supermarkt, met enkel Zeeuwse producten, is volgens hem niet levensvatbaar. „Mensen willen ook meteen toiletpapier en schoonmaakmiddel kunnen ko pen." De samenwerking is een proef maar als die loopt wordt het assor timent langzaam uitgebreid. Vlees van Zeeuwse boeren wordt nog niet onder de merknaam aangebo den. „Maar we zijn hierover wel in gesprek", aldus De Zeeuw. Ook sluiten de initiatiefnemers niet uit dat Lekker Zeeuws in de toekomst ook in andere (Zeeuwse) super markten wordt aangeboden. Brieven (max. 150 woorden) richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 91 4330 AB Middelburg 0118-434005 lezersredacteur@pzc.nl In Heerenveen hebben enkele dui zenden mensen geen electriciteit meer, door koperdieven. In Nijme gen worden de ruiten van de bus ingegooid door jongeren, die zich 'vervelen'. Een politica komt er nu achter dat veel diersoorten be dreigd worden. Banken worden overeind gehouden ten koste van alles, maar blauw op straat dat gaat te ver, nee er moeten slechts tien korpsen overblijven en een landelij ke politie, daar streven we naar. In Zeeuws-Vlaanderen, een qua op pervlakte groot gebied, zal dat blauw waarschijnlijk dan met een bijzonder sterk vergrootglas ge zocht moeten worden. Er wordt veel geld aan Europa besteed, in Af ghanistan heeft defensie een finan ciële veer gelaten, laten we dat geld nu eens besteden aan ons eigen land en hier eerst orde op zaken stellen. A. de Waele H. Dunantstraat, Koewacht De Katholieke Kerk heeft het ene na het andere schandaal omtrent seksueel misbruik. Als kleine jonge tjes beschermd moeten worden te gen priesters vraag je je af wat voor geloof dat is, dat dergelijk misbruik jarenlang in de doofpot heeft ge stopt. In ieder geval een geloof dat priesters beschermt en kleine jon getjes kapot laat gaan. De grote be toging tegen de paus in Engeland geeft uiting aan de gevoelens van onvrede onder de bevolking om trent dit soort machtsmisbruik. Wie ik wel heb gemist bij deze de monstratie is de heer Wilders. Of vindt de heer Wilders het alleen maar erg als een imam aan kleine jongetjes zit, maar mogen katholie ke priesters dat wel. Corrie Akkermans Opaal 6, Middelburg WBGeNGR NieuwsMedia door Ben Jansen De voorzitter van het Gemeentelijk Haven bedrijf Antwerpen, schepen Marc Van Peel, is een tevreden man. De derde verdieping van de vaargeul in de Westerschelde is rond de jaarwisseling voltooid en nu al kunnen diepstekende sche pen gebruik maken van het ruim ere getijvenster dat door het bag- gerwerk op de drempels is ont staan. Sinds de MSC Beatrice in het voorjaar van 2009 behoed zaam door de vaarweg manoe- vreerde, zijn al 156 containerreu zen van dit formaat in Antwerpen geweest. Van Peel antwoordt zeer gedeci deerd op de vraag wanneer Ant werpen met het verzoek komt of de vaarroute andermaal kan wor den verbeterd. „Niet aan de orde. We hebben wat dat betreft niets in voorbereiding. Dat zeg ik niet om tactische redenen. Dat is ge woon zo. Punt. Zo lang de groot ste containerschepen onze haven kunnen bereiken, is er geen reden om over een vierde verdieping te beginnen." Mochten de ontwikkelingen in de containervaart een volgende aan passing van de vaargeul wenselijk maken, dan zal Antwerpen daar zonder schroom om vragen. „We zien niet af van onze verdragsrech telijke aanspraken", klinkt het in eens een tikkeltje formeel. In Vlaanderen blijven ze op het standpunt staan dat het Schei dingsverdrag van 1839 voldoende aanknopingspunten biedt de vaar weg naar Antwerpen te blijven ver beteren als de scheepvaart dat vraagt. Dat zijn evenwel vormelijkheden waarbij Van Peel niet al te lang wil De voorzitter van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen. stilstaan. Hij stelt vast dat de in landse ligging van Antwerpen, die jarenlang is beschouwd als een handicap ten opzichte van dichter bij zee gelegen havens, steeds meer een pluspunt wordt. „Het kli maatdebat wordt steeds belangrij ker. Het gaat nu om de emissie footprint per eenheid product. Dan scheelt het of je gymschoe nen, dvd-recorders of laptops die in het Verre Oosten zijn gemaakt, al dan niet tachtig kilometer over de weg moet vervoeren. De situe ring van Antwerpen begint naast een logistiek voordeel ook een eco logisch voordeel te worden." De havenschepen is zich ervan be wust dat een nieuw kabinet in Ne derland de kwestie van de ontpol- dering van de Hertogin Hedwige- polder misschien opnieuw aan de orde stelt. Hij denkt dat Vlaande ren dit niet louter als een Neder landse aangelegenheid zal afdoen. Van Peel: „We hebben afgesproken dat we bij de Schelde veiligheid, toegankelijkheid en natuurlijkheid in één pakket zouden bezien. Daar kun je niet zo maar iets uitlichten. We gaan de milieubeweging niet in de rug schieten." Dat brengt hem tot de verzuchting dat de Scheldediscussie allerminst voor- MIDDELBURG - Het zeilongeval waarbij een 55-jarige Fransman zondag om het leven kwam, is waarschijnlijk te wijten aan een ongelukkige samenloop van om standigheden. Dat zegt zeilschoolinstructeur Peter van Dijk van Aquavitesse in Bruinisse, dat ook schepen ver huurt. Het slachtoffer voer mee met een ervaren schipper. De Fransman werd vol in zijn nek ge raakt door een 'klapgijp'. Daarbij schiet de giek - een aluminium pijp van vier meter lengte - met een snelheid van zo'n 40 kilome ter per uur over het dek. „Dat kan alleen gebeuren als de wind recht van achter staat én opeens dertig graden verdraait, bijvoorbeeld doordat een groot schip voorbij komt of doordat je een dijk of bo mengroep passeert. Of er moet een kleine stuurfout gemaakt wor den. Het enige wat je kunt doen - als je de giek al aan ziet komen - is razendsnel bukken. Je kunt wel proberen bij te sturen, maar een schip reageert traag; het is niet het zelfde als een ruk aan het stuur in een auto." Het zou kunnen dat het ongeval gevolgen heeft voor de schipper. „Vergelijk hem met de bestuurder van een auto. Als de eigenaar in de passagiersstoel zit, en er gebeurt een ongeluk, is de bestuurder ver antwoordelijk." Niet-zeilers of be ginners snappen vaak niet wan neer ze het gangboord, dat van voor naar achter loopt, vrij moe ten laten omdat de giek over kan komen. Soms wordt met een touw als gijprem de giek vastgelegd. „Maar dat is een belemmering bij het manoeuvreren, dus niet han dig op wateren waar je snel wil kunnen uitwijken voor plezier- vaart." Onervaren zeilers moeten vooral uitkijken voor verstuikin gen (door uitglijden op het natte dek) of beknellingen. „Vingers die beklemd raken tussen boot en stei ger of in de touwen bij het aan- of afmeren." Johannes Post, beroeps- schipper van de KNMR-boot Koopmansdank, ziet slechts een keer of drie, vier per jaar lichame lijk letsel op het water. „Het valt bijna altijd mee. Als ik ergens voor moet waarschuwen, is het voor de ontoereikende zwemvesten die mensen vaak aan boord hebben. Volwassenen hebben er een nodig van 275 newton, anders is de kans dat je alsnog verdrinkt groot."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 24