Duurzaamheid is kenmerk van gemeente PZCU, Onderwijsbijlage 2010 Inbrekers met lege handen weg almanak Oostburg of Oost-Souburg? 22 en 23 ONDERZOEK Identiteit Schouwen nog vaag 24 en 25 zaterdag 9 oktober Thema: MBOHBO WO Adverteren? (076) 53122 77 Koninklijk naar school 149 wandelaars lopen 5500 euro bijeen voor de kankerbestrijding Zaterdag 18 september 2010 Zierikzee mag trots zijn op drie eeuwen oude zeer gave kajak Tip? schouwen-duiveland@pzc.nl door Esme Soesman ZIERIKZEE - Schouwen-Duiveland moet zorgen trendsetter te blijven op het gebied van duurzame kwali teitskeurmerken, zoals de reeds be haalde labels Eco XXI en Quality Coast. Dat is één van de (voorlopige) sug gesties die gedaan worden in een eerste verkenning van het pilotpro- ject Eiland Marketing. Door de identiteit van Schou wen-Duiveland vast te stellen, kun nen B en W gemakkelijker beleids keuzes maken en kan er specifiek promotie voor deze regio worden gemaakt. Die identiteit staat nu nog niet vast. Wel zijn, op basis van onder meer interviews en brainstormses sies, een aantal 'kernwaarden' ge formuleerd. Schouwen-Duiveland kenmerkt zich door een gezonde lucht, een goede bereikbaarheid en het om ringende water. Het eiland be schikt verder over de trekpleisters Renesse en Zierikzee, kent een re laxt levensritme en een bepaalde eigenheid (oergevoel). Dat werken het wonen volgt (men sen kiezen er in eerste instantie voor op Schouwen-Duiveland te gaan wonen en zoeken daar dan een baan bij), noemt Marcel van den Berge van de gemeente Schou wen-Duiveland een opmerkelijke uitkomst. Die focus op wonen maakt ook dat het loont om in duurzaamheid te investeren en daarmee in het behalen van kwali teitskenmerken die hiermee te ma ken hebben. Op grond van de kernwaarden doet bureau City Result nog meer suggesties. Zo valt bijvoorbeeld meer te halen uit het spelen met verschillende vervoersmogelijkhe den, het inzetten op de waterken nissector en het benadrukken van de bekendheid van Zierikzee en Renesse. Of en op welke manier er iets met deze suggesties wordt gedaan, is nog niet duidelijk. De pilot Eiland Marketing wordt gebruikt als inspi ratie voor de nog op te stellen stra tegische visie 2040. Het is aan de gemeenteraad om in later stadium de identiteit van Schouwen-Duiveland te verfijnen, zodat er op bepaalde doelgroepen kan worden ingezet. Dan kan ook worden nagedacht over de te vol gen strategieën. Het onderzoek Eiland Marketing is samen met de provincie opge zet. Het is het eerste marketingpro- ject van deze soort in Zeeland. De bedoeling is te kijken of gemeen ten zich beter kunnen profileren op het gebied van wonen, werken en recreëren. De in Schouwen-Duiveland opge dane kennis wordt met andere Zeeuwse gemeenten gedeeld. WGGGNGR NieuwsMedia OOSTERLAND - Dat zijn collega's wat in petto hadden, wist Johan Maliepaard wel. „De laatste keer dat er een jubileum was, werd de directeur met een tractor en een kar thuis opgehaald. Vandaag wist ik alleen dat ik mijn pak moest aantrekken." Dat hij na een taxiritje naar het voetbalveld in zijn woonplaats Nieuwerkerk de reis naar de ds. Bogermanschool in Oosterland per helikopter zou vervolgen, kwam als een complete verrassing. „Echt een heel geweldige, mooie ervaring. Ik had nog nooit in een helikopter gezeten. Voordat de heli in Oosterland landde, maakte hij eerst nog een korte rondvlucht over Schouwen-Duiveland. Dit jaar is Maliepaard 25 jaar werkzaam bij de ds. Bogermanschool in Oosterland. Sinds 2001 is hij directeur. „Ik geef nog één middag in de week les, om een beetje het gevoel te houden", zegt hij. Ook voor de kinderen, die de directeur en zijn vrouw bij het naast de school gelegen voetbalveld op wachtten, was het gisteren feest, ,,'s Morgens hebben ze het jubileum gevierd, daarna waren ze de rest van de dag vrij." foto Dirk-Jan Gjeltema BROUWERSHAVEN - Degenen die in de nacht van donderdag op vrijdag inbraken in een woning aan de Krabbendijke in Brouwershaven, zijn naar alle waarschijnlijkheid met lege handen naar huis gegaan. Omstreeks 4.15 uur ging één van de bewoners naar beneden en zag dat een buitendeur openstond. Een nadere blik leerde dat er was ingebroken. Er zijn voor zover be kend geen spullen meegenomen. Tip? redactie@pzc.nl Ze zitten er allemaal klaar voor, de leden van de Protestants Christelijke Ouderenbond, afdeling Oost-Sou burg. Als regelmatige gebruikers van het openbaar vervoer willen ze wel eens weten hoe die ov-chipkaart - alweer zo'n nieuwigheid! - in de praktijk van alle dag werkt. Twee sprekers hebben zich bereid ver klaard de PCOB-leden in te wijden in de geheimen van de vervanger van de nationale strippenkaart. De eerste spreker vult de tijd tot de pau ze. Het wachten is op spreker nummer twee. Hij meldt zich even later per te lefoon. „Ik heb me vergist", laat hij ietwat besmuikt weten. „Ik dacht dat ik naar Oostburg moest en daar ben ik nu." Een bezoekster reageert alert: „Daar is hij nooit met het openbaar vervoer naartoe gegaan!"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 83