Audi A8: beul met fluwelen handschoenen
Lexus IS 250C: Japanse vouwkunst
onderweg
Volvo C70 D4 Kilometers smullen
De topklasse van de autowe
reld wordt gedomineerd
door merken die de Heimat als
thuisbasis hebben. Zelfs Rolls
Royce en Bentley zijn tegenwoor
dig (eigenlijk) in Duitse handen
en een enkele Japanse poging ten
spijt, in ons land hebben
niet-Duitsers in dat segment wei
nig in de melk te brokkelen. Glo
baal speelt het krachtenveld zich
af tussen BMW, Mercedes-Benz
en Audi. Wie daarbij een gloed
nieuw type in de markt zet, heeft
het even voor het zeggen. Zo
kwam Audi recent met de derde
generatie A8 op de markt.
door Ad van Bladel
BREDA - De vorige twee series de
den het relatief goed en de nieuwe
A8 zal liet - gezien zijn vele kwalitei
ten- ook zeker weer zo vergaan.
Met de komst, van de Audi A8, er
gens in de negentiger jaren, brak het
merk met de traditie dat auto's van
vijf meter lang per definitie lood
zwaar zijn. Lichter dan de concurren
tie werd het devies en zo kwam Audi
met een aluminium 'spaceframe' waar
door de wagen zowel lichter als stevi
ger werd. Een ideale combinatie. Bo
vendien werd voor deze auto de be
faamde Quattro techniek van het
merk toegepast waardoor alle wielen
werden aangedreven. Die hele con
stellatie van lichtgewicht bouw in
combinatie met superieure rijpresta-
ties, kracht en een uiterst luxe interi
eur wordt voor de A8 nog steeds aan
gehouden. De carrosserievorm die
Audi heeft gekozen heeft iets van een
vierdeurs coupe. Met zijn lage gestrek
te lijn oogt hij geen moment plomp.
Hooguit zou een nadeel kunnen zijn
dat de vorm sterk lijkt op die van een
A4 die teveel naar De Hulk heft geke
ken. Dit 'probleem' zal voor A8-rij-
ders trouwens meer spelen dan voor
A4-chauffeurs die het vast niet erg
vinden in een op een A8 gelijkende
auto te worden gezien. In vergelij
king met zijn voorganger werd onge
veer elk schroef] e onder handen geno
men en, waar mogelijk, verbeterd.
Het interieur is ruim, met fantastische
stoelen, een prachtig dashboard en
een sublieme afwerking. Daarin staat
Audi absoluut aan de top. Leer, edel-
hout en aluminium spelen een hoofd
rol in het interieur en zijn op prachti
ge wijze met elkaar verenigd. Voor
de krachtbron bestaat een keuze uit
zowel direct ingespoten benzinemo
dellen als een tweetal dieselblokken.
De minst vermogende heeft een in
houd van zo'n drie liter, voor De On
dernemer stond het topmodel klaar:
de 4.2 TDI. Om kort en goed te
gaan: deze motor maakt van de A8
een beul met fluwelen handschoenen.
Zijdezacht sleurt hij de auto - precies
over het gewenste spoor - naar
Traditioneel was de zomer de periode waarin je verreweg de mees
te cabriolets over de vaderlandse wegen zag rijden. De zon op
het bolletje van de berijders maakte velen jaloers. Met de komst van
stalen klapdaken in plaats van de soft tops veranderde veel in dit beeld.
Steeds vaker zie je coupes rijden, die ook nog eens open kunnen. Ook
Lexus voegde zich onlangs bij dit rijtje door de introductie van de IS
250C, waarbij de c staat voor coupe of cabriolet. Al naar gelang de
weersomstandigheden. Of de muts van de berijder uiteraard.
door Ad van Bladel
BREDA - De IS-serie van Lexus
heeft een - naar mijn mening - prach
tige gedrongen, en dus krachtige, lijn
meegekregen. Een schitterende wa
gen waarvan het dus jammer is dat je
hem zo weinig ziet. Ook motorisch
zijn het superieure wagens met kracht
bronnen die zijdezacht lopen. Voor
de IS 250C is gekozen voor de zesci
linder motor met een cilinderinhoud
van 2,5 liter. Het is jammer dat Lexus
vrijwel altijd een zo beperkt motor
aanbod aanbiedt; het zal ze klanten
kosten. Weliswaar bevalt de 2,5 liter
motor uitstekend, en valt hij op. door
zijn fluwelen loopcultuur, klanten
hebben doorgaans liever meer keus.
Qua uiterlijk is de 250C min of meer
vergelijkbaar met andere
coupe/cabriolets in die zin dat ook de
Lexus kampt met een behoorlijk aan
gezet achterwerk. Weliswaar hebben
de Japanners voor deze adellijke auto
een driedelige dakconstructie bedacht
die een dik achterwerk het minst be
last, een echt kek kontje is het toch
ook niet geworden. Wie dat niet erg
vindt heeft aan de IS 250C een sublie
me auto waarin zij/hij met veel ple
zier zal rijden. De stoelen zitten ver
rukkelijk en hebben een perfecte mix
tussen stevig en zacht. De gebruikte
materialen zijn allemaal van topni
veau en nergens zie' je een te groot
kiertje of hoor je een rammeltje.
Neen, ook deze Lexus zit superieur
in elkaar. De kap sluit en/of opent
zich alsof zich er een origamimeester
over heeft ontfermd. Soepel, stil en
snel en dat geldt eigenlijk verder voor
de hele auto. De IS 250C is wel be
hoorlijk wat zwaarder dan zijn geslo
ten broertje en dat. merk je enigszins
aan de acceleratie. .Van stilstand naar
100 km/h heeft minimaal zo'n tien se
conden nodig. Dat is niet heel flitsend
maar doordat de auto verder zo ver
schrikkelijk fijn rijdt, kan het je eigen
lijk niet lang genoeg duren. De opge
geven topsnelheid is met 210 km/h
ook hoog genoeg voor een snelle rit
over (Duitse) autowegen. Zoals ge
bruikelijk heeft Lexus echt werk ge
maakt van de geluidsisolatie. In alle
rust trekt het landschap aan je voor
bij. Al met al is deze Lexus een heel
fijne coupe/cabriolet. De wagen rijdt
misschien wat minder strak dan aartsri
vaal BMW, maar dat vindt niet ieder
een een bezwaar. Wie rustig wil toe
ren, open of gesloten, vindt in deze
IS 250 C de ideale metgezel.
De Lexus IS 250C is leverbaar vanaf
61.195 euro, inclusief belastingen.
hoogst illegale snelheden. Een voor
beeld: van stilstand naar 100 km/h
duurt slechts 5,5 seconden. Daarbij
geeft hij veel rasechte moderne sport
wagens het nakijken. Het mooie van
deze A8 4.2 TDI is, dat hij dit alles in
een soevereine rust doet. Geen mo
ment heb je het idee datje snoeihard
gaat. De krachtige achtcilinder diesel
motor (voorzien van een prachtige au
tomatische achtbak) lijkt zich geen
moment druk te hoeven maken om
tot deze superprestaties te komen. Al
leen bij koud stationair draaien merk
je een beetje dat er een diesel in het
vooronder ligt.
Zoals gebruikelijk heeft Audi de pers
wagen weer volgehangen met extra's.
De optielijst is zo lang datje die het
beste kunt meenemen met vakantie;
je komt er alvast wat dagen mee
door. Het bedrag dat met de gemon
teerde opties gemoeid was bleek de
46 mille ruim te overtreffen. Voor
wie gerustgesteld wil worden: zonder
opties kost een A8 4.2 TDI vanaf
117.500 euro, inclusief belastingen.
Hij is voorzien van energielabel C.
Al sinds zijn introductie is de
Volvo C70 een populaire
verschijning in zijn segment. In
2009 versloeg hij zelfs de toen aan
tredende Audi A5 cabriolet en de
BMW 3-serie. Dat heeft natuur
lijk te maken met de onvolprezen
kwaliteiten van deze auto maar
zeker ook met de veelheid van uit
voeringen en veiligheid in relatie
tot zijn strakke prijsstelling. De
Ondernemer reed de juist aange
punte versie met nagelnieuwe D4
dieselmotor met 177 pk.
door Ad van Bladel
Dat nagelen moetje bij de vernieuw
de C70 met dit blok eigenlijk - en he
laas - wel wat te letterlijk nemen
want echt stil is hij niet. Wie dat geen
punt vindt heeft er wel een krachtige
motor aan al heeft de automatische
transmissie waarmee de testauto was
uitgerust wel steeds wat tijd nodig
om er vandoor te gaan als het gaspe
daal wordt gevloerd. Dat komt door
dat er eerst wat druk moet worden
opgebouwd en voelt een beetje aan
als een turbogat. Het is eigenlijk wel
het enige minpuntje dat aan de auto
kleeft want rijden doet hij heerlijk.
De laatste facelift heeft de wagen hele
maal up to date gemaakt aan de laat
ste Volvo-looks met vernieuwde gril-
levorm en LED-achterlichten. Als je
het niet zou weten zou je hem zo
kunnen verwarren met de gloednieu
we S60.
Het interieur ziet er Scandinavisch op
geruimd uit en de stoelen zijn zoals
het een Volvo betaamt: heerlijk! Echt
een auto waamiee je moeiteloos gro
te afstanden kunt overbruggen en fris
(en in sommige gevallen stevig ge
bruind) weer uitstapt.
Er is een Volvo C70 vanaf krap 50
mille, inclusief belastingen.