Audi A8: beul met fluwelen handschoenen Lexus IS 250C: Japanse vouwkunst onderweg Volvo C70 D4 Kilometers smullen De topklasse van de autowe reld wordt gedomineerd door merken die de Heimat als thuisbasis hebben. Zelfs Rolls Royce en Bentley zijn tegenwoor dig (eigenlijk) in Duitse handen en een enkele Japanse poging ten spijt, in ons land hebben niet-Duitsers in dat segment wei nig in de melk te brokkelen. Glo baal speelt het krachtenveld zich af tussen BMW, Mercedes-Benz en Audi. Wie daarbij een gloed nieuw type in de markt zet, heeft het even voor het zeggen. Zo kwam Audi recent met de derde generatie A8 op de markt. door Ad van Bladel BREDA - De vorige twee series de den het relatief goed en de nieuwe A8 zal liet - gezien zijn vele kwalitei ten- ook zeker weer zo vergaan. Met de komst, van de Audi A8, er gens in de negentiger jaren, brak het merk met de traditie dat auto's van vijf meter lang per definitie lood zwaar zijn. Lichter dan de concurren tie werd het devies en zo kwam Audi met een aluminium 'spaceframe' waar door de wagen zowel lichter als stevi ger werd. Een ideale combinatie. Bo vendien werd voor deze auto de be faamde Quattro techniek van het merk toegepast waardoor alle wielen werden aangedreven. Die hele con stellatie van lichtgewicht bouw in combinatie met superieure rijpresta- ties, kracht en een uiterst luxe interi eur wordt voor de A8 nog steeds aan gehouden. De carrosserievorm die Audi heeft gekozen heeft iets van een vierdeurs coupe. Met zijn lage gestrek te lijn oogt hij geen moment plomp. Hooguit zou een nadeel kunnen zijn dat de vorm sterk lijkt op die van een A4 die teveel naar De Hulk heft geke ken. Dit 'probleem' zal voor A8-rij- ders trouwens meer spelen dan voor A4-chauffeurs die het vast niet erg vinden in een op een A8 gelijkende auto te worden gezien. In vergelij king met zijn voorganger werd onge veer elk schroef] e onder handen geno men en, waar mogelijk, verbeterd. Het interieur is ruim, met fantastische stoelen, een prachtig dashboard en een sublieme afwerking. Daarin staat Audi absoluut aan de top. Leer, edel- hout en aluminium spelen een hoofd rol in het interieur en zijn op prachti ge wijze met elkaar verenigd. Voor de krachtbron bestaat een keuze uit zowel direct ingespoten benzinemo dellen als een tweetal dieselblokken. De minst vermogende heeft een in houd van zo'n drie liter, voor De On dernemer stond het topmodel klaar: de 4.2 TDI. Om kort en goed te gaan: deze motor maakt van de A8 een beul met fluwelen handschoenen. Zijdezacht sleurt hij de auto - precies over het gewenste spoor - naar Traditioneel was de zomer de periode waarin je verreweg de mees te cabriolets over de vaderlandse wegen zag rijden. De zon op het bolletje van de berijders maakte velen jaloers. Met de komst van stalen klapdaken in plaats van de soft tops veranderde veel in dit beeld. Steeds vaker zie je coupes rijden, die ook nog eens open kunnen. Ook Lexus voegde zich onlangs bij dit rijtje door de introductie van de IS 250C, waarbij de c staat voor coupe of cabriolet. Al naar gelang de weersomstandigheden. Of de muts van de berijder uiteraard. door Ad van Bladel BREDA - De IS-serie van Lexus heeft een - naar mijn mening - prach tige gedrongen, en dus krachtige, lijn meegekregen. Een schitterende wa gen waarvan het dus jammer is dat je hem zo weinig ziet. Ook motorisch zijn het superieure wagens met kracht bronnen die zijdezacht lopen. Voor de IS 250C is gekozen voor de zesci linder motor met een cilinderinhoud van 2,5 liter. Het is jammer dat Lexus vrijwel altijd een zo beperkt motor aanbod aanbiedt; het zal ze klanten kosten. Weliswaar bevalt de 2,5 liter motor uitstekend, en valt hij op. door zijn fluwelen loopcultuur, klanten hebben doorgaans liever meer keus. Qua uiterlijk is de 250C min of meer vergelijkbaar met andere coupe/cabriolets in die zin dat ook de Lexus kampt met een behoorlijk aan gezet achterwerk. Weliswaar hebben de Japanners voor deze adellijke auto een driedelige dakconstructie bedacht die een dik achterwerk het minst be last, een echt kek kontje is het toch ook niet geworden. Wie dat niet erg vindt heeft aan de IS 250C een sublie me auto waarin zij/hij met veel ple zier zal rijden. De stoelen zitten ver rukkelijk en hebben een perfecte mix tussen stevig en zacht. De gebruikte materialen zijn allemaal van topni veau en nergens zie' je een te groot kiertje of hoor je een rammeltje. Neen, ook deze Lexus zit superieur in elkaar. De kap sluit en/of opent zich alsof zich er een origamimeester over heeft ontfermd. Soepel, stil en snel en dat geldt eigenlijk verder voor de hele auto. De IS 250C is wel be hoorlijk wat zwaarder dan zijn geslo ten broertje en dat. merk je enigszins aan de acceleratie. .Van stilstand naar 100 km/h heeft minimaal zo'n tien se conden nodig. Dat is niet heel flitsend maar doordat de auto verder zo ver schrikkelijk fijn rijdt, kan het je eigen lijk niet lang genoeg duren. De opge geven topsnelheid is met 210 km/h ook hoog genoeg voor een snelle rit over (Duitse) autowegen. Zoals ge bruikelijk heeft Lexus echt werk ge maakt van de geluidsisolatie. In alle rust trekt het landschap aan je voor bij. Al met al is deze Lexus een heel fijne coupe/cabriolet. De wagen rijdt misschien wat minder strak dan aartsri vaal BMW, maar dat vindt niet ieder een een bezwaar. Wie rustig wil toe ren, open of gesloten, vindt in deze IS 250 C de ideale metgezel. De Lexus IS 250C is leverbaar vanaf 61.195 euro, inclusief belastingen. hoogst illegale snelheden. Een voor beeld: van stilstand naar 100 km/h duurt slechts 5,5 seconden. Daarbij geeft hij veel rasechte moderne sport wagens het nakijken. Het mooie van deze A8 4.2 TDI is, dat hij dit alles in een soevereine rust doet. Geen mo ment heb je het idee datje snoeihard gaat. De krachtige achtcilinder diesel motor (voorzien van een prachtige au tomatische achtbak) lijkt zich geen moment druk te hoeven maken om tot deze superprestaties te komen. Al leen bij koud stationair draaien merk je een beetje dat er een diesel in het vooronder ligt. Zoals gebruikelijk heeft Audi de pers wagen weer volgehangen met extra's. De optielijst is zo lang datje die het beste kunt meenemen met vakantie; je komt er alvast wat dagen mee door. Het bedrag dat met de gemon teerde opties gemoeid was bleek de 46 mille ruim te overtreffen. Voor wie gerustgesteld wil worden: zonder opties kost een A8 4.2 TDI vanaf 117.500 euro, inclusief belastingen. Hij is voorzien van energielabel C. Al sinds zijn introductie is de Volvo C70 een populaire verschijning in zijn segment. In 2009 versloeg hij zelfs de toen aan tredende Audi A5 cabriolet en de BMW 3-serie. Dat heeft natuur lijk te maken met de onvolprezen kwaliteiten van deze auto maar zeker ook met de veelheid van uit voeringen en veiligheid in relatie tot zijn strakke prijsstelling. De Ondernemer reed de juist aange punte versie met nagelnieuwe D4 dieselmotor met 177 pk. door Ad van Bladel Dat nagelen moetje bij de vernieuw de C70 met dit blok eigenlijk - en he laas - wel wat te letterlijk nemen want echt stil is hij niet. Wie dat geen punt vindt heeft er wel een krachtige motor aan al heeft de automatische transmissie waarmee de testauto was uitgerust wel steeds wat tijd nodig om er vandoor te gaan als het gaspe daal wordt gevloerd. Dat komt door dat er eerst wat druk moet worden opgebouwd en voelt een beetje aan als een turbogat. Het is eigenlijk wel het enige minpuntje dat aan de auto kleeft want rijden doet hij heerlijk. De laatste facelift heeft de wagen hele maal up to date gemaakt aan de laat ste Volvo-looks met vernieuwde gril- levorm en LED-achterlichten. Als je het niet zou weten zou je hem zo kunnen verwarren met de gloednieu we S60. Het interieur ziet er Scandinavisch op geruimd uit en de stoelen zijn zoals het een Volvo betaamt: heerlijk! Echt een auto waamiee je moeiteloos gro te afstanden kunt overbruggen en fris (en in sommige gevallen stevig ge bruind) weer uitstapt. Er is een Volvo C70 vanaf krap 50 mille, inclusief belastingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 183