Wie is de creatiefste van Zeeland? prijs Ballondecoratie door Ron Gregoor Het is nog lang geen januari, maar de commissie die zich bezighoudt met de verkie zing van de Meest Creatieve On dernemer van Zeeland gaat een drukke tijd tegemoet. Van de meer dan vijftig inzendingen die er binnen zijn, moet de commis sie er uiteindelijk drie selecteren. Vanaf nu gaan er heel wat bedrij ven onder het vergrootglas. Want het moet toch echt het meest creatieve bedrijf zijn dat met de niet geringe eer gaat strijken. KAMPERLAND - Op maandag 10 januari wordt tijdens de Nieuwjaars bijeenkomst 2011 van de Kamer van Koophandel in Middelburg het Meest Creatieve Bedrijf bekendgemaakt. Voor de negenentwintigste keer al weer. Het was 1982, "een tijd dat het economisch niet zo goed ging met Nederland", geeft Jan Bruurs, mana ger Regiostimulering Zeeland van de Kamer van Koophandel en secretaris van de commissie die de verkiezing organiseert, een tijdsbeeld. "Het be stuur van de Kamer van Koophandel Midden- en Noord-Zeeland wilde het ondernemerschap in een positief daglicht zetten. Hoe doe je dat? On danks de slechte tijd waren er in Zee land heel veel bedrijven die boven het maaiveld uitstaken. Bedrijven die heel creatief bezig waren. Bedrijven, waarvan veel mensen nog niet eens weten dat de provincie die herbergt. Laten we ieder jaar een prijs voor het meest creatieve bedrijf uitschrijven, besloot het bestuur." De verkiezing is altijd een succes ge weest. De prijs bestaat nog steeds. Zelfs nu de Kamer van Koophandel er een voor heel Zuidwest Nederland is geworden. Het Zeeuwse initiatief is overgenomen door West-Brabant. Daar wordt in december het meest creatieve bedrijf van die regio geko zen. Alleen dankzij creativiteit van on dernemers kunnen de economie en dè werkgelegenheid in Zuidwest-Ne derland groeien. De Kamer van Koop handel ondersteunt dan ook onderne mers die willen innoveren en vernieu wen. D-e Prijs voor Creatief Onderne merschap is daar een voorbeeld van. De prijs wordt toegekend aan een Zeeuwse ondernemer die door een creatieve aanpak van de bedrijfsvoe ring een voorloperspositie binnen de bedrijfstak heeft opgebouwd. "Creati viteit is niet voorbehouden aan deze prijswinnaars, maar zit in de genen van elke mens. Die creativiteit komt pas echt aan het daglicht als deze door kansen of bedreigingen van buitenaf geprikkeld wordt", schreef de toenma lige Kamervoorzitter Luit Ezinga in het boek Durven demarreren, uitge- Marcel van der Moere, de laatste winnaar van de Creativiteitsprijs. bracht ter gelegenheid van 25 jaar Creatief ondernemerschap in Zee land. De prijs voor de Meest Creatie ve Ondernemer bestaat uit een kunst werk van een Zeeuwse kunstenaar, een oorkonde en de eeuwige roem. De prijs levert de winnaar de nodige positieve publiciteit op. Veel goede bedrijven De commissie die de bedrijven dit jaar beoordeelt, kan kiezen uit meer dan vijftig bedrijven. "Die bedrijven kunnen niet zichzelf opgeven", legt Piet Hamelink, dagelijks bestuurslid van de KvK, voorzitter van#de com missie en in het dagelijks leven werk zaam bij De Roompot uit. "De voor dracht komt uit de koker van het net werk van de Kamer van Koophandel. Bestuursleden, medewerkers, gemeen telijke contactfunctionarissen en rela ties dragen die bedrijven voor. Je moet niet vergeten dat in de Kamer van Koophahdel alle geledingen van het bedrijfsleven zijn vertegenwoor digd. Als geen ander kunnen zij be drijven beoordelen. We hebben er niet voor gekozen de bedrijven zich zelf te laten kandideren. We willen echt een onafhankelijke positie inne men." Op het bordje van de commis sie ligt nu een lijst van meer dan vijf tig bedrijven. Een lange lijst die nauw keurig beoordeeld moet worden. De commissie bestaat uit vier bestuurs leden van de Kamer van Koophandel afkomstig uit VNO (1), MKB (2) en vakbeweging (1). "We gaan die hele lijst afwerken. Waar letten we dan op? Bijvoorbeeld of een bedrijf financieel gezond is. Je kunt het normaal gesproken niet heb ben dat de winnaar een jaar later fail liet gaat. Zijn de arbeidsverhoudingen goed, dat heb je ook snel in de gaten. We vragen eens rond bij onze rela ties, bekijken hun websites", legt Ha melink de gang van zaken uit. In eerste instantie valt er ongeveer de helft af. Dan volgt een tweede scree ning, waarna er zes tot acht bedrijven overblijven. Die mogen zich verheu gen in een bezoek van de commissie leden. Bruurs: "Dan kunnen we met eigen ogen zien hoe een bedrijf draait, wat ze doen, hoe ze omgaan met hun personeel, hoe gasten ont vangen worden, hoe schoon het is op de werkvloer, hoe creatief het bedrijf is bij het oplossen van de dagelijkse problemen. Dat soort zaken zijn heel belangrijk bij de beoordeling van het bedrijf." Drie genomineerden Uiteindelijk komt de commissie tot drie genomineerden. Hamelink: "Vroeger maakten we niet bekend wie er genomineerd werden, dan rol de daar alleen de winnaar uit. Het leek ons uiteindelijk toch beter om meer bedrijven van die verkiezing te laten profiteren. De drie genomineer den krijgen vooraf veel publiciteit. Tot het laatste moment, het tijdstip dat de winnaar bekend wordt ge maakt, blijft alles geheim. Dat maakt het dan ook weer zo leuk." Bruurs heeft in de afgelopen jaren heel veel bedrijven de revue zien pas seren. "Ook wij kwamen vaak voor verrassingen te staan. We kwamen op bezoek bij een bedrijf uit Seroosker- ke, ModuSpec. Toen wij daar waren bleek het nevenvestigingen in de Ver enigde Staten, Brazilië, Australië, Ca nada en Maleisië te hebben. Het be drijf keurt en certificeert boorplat- forms. Wie zou dat nou denken, hoofdvestiging in Serooskerke." Lo gisch dat ModuSpec dat jaar (1997) de prijs won. Creativiteit, daar gaat het allemaal om. Maar creativiteit is een breed be grip. "Het is ook best moeilijk om een goede keuze te maken. Een che mische fabriek kun je niet vergelijken met -een pottenbakkerij. We willen als winnaar een bedrijf dat iets nieuws in het bedrijfsleven brengt. Maar aan de andere kant weten we ook wel dat we niet drie keer achter elkaar een re creatieondernemer kunnen laten win- Feest hij de uitreiking van de prijs. Foto: duofoto Foto: Marijke Folkertsrna nen. En de winnaar mag ook niet drie keer achter elkaar uit dezelfde plaats komen. Maar ik moet eerlijk zeggen, tot nu toe hebben we nooit spijt gehad van onze keuze. Als je de lijst bekijkt, dan zie je inderdaad de njeest creatieve bedrijven daar op staan", meldt Hamelink tevreden. ^72753 www.ballonenko.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 179