Sluiskiltunnel: wachten hoeft niet meer verkeer Met gemiddeld 23 openin gen en opgeteld een strem ming van ruim vijf uur per et maal vormt de brug over het ka naal Gent-Terneuzen bij Sluiskil al jaren het grootste knelpunt in het Zeeuws-Vlaamse verkeer. Het oponthoud confronteert het bedrijfsleven met een fikse scha depost. Maar aan het wachten komt een eind. In 2014 ligt er, na een jarenlange aanloop, eindelijk een tunnel. Kosten zo'n 275 mil joen. 'Maar een zeer verantwoor de investering', zegt directeur Tin Buis van de BV Kanaalkrui sing Sluiskil (KKS). Niemand die dat tegenspreekt. door Peter Oggel TERNEUZEN - Corina Velleman is officemanager bij de BV Kanaalkrui sing Sluiskil (KKS), in opdracht van de provincie Zeeland verantwoorde lijk voor de bouw van een tunnel on der het kanaal Gent-Te'rneuzen. Ze woont op Zuid-Beveland, het KKS-kantoor staat aan Hughersluys in Terneuzen. Voor haar dagelijkse pendel leidt de weg via de N62 eigen lijk over de kanaalbrug bij Sluiskil. Maar van die route heeft Corina al snel haar bekomst. Want brug open, en dat gebeurt nog wel eens, dat kost toch al gauw een minuut of twintig. Dus buigt ze direct na de Westerschel- detunnel rechtsaf om via het Terneu- zense sluizencomplex naar haar werk te slalommen. Corina's verhaal is illus tratief voor de brugverbinding over het kanaal Gent-Temeuzen. Voor de (zee)scheepvaart is het kanaal een drukbevaren internationale hoofd- transportas, voor het wegverkeer is de brug schakel in de belangrijke oost-westverbinding N61, en daar mee ook tussen de industriegebieden aan weerszijden van het kanaal. Maar de brug is sinds decennia vooral synoniem aan wachten. De verbin ding vormt één van de grootste obsta kels in de infrastructuur in Zeeland, met consequenties van ongewenst sluipverkeer en van economische scha de. De stremming, ruim vijf uur dage lijks, kost het bedrijfsleven -wegver keer én scheepvaart- veel geld. Op jaarbasis gaat dat om ettelijke miljoe nen. Niet zonder reden derhalve lobbyen werkgeversorganisaties, regionale en provinciale bestuurders al sinds begin jaren negentig voor de aanleg van een tunnel ter vervanging van de brug. "Dit obstakel in het industriegebied Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen blijft een forse belemmering voor de econo mie van deze stréek," is in oktober 2006 de kern van een pleidooi van de werkgeversvereniging BZW aan de vaste kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat. Het is op dat moment een herhaling van zetten: al een jaar of drie ligt er een startnotitie Kanaal kruising Sluiskil. Lelybrug Even een stukje geschiedenis. Tot in de tweede helft van de jaren zestig vonnt de ir. Lelybrug (1908) de door gaande verbinding over het kanaal. Foto: duofoto merscombinatie. Op basis van een zo geheten concurrentiegerichte dialoog toonden oorspronkelijk zes combina ties uit binnen- en buitenland belang stelling. Inmiddels resteren er nog twee. Uiterlijk 14 september moet beider inschrijving op tafel liggen, in clusief aannemingssom en kosten voor 35 jaar onderhoud. Buis: "Beide zijn volledig in beeld. De keuze wordt uiteindelijk gemaakt voor de economisch meest voordelige inschrij ving." Tweede helft 2011 moet vol gens planning de eerste spade de grond in. Dan moeten wel alle voor bereidende werkzaamheden, inclusief procedures zijn afgerond. Dat geldt onder meer voor het archeologisch onderzoek en de grondverwerving. Buis is een geduldig mens. "Ik heb geen moeite met langjarige projecten. Een tunnel ligt er niet zomaar, daar gaan diepgravende studies aan vooraf. Er zijn zoveel factoren, afwegingen en procedures. Dit soort processen heeft nu eenmaal tijd nodig." In navolging van grote broer Wester- scheldetunnel wordt ook de'nieuwe kanaalverbinding (de bestaande brug blijft overigens intact voor goederen trein, plaatselijk- en langzaam ver keer) een geboorde tunnel. Buis: "Een economische afweging, maar niet alleen dat. Een boortunnel levert technisch minder risico's op en is min der verstorend op de directe omge ving en voor de scheepvaart. Boven dien hebben we natuurlijk ook rekeT ning te houden met Belgische toe komstplannen voor een nieuwe zee sluis en verdieping van het kanaal." Voor het nieuwe tunneltracé geldt een prognose van zo'n 20.000 voertui gen per dag in 2023. Zie ook: www.sluiskiltunnel.nl Lange wachtrijen voor de sluis zijn straks verleden tijd. Het verkeer zigzagt door het dorp Sluiskil. Met de verbreding van het kanaal komt even verder een nieuwe brug. Hoger en breder, naar de econo mische maatstaven van de jaren zeven tig. Niet voor de eeuwigheid dus, want de brug blijkt bij voortschrij dend inzicht niet te voldoen om de groei van het verkeer over weg en wa ter bij te houden. Maar de lobby om een tunnel, met de werkgevers voorop, verloopt uiterst moeizaam. Dat komt: 'Den Haag' vindt die Sluiskiltunnel helemaal zo belangrijk niet als onderdeel van de re gionale N61. Want: er zijn op rijkswe- huidige planning de eerste auto door de Sluiskiltunnel. Buis is directeur van de besloten vennootschap Kanaal kruising Sluiskil, in juli 2009 als pro jectorganisatie opgericht om de tun nel te realiseren. Buis is Noordhollan der van oorsprong, maar eigenlijk ook Zeeuw. Zijn naam staat gebeiteld in prestigieuze Zeeuwse projecten. Oesterdam, Philipsdam, Stormvloed kering, Walradarketen Westerschelde en, laatstelijk, de Westerscheldetun- nel. Aan die tunnel is eigenlijk de bouw van de Sluiskiltunnel te dan ken. Officieel in mei 2009 draagt het Rijk de Westerscheldetunnel over Fietsers keuvelen als ze weer eens moeten wachten. Foto: duofoto gen elders in het land wel nijpender verkeersproblemen. Niettemin, in no vember 1996 belooft de toenmalige Zeeuwse gedeputeerde Jaap Henneke- ij een gehoor van enkele honderden Zeeuws-Vlaamse ondernemers en be stuurders: "Die verbinding komt er gewoon." Het is even wachten geweest, maar Hennekeij haalt dan toch zijn gelijk. Eind 2014 om precies te zijn. Want dan, zegt Tin Buis, rijdt volgens de aan provincie Zeeland. De transactie opent in meerder opzicht de weg voor de kanaaltunnel. De financie ring, natuurlijk. Maar essentiëler wel licht is dat niet het Rijk maar de pro vincie Zeeland opdrachtgever wordt. Want: de tunnel krijgt een opwaarde ring als knelpunt in de provinciale noord-zuidroute N62, zeg maar: de verbinding tussen A58 (Goes) en Ex- pressweg (Zelzate). Bijkomstig voor deel: behalve de bouw van de tunnel gaat ook het wegenstelsel in Zeeuws-Vlaanderen volledig op de schop. Tussen Westerscheldetunnel en Belgische grens wordt de N62 ver dubbeld. En datzelfde geldt ook (de len van) de N61, de passage van De Braakman uitgezonderd. Dat bete kent vierbaanswegen op belangrijke, doorgaande routes. De Sluiskiltunnel kost 275 miljoen eu ro. "Prijspeil 2008", waarschuwt Buis voor inflatie en indexering. Ruim de helft komt van het Rijk, Vlaanderen betaalt zo'n 24 miljoen, havenschap Zeeland Seaports en gemeente Ter- neuzen doen eveneens een (beschei den) bijdrage in de pot en het restant, een dikke 100 miljoen, komt van de provincie. En dat geld komt weer uit de tolinkomsten van de Westerschel detunnel. Waarmee de cirkel rond is. "Een verantwoorde investering," zegt Buis met gevoel voor understate ment. Met ingang van dit jaar heeft hij de NV Westerscheldetunnel ver ruild voor de projectorganisatie KKS. Opdrachtgever en toezichthouder provincie Zeeland, maar KKS is wel bewust BV. "OnT, geeft Buis aan, "e- v nige afstand te behouden tot het poli tieke en bestuurlijke apparaat. En ook om slagvaardig te kunnen opereren." Een nieuwe klus dus, bijna op de scheidslijn van zijn pensioengerechtig de leeftijd. Maar dat weerhoudt Tin Buis geenszins van nieuwe uitdagin gen. Want zo omschrijft hij de Sluis kiltunnel. Weliswaar met een lengte van ruim een kilometer niet zo om vangrijk als de 6,6 van de Westerschel detunnel, maar toch: "Het is een keu ze voor dynamiek. Een tunnel bou wen is toch heel anders dan er een ex ploiteren. En ja, ik doe graag dingen die zichtbaar zijn in het landschap." Inmiddels heeft hij een organisatie neergezet die in sneltreinvaart is ge groeid van drie naar 37 medewerkers. Dat is nodig ook, zegt Buis, want de komende jaren is veel werk te verzet ten. Op korte termijn, uiterlijk medio oktober, moet er een definitieve keu ze worden gemaakt voor de aanne

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 167