'Een Bl-zone past bij een actieve stad' interview 19 De oprichting van een Bedrijven Investeringszone (Bl-zone) bete kent een fikse stimulans voor de aantrekkingskracht van horeca en winkels in de Terneuzense binnenstad. "Een Bl-zone past bij een actieve stad", is voorzitter Bram Legrand van de ondernemersvereni ging City Terneuzen overtuigd.. Binnenstadsmanager Bram Stoffels (Centrum Management) is het roerend met hem eens. Op campagne met de twee Brammen. door Peter Oggel TERNEUZEN - De lobby gaat ei genlijk wel voortvarend. Bram van het Centrum Management en Bram van City stappen sinds een paar maan den zo links en rechts winkels en ho recagelegenheden in het Terneuzense winkelhart binnen. Dat doen ze uit hoofde van hun functie natuurlijk wel vaker, maar de laatste weken dient hun bezoek toch een speciaal doel: ondernemers te polsen en te in formeren over de Bl-zone, afkorting voor Bedrijven Investeringszone. De reacties zijn overwegend positief, vertelt Bram Legrand, en daarmee prijst hij zich gelukkig. Want eind dit jaar moet de lobby resulteren in de vereniging Ondernemersfonds bin nenstad Temeuzen, die waakt over het collectief welzijn in hartje stad. Er is nog een lang traject te gaan, ook po litiek. Op 11 november beslist de ge meenteraad van Terneuzen over de oprichting van het fonds. Aansluitend moeten ook de 150 ondernemers in het winkelgebied tussen Axelse Dam en kop Nieuwstraat, inclusief wat uit lopers via Kerkstraat, Markt en Ha venstraat, groen licht geven. Die Bl-zone dient niet alleen het on dernemersbelang, maar leidt ook tot een aantrekkelijk verblijfsklimaat voor het (koop)publiek. Als de zone er komt, en de twee Brammen twijfe len daar niet aan, is Terneuzen de eer ste Zeeuwse gemeente die gebruik maakt van de experimentele wet Be drijven Investeringszone, in mei 2009 ingevoerd. Experimenteel wil zeggen dat de wet vooralsnog tijdelijk is: de looptijd eindigt 31 december 2014. Nut aangetoond Landelijk zijn er sinds de invoering al ruim zestig initiatieven voor de op richting van Bi-zones, aldus het minis terie van Economische Zaken. Waar mee het nut van de wet feitelijk al wordt aangetoond. Afgebakende ge bieden zijn het, waarbinnen onderne mers samen investeren in de omge ving, met name in veiligheid, aantrek kingskracht, gastvrijheid en evene menten. Opvallend is dat Zeeland tot dusver wat betreft Bi-zones een maagdelijk gebied is. Voor gemeente Temeuzen en onder nemersvertegenwoordigingen extra aanleiding om 'open en transparant' voorlichting te geven, onder meer met een bijeenkomst in november. Want voor de oprichting is, onder verantwoordelijkheid van de gemeen te, een stemming nodig. Die heeft voorwaarden: 50 procent van de be trokken ondernemers moet stemmen en van die helft moet weer 66 pro cent voor zijn. Maar dan zijn ook alle ondernemers in het gebied verplicht een financiële bijdrage te leveren, te innen door de gemeente. Volgens Stoffels en Legrand moet het al heel gek lopen willen de binnen stadsondernemers niet overtuigd ra ken van de voordelen van een Bl-zo ne. Eigenlijk, vinden ze, zijn er alleen maar plussen ter verbetering van het ondernemersklimaat in de binnen stad. Legrand: "Natuurlijk staat een in dividuele ondernemer in de eerste plaats voor zijn zaak. Maar hij be hoort ook oog te hebben voor het col lectief belang. City Terneuzen telt 75 leden en die zien zonder meer de meerwaarde van gezamenlijkheid. An ders is dat helaas bij landelijke winkel ketens. Daar geldt vooral de moraal van kostenbesparingen. Dat vind ik kortzichtig, sterker nog: gewoon fout. Ondernemen doe je ook samen. Een Bl-zone garandeert een collectie ve financiering van maatregelen en evenementen. De meerwaarde van een Bl-zone is dat er meer mensen komen, dat die langer blijven en va ker terugkomen. Ondernemers kun nen hun bijdrage dus terugverdienen in de bezoekersaantallen." Bedelen Wat gebeurt er voor onze deur?', dat is voor binnenstadsmanager Bram Stoffels al jaren de wederkerende vraag van de winkeliers. Hij snapt dat heel goed: evenementen trekken (koop)publiek. Maar Stoffels en Leg rand willen eigenlijk meer, zonder dat ze daarvoor steeds winkel aan win kel, café aan café om een bijdrage moeten gaan vragen. Stoffels: "Voor zowat elk evenement moet je om geld bedelen. Dat schiet niet op. Met een Bl-zone is er een verplichte vaste bijdrage per ondernemer, waardoor dat niet meer hoeft. Gelijke monni ken, gelijke kappen." Legrand vult aan: "De Bl-zone is een probaat mid del om te komen tot continuïteit in de planning van evenementen tot eind 2014. En dan evalueren we." De twee Brammen staan inmiddels al meer dan tien jaar voor een beter on dernemersklimaat in het Terneuzense centrum. De binnenstad telt op diver se locaties op jaarbasis dertig evene menten, tussen groot en klein, tussen traditioneel en innovatief. Stoffels: "In augustus hebben we voor het eerst een klassiek orkest op de Markt gehad. Er is een dernykoers geweest, een kunstmarkt op het voormalige Veerplein. De braderie is nieuw leven ingeblazen. Terneuzen staat niet stil." Hun lat ligt hoog, en eindigt bepaald niet bij de organisatie, van evenemen ten alleen. Legrand kijkt wel eens rond in andere koopcentra en wil met Terneuzen wedijveren om rein heid en veiligheid. Dat betekent: een veiligheidscertificaat en een plaatsje in de Top 10 van schoonste winkelcen tra. Want het zijn ook die facetten, stelt hij, die voor de consument zwaarwegend zijn. "Met de Bl-zone zal het in de winkelstraten veiliger én schoner worden. Een tevreden bezoe ker blijft langer en komt weer terug." En dus kunnen de twee Brammen het op de valreep ook niet laten het gebrek aan daadkracht van de gemeen te aan de orde stellen. Nou ja, er is waarderingn^oor de bijdragen in geld en in natura die de gemeente levert aan evenementen. Maar er zijn ook die al vele jaren slepende kwesties als de Markt en de Kop Noordstraat. De eerste zou de huiskamer van Temeu zen moeten zijn, met bruisende terras sen, de tweede moet de brug gaan vormen tussen de winkelgebieden in het oude hart en het nieuwe Schut tershof. Stoffels: "De Kop van de Noordstraat heeft voor ons natuurlijk absolute prioriteit. Maar het is een kwestie van financiën. Tja en de Markt? Nou ja, er is nu een verlich tingsplan. Maar meer sfeer, meer ter rassen en andere winkelvoorzienin gen zouden geen overbodige luxe zijn Het brengt Legrand terug op zijn oude idee voor een kiosk op de Markt, met mogelijkheden voor klei ne winkeltjes. De verkoop van kran ten en bloemen bijvoorbeeld. Of van fruit, een koffiehuisje. Legrand: "Er zijn op dat plan veel positieve reacties gekomen. Een kiosk breekt de Markt en verlegt de routing van het publiek. Maar helaas heeft de gemeente dat nooit goed willen onderzoeken. Ho pelijk komt dat er nog van." Foto: duofoto Bram Legrand (links) en Bram Stoffels in de binnenstad van Terneuzen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 161