Duurzaam bedrijf is hip Nuttige Masterclass in Middelburg masterclass Administratiekantoor Van Beers BV een olievlekeffect: uiteindelijk krijgt MVO een plaats in de hele bedrijfs voering en ook bij beslissingen voor de toekomst. Op basis van haar analyse ontwikkel de Magda een stappenplan dat onder nemers kan helpen die aan de slag wil len met MVO. De volgende zes stap pen helpen bij een succesvolle invoe ring van MVO, met resultaten voor het bedrijf en voor de samenleving. 1. Bewustwording en betrokkenheid creëren. Bekijk wat MVO voor uw bedrijf in kan houden. Voor het ene bedrijf zal MVO veel meer gaan over grondstoffen en energieverbruik, voor het ander over personeelszorg en maatschappelijke betrokkenheid. 2. Zoek naar relevante onderwerpen en directe koppelingen tussen MVO en het bedrijf, zoals productieproces sen, productinnovatie, afvalreductie, ketenverantwoordelijkheid of mede werkerstevredenheid. Aan de hand van deze koppelingen gaat het algeme ne onderwerp MVO meer leven en zijn haalbare doelen te formuleren. 3. Meet relevante indicatoren. Breng de huidige situatie in het bedrijf in beeld en laat zien* wat verbeterd kan wor den als het bedrijf gaat verduurzamen. Met behulp van de (vernieuwde) Mi lieubarometer is het verhaal snel en helder in kaart te brengen. Daarnaast zijn gegevens beschikbaar van verge lijkbare bedrijven die al met MVO be gonnen zijn en duidelijke resultaten hebben behaald. 4. Maak een plan. Een plan is een hulpmiddel om de ac tiviteiten voor de korte en de langere termijn in kaart te brengen. Tevens kan een plan. gebruikt worden om re sultaten te meten, te evalueren, bij te stellen en het onderwerp op de agen da te houden. 5. Uitvoering van de ac tiviteiten in het plan. Het werkt het best als MVO geleidelijk en stapsge wijs wordt ingevoerd. 6. MVO inte greren in alle bedrijfsprocessen Uiteindelijk is het de bedoeling dat MVO een normaal onderdeel wordt van de bedrijfsbeslissingen en bedrijfs processen. Duurzaam ondernemen (MVO) is hip. Maar hoe gaat dat in de praktijk als een MKB-bedrijf aan de slag gaat met MVO? Welke factoren dragen bij aan de verduurzaming van de be drijfsvoering; wanneer wordt MVO een succes? Rondom die vragen draaide het onderzoek van de Domburgse Magda Mal- jaars(23 DOMBURG - De resultaten van haar kwalitatieve en vergelijkende on derzoek verwerkte ze in haar afstu deerscriptie waarmee ze deze zomer cum laude slaagde. Om te beginnen zocht Magda contact met Anne-Ma- rie Mol van de provincie Zeeland. De provincie stimuleert al jaren MVO voor MKB-bedrijven, onder andere met de cursus 'Duurzaam Onderne men'. De eerste cursus werd in 2005 gegeven in Tholen. Magda onder zocht zes bedrijven die een aantal ja ren geleden de cursus volgden en sindsdien bezig zijn met de invoering van MVO. Aan de hand van bedrijfs- documentade en interviews met direc tie en medewerkers van deze bedrij ven, verzamelde zij gegevens over het MVO-beleid en de uitwerking in de praktijk. Deze gegevens legde ze naast zeven succesfactoren die in on derzoeken en publicaties van multina tionals worden genoemd. Als een ondernemer MVO wil invoe ren in zijn bedrijf, doet hij er goed aan om medewerkers daar vanaf het begin bij te betrekken. Die succesfac tor werd het krachtigst bevesdgd in het onderzoek van Magda Maljaars. Betrokkenheid betekent: medewer kers vragen mee te denken, voorstel len te doen, mee te werken aan MVO-maatregelen en de resultaten van de inspanningen te delen en te be- Magda Maljaars en Joost Schoonen, wiens bedrijf zij 4 onder handen nam. spreken wat verder nog kan gebeu ren. Een terugkerende, informele be spreking van MVO in het bedrijf, de mogelijkheden en de resultaten, is een belangrijke succesfactor om het bedrijf duurzamer te maken. Daar naast is het belangrijk om de invoe ring geleidelijk en stapsgewijs te orga niseren. Verduurzamen is een proces dat vaak begint met eenvoudige, voor de hand liggende maatregelen (bij voorbeeld energiebesparing, afval- Foto: Henk van de Voorde scheiding, een klant-tevredenheidson- derzoek of een bijdrage aan een goed doel) en steeds meer invloed krijgt op alle aspecten van het bedrijf. De be trokkenheid van alle medewerkers en de geleidelijke invoering leiden tot De Masterclass Cradle to Cradle facilitaire dienstverleners in het ROC op het ZEP te Middelburg was een geslaagd evenement, waarbij ondernemend Zeeland was met zo'n tachtig belangstellenden goed vertegenwoordigd was. Marten Wiersma, gedeputeerde van de provincie Zeeland, riep op tot duurzaam inkopen. „Facilitaire dienst verleners en inkopers kunnen het verschil maken. Door te zoeken en te vragen naar innovatieve producten en diensten, door eisen te stellen op het gebied van duurzaamheid, gezondheid en kwaliteit. door Henk van de Voorde MIDDELBURG- Cradle to cradle is op dit moment de meest inspirerende benadering voor ontwerp, product ontwikkeling en productinnovatie. Bedrijven die gegrepen zijn door crad le to cradle, hebben een duurzame be drijfsvoering, besteden aandacht aan de keten van grondstoffen en materia len en blinken uit in innovatieve en duurzame producten en diensten. In het project 'Cradle to cradle in Zee land' heeft een vijftal Zeeuwse MKB bedrijven de eerste stappen richting C2C gezet. De ondernemers zijn en thousiast over deze ervaring. Ze zien cradle to cradle als hefboom om strate gisch voordeel te behalen op de con currentie en om winst te maken met duurzaamheid. Het project liep van -september 2008 tot juli 2009 en werd begeleid door de Hogeschool Zee land. Resultaten van het project: stap penplan om C2C-innovaties in te voeren en concrete verbetervoorstel- len voor producten, productieproces sen en bedrijfsvoering. Een greep uit het C2C gedachtengoed. Bedrijven gebruiken hernieuwbare energiebron nen zoals groene stroom, zonne-ener- gie en energie uit biomassa. Ze beste den aandacht aan een milieuvriendelij ke productiewijze waarbij water zo veel mogelijk wordt hergebruikt en af val een herbestemming krijgt. In over leg met toeleveranciers wordt ge zocht naar grondstoffen en halffabrika ten die duurzaam en eerlijk geprodu ceerd zijn. Opzetten van retoursyste men, dus niet alleen producten en ver pakkingen leveren maar deze ook op halen en hergebruiken. Investeren in research development, opleiding en professionalisering. Producten en producdijnen laten certificeren. Bedrijven die kiezen voor cradle to cradle zijn ambitieus en zetten hoog in op kwaliteit en transparantie, vaak hoger dan de wettelijke eisen. Met dat ambitieniveau en die professionali teit kan men als facilitair dienstverle ner en inkoper Zijn voordeel doen. Er waren diverse interessante presenta ties zoals bijvoorbeeld van marketing manager Eric Segers van Van Ganse winkel Groep. Het is even wennen: een afvalverwerker die om het hardst roept 'Afval bestaat niet'. „Van Ganse winkel heeft een duidelijke bedrijfsvi- sie: grondstoffen worden schaars en duur en een afvalverzamelaar heeft een maatschappelijke rol om die grondstoffen niet verloren te laten gaan. Een kwestie van anders denken en doen. D dat geldt niet alleen voor producent,afnemer en consument. Voor complete advisering en begeleiding van uw bedrijf. O.a.: Belastingzaken, jaarrekeningen, boekhoudingen, loonadministraties, financieringsvraagstukken. Wij zijn lid van de NOAB en ook internationaal actief. Jacob Catsstraat 10 - 4364 AM Grijpskerke telefoon (0118) 59 28 28 - fax (0118) 59 32 11 www.admvanbeers.nl Foto: Henk van de Voorde Gedeputeerde Marten Wiersma legt uit

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 148