Zeebrugge wil uitbreiden in Noordzee Dow in Terneuzen was J 181 zeeland PZC 'College Sluis trekt Toversluis en Aldi voor in plannen voor parkeren' Open dag brandweer Aardenburg almanak Tandsteen Na 2025 ruimtetekort voor containeroverslag »|l EERSTE PAAL Gisteren is symbolisch de eerste paal geslagen voor de nieuw bouw van het Business Process Service Center bij Dow in Ter- neuzen. Het kantoor moet 1 januari klaar zijn voor gebruik. vrijdag 17 september 2010 door Harmen van der Werf ZEEBRUGGE - De haven van Zee- brugge bezint zich op een verdere uitbreiding in zee. Als de sterke groei in de overslag van container aanhoudt, verwacht havenvoorzit ter Joachim Coens na 2025 een te kort aan kaderuimte. Het Zeebrugse havenbestuur heeft in eigen beheer een haalbaarheids studie laten uitvoeren naar de mo gelijke uitbreiding. Het onderzoek richtte zich op de bouw van een vierde containerterminal van onge veer 150 hectare. De kosten van het project worden geschat op 600 miljoen euro. Het plan bevindt zich nog in een pril stadium. De haalbaarheidsstu die is vooral bedoeld als een sig naal richting de Vlaamse regering. Die zal uiteindelijk over de uitbrei ding moeten beslissen. Het project sluit aan bij de toekomstvisie die Belgische baggerbedrijven eerder presenteerden voor de hele Vlaam se kust, getiteld Vlaamse Baaien. Deze visie voorziet onder meer in de aanleg van eilandjes voor de kust en havenuitbreiding. Of een vierde containerterminal te gen 2025 of 2030 nodig is, hangt af van de verdere ontwikkeling van de containeroverslag in Zeebrugge. De laatste tien jaar is die enorm ge groeid. In Zeebrugge werden in 2000 'nog maar' 958.942 standaard containers van twintig voet overge slagen. Vorig jaar waren dat er ruim 2,3 miljoen. Ter vergelijking: Rotterdam sloeg in 2009 10,6 mil joen containers over en Antwer pen 7,3 miljoen. Voorzitter Coens van de Zeebrug se haven heeft goede hoop dat Zee brugge zal doorgroeien. De econo mische crisis die de scheepvaart de eerste helft van 2009 zwaar trof, heeft in Zeebrugge niet geleid tot een daling van het aanbod van containers. Er was vorig jaar zelfs sprake van een - afgevlakte - groei. „We moeten vooruit denken, ze ker omdat wij de grootste contai nerschepen ter wereld tij-ongebon den willen blijven ontvangen", al dus Coens. Het laatste is een ster ke troef van Zeebrugge ten opzich te van Antwerpen. De Zeebrugse haven steekt overigens al 3,5 kilo meter in zee. AARDENBURG - De Aardenburgse brandweer houdt zaterdag open dag in en bij de kazerne aan de Noordstraat. Bezoekers kunnen van alles zelf proberen: met een ademluchttoestel lopen, knippen met een hydraulische schaar, lo- Op 13 oktober verschijnt deze speciale bijlage. Wilt u hierin adverteren? Neem dan contact op met verkoopteam Zeeland T (0118) 43 40 70 E teamzeeland@bndestem-pzc.nl De tandarts liet zijn boortje snorren en boog zich over zijn patiënt toen zijn echtgenote belde. In de behandel kamer klonk: „Er achter op..., toen je voor het verkeerslicht stond? Hm, die zal total loss zijn." 'Krrr, kri,' zoefde het boortje. „En jij zelf Gelukkig. Ook geen last van je nek?" Kriii, kriii, kratsch. „Wat!? Je hebt je handtekening ge zet?" Kriiii, kriiiii, kratsch!!!! „Nee, dat had je niet moeten doen. Hoe vaak moet ik dat nog zeggen." Kraaatsch, kraaatsch, kriiiiii. „Verdorie! Nee, je gaat die man nü bellen!" Kratsch, kriiiii, kriiiiii, krd&atsch!!!!! De patiënt kan inmiddels weer pra ten. Eten gaat nog wat moeilijk. door Harmen van der Werf Niet eerder heeft Dow Terneuzen zoveel ver schillende nationalitei ten binnen de poorten gehad. En dat is te danken aan een nieuw bedrijfsonderdeel, het servi cecentrum voor alle Dow-vestigin- gen in Europa, dat ook nog eens voor heel wat extra banen zorgt. Gisteren was het daarom tijd voor een feestje op de Dow-site in Ter neuzen. Om te vieren dat de eerste paal voor de nieuwbouw van het servicecentrum de grond inging. Symbolisch weliswaar, want het ging om een houten paal, geslagen door prominenten. Business Process Service Center Terneuzen, kortweg BPSC, is de of ficiële naam. Vorig jaar wist Dow Terneuzen het servicecentrum bin nen te slepen, in concurrentie met andere Europese Dow-filialen. Als dat niet was gelukt, had Dow Ter neuzen zestig arbeidsplaatsen ver loren, zei BPSC-directeur Donnie Fruytier. Die zestig banen zijn be houden, al zat daar wel aan vast dat de lonen van de medewerkers 'marktconform' moesten worden, dus omlaag gingen. De onderne mingsraad van Dow ging akkoord, omdat ook een compensatierege ling werd aangeboden. De soepele houding van de or heeft zich dub bel en dwars uitbetaald. Fruytier noemde gisteren uit de losse pols enkele indrukwek kende cijfers. Bij de start van het BPSC negen maanden geleden wa ren er al 120 medewerkers. „En nu zitten we op 240", maakte Fruy tier bekend, „en volgend jaar ver wachten we op 300 uit te komen." Het zijn aantallen die ertoe doen. Zo gingen er gisteren meer over ta fel. Mannen bepalen het beeld in de Dow-fabrieken, zo niet bij het BPSC. Zes van de tien medewer kers zijn er vrouw. Veertig procent werkt in deeltijd, wat bij Dow Ter neuzen speciaal is. Maar dat alles is niet eens het op merkelijkste. Bij het BPSC werken mensen van 25 verschillende natio naliteiten die zich in 21 talen ver staanbaar kunnen maken. En die wonen allemaal in een straal van vijftig, zestig kilometer rondom de Dow-site in Terneuzen. „Uit Gent, Zierikzee, Bergen op Zoom, noem maar op", sprak Fruytier met eni ge verbazing in zijn stem. Fruytier is zelf een typische Dow- man. Hij begon meer dan dertig jaar geleden als leerling-monteur, volgde in de avonduren een hbo-opleiding en werkte zich op. Tot voor kort was hij directeur van de Dow-vestiging in het Vlaamse Tessenderlo. Hij' is gevraagd het BP SC Terneuzen te managen. „Om dat ik goed met mensen kan om gaan. In 2006 heb ik nog de Gene sis Award gewonnen, de topaward bij Dow voor people-leaders." Het BPSC is aldus Fruytier niet anders dan andere bedrijfsonderdelen van Dow. „Overal moeten mensen het werk doen. Het gaat erom dat ze dat gemotiveerd doen." pen door rook, reanimeren en blussen. Er zijn stands, spelletjes, voorlichtingen, presentaties en de monstraties. Voor 5 euro wordt ie ders brandblustoestel gekeurd. De open dag duurt van 13.00 tot 17.00 uur. Maria Zapp (36), geboren in Colom bia, sinds tien jaar woonachtig in Terneuzen. „Bijna tien jaar geleden ben ik naar hier gekomen. De familie van mijn man woonde er al. Ik werk nu acht jaar bij Dow, waarvan één jaar bij het BPSC, als contract manufacturer. Spaans is mijn taal. Ik spreek ook En gels en een beetje Portugees." Gisella Battista (32), geboren in Bel gisch Limburg, sinds twee jaar in Axel woonachtig. „Sinds januari werk ik bij het servi cecentrum als inkoopster. Ik heb de opleiding vertaaltolk gevolgd en spreek perfect Frans en Italiaans. Mijn ouders zijn Italiaans. Veel werk gebeurt per mail, maar ik heb ook direct contact met leveranciers." Petra Mokrenova (26), afkomstig uit Slowakije, woont een jaar in Vlis- t singen. j „Dat ik bij het BPSC aan de slag kon, i was een buitenkansje. Ik doe be vrachtingen. Mijn vader is Slowaak, mijn moeder is Hongaarse. Ik be heers dan ook Hongaars, naast Slo- waaks en Tsjechisch. En ik spreek Engels én een beetje Nederlands." door Martijn de Koning Tip? redactied>pzc.nl SLUIS - Een gedifferentieerd tarief voor parkeren in de kern Sluis is slecht voor de ondernemers, zeker als daardoor ook nog eens de par keerprijzen omhoog gaan. Dat stelt Sancho Jansen, voorzitter van de Middenstandsverenining Sluis. Bij een gedifferentieerd tarief beta len mensen meer naarmate ze lan ger parkeren. Het college wil het systeem invoeren op de terreinen bij de VW (Sint Annastraat) en Toversluis (Nieuwstraat). Jansen somde woensdag tijdens een commissievergadering van de Sluise gemeenteraad een reeks na delen op. „Het systeem is twee ton duurder, vergt meer toezicht, is cri minaliteitsgevoelig en het tarief wordt er hoger door, waardoor be zoekers afhaken. Waarom zouden we dat doen?" jansen denkt het antwoord wel te weten: de geplande komst van Al di naar de Sint Annastraat. „De eis om zelf voor 35 parkeerplaatsen te zorgen, kan Aldi niet waarmaken. In plaats van de supermarkt te wei geren, stelt de gemeente plekken beschikbaar op de gemeentelijke parkeerplaats tegen een opvallend laag tarief (90.000 euro, red.). En vervolgens eist Aldi een gedifferen tieerd tarief en dat krijgen ze nog ook." Andere ondernemers in Sluis zouden ook best wat willen betalen als hun klanten daarmee het eerste uur gratis mogen staan, stelt Jansen. „Maar daarover valt niet eens te praten." Wethouder Conny Almekinders erkende dat er gekeken is naar de belangen van bepaalde onderne mers. Hij noemde Toversluis als voorbeeld. „Bezoekers van Tover sluis betalen nu hetzelfde als men sen die een hele dag Sluis bezoe ken. Ik kan me goed voorstellen dat zij het systeem met een vast ta riefbezwaarlijk vinden." De gemeenteraad praat 30 septem ber verder over het voorstel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 72