Zeebrugge
wil uitbreiden
in Noordzee
Dow in Terneuzen was
J
181 zeeland
PZC
'College Sluis trekt Toversluis en
Aldi voor in plannen voor parkeren'
Open dag brandweer Aardenburg
almanak
Tandsteen
Na 2025 ruimtetekort voor containeroverslag
»|l
EERSTE PAAL
Gisteren is symbolisch de eerste paal geslagen voor de nieuw
bouw van het Business Process Service Center bij Dow in Ter-
neuzen. Het kantoor moet 1 januari klaar zijn voor gebruik.
vrijdag 17 september 2010
door Harmen van der Werf
ZEEBRUGGE - De haven van Zee-
brugge bezint zich op een verdere
uitbreiding in zee. Als de sterke
groei in de overslag van container
aanhoudt, verwacht havenvoorzit
ter Joachim Coens na 2025 een te
kort aan kaderuimte.
Het Zeebrugse havenbestuur heeft
in eigen beheer een haalbaarheids
studie laten uitvoeren naar de mo
gelijke uitbreiding. Het onderzoek
richtte zich op de bouw van een
vierde containerterminal van onge
veer 150 hectare. De kosten van
het project worden geschat op 600
miljoen euro.
Het plan bevindt zich nog in een
pril stadium. De haalbaarheidsstu
die is vooral bedoeld als een sig
naal richting de Vlaamse regering.
Die zal uiteindelijk over de uitbrei
ding moeten beslissen. Het project
sluit aan bij de toekomstvisie die
Belgische baggerbedrijven eerder
presenteerden voor de hele Vlaam
se kust, getiteld Vlaamse Baaien.
Deze visie voorziet onder meer in
de aanleg van eilandjes voor de
kust en havenuitbreiding.
Of een vierde containerterminal te
gen 2025 of 2030 nodig is, hangt af
van de verdere ontwikkeling van
de containeroverslag in Zeebrugge.
De laatste tien jaar is die enorm ge
groeid. In Zeebrugge werden in
2000 'nog maar' 958.942 standaard
containers van twintig voet overge
slagen. Vorig jaar waren dat er
ruim 2,3 miljoen. Ter vergelijking:
Rotterdam sloeg in 2009 10,6 mil
joen containers over en Antwer
pen 7,3 miljoen.
Voorzitter Coens van de Zeebrug
se haven heeft goede hoop dat Zee
brugge zal doorgroeien. De econo
mische crisis die de scheepvaart de
eerste helft van 2009 zwaar trof,
heeft in Zeebrugge niet geleid tot
een daling van het aanbod van
containers. Er was vorig jaar zelfs
sprake van een - afgevlakte - groei.
„We moeten vooruit denken, ze
ker omdat wij de grootste contai
nerschepen ter wereld tij-ongebon
den willen blijven ontvangen", al
dus Coens. Het laatste is een ster
ke troef van Zeebrugge ten opzich
te van Antwerpen. De Zeebrugse
haven steekt overigens al 3,5 kilo
meter in zee.
AARDENBURG - De Aardenburgse
brandweer houdt zaterdag open
dag in en bij de kazerne aan de
Noordstraat. Bezoekers kunnen
van alles zelf proberen: met een
ademluchttoestel lopen, knippen
met een hydraulische schaar, lo-
Op 13 oktober verschijnt deze speciale bijlage.
Wilt u hierin adverteren?
Neem dan contact op met verkoopteam Zeeland
T (0118) 43 40 70
E teamzeeland@bndestem-pzc.nl
De tandarts liet zijn boortje snorren
en boog zich over zijn patiënt toen
zijn echtgenote belde. In de behandel
kamer klonk: „Er achter op..., toen je
voor het verkeerslicht stond? Hm, die
zal total loss zijn."
'Krrr, kri,' zoefde het boortje.
„En jij zelf Gelukkig. Ook geen last
van je nek?"
Kriii, kriii, kratsch.
„Wat!? Je hebt je handtekening ge
zet?" Kriiii, kriiiii, kratsch!!!!
„Nee, dat had je niet moeten doen.
Hoe vaak moet ik dat nog zeggen."
Kraaatsch, kraaatsch, kriiiiii.
„Verdorie! Nee, je gaat die man nü
bellen!"
Kratsch, kriiiii, kriiiiii, krd&atsch!!!!!
De patiënt kan inmiddels weer pra
ten. Eten gaat nog wat moeilijk.
door Harmen van der Werf
Niet eerder heeft Dow
Terneuzen zoveel ver
schillende nationalitei
ten binnen de poorten
gehad. En dat is te danken aan een
nieuw bedrijfsonderdeel, het servi
cecentrum voor alle Dow-vestigin-
gen in Europa, dat ook nog eens
voor heel wat extra banen zorgt.
Gisteren was het daarom tijd voor
een feestje op de Dow-site in Ter
neuzen. Om te vieren dat de eerste
paal voor de nieuwbouw van het
servicecentrum de grond inging.
Symbolisch weliswaar, want het
ging om een houten paal, geslagen
door prominenten.
Business Process Service Center
Terneuzen, kortweg BPSC, is de of
ficiële naam. Vorig jaar wist Dow
Terneuzen het servicecentrum bin
nen te slepen, in concurrentie met
andere Europese Dow-filialen. Als
dat niet was gelukt, had Dow Ter
neuzen zestig arbeidsplaatsen ver
loren, zei BPSC-directeur Donnie
Fruytier. Die zestig banen zijn be
houden, al zat daar wel aan vast
dat de lonen van de medewerkers
'marktconform' moesten worden,
dus omlaag gingen. De onderne
mingsraad van Dow ging akkoord,
omdat ook een compensatierege
ling werd aangeboden. De soepele
houding van de or heeft zich dub
bel en dwars uitbetaald.
Fruytier noemde gisteren uit de
losse pols enkele indrukwek
kende cijfers. Bij de start van het
BPSC negen maanden geleden wa
ren er al 120 medewerkers. „En nu
zitten we op 240", maakte Fruy
tier bekend, „en volgend jaar ver
wachten we op 300 uit te komen."
Het zijn aantallen die ertoe doen.
Zo gingen er gisteren meer over ta
fel. Mannen bepalen het beeld in
de Dow-fabrieken, zo niet bij het
BPSC. Zes van de tien medewer
kers zijn er vrouw. Veertig procent
werkt in deeltijd, wat bij Dow Ter
neuzen speciaal is.
Maar dat alles is niet eens het op
merkelijkste. Bij het BPSC werken
mensen van 25 verschillende natio
naliteiten die zich in 21 talen ver
staanbaar kunnen maken. En die
wonen allemaal in een straal van
vijftig, zestig kilometer rondom de
Dow-site in Terneuzen. „Uit Gent,
Zierikzee, Bergen op Zoom, noem
maar op", sprak Fruytier met eni
ge verbazing in zijn stem.
Fruytier is zelf een typische Dow-
man. Hij begon meer dan dertig
jaar geleden als leerling-monteur,
volgde in de avonduren een
hbo-opleiding en werkte zich op.
Tot voor kort was hij directeur van
de Dow-vestiging in het Vlaamse
Tessenderlo. Hij' is gevraagd het BP
SC Terneuzen te managen. „Om
dat ik goed met mensen kan om
gaan. In 2006 heb ik nog de Gene
sis Award gewonnen, de topaward
bij Dow voor people-leaders." Het
BPSC is aldus Fruytier niet anders
dan andere bedrijfsonderdelen
van Dow. „Overal moeten mensen
het werk doen. Het gaat erom dat
ze dat gemotiveerd doen."
pen door rook, reanimeren en
blussen. Er zijn stands, spelletjes,
voorlichtingen, presentaties en de
monstraties. Voor 5 euro wordt ie
ders brandblustoestel gekeurd.
De open dag duurt van 13.00 tot
17.00 uur.
Maria Zapp (36), geboren in Colom
bia, sinds tien jaar woonachtig in
Terneuzen.
„Bijna tien jaar geleden ben ik naar
hier gekomen. De familie van mijn
man woonde er al. Ik werk nu acht
jaar bij Dow, waarvan één jaar bij
het BPSC, als contract manufacturer.
Spaans is mijn taal. Ik spreek ook En
gels en een beetje Portugees."
Gisella Battista (32), geboren in Bel
gisch Limburg, sinds twee jaar in
Axel woonachtig.
„Sinds januari werk ik bij het servi
cecentrum als inkoopster. Ik heb de
opleiding vertaaltolk gevolgd en
spreek perfect Frans en Italiaans.
Mijn ouders zijn Italiaans. Veel werk
gebeurt per mail, maar ik heb ook
direct contact met leveranciers."
Petra Mokrenova (26), afkomstig
uit Slowakije, woont een jaar in Vlis- t
singen. j
„Dat ik bij het BPSC aan de slag kon, i
was een buitenkansje. Ik doe be
vrachtingen. Mijn vader is Slowaak,
mijn moeder is Hongaarse. Ik be
heers dan ook Hongaars, naast Slo-
waaks en Tsjechisch. En ik spreek
Engels én een beetje Nederlands."
door Martijn de Koning
Tip? redactied>pzc.nl
SLUIS - Een gedifferentieerd tarief
voor parkeren in de kern Sluis is
slecht voor de ondernemers, zeker
als daardoor ook nog eens de par
keerprijzen omhoog gaan. Dat
stelt Sancho Jansen, voorzitter van
de Middenstandsverenining Sluis.
Bij een gedifferentieerd tarief beta
len mensen meer naarmate ze lan
ger parkeren. Het college wil het
systeem invoeren op de terreinen
bij de VW (Sint Annastraat) en
Toversluis (Nieuwstraat).
Jansen somde woensdag tijdens
een commissievergadering van de
Sluise gemeenteraad een reeks na
delen op. „Het systeem is twee ton
duurder, vergt meer toezicht, is cri
minaliteitsgevoelig en het tarief
wordt er hoger door, waardoor be
zoekers afhaken. Waarom zouden
we dat doen?"
jansen denkt het antwoord wel te
weten: de geplande komst van Al
di naar de Sint Annastraat. „De eis
om zelf voor 35 parkeerplaatsen te
zorgen, kan Aldi niet waarmaken.
In plaats van de supermarkt te wei
geren, stelt de gemeente plekken
beschikbaar op de gemeentelijke
parkeerplaats tegen een opvallend
laag tarief (90.000 euro, red.). En
vervolgens eist Aldi een gedifferen
tieerd tarief en dat krijgen ze nog
ook." Andere ondernemers in
Sluis zouden ook best wat willen
betalen als hun klanten daarmee
het eerste uur gratis mogen staan,
stelt Jansen. „Maar daarover valt
niet eens te praten."
Wethouder Conny Almekinders
erkende dat er gekeken is naar de
belangen van bepaalde onderne
mers. Hij noemde Toversluis als
voorbeeld. „Bezoekers van Tover
sluis betalen nu hetzelfde als men
sen die een hele dag Sluis bezoe
ken. Ik kan me goed voorstellen
dat zij het systeem met een vast ta
riefbezwaarlijk vinden."
De gemeenteraad praat 30 septem
ber verder over het voorstel.