:o 15 Alleen ik zit achter het stuur Lotus Evora is Britse purist AUIQ ËU J KLASSIEKER Alexander Suijkerbuijk en zijn Peugeot 504 Tl LEGENDE Zwaargewicht in de familie rijdt messcherp ML-RD vrijdag 17 september 2010 door Lucas Boot Deze rubriek loopt alweer flink wat jaartjes mee. Ie dere oldtimerbezitter die ik in die tijd gesproken heb, stak een boeiend en enthou siast verhaal af over zijn of haar klassieker. Maar nog nooit heb ik iemand met zoveel liefde en ple zier over zijn auto horen praten als Alexander Suijkerbuijk uit Oud-Gastel. Een glimlach tot achter zijn oren en ogen vol passie als hij heeft over zijn grote trots: een Peugeot 504. „Met automaat. Die zie je nog minder dan een handgeschakelde 504. Kijk hier staat het", wijst Alex me op de letters 'automatique' ach terop het kofferdeksel. De Peug ziet er aan alle kanten piekfijn uit en wordt overduidelijk met veel zorg gekoesterd door zijn eigenaar. Alexander heeft twee oudere broers. Maar die mogen niet in de 504 rijden. „Nee, alleen ik zit ach ter het stuur", zegt hij schaterla chend. De Gastelaar raakte 'begeisterd' van Peugeot toen hij ooit een 404 van een kennis zag. Diezelfde ken nis had nog veel meer oldtimer Peugeots staan en die werkten als olie op het vuur voor Alexander. Alles wilde hij van het merk we ten. De stapel met modellenboek- jes die Alexander door de jaren heen verzameld heeft, liegt er dan ook niet om. Een 'oude' Peugeot rijden was zijn droom. Hij vond uiteindelijk dit exemplaar uit 1978. De 504 werd in Europa gebouwd tussen 1968 en 1983. In Nigeria stopte de productie pas in 2006. Goed, de 504 van Alexander is een Ti-uitvoering. Dat betekent luxe als lederen bekleding, elektrische ramen voor en een toerenteller. En alles doet het nog en is hele maal origineel. Een anekdote tot besluit. Toen Alexander de Peugeot kocht, zat het dashboardkastje op slot. Het slot was met geen mogelijkheid open te krijgen. Nieuwsgierig naar de inhoud bedacht hij met zijn oudste broer een oplossing. Ze schroefden het dashboardkastje van onderen los en de broers von den het originele instructieboekje van de 504. Een must-have voor klassiekerfans. Ook in het nieuwe seizoen zijn we op zoek naar bijzondere au to's. Oud en nieuw. Stuur een mail naar de redactie van deze krant om u aan te melden. Alexander Suijkerbuijk en zijn Peugeot 504 Tl. foto Sabrina Caudio De Britse legende Lotus mag dan al een tijdje in Maleisi sche handen zijn, in het Engelse Hethel blijven ze karakteristieke lichtgewicht sportauto's bouwen die ongekend rijplezier verschaf fen. Zelfs met wat officieel een vierzitter is, de Evora. door Robbert Keegel De Evora is nu een jaartje op de markt en eind deze maand staat er op de Pa- rijse salon alweer een S-versie klaar die geen 280, maar 350 pk aan boord heeft en naar wens een automaat die je met ped dels aan het stuur kunt bedienen. Maar de handgeschakelde zesbak van de 'gewone' Evora zal de pu rist toch meer aanspreken: die gaat het niet om gemak, maar om auto rijden in de zuiverste vorm. Dat kan, met de Evora. Want het is natuurlijk helemaal geen vierper- soons en zelfs de betiteling '2+2' gaat me te ver. Levende mensen achterin? Vergeet het maar, zelfs voor bagage is er nauwelijks ruim te en die is nog hoogst ontoeganke lijk ook. Maar ook in- en uitstap pen voorin vergt vaardigheden. Zit je er eenmaal in, dan heb je geen last meer van de krapte, want de Evora past als een maatschoen. Er zitten voortreffelijke kuipjes in, de juiste houding vind je snel ge noeg, en het met lekker ruw leer omtrokken stuurwiel is voldoende verstelbaar. Het kleine en wat zwaar, maar hoogst exact schake lende pookje ligt dan heel natuur lijk in je hand. Voor zijn krachtbronnen winkelt Lotus vrolijk rond en voor de Evo ra is de keus gevallen op een mon tere V6 van 3,5 liter en 280 pk, die Toyota gebruikt heeft in zijn Cam- ry. Een weinig voor de hand lig gende keuze, maar eentje waar je na een paar uurtjes rijden abso luut vrede mee kunt hebben. Het zou leuker zijn om hem wat hoger Lotus Evora, veel fraaier kun je een kart niet inpakken. foto GPD in de toeren te kunnen jagen, maar met zijn 350 Nm bij 4700 omwentelingen per minuut heeft die Japanner geen enkele moeite met de 1382 kilootjes van de Evora. Daarmee is het wel de zwaarge wicht in de familie, want zijn nóg puristischer broertjes wegen alle maal dik onder de ton. Maar dat maakt de Evora nog niet tot een trage dikzak: o tot 100 km/u in 5,1 seconden mag je immers vlot noe men en de topsnelheid van 250 km/u mag en kun je in Nederland dan wel nergens rijden, het zegt toch wat over het potentieel. Dat potentieel is ook helemaal niet op topsnelheid over snelwe gen denderen, maar geraffineerd bochtjes nemen. Met zijn midden motor is de Evora langdurig vol strekt neutraal, maar als-ie een maal grip kwijtraakt wordt hij ge niepig auto. Je moet er dan heel snel bij zijn en dan gaan adrenali ne en euforie hand in hand. Messcherp stuurt ook deze Lotus, die je echt alle informatie vertreff via stuur en kuipstoelzitting. Rij den als een erg snelle kart - maar dan mooier ingepakt dat gebruike lijk. Het koetsje van de Evora is ge woon bloedmooi. Niets aan te merken dan? Ja, het echt fraaie dashboard (zowaar met touchscreen navigatiesysteem) is volgezaaid met de onhandigste knopjes die ik ooit in een auto heb aangetroffen. Drukkertjes die je nauwelijks voelt klikken en waar van je maar in enkele gevallen in het zeer slecht afleesbare instru mentenpaneel kunt controleren of de functie in kwestie ingeschakeld is of niet. Maar wie bekreunt zich daarom? Het gaat er bij zo'n Lotus toch om de pure rijprestaties, om toch nog plezier in een auto te mogen heb ben. Dat kan dan vanaf 78.045 eu ro. Verbruik en uitstoot? Wie wil dat weten? Het interieur van de Evora ziet er piekfijn uit, maar domme knopjes gooien wat roet in het eten. foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 45