:o 15
Alleen ik zit achter het stuur
Lotus Evora is Britse purist
AUIQ ËU J
KLASSIEKER Alexander Suijkerbuijk en zijn Peugeot 504 Tl
LEGENDE Zwaargewicht in de familie rijdt messcherp
ML-RD
vrijdag 17 september 2010
door Lucas Boot
Deze rubriek loopt alweer
flink wat jaartjes mee. Ie
dere oldtimerbezitter die
ik in die tijd gesproken
heb, stak een boeiend en enthou
siast verhaal af over zijn of haar
klassieker. Maar nog nooit heb ik
iemand met zoveel liefde en ple
zier over zijn auto horen praten als
Alexander Suijkerbuijk uit
Oud-Gastel.
Een glimlach tot achter zijn oren
en ogen vol passie als hij heeft
over zijn grote trots: een Peugeot
504. „Met automaat. Die zie je nog
minder dan een handgeschakelde
504. Kijk hier staat het", wijst Alex
me op de letters 'automatique' ach
terop het kofferdeksel. De Peug
ziet er aan alle kanten piekfijn uit
en wordt overduidelijk met veel
zorg gekoesterd door zijn eigenaar.
Alexander heeft twee oudere
broers. Maar die mogen niet in de
504 rijden. „Nee, alleen ik zit ach
ter het stuur", zegt hij schaterla
chend.
De Gastelaar raakte 'begeisterd'
van Peugeot toen hij ooit een 404
van een kennis zag. Diezelfde ken
nis had nog veel meer oldtimer
Peugeots staan en die werkten als
olie op het vuur voor Alexander.
Alles wilde hij van het merk we
ten. De stapel met modellenboek-
jes die Alexander door de jaren
heen verzameld heeft, liegt er dan
ook niet om. Een 'oude' Peugeot
rijden was zijn droom. Hij vond
uiteindelijk dit exemplaar uit 1978.
De 504 werd in Europa gebouwd
tussen 1968 en 1983. In Nigeria
stopte de productie pas in 2006.
Goed, de 504 van Alexander is een
Ti-uitvoering. Dat betekent luxe
als lederen bekleding, elektrische
ramen voor en een toerenteller.
En alles doet het nog en is hele
maal origineel.
Een anekdote tot besluit. Toen
Alexander de Peugeot kocht, zat
het dashboardkastje op slot. Het
slot was met geen mogelijkheid
open te krijgen. Nieuwsgierig naar
de inhoud bedacht hij met zijn
oudste broer een oplossing. Ze
schroefden het dashboardkastje
van onderen los en de broers von
den het originele instructieboekje
van de 504. Een must-have voor
klassiekerfans.
Ook in het nieuwe seizoen zijn
we op zoek naar bijzondere au
to's. Oud en nieuw. Stuur een
mail naar de redactie van deze
krant om u aan te melden.
Alexander Suijkerbuijk en zijn Peugeot 504 Tl.
foto Sabrina Caudio
De Britse legende Lotus mag
dan al een tijdje in Maleisi
sche handen zijn, in het
Engelse Hethel blijven ze
karakteristieke lichtgewicht
sportauto's bouwen die
ongekend rijplezier verschaf
fen. Zelfs met wat officieel
een vierzitter is, de Evora.
door Robbert Keegel
De Evora is nu een jaartje
op de markt en eind deze
maand staat er op de Pa-
rijse salon alweer een
S-versie klaar die geen 280, maar
350 pk aan boord heeft en naar
wens een automaat die je met ped
dels aan het stuur kunt bedienen.
Maar de handgeschakelde zesbak
van de 'gewone' Evora zal de pu
rist toch meer aanspreken: die gaat
het niet om gemak, maar om auto
rijden in de zuiverste vorm.
Dat kan, met de Evora. Want het
is natuurlijk helemaal geen vierper-
soons en zelfs de betiteling '2+2'
gaat me te ver. Levende mensen
achterin? Vergeet het maar, zelfs
voor bagage is er nauwelijks ruim
te en die is nog hoogst ontoeganke
lijk ook. Maar ook in- en uitstap
pen voorin vergt vaardigheden. Zit
je er eenmaal in, dan heb je geen
last meer van de krapte, want de
Evora past als een maatschoen.
Er zitten voortreffelijke kuipjes in,
de juiste houding vind je snel ge
noeg, en het met lekker ruw leer
omtrokken stuurwiel is voldoende
verstelbaar. Het kleine en wat
zwaar, maar hoogst exact schake
lende pookje ligt dan heel natuur
lijk in je hand.
Voor zijn krachtbronnen winkelt
Lotus vrolijk rond en voor de Evo
ra is de keus gevallen op een mon
tere V6 van 3,5 liter en 280 pk, die
Toyota gebruikt heeft in zijn Cam-
ry. Een weinig voor de hand lig
gende keuze, maar eentje waar je
na een paar uurtjes rijden abso
luut vrede mee kunt hebben. Het
zou leuker zijn om hem wat hoger
Lotus Evora, veel fraaier kun je een kart niet inpakken.
foto GPD
in de toeren te kunnen jagen,
maar met zijn 350 Nm bij 4700
omwentelingen per minuut heeft
die Japanner geen enkele moeite
met de 1382 kilootjes van de Evora.
Daarmee is het wel de zwaarge
wicht in de familie, want zijn nóg
puristischer broertjes wegen alle
maal dik onder de ton. Maar dat
maakt de Evora nog niet tot een
trage dikzak: o tot 100 km/u in 5,1
seconden mag je immers vlot noe
men en de topsnelheid van 250
km/u mag en kun je in Nederland
dan wel nergens rijden, het zegt
toch wat over het potentieel.
Dat potentieel is ook helemaal
niet op topsnelheid over snelwe
gen denderen, maar geraffineerd
bochtjes nemen. Met zijn midden
motor is de Evora langdurig vol
strekt neutraal, maar als-ie een
maal grip kwijtraakt wordt hij ge
niepig auto. Je moet er dan heel
snel bij zijn en dan gaan adrenali
ne en euforie hand in hand.
Messcherp stuurt ook deze Lotus,
die je echt alle informatie vertreff
via stuur en kuipstoelzitting. Rij
den als een erg snelle kart - maar
dan mooier ingepakt dat gebruike
lijk. Het koetsje van de Evora is ge
woon bloedmooi.
Niets aan te merken dan? Ja, het
echt fraaie dashboard (zowaar met
touchscreen navigatiesysteem) is
volgezaaid met de onhandigste
knopjes die ik ooit in een auto heb
aangetroffen. Drukkertjes die je
nauwelijks voelt klikken en waar
van je maar in enkele gevallen in
het zeer slecht afleesbare instru
mentenpaneel kunt controleren of
de functie in kwestie ingeschakeld
is of niet.
Maar wie bekreunt zich daarom?
Het gaat er bij zo'n Lotus toch om
de pure rijprestaties, om toch nog
plezier in een auto te mogen heb
ben. Dat kan dan vanaf 78.045 eu
ro. Verbruik en uitstoot? Wie wil
dat weten?
Het interieur van de Evora ziet er piekfijn uit, maar domme knopjes gooien
wat roet in het eten. foto GPD