auto 3 BMW X5: moderne mastodont Chevrolet Cruze in 2011 ook als hatchback AUTOTEST Omvangrijke elektronische beschermengelen zorgen voor een uitgebalanceerde kanjer Erik GoudzwaardBMW Zwartepoorte, Goes Concurrenten AANTREKKELIJK Na de kofferbakversie straks een model met grote achterklep vrijdag 17 september 2010 Ondanks het feit dat sommigen SUV's in een kwaad daglicht willen stellen, is de populariteit van juist de grootste exemplaren binnen het genre nauwelijks aangetast. Dus friste BMW de X5 nog maar eens op. door Robbert Keegei BMW bouwt de X5 - en nu ook de nieuwe X3 - in hun Amerikaanse fabriek, te Spartanburg, in de staat South Carolina. Dat was onlangs ook de reden om de introductie van de uiterlijk enigszins en tech nisch behoorlijk vernieuwde X5 in de VS te houden. Onze reis daar heen werd echter onmogelijk ge maakt: de IJslandse vulkaan met die lastige naam gooide bijna let terlijk roet in het eten. Dus haalden we er maar eentje op bij de Nederlandse vestiging van het Beierse merk in Rijswijk, want de X5 is nog altijd een van de best sellers in het hier en daar verguis de marktsegment. Zeker als je de verkoopaantallen van de X6, ten slotte de coupéversie van de X5, er bij optelt zie je aantallen die de bo- venbazen in het 'viercilinder' hoofdkantoor in München tot te vredenheid zal stemmen: dit jaar tot en met augustus 176 Xs's en daarbij 130 X6'en. Daarmee stijgen ze tezamen uit boven de jarenlan ge topverkoper bij de fullsize SUV's, de Volvo XC90, die 271 ver kopen scoorde. Maar ook de ande re directe tegenstrevers doen het niet gek: 198 Mercedes M-Klasse en 144 Porsche Cayennes (tegen 89 in 2009), waarbij dan de 88 Au di's Q7 en de 89 Volkswagen Toua- reg wat in het niet vallen. BMW kan dus blij zijn met de Ne derlandse acceptatie van zijn eigen mastodont - want dat blijft het. Net als de Cayenne echter voelt de X5 voor de bestuurder aan als een veel en veel kleinere auto. Zo goed uitgebalanceerd is de kanjer door de omvangrijke elektronische be schermengelen, dat men zich ach ter het stuur van een vlotte 3-serie waant. Met zijn 306 pk heeft de zescilin der diesel van de BMW M5 xDri- ve4od, zoals hij officieel is ge doopt, niet de geringste moeite met de 2185 kilo die het gevaarte op het asfalt zet. Deze uitvoering profiteert het meest van de motori sche veranderingen die deze op lage zijn doorgevoerd. Hij volgt de 35d op in het motorengamma en levert 7 procent meer vermogen bij een met 10 procent gedaald brandstofverbruik: 7,5 liter per 100 kilometer. Wij noteerden een ge middelde consumptie van 7,7 liter, waarmee maar weer eens wordt gestaafd dat de afwijking van het officiële Euroverbruik bij juist gro tere en meer verbruikende auto's helemaal niet zo 'schandalig' is. Standaard heeft de 4od de nieuwe BMW heeft het interieur van de X5 nóg fraaier gemaakt en er ook nog wat gadgets aan toegevoegd. foto's CPD Mercedes-Benz M-Klasse, in VS gebouwd en vooral daar in trek, mede dankzij hybride. Wielbasis: 2,91 meter. Bagage: 551 - 2050 li ter. Gewicht: 2185 kg. Benzine 3,5 tot 6,2 liter, 272 - 525 pk; diesel 3,0 tot 4,0 liter, 190 - 306 pk. Ben zine vanaf €70.400, diesel 67.900. Plus: ruim, prijs, schoon, hybride op komst. Min: weinig. Porsche Cayenne, onlangs sterk vernieuwd, groter geworden, maar oogt kleiner. Wielbasis: 2,86 me ter. Bagage: 540 - 1770 liter. Ge wicht: 2315 kg. Benzine 3,0 tot 4,8 liter, 290 - 550 pk; diesel 3,0 I, 240 pk. Vanaf €79.990, diesel 81.990. Plus: rijgedrag, afwerking, motoren, hybride. Min: image. Volvo XC90, al jaren bestseller in segment, mede dankzij prijs nog al tijd populair. Wielbasis: 2,86 me ter. Bagage 613 - 1750 liter. Ge wicht: 2177 kg. Benzine 3,2 tot 4,4 I, 238 - 315 pk; diesel 2,4 I, 163-185 pk. Benzine vanaf 77.995, diesel €61.995. Plus: inruil, weggedrag, prijs. Min: op leeftijd. en meer dan voortreffelijk schake lende Steptronic, waarmee ik ech ter altijd ruzie heb bij het inschake len vanuit stilstand - of dat nu voor- of achteruit moet. De ver grendeling op het mooie pookje zit me nu eenmaal altijd dwars, hetgeen nogal eens leidde tot irrita tie bij medeweggebruikers. Met zo'n sauriër kan je toch al op wei nig sympathie rekenen. Maar als het geval eenmaal bereid is te bewegen, dan heb je de toeter aars als snel héél ver achter je gela ten, want dan wil je wel even een schopje tegen het gas geven. Zon der de geringste aarzeling sprint de X5 dan weg als een Usain Bolt: „De vernieuwde BMW X5 is van buiten onder meer herkenbaar aan de grotere luchtinlaten en de nieuwe achterbumper met een andere afwerking rond de uitlaten. Voor een verbeterde efficiency is een reeks nieuwe motoren beschikbaar." in 6,6 seconden naar de 100 km/u, die de Jamaïcaanse atleet helemaal niet haalt, laat staan de top van 236 km/u. De kleine cosmetische veranderin gen (wat andere neus, luchthap- pers, led-verlichting en zo) vallen in het niet bij het belang van de nieuwe krachtbronnen, want ook de andere diesel én de benzine drinkers zijn navenant gemoderni seerd. Ook het interieur ontsnapte niet aan de opfrisbeurt, maar blijft er voorbeeldig uitzien. Betere stoe len zijn nauwelijks denkbaar, ge lukkig mét de vondst van Recaro (die ze vervaardigt): die uitrekbare voorkant van het zitkussen. Daar mee kan iedereen zijn draai vin den in de X5. Die heeft nu ook alle nieuwe, al dan niet optionele, gadgets van de 5-serie gekregen, zoals de nieuwe iDrive, die nu veel intuïtiever be diend wordt, dodehoek-waarschu- wing, spoorassistent en het signale ren van maximumsnelheden. Het navigatie- en entertainmentsys teem blijft een van de beste die ik ken, de mogelijke koppeling met je iPhone biedt grenzeloze mogelijk heden. Op deze wijze kan de BMW X5 weer heel wat jaartjes mee. Hij is er vanaf 77.100 euro, de magnifie ke 4od komt op 82.800 euro. door Robbert Keegei Op de komende autosalon van Parijs komt Chevrolet met de aantrekkelijkste au to die ze sinds de samensmelting met het Koreaanse Daewoo ge maakt hebben: de hatchback van de toch al niët verkeerde Cruze. De sedanversie doet het beslist niet slecht op de Nederlandse markt, maar die biedt traditioneel in dit segment meer ruimte voor een hatchback. Dat is elders be paald niet het geval, reden om eerst met een kofferbakversie te ko men en West-Europa pas een jaar tje later te bedienen met een mo del met grote achterklep. Nu nog een stationcar en de familie is com pleet, want van een coupé of een cabriolet zal het wel niet komen. Misschien wél van een MPV. Dan kan best, want de basis voor de Cruze wordt gevormd door de architectuur van de huidige Opel Astra - en daar kan je alle kanten mee op. Het is in ieder geval een prima platform, zo bewijst ook de Cruze sedan. De hatchback komt midden volgend jaar pas op de markt, redelijk laat, waardoor toch een fors verkooppotentieel wordt gemist. Het is immers niet waar schijnlijk dat mogelijke klanten die nü een hatchback in dit seg ment willen kopen een jaartje wachten. Wat deze nieuwe Cruze gaat kosten is nog niet bekend, de huidige sedan is er vanaf 18 mille.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 43