auto 3
BMW X5: moderne mastodont
Chevrolet Cruze in 2011 ook als hatchback
AUTOTEST Omvangrijke elektronische beschermengelen zorgen voor een uitgebalanceerde kanjer
Erik GoudzwaardBMW Zwartepoorte, Goes
Concurrenten
AANTREKKELIJK Na de kofferbakversie straks een model met grote achterklep
vrijdag 17 september 2010
Ondanks het feit dat sommigen SUV's in een kwaad
daglicht willen stellen, is de populariteit van juist de
grootste exemplaren binnen het genre nauwelijks
aangetast. Dus friste BMW de X5 nog maar eens op.
door Robbert Keegei
BMW bouwt de X5 - en nu
ook de nieuwe X3 - in hun
Amerikaanse fabriek, te
Spartanburg, in de staat
South Carolina. Dat was onlangs
ook de reden om de introductie
van de uiterlijk enigszins en tech
nisch behoorlijk vernieuwde X5 in
de VS te houden. Onze reis daar
heen werd echter onmogelijk ge
maakt: de IJslandse vulkaan met
die lastige naam gooide bijna let
terlijk roet in het eten.
Dus haalden we er maar eentje op
bij de Nederlandse vestiging van
het Beierse merk in Rijswijk, want
de X5 is nog altijd een van de best
sellers in het hier en daar verguis
de marktsegment. Zeker als je de
verkoopaantallen van de X6, ten
slotte de coupéversie van de X5, er
bij optelt zie je aantallen die de bo-
venbazen in het 'viercilinder'
hoofdkantoor in München tot te
vredenheid zal stemmen: dit jaar
tot en met augustus 176 Xs's en
daarbij 130 X6'en. Daarmee stijgen
ze tezamen uit boven de jarenlan
ge topverkoper bij de fullsize
SUV's, de Volvo XC90, die 271 ver
kopen scoorde. Maar ook de ande
re directe tegenstrevers doen het
niet gek: 198 Mercedes M-Klasse
en 144 Porsche Cayennes (tegen
89 in 2009), waarbij dan de 88 Au
di's Q7 en de 89 Volkswagen Toua-
reg wat in het niet vallen.
BMW kan dus blij zijn met de Ne
derlandse acceptatie van zijn eigen
mastodont - want dat blijft het.
Net als de Cayenne echter voelt de
X5 voor de bestuurder aan als een
veel en veel kleinere auto. Zo goed
uitgebalanceerd is de kanjer door
de omvangrijke elektronische be
schermengelen, dat men zich ach
ter het stuur van een vlotte 3-serie
waant.
Met zijn 306 pk heeft de zescilin
der diesel van de BMW M5 xDri-
ve4od, zoals hij officieel is ge
doopt, niet de geringste moeite
met de 2185 kilo die het gevaarte
op het asfalt zet. Deze uitvoering
profiteert het meest van de motori
sche veranderingen die deze op
lage zijn doorgevoerd. Hij volgt de
35d op in het motorengamma en
levert 7 procent meer vermogen
bij een met 10 procent gedaald
brandstofverbruik: 7,5 liter per 100
kilometer. Wij noteerden een ge
middelde consumptie van 7,7 liter,
waarmee maar weer eens wordt
gestaafd dat de afwijking van het
officiële Euroverbruik bij juist gro
tere en meer verbruikende auto's
helemaal niet zo 'schandalig' is.
Standaard heeft de 4od de nieuwe
BMW heeft het interieur van de X5 nóg fraaier gemaakt en er ook nog wat gadgets aan toegevoegd. foto's CPD
Mercedes-Benz M-Klasse, in VS
gebouwd en vooral daar in trek,
mede dankzij hybride. Wielbasis:
2,91 meter. Bagage: 551 - 2050 li
ter. Gewicht: 2185 kg. Benzine 3,5
tot 6,2 liter, 272 - 525 pk; diesel
3,0 tot 4,0 liter, 190 - 306 pk. Ben
zine vanaf €70.400, diesel
67.900. Plus: ruim, prijs, schoon,
hybride op komst. Min: weinig.
Porsche Cayenne, onlangs sterk
vernieuwd, groter geworden, maar
oogt kleiner. Wielbasis: 2,86 me
ter. Bagage: 540 - 1770 liter. Ge
wicht: 2315 kg. Benzine 3,0 tot 4,8
liter, 290 - 550 pk; diesel 3,0 I,
240 pk. Vanaf €79.990, diesel
81.990. Plus: rijgedrag, afwerking,
motoren, hybride. Min: image.
Volvo XC90, al jaren bestseller in
segment, mede dankzij prijs nog al
tijd populair. Wielbasis: 2,86 me
ter. Bagage 613 - 1750 liter. Ge
wicht: 2177 kg. Benzine 3,2 tot 4,4
I, 238 - 315 pk; diesel 2,4 I,
163-185 pk. Benzine vanaf
77.995, diesel €61.995. Plus: inruil,
weggedrag, prijs. Min: op leeftijd.
en meer dan voortreffelijk schake
lende Steptronic, waarmee ik ech
ter altijd ruzie heb bij het inschake
len vanuit stilstand - of dat nu
voor- of achteruit moet. De ver
grendeling op het mooie pookje
zit me nu eenmaal altijd dwars,
hetgeen nogal eens leidde tot irrita
tie bij medeweggebruikers. Met
zo'n sauriër kan je toch al op wei
nig sympathie rekenen.
Maar als het geval eenmaal bereid
is te bewegen, dan heb je de toeter
aars als snel héél ver achter je gela
ten, want dan wil je wel even een
schopje tegen het gas geven. Zon
der de geringste aarzeling sprint
de X5 dan weg als een Usain Bolt:
„De vernieuwde BMW X5 is van buiten
onder meer herkenbaar aan de grotere
luchtinlaten en de nieuwe achterbumper
met een andere afwerking rond de
uitlaten. Voor een verbeterde efficiency is
een reeks nieuwe motoren beschikbaar."
in 6,6 seconden naar de 100 km/u,
die de Jamaïcaanse atleet helemaal
niet haalt, laat staan de top van
236 km/u.
De kleine cosmetische veranderin
gen (wat andere neus, luchthap-
pers, led-verlichting en zo) vallen
in het niet bij het belang van de
nieuwe krachtbronnen, want ook
de andere diesel én de benzine
drinkers zijn navenant gemoderni
seerd. Ook het interieur ontsnapte
niet aan de opfrisbeurt, maar blijft
er voorbeeldig uitzien. Betere stoe
len zijn nauwelijks denkbaar, ge
lukkig mét de vondst van Recaro
(die ze vervaardigt): die uitrekbare
voorkant van het zitkussen. Daar
mee kan iedereen zijn draai vin
den in de X5.
Die heeft nu ook alle nieuwe, al
dan niet optionele, gadgets van de
5-serie gekregen, zoals de nieuwe
iDrive, die nu veel intuïtiever be
diend wordt, dodehoek-waarschu-
wing, spoorassistent en het signale
ren van maximumsnelheden. Het
navigatie- en entertainmentsys
teem blijft een van de beste die ik
ken, de mogelijke koppeling met je
iPhone biedt grenzeloze mogelijk
heden.
Op deze wijze kan de BMW X5
weer heel wat jaartjes mee. Hij is
er vanaf 77.100 euro, de magnifie
ke 4od komt op 82.800 euro.
door Robbert Keegei
Op de komende autosalon
van Parijs komt Chevrolet
met de aantrekkelijkste au
to die ze sinds de samensmelting
met het Koreaanse Daewoo ge
maakt hebben: de hatchback van
de toch al niët verkeerde Cruze.
De sedanversie doet het beslist
niet slecht op de Nederlandse
markt, maar die biedt traditioneel
in dit segment meer ruimte voor
een hatchback. Dat is elders be
paald niet het geval, reden om
eerst met een kofferbakversie te ko
men en West-Europa pas een jaar
tje later te bedienen met een mo
del met grote achterklep. Nu nog
een stationcar en de familie is com
pleet, want van een coupé of een
cabriolet zal het wel niet komen.
Misschien wél van een MPV.
Dan kan best, want de basis voor
de Cruze wordt gevormd door de
architectuur van de huidige Opel
Astra - en daar kan je alle kanten
mee op. Het is in ieder geval een
prima platform, zo bewijst ook de
Cruze sedan. De hatchback komt
midden volgend jaar pas op de
markt, redelijk laat, waardoor toch
een fors verkooppotentieel wordt
gemist. Het is immers niet waar
schijnlijk dat mogelijke klanten
die nü een hatchback in dit seg
ment willen kopen een jaartje
wachten. Wat deze nieuwe Cruze
gaat kosten is nog niet bekend, de
huidige sedan is er vanaf 18 mille.