Het plezier
101
selectie
Rem van den Bosch
Johan Klein
Kathelijne Roosen
Jorien Brugmans
Kris Dewitte
door Nico Out
Op zoek naar het beste wat Zeeland
op kunstgebied te bieden heeft, be
zocht ik tentoonstellingen van schil
ders waarin het weergeven van de vi
suele werkelijkheid centraal staat.
Leden van Kunstuitleen De
Bevelanden stelden
KUNST)*LOKAAL samen,
een expositie met werk
van vier in Goes wonende kunste
naars die allen figuratief schilde
ren. Erlend Steiner Lovisa (1970)
heeft een onuitputtelijke fantasie
als het gaat om het componeren
van situaties waarin mensen net
even anders voorkomen dan je ze
in werkelijkheid ontmoet. Zo legt
hij bloot wat meestal verborgen
blijft. Door al zijn werk heen
speelt de idee dat je als mens pri
mair in je eigen wereld bestaat die
door de ander niet eenvoudig kan
worden gekend. Door een natuur
getrouwe maar licht vereenvoudig
de schilderstijl weet hij steeds
weer te overtuigen. Aan de manier
van schilderen van Reynier De
Muynck (1956) kun je zien dat hij
met zijn ogen zijn onderwerp af
tast. Zachte tinten, een rijk scala
aan nuances, vloeiende overgan
gen maken zijn stillevens tot intie
me belevenissen van dingen die
hun waarde hebben door de spo
ren van leven die zij vertonen. Een
ode aan de rijkdom van de een
voud. Adri Geelhoed (1957) zoekt
het in contrasten en strakke archi
tecturale composities. Zo bena
drukt hij het monumentale van
het Zeeuwse landschap dat mét
het schilderen zelf zijn motiefis.
Het zijn verstilde composities,
mooi uit lagen opgebouwd. Mede
door het ontbreken van details
hebben ze iets tijdloos, ontdaan
van wat triviaal is. In dat opzicht
'verbetert' hij wat hij ziet. Dat kun
je opvatten als een milde vorm
van kritiek of een uiting van ver
langen. Janneke Rottier is ook ge
boeid door het landschap, maar
dan door de veranderingen van de
seizoenen, de beweging van stro-
mend water of het ritme van de
golven. Zij streeft naar een rijke
textuur, te vergelijken met door de
tijd aangetaste oppervlakken. Vaak
slaagt ze erin, zeker als ze het schil
deren boven de gelijkenis stelt.
Haar interpretaties van stromend
water zijn echter zwak: ze raakt
niet de kracht en het licht dat zo'n
beeld kenmerkt en laat ook de verf
zelf niet stromen.
In het ruime, lichte Covra-gebouw
heeft Mira Peters (1950) flink kun
nen uitpakken. Er is ouder werk te
zien, waaronder het sterke 'Down
fall uit 1989', waarin zij met rake
vegen in een bijna abstracte com
positie een moment van pijn en
eenzaamheid oproept. Er zijn
maatschappijkritische doeken uit
de jaren '90, met de Golfoorlog als
thema en het ontluisterende ge
weld dat zo vaak vanonder de dun
ne laag van beschaving tevoor
schijn komt. Maar ik zag ook liefde
vol en expressief half getekend,
half geschilderde voorstellingen
van de vijgenboom in haar Veerse
tuin. Het merendeel van de exposi
tie bestaat echter uit de reeksen
'Baadsters', die zowel een zomers
gevoel oproepen als een uiting zijn
van vitaliteit. In levendige lijnen
en vlot geplaatste kleurvlekken -
geïnspireerd door Picasso en Matis
se - biedt Peters een abstraherende
verbeelding van liggende naakten
in een strandlandschap. De vrij
heid van haar aanpak sluit perfect
aan bij het gevoel dat zij oproept.
Een tentoonstelling vol schilders-
plezier.
Wat zwaarder en dramatischer ge
laden is het werk dat Andrea Jans-
sens (1953) uit Terneuzen in Pand
3 in Philippine toont. Zij zoekt
zich een weg door haar doeken,
waarbij vaak een kop of menselij
ke gestalte startpunt is van het
schilderkunstig avontuur. Dat start
punt kan oplossen in spannende
composities waarin spetteren, ve
gen en vloeien leiden tot ongrijp
bare verfoppervlakken. Janssens
donderdag 16 september 2010
lijkt vanzelfsprekende schoonheid
te mijden waardoor haar doeken
eigen zijn en blijven boeien. Ik vat
ze op als metaforen voor het vorm
geven van je bestaan, als balance
ren tussen kracht en kwetsbaar
heid, beheersing en overgave.
Er is nóg een schilder op wie ik de
ze week de aandacht wil vestigen:
Simon Dekker. Hij studeerde aan
de prestigieuze Ateliers '63, woont
in Zeeland, maar hult zijn bestaan
in nevelen. Hij exposeert vage
prints van wanden met sensuele
foto's van mannen én kleine land
schappelijk geïnspireerde schilde
rijtjes. Ze lijken te bestaan uit ge
bruikte schilderspaletten, maar
zijn zó subtiel en prachtig van op
bouw, kleur en textuur dat ze al
leen maar kunnen voortkomen uit
een intens werkproces van iemand
die het vak perfect beheerst. Het
zijn gesublimeerde uitingen van
zinnelijk genot met een spirituele
dimensie. Zo hebben ze alles te
maken met de titel van de exposi
tie: 'Seni seviyorum! Simdi seni
öpmek istiyorum!', Turks voor: 'Ik
hou van je! Nu wil ik je kussen!'
Reynier De Muynck, Janneke Rottier,
Erlend Steiner Lovisa, Adri Geelhoed:
Kunstuitleen De Bevelanden, Westwal
45, Goes. T/m 29/9. Wo. t/m za.
13.00 - 17.00 uur.
Mira Peters: Covra, T/m 4/10, ma. t/m
vr. 8.30-17.00 uur.
Andrea Janssens: Pand 3,
Centsebreedstraat 3, Philippine. T/m
26/9. Do. en vr. 13.00-16.00 uur.
Simon Dekker: Revolution
100.000.000etc Gallery, Lange
Noordstraat 41, Middelburg. T/m
30/9, ma t/m vr. 8.00 .- 17.00 uur, za.
10 - 17.00 uur.
Linksboven: Mira Peters in de Covra
Rechtsboven: Kunstuitleen De Beve
landen in Goes
Linksonder:
werk van Andrea Janssens
Rechtsonder:
werk van Simon Dekker
Rem van den Bosch toont dertien
foto's van naakten in allerlei hou
dingen. Ze dragen een dierlijk mas
ker en soms een attribuut. Met de
foto's maakt Van den Bosch de
vaak aanwezige tegenstelling tus
sen aanblik en wezen, uiterlijk en
innerlijk zichtbaar. Ook verwijst
hij naar de spanning tussen wie je
bent of wilt zijn.
T/m 31/10: deWillem3, Oranjestraat
4, Vlissingen. Wo. t/m zo. 11-17 uur.
Johan Klein gebruikt fotografie
voor het zichtbaar maken van wat
onder het oppervlak van het uiter
lijk ligt. Door een onconventione
le aanpak ontstaan kruisingen tus
sen fotografie en schilderkunst.
Ook met werk van collega docen
ten van Toonbeeld: Reggie Goole,
Elsje van Ree en Rien Lous.
T/m 11/10: Passerelle, Stadhuis,
Stadhuisplein 1, Terneuzen. Ma. t/m
do. 8.30-16.30 uur, vr. 8.30-20 uur.
Kathelijne Roosen fotografeert al
tijd zichzelf in alledaagse situaties.
Maar in elke foto is zij iemand an
ders, speelt zij een rol. Die van
moeder, huisvrouw, junkie of se
cretaresse. Alle personages is ze
zelf, wil ze zelf zijn of ze wil zich
er toe verhouden. Haar werk gaat
over wie zij is en wie wij zijn.
T/m 16/10: Zeeuwse Bibliotheek,
Kousteensedijk 7, Middelburg. Di.-vr.
10-21 uur, za. 10-16 uur.
Jorien Brugmans doet mee aan de
(na-)zomerexpositie van de
Zeeuwse Kunstkring met foto's,
schilderijen, beelden en grafiek.
Brugmans laat op Terneuzen en
Zeeland geïnspireerde gouaches
zien. Vrijdag 1 okt. om 20.00 uur
op een speelse avond met de kun
stenaars kennismaken.
T/m 23/10: Kunstuitleen Terneuzen,
Bellamystraat 26a. Di. t/m vr. 13-17
uur, za. 10-14 uur.
Kris Dewitte maakte de foto voor
het affiche van Film by the Sea, fo
tografeert op filmsets en portret
teert eigenzinnig filmmakers, ac
teurs en anderen uit de filmwe
reld. Naast de reeks 'Cineasten uit
de Schaduw' is ook het 'Kissing
Project' te zien: mensen die zich
lieten verleiden om op intieme
wijze voor de camera te komen.
T/m 31/10: deWillem3, Oranjestraat
4, Vlissingen. Wo. t/m zo. 11-17 uur.