Het plezier 101 selectie Rem van den Bosch Johan Klein Kathelijne Roosen Jorien Brugmans Kris Dewitte door Nico Out Op zoek naar het beste wat Zeeland op kunstgebied te bieden heeft, be zocht ik tentoonstellingen van schil ders waarin het weergeven van de vi suele werkelijkheid centraal staat. Leden van Kunstuitleen De Bevelanden stelden KUNST)*LOKAAL samen, een expositie met werk van vier in Goes wonende kunste naars die allen figuratief schilde ren. Erlend Steiner Lovisa (1970) heeft een onuitputtelijke fantasie als het gaat om het componeren van situaties waarin mensen net even anders voorkomen dan je ze in werkelijkheid ontmoet. Zo legt hij bloot wat meestal verborgen blijft. Door al zijn werk heen speelt de idee dat je als mens pri mair in je eigen wereld bestaat die door de ander niet eenvoudig kan worden gekend. Door een natuur getrouwe maar licht vereenvoudig de schilderstijl weet hij steeds weer te overtuigen. Aan de manier van schilderen van Reynier De Muynck (1956) kun je zien dat hij met zijn ogen zijn onderwerp af tast. Zachte tinten, een rijk scala aan nuances, vloeiende overgan gen maken zijn stillevens tot intie me belevenissen van dingen die hun waarde hebben door de spo ren van leven die zij vertonen. Een ode aan de rijkdom van de een voud. Adri Geelhoed (1957) zoekt het in contrasten en strakke archi tecturale composities. Zo bena drukt hij het monumentale van het Zeeuwse landschap dat mét het schilderen zelf zijn motiefis. Het zijn verstilde composities, mooi uit lagen opgebouwd. Mede door het ontbreken van details hebben ze iets tijdloos, ontdaan van wat triviaal is. In dat opzicht 'verbetert' hij wat hij ziet. Dat kun je opvatten als een milde vorm van kritiek of een uiting van ver langen. Janneke Rottier is ook ge boeid door het landschap, maar dan door de veranderingen van de seizoenen, de beweging van stro- mend water of het ritme van de golven. Zij streeft naar een rijke textuur, te vergelijken met door de tijd aangetaste oppervlakken. Vaak slaagt ze erin, zeker als ze het schil deren boven de gelijkenis stelt. Haar interpretaties van stromend water zijn echter zwak: ze raakt niet de kracht en het licht dat zo'n beeld kenmerkt en laat ook de verf zelf niet stromen. In het ruime, lichte Covra-gebouw heeft Mira Peters (1950) flink kun nen uitpakken. Er is ouder werk te zien, waaronder het sterke 'Down fall uit 1989', waarin zij met rake vegen in een bijna abstracte com positie een moment van pijn en eenzaamheid oproept. Er zijn maatschappijkritische doeken uit de jaren '90, met de Golfoorlog als thema en het ontluisterende ge weld dat zo vaak vanonder de dun ne laag van beschaving tevoor schijn komt. Maar ik zag ook liefde vol en expressief half getekend, half geschilderde voorstellingen van de vijgenboom in haar Veerse tuin. Het merendeel van de exposi tie bestaat echter uit de reeksen 'Baadsters', die zowel een zomers gevoel oproepen als een uiting zijn van vitaliteit. In levendige lijnen en vlot geplaatste kleurvlekken - geïnspireerd door Picasso en Matis se - biedt Peters een abstraherende verbeelding van liggende naakten in een strandlandschap. De vrij heid van haar aanpak sluit perfect aan bij het gevoel dat zij oproept. Een tentoonstelling vol schilders- plezier. Wat zwaarder en dramatischer ge laden is het werk dat Andrea Jans- sens (1953) uit Terneuzen in Pand 3 in Philippine toont. Zij zoekt zich een weg door haar doeken, waarbij vaak een kop of menselij ke gestalte startpunt is van het schilderkunstig avontuur. Dat start punt kan oplossen in spannende composities waarin spetteren, ve gen en vloeien leiden tot ongrijp bare verfoppervlakken. Janssens donderdag 16 september 2010 lijkt vanzelfsprekende schoonheid te mijden waardoor haar doeken eigen zijn en blijven boeien. Ik vat ze op als metaforen voor het vorm geven van je bestaan, als balance ren tussen kracht en kwetsbaar heid, beheersing en overgave. Er is nóg een schilder op wie ik de ze week de aandacht wil vestigen: Simon Dekker. Hij studeerde aan de prestigieuze Ateliers '63, woont in Zeeland, maar hult zijn bestaan in nevelen. Hij exposeert vage prints van wanden met sensuele foto's van mannen én kleine land schappelijk geïnspireerde schilde rijtjes. Ze lijken te bestaan uit ge bruikte schilderspaletten, maar zijn zó subtiel en prachtig van op bouw, kleur en textuur dat ze al leen maar kunnen voortkomen uit een intens werkproces van iemand die het vak perfect beheerst. Het zijn gesublimeerde uitingen van zinnelijk genot met een spirituele dimensie. Zo hebben ze alles te maken met de titel van de exposi tie: 'Seni seviyorum! Simdi seni öpmek istiyorum!', Turks voor: 'Ik hou van je! Nu wil ik je kussen!' Reynier De Muynck, Janneke Rottier, Erlend Steiner Lovisa, Adri Geelhoed: Kunstuitleen De Bevelanden, Westwal 45, Goes. T/m 29/9. Wo. t/m za. 13.00 - 17.00 uur. Mira Peters: Covra, T/m 4/10, ma. t/m vr. 8.30-17.00 uur. Andrea Janssens: Pand 3, Centsebreedstraat 3, Philippine. T/m 26/9. Do. en vr. 13.00-16.00 uur. Simon Dekker: Revolution 100.000.000etc Gallery, Lange Noordstraat 41, Middelburg. T/m 30/9, ma t/m vr. 8.00 .- 17.00 uur, za. 10 - 17.00 uur. Linksboven: Mira Peters in de Covra Rechtsboven: Kunstuitleen De Beve landen in Goes Linksonder: werk van Andrea Janssens Rechtsonder: werk van Simon Dekker Rem van den Bosch toont dertien foto's van naakten in allerlei hou dingen. Ze dragen een dierlijk mas ker en soms een attribuut. Met de foto's maakt Van den Bosch de vaak aanwezige tegenstelling tus sen aanblik en wezen, uiterlijk en innerlijk zichtbaar. Ook verwijst hij naar de spanning tussen wie je bent of wilt zijn. T/m 31/10: deWillem3, Oranjestraat 4, Vlissingen. Wo. t/m zo. 11-17 uur. Johan Klein gebruikt fotografie voor het zichtbaar maken van wat onder het oppervlak van het uiter lijk ligt. Door een onconventione le aanpak ontstaan kruisingen tus sen fotografie en schilderkunst. Ook met werk van collega docen ten van Toonbeeld: Reggie Goole, Elsje van Ree en Rien Lous. T/m 11/10: Passerelle, Stadhuis, Stadhuisplein 1, Terneuzen. Ma. t/m do. 8.30-16.30 uur, vr. 8.30-20 uur. Kathelijne Roosen fotografeert al tijd zichzelf in alledaagse situaties. Maar in elke foto is zij iemand an ders, speelt zij een rol. Die van moeder, huisvrouw, junkie of se cretaresse. Alle personages is ze zelf, wil ze zelf zijn of ze wil zich er toe verhouden. Haar werk gaat over wie zij is en wie wij zijn. T/m 16/10: Zeeuwse Bibliotheek, Kousteensedijk 7, Middelburg. Di.-vr. 10-21 uur, za. 10-16 uur. Jorien Brugmans doet mee aan de (na-)zomerexpositie van de Zeeuwse Kunstkring met foto's, schilderijen, beelden en grafiek. Brugmans laat op Terneuzen en Zeeland geïnspireerde gouaches zien. Vrijdag 1 okt. om 20.00 uur op een speelse avond met de kun stenaars kennismaken. T/m 23/10: Kunstuitleen Terneuzen, Bellamystraat 26a. Di. t/m vr. 13-17 uur, za. 10-14 uur. Kris Dewitte maakte de foto voor het affiche van Film by the Sea, fo tografeert op filmsets en portret teert eigenzinnig filmmakers, ac teurs en anderen uit de filmwe reld. Naast de reeks 'Cineasten uit de Schaduw' is ook het 'Kissing Project' te zien: mensen die zich lieten verleiden om op intieme wijze voor de camera te komen. T/m 31/10: deWillem3, Oranjestraat 4, Vlissingen. Wo. t/m zo. 11-17 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 50